ماشین آلات و تجهیزات

مینی پمپ آب کوچک آپارتمان چیست ؟

مینی پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمان به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر آشپزخانه، دستشویی و یا سر دوش شما جاری می‌شود کمک می‌کند. فشار کم آب می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند استحمام یا مسواک زدن را نیز دشوار کند، اما ممکن است یک مینی پمپ آب بهترین راه حل ممکن باشد. با اینکه این دستگاه بسیار کوچک است، ولی برای نیازهای واحدهای آپارتمانی می‌تواند انتخاب در خور توجهی باشد. به هر روی، برای شناخت بیشتر این دستگاه با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

مینی پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمان چه ویژگی هایی دارد؟

مینی پمپ آب دستگاهی است که آب را تحت فشار به منابع خروجی ارسال می‌کند. این دستگاه، انرژی مکانیکی را به آب منتقل می‌کند و باعث افزایش انرژی جنبشی آن می‌شود. در حالی که پمپ آب از نوع مینی برای انتقال آب در حجم زیاد مناسب نیست، ولی برای واحدهای آپارتمانی در مقیاس کوچک تا متوسط که افت فشار آب دارند، انتخابی عالی است.

در حقیقت، یک مینی پمپ آب وظیفه تقویت فشار و افزایش جریان کم آب را دارد. این افزایش اضافی، مقدار مورد نیاز برای فشار آب در حد مطلوب کاربر را فراهم می‌کند. پمپ آب کوچک همانطور که از نامش پیدا است، دارای ابعاد و وزن کمی می باشد، در نتیجه از نظر عملکرد نیز قدرت و توان پایینی دارد (توان این دستگاه از یک اسب بخار تجاوز نمی‌کند). همچنین، مینی پمپ آب به دلیل آنکه مکش ندارد، نمی‌تواند بدون فشار حداقل آب ورودی از منبع اصلی ساختمان، کار کند!.

مینی پمپ آب کوچک خانگی چگونه کار می‌کند؟

مینی پمپ آب خانگی چگونه کار می‌کند؟

بیشتر مینی پمپ های پمپ اب کوچک تقویت کننده ، اجزای تشکیل دهنده زیر را دارند:

  • موتور
  • پروانه‌ها
  • ورودی و خروجی
  • دستگاه سنجش فشار یا جریان

پمپ آب کوچک تقویت کننده پروانه‌ای دارند که آب ورودی را از دریچه عبور می‌دهند و از طریق خروجی خارج می‌کنند. یک موتور باعث چرخش پروانه‌ها می‌شود. پمپ‌های آب کوچک بخش مکش ندارد، اما برخی از پمپ‌های آب از پروانه چرخشی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از دیافراگم نوسان کننده بهره می‌برند. پمپ‌هایی با دیافراگم نوسان کننده، آب را با استفاده از دو صفحه نوسان یا چرخان می‌چرخانند. در حالی که صفحات روی هم می‌چرخند، می‌توانند فشار آب را دو چندان کنند.

با هوشمند سازی ساختمان بسیاری از مشکلاتی ک ممکنه برای شما پیش بیاد به حداقل خود میرسه و در اون صورت از جدیدترین مینی پمپ ها هم میتونید استفاده کنید.

نکاتی در مورد نصب پمپ اب کوچک داخل واحد آپارتمان

برخی از نکته‌های زیر می‌توانند به شما در شناخت بیشتر عملکرد یک مینی پمپ کمک کنند:

  • یک پمپ آب کوچک درست در جایی که شما نیاز به انتقال آب با فشار زیاد دارید نصب می‌شود. به عنوان مثال، در یک خانه با فشار آب کم، باید پمپ را روی خط اصلی که آب از آن وارد خانه می‌شود، نصب کرد.
  • در صورت خرابی پمپ، همیشه لوله بای‌پس (Bypass) داشته باشید. یک بای‌پس به شما امکان می‌دهد در صورت عدم موفقیت پمپ را جدا کرده و آن را عیب یابی کنید. قبل از اتصال آن به خانه، پمپ را آزمایش کنید.
  • بعضی اوقات، نشتی ممکن است به دلیل سرعت کم جریان باعث چرخش پمپ شود. این مشکل باعث می‌شود که پمپ به صورت پی در پی شروع به کار کند و متوقف شود.
  • پمپ‌های تقویت کننده آب با سرعت جریان یا فشار یا هر دو فعال می‌شوند. اگر نشتی پیدا کردید، پمپ را جدا کرده و آن را تست کنید تا مطمئن شوید مشکل پمپ نیست. سپس می‌توانید علت آن را بیابید و نشتی را برطرف کنید.

آیا مینی پمپ آب کوچک باعث افزایش فشار و سرعت جریان می‌شود؟

آیا مینی پمپ آب باعث افزایش فشار و سرعت جریان می‌شود؟

پمپ اب کوچک برای تمیز کردن کولر گازی هم یکی از وسایل مناسب است با توجه به این که فشار آب را افزایش می‌دهد و باعث می شود آب با سرعت بیشتری از طریق لوله کشی واحد آپارتمان جریان یابد. اما یک نکته را باید مورد توجه قرار دهید، با افزایش فشار لازم برای جابجایی آب، سرعت جریان کاهش می‌یابد.

در مورد قرار دادن انگشت شست خود روی شلنگ باغ فکر کنید. همانطور که این کار را انجام می‌دهید، آب با فشار بیشتری بیرون می‌آید، اما سرعت جریان به دلیل انگشت شست شما محدود شده است. یک مینی پمپ آب دقیقاً به همین روش کار می‌کند. بیشترین میزان آب را با بیشترین سرعت جریان و در فشار کم تأمین می‌کند. اگر آب بدون هیچ محدودیتی از پمپ خارج شود، با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. اما هنگامی که یک مینی پمپ در لوله کشی خانه‌ای نصب شده باشد، آنگاه سرعت جریان کندتر شده و فشار حاصل از پمپ بیشتر می‌شود.

آیا به مینی پمپ آب خانگی نیاز دارم؟

اگر فشار آب کم دارید که در اثر نشتی ایجاد نشده باشد و یا نیاز به افزایش فشار آب برای یک برنامه خاص را در ذهن دارید، یک پمپ اب کوچک بهترین گزینه است.

سؤالاتی که باید هنگام خرید این پمپ بپرسید شامل موارد زیر هستند:

  • سرعت جریان آب آپارتمان من چقدر است؟ با در نظر گرفتن تمام وسایل ثابت (لباسشویی، یخچال و موارد دیگر)، چند گالن آب در دقیقه به دست می‌آید. یاد بگیرید که چگونه نرخ جریان را محاسبه کنید.
  • به چه مقدار آب نیاز دارم؟ در نظر بگیرید که چقدر به فشار آب نیاز دارید.
  • آیا منبع آب در بالا یا پایین پمپ است؟ به این فکر کنید که آیا آب شما باید از بالا و یا از مسیر پایین حرکت کند.
  • چقدر فشار لازم دارم؟ بسیاری از افراد هنگام دوش گرفتن فشار زیاد آب را ترجیح می‌دهند، اما فشار بیش از حد بالا می‌تواند لوله کشی، اتصالات و وسایل را از بین ببرد.

برای مطالعه: تخریب ساختمان

مزایای مینی پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمان

مزایای مینی پمپ آب داخل واحد آپارتمان

فواید استفاده از پمپ آب کوچک به شرح زیر هستند:

  • اگر مینی پمپ می‌خواهید، می‌توانید تقریبا نیمی از هزینه یک پمپ معمولی را پس انداز کنید.
  • وزن بسیار کمی دارد.
  • می‌تواند به عنوان پمپ قابل حمل استفاده شود. همچنین به راحتی از محلی به محل دیگر به صورت دستی حمل می‌شوند.
  • می توان به راحتی برای انتقال و افزایش فشار آب فضاهای مورد نیاز در آپارتمان، از آن استفاده کرد.
  • به جای تغییر لوله کشی واحد و تعویض کردن پکیج، می‌توانید با خرید مینی پمپ، فشار آب مورد نیاز خود را به دست آورید.
  • حتی برای مصارف باغبانی خانگی نیز قابل استفاده است.

معایب پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمانی

جوانب منفی مینی پمپ به شرح زیر هستند:

  • قدرت و توان کم دارد (تنها برای یک واحد آپارتمان مناسب است).
  • برای کل ساختمان مناسب نیست.
  • برای واحدها با متراژ بزرگ مناسب نیست.
  • سیستم مکش ندارد.
  • تنهایی در صورتی کار می‌کند که آب ورودی در جریان باشد.

کلام آخر

مینی پمپ آب کوچک ، داخل واحد آپارتمان قرار می‌گیرد تا مشکل افت فشار را از بین ببرد. برای بسیار از افراد خرید این مینی پمپ می‌تواند به معنای سرمایه گذاری بلند در مصارف روزانه تلقی شود. با اینکه توان بالایی ندارد، اما به خوبی می‌تواند نیازهای روزانه واحدهای آپارتمانی را برآورده کند. با این حال، در زمان خرید سعی کنید مینی پمپ را برحسب برند، کیفیت، مشخصات فنی و گارانتی خدمات انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. سلام اگر مینی پمپ را بعد از یک مخزن آب مثلا 200 لیتری قرار بدیم و آب قطع باشد و داخلی مخزن آب داشته باشیم، مینی پمپ امکان کشش آب را نخواهد داشت؟

    1. با سلام و احترام
      به دلیل نوسات قیمت در بازارهای ایران، قیمت دقیق را باید لحظه ای از وب سایت هایی که فروش آنلاین دارند یا مغازه داران پرس و چو نمایید.
      اگر خرید حضوری مد نظر شماست، در تهران می‌توانید به خیابان طالقانی بین بهار و سه راه طالقانی مراجعه نمایید.

  2. سلام آپارتمان 4 طبقه تک واحدی طبقه چهارم پمپ وصل بشه روی فشار آب بقیه واحدها تأثیر نمیگذاره

    1. با سلام و وقت بخیر
      اگر از مینی پمپ فقط برای یک واحد استفاده شود، تاثیری بر روی فشار آب دیگر طبقات ندارد و فقط جریان آب با فشار بیشتری در واحد خودتان در گردش قرار می‌گیرد، چنانچه از پمپ بر سر راه منبع انبساط استفاده شود، بر روی فشار آب تمامی واحدها تاثیر گذار است.

  3. درودابگرم توسط شوفاژ تامین میشه .آبسرد و آبگرم اصلا فشار نداره . آیا با یک مینی پمپ آب داخل واحد مشکل آبسر و آبگرم برطرف میشه؟ یا باید از دو پمپ استفاده کرد؟ از راهنمایی تان متشکرم . بِدرود.

    1. با سلام و احترام
      ممنون از اینکه ویکی ساختمون را انتخاب نمودید.
      در این شرایط اگر در خانه یک طبقه زندگی می‌کنید بهترین کار استفاده از یک مینی پمپ است ولی اگر در آپارتمان هستید بهترین کار مشورت با همسایگان و تهیه یک پمپ اصلی برای ورودی اصلی ساختمان است. چنانچه همسایگان موافقت نکردند، شما مجبور به تهیه دو عدد مینی پمپ برای آب گرم و آب سرد خواهید بود که از قبل باید جای آن‌ها را نیز تعبیه نمایید.

  4. سلام
    ما دچار افت فشار آب هستیم مخصوصا در طول روز شب بد نیست آبگرمکن دیواری ما(بوتان۳۲۱۵i)هست…واما درایام نوروز یک ماه بدلیل افت فشار آبگرمکن یا روشن نمی شه…..یا عذاب مید واگر دوست داشت یه غرشی میکنه…..خانه ما مثل یه مستطتیل هست ۱۷ متر طول دار با لوله فلزی وپی یو….حمام بیرون هست وآبگرمکن با فاصله۱۲ متر داخل ساختمان …..آیا پمپ نیم اسب یا پمپ پشت آبگرمکن ….تایفو …..مشکل مارو حل میکنه…..شب آب گرمکن خوب روشن میشه…..چون فشار آب عالی هست…..ببخشید بابت پر حرفی بنده….

    1. با سلام و وقت بخیر
      دوست عزیز این مشکل بخاطر دور فاصله آبگرم کن از حمام است. شما می توانید پمپ را پشت آبگرم کن استفاده کنید یا اگر آب گرم کن شما چند سال هست که کار میکنه باید با پیچ هوا‌گیری و تعیین فشار دستگاه رو تنظیم کنید . پس به این نکته توجه کنید که تنظیم فشار دستگاه چک شود و بعد برای خریداری پمپ مراجعه کنید .
      پاسخ متخصصین تاسیسات کارگشا به شما کاربر گرامی ویکی ساختمون.
      ما متخصصین کارگشا در کنار شما هستیم.
      http://Www.kargosha.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا