مقالات کارگشا

مدیریت پورتفولیو، مدیریت طرح، مدیریت پروژه و مدیریت سازمانی پروژه چه ارتباطی با هم دارند؟

ارتباط میان مدیریت پورتفولیو، مدیریت طرح، مدیریت پروژه و مدیریت سازمانی پروژه

یه منظور درک مدیریت پورتفولیو، طرح و پروژه، شناخت تشابهات و تفاوت های میان این سه دسته سطح اهمیت بسیاری دارد. همچنین دانستن این که چگونه آن ها با مدیریت سازمانی پروژه (OPM) مرتبط می شوند، نیز سودمند خواهد بود.

مدیریت پورتفولیو

 OPM یک چارچوب اجرای استراتژی است که با به کارگیری مدیریت پورتفولیو، طرح، پروژه و هم چنین مدیریت سازمانی با ارائه راهکارهای مربوطه، امکان دستیابی به استراتژی سازمانی را به گونه ای منظم و قابل پیش بینی فراهم می کند که عملکرد بهتر، نتایج بهتر و یک مزیت رقابتی پایدار را برای سازمان به دنبال دارد.

مدیریت پورتفولیو، طرح و پروژه با استراتژی های سازمانی همسو بوده یا به وسیله آن ها هدایت می شوند. از طرف دیگر، مدیریت پورتفولیو، طرح و پروژه، هر یک به گونه ای متفاوت در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان سهیم هستند. مدیریت پورتفولیو با انتخاب طرح ها و پروژه های مناسب، اولویت بندی کار، و تامین منابع مورد نیاز با استراتژی های سازمانی همسو می گردد، در حالی که مدیریت طرح، اجزای پروژه ها و طرح های خود را هماهنگ نموده و وابستگی های متقابل آن ها را کنترل می کند تا منافع مشخصی تحقق یابند. مدیریت پروژه برنامه هایی را برای دستیابی به محدوده ای مشخص ایجاد، پیاده سازی و اجرا می کند که این محدوده از اهداف طرح یا پورتفولیوی آن پروژه و استراتژی های سازمانی، نشأت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت و جایگاه برنامه ریزی و کنترل پروژه «پی ام او» (PMO) در سازمان

مدیریت طرح و پورتفولیومدیریت طرح و پورتفولیو

OPM با مرتبط ساختن اصول و راهکارهای مدیریت پروژه، طرح و پورتفولیو با توانمندسازهای سازمانی (مانند تجارب و راهکارهای ساختاری، فرهنگی، فنی و منابع انسانی) سبب پیشرفت ظرفیت سازمان برای پشتیبانی از اهداف استراتژیک آن می شود. یک سازمان ابتدا ظرفیت های خود را می سنجد و سپس جهت دستیابی اصولی به سمت راهکارهای برتر، بهبودهای مورد نیاز را برنامه ریزی و اجرا می کند.

 

منبع:

کتاب استاندارد مدیریت طرح

دپارتمان مدیریت پروژه کارگشا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا