مقالات کارگشا

متره و برآورد: 5 ضرورتی که پروژه را نیازمند مترور می نماید؟

برای انجام عملیات متره و برآورد در کارگاه‌های بزرگ، وجود مهندس مترور ضروری است.

ضرورت های نیاز به خدمات مهندسی یک یا چند مهندس مترور

  1. برآورد مصالح مصرفی در مقاطع مختلف عملیات ساختمانی

  2. تعیین حجم عملیات ساختمانی در خصوص ذکر اعداد و ارقام آنها در قراردادهای کارگاهی

  3. تنظیم صورت جلسات کارگاهی، عملیاتی که نیاز به درج و احجام و آنالیز مصالح و خدمات ساختمانی دارند با پیمانکاران جزء و نمایندگان کارفرما

  4. تنظیم صورت جلسات ضروری با نماینده کارفرما (ناظر پروژه)، جهت تأیید مقادیر عملیات ساختمانی که پوشیده و پنهان می گردند

  5. تهیه و تنظیم صورت وضعیت های موقت، ماقبل قطعی، قطعی و صورت وضعیت های مابه التفاوت مصالح و تعدیل
    ضرورت های نیاز به مهندس مترور

چنانچه حجم کارگاه متوسط و یا کوچک باشد، مهندس مترور به صورت نیم وقت یا پاره وقت در دفتر خود حضور می یابد و کارهای ذکر شده را انجام می دهد و گاهی در کارگاه های ساختمانی با حجم کاری کم، سرپرست کارگاه، مترور کارگاه نیز خواهد بود.

وظیفه اداری و فنی مهندس مترور در پروژه 

وظیفه اداری به این معنا که باید صورت وضعیت را بدون نقص و بسیار شیوا و با زبان بسیار ساده و ریز شده در قالب صورتجلسات عملیات برگه های متره، برگه های مالی، لیستوفرها و دستور کارها را تنظیم نموده و برای ارسال به کارفرما جهت بررسی و پرداخت مالی اقدام نماید.

وظیفه فنی به این معنا که باید به اجرای ساختمان تسلط داشته باشد و تمام ریزه کاری های اجرایی را تجربه کرده باشد، زیرا چنانچه آیتمی از قلم بیفتد، موجب خسارت مالی به مجری قرارداد می شود.خصوصاً در قراردادهایی که مبنا پرداخت مالی فهرست بها باشد.

متره و برآورد کارگاهی

در کارگاه های بزرگ جهت تنظیم صورت وضعیت عملیات تأسیسات برقی و مکانیکی از مهندسین مترور برق و مکانیک بهره می جویند و وظائف ذکر شده شامل حال آنها نیز می باشد.

اگر یک مرحله به عقب برگردیم، شخص حقیقی یا حقوقی مجری در امر ساخت و ساز، چه دارای گواهینامه صلاحیت اجرا از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و چه بدون گواهی نامه صلاحیت، هنگام شرکت در مناقصه و تنظیم قیمت پیشنهادی باید:

  1. نقشه های اجرایی که از کارفرما همراه اسناد مناقصه خریداری می شوند دقیق و تخصصی مطالعه نماید.

  2. پس از اصلاح احتمالی نقشه ها، متره نقشه ها و بدست آوردن مقادیر مقاطع کاری، آنالیز مصالح و نهایتاً برآورد مالی نقشه ها بصورت بسته (با فهرست بها) و باز (قیمت رایج بازار) با در نظر گرفتن کلیه حاشیه های اجرایی و اعمال هزینه آنها در قیمت ها

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا