مقالات کارگشا

محاسبه رادیاتور آلومینیومی؛ از بار حرارتی تا تعداد پره ها

انتخاب صحیح رادیاتور برای گرمایش ساختمان ها، از عوامل مهم و موثر بر آسایش حرارتی ساکنین و البته میزان مصرف انرژی ساختمان است. 

متاسفانه رویکردی که اغلب برای سایزینگ رادیاتور ها به کار می رود، بر مبنای روش های سرانگشتی و غیر دقیق (مانند تعیین تعداد پره به ازای متراژ…) است که حاصل آن معمولا، به سایز بیش از حد و هدر رفت انرژی می انجامد و یا منجر به سایز ناکافی و عدم تامین آسایش ساکنین می شود.

بنابراین، توصیه می شود انتخاب رادیاتور بر اساس بار حرارتی محاسبه شده برای فضا انجام شود. مهندسین تاسیسات و افرادی که به طور تخصصی در این زمینه مشغول هستند، بهتر است از روش های دقیق و ترجیحا نرم افزار های محاسبه بار (همچون Carrier HAP) یا روابط دقیق محاسباتی استفاده کنند. اما صاحب خانه هایی که قصد خرید رادیاتور، بدون مشورت با فرد کارشناس را دارند (که البته توصیه نمی شود)، ناچار باید از روابط سر انگشتی استفاده کنند. 

بعد از اینکه بار حرارتی، از یکی از روش های فوق به دست آمد، به کاتالوگ شرکت ها رجوع کرده و بر اساس آن، رادیاتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کارخانه‌های سازنده‌ رادیاتور آلومینیمی قدرت حرارتی استاندارد هر پره‌ رادیاتور تولیدی خود را در جدولی ارائه می‌نمایند که با استفاده از آنها به سادگی می‌توان تعداد پره مورد نیاز یک محل را تعیین نمود. در جدول زیر مشخصات فنی پره رادیاتورهای شرکت بوتان آمده است.

کاتالوگ بوتانرادیااتور بوتان

نکته: توان حرارتی رادیاتورهای آورده شده در جدول  فوق بر اساس اختلاف دمای 60 درجه سلیسیوس‌ بین دمای محیط و دمای متوسط آب داخل رادیاتور (میانگین دمای آب ورودی به رادیاتور و خروجی از آن) محاسبه شده است. لازم به ذکر است که در رادیاتورهای آلومینیمی مانند رادیاتورهای فولادی رابطه بین و توان حرارتی به صورت خطی نیست زیرا در این رادیاتورها بر خلاف رادیاتورهای فولادی مکانیزم انتقال حرارت تابشی نقش قابل توجهی ایفا می کند. در این رادیاتورها برای محاسبه توان حرارتی در شرایط از رابطه زیر استفاده می کنیم.

که در این رابطه Q1  توان حرارتی رادیاتور در دمای 600C ، T∆  اختلاف دمای بین محیط و دمای متوسط آب داخل رادیاتور،  Q2  توان حرارتی رادیاتور در شرایط استاندارد (جدول بالا) و N توان تصحیح است که مقدار آن به نوع پره بستگی دارد و کارخانه های سازنده مقدار آن را در جدول مشخصات فنی محصولاتشان ذکر می کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع:

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا