مقالات کارگشا

مجری کرتین وال مجرب و ماهر را چگونه پیدا کنیم؟

کرتین وال از نماهای رایج ساختمان‌های اداری و تجاری است که نصب و اجرای آن با دیگر نماها کاملا متفاوت است. از این رو باید از مجری و نیروهای بسیار با تجربه و کاملاً فنی و متخصص بهره برد تا بتوان کار را به بهترین شکل ممکن به جلو برد. نمای کرتین وال در واقع نمایی است که از شیشه با فریم معمولاً آلومینیومی ساخته می‌شود. درست است که این سازه یک نما است ولی از نظر معماری سازه‌ای کاملاً جدا است زیرا زیر سازی مختص به خود را دارد و بوسله پیچ و مهره سرهم بندی می‌شود.

کرتین وال چیست؟

کرتین وال و اسپایدر هر دو از جمله انواع نمای شیشه‌ای به شمار می‌آیند. کرتین وال نمای شیشه‌ای است که با استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی، سرامیکی و … روی سازه اجرا می‌شود. دلیل نام گذاری کرتین وال این است که این نما قابلیت باز شدن به صورت لولایی و کشویی دارد. ترجمه لغت به لغت این واژه دیوار پرده‌ای است که با ساز و کار این نوع نمای مدرن و زیبا نیز همخوانی دارد. البته لازم به یادآوری است که کرتین وال را می‌توان به صورت ثابت بدون قابلیت باز شدن اجرا کرد که این امر به نوع سازه و درخواست کارفرما مرتبط است.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

کرتین وال چیست؟

انواع کرتین وال کدام است؟

انواع کرتین وال از نظر ساختاری به سه دسته بدون قاب، نیمه قاب دار و قاب دار تقسیم می‌شوند که این تقسیم بندی به میزان استفاده از پروفیل آلومینیومی در آن‌ها باز می‌گردد. به کرتین وال بدون قاب یا سرپوش یو چنل و به کرتین وال قاب دار، استیپ یونیت نیز گفته می‌شود. نوع دیگر دسته بندی انواع کرتین وال به مکان ساخت و مونتاژ آن‌ها بستگی دارد. کرتین والی که در کارگاه مونتاژ شود را لامل و کرتین والی که در کارخانه مونتاژ شود را یونیتایز می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اجرای نمای شیشه ای، از نمای فریم لس تا نمای شیشه ای اسپایدر

کرتین وال بدون قاب

این نوع کرتین وال به دلیل استفاده کمتر از پروفیل آلومینیوم نسبت به دیگر انواع قیمت پایین‌تری دارد. کرتین وال بدون قاب یا یو چنل در واقع تنها از یک فریم یک لایه آلومینیومی دارد که به زیرسازی نما متصل می‌شود. این نما از بیرون به صورت یکپارچه دیده می‌شود و زیبایی منحصر به فردی دارد.

کرتین وال قاب دار

کرتین وال قاب دار یا کرتین وال استیپ یونیت در واقع نمایی از شیشه است که دارای یک فریم آلومینیومی است که می‌تواند قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد و یا ثابت باشد، کرتین وال قاب دار از بیرون نمای یک سطح شیشه‌ای یکدست را ندارد. این نوع کرتین وال قابلیت چند جداره شدن را برای داشتن عایق بهتر صوتی و برودتی دارا است.

کرتین وال قاب دار

کرتین وال نیمه قاب دار

نماکاری ساختمان به صورت کرتین وال نیمه قاب دار در واقع همان کرتین وال قاب دار است که قاب آلومینیومی تنها در یک محور عمودی یا افقی آن اجرا می‌شود. این نوع کرتین وال قابلیت چند جداره شدن دارد و در عین حال می‌توان یک منظره یکدست شیشه را در یک جهت عمودی یا افقی ارائه دهد. از این نوع نمای کرتین وال در سازه‌های با نمای کامپوزیت استفاده بیشتری می‌شود.

کرتین وال سیستم لامل

کرتین وال سیستم لامل به نوعی از این نما گفته می‌شود که کار اتصال پروفیل‌ها به زیرسازی، اجرای قاب آلومینیومی دور شیشه‌ها، واشر گذاری و اتصال شیشه‌ها به زیرسازی و تمامی مراحل مونتاژ و نصب نما در کارگاه اجرا می‌شود و به نوع کرتین وال بستگی ندارد.

کرتین وال سیستم یونیتایز

این نوع از سیستم اجرای کرتین وال به این صورت است که جاگذاری شیشه‌ها درون قاب آلومینیومی و واشرگذاری در کارخانه انجام می‌شود و محصولات به صورت آماده به کارگاه برده می‌شوند. این محصول به دلیل مونتاژ در کارخانه و رد شدن از فیلترهای کنترل کیفیت، قیمت کمی بالاتر و کیفیت بهتری نیز نسبت به کرتین وال لامل دارد.

کرتین وال سیستم یونیتایز

مزایای کرتین وال نسبت به دیگر نماهای موجود

از جمله مزایا و برتری‌های کرتین وال نسبت به دیگر نماهای موجود در ایران می‌توان به امکان ترکیب آسان با سایر سیستم‌های پوشش نما، عایق بندی کامل رطوبتی، تنوع آپشن‌های ظاهری سیستم، کیفیت بالای قطعات، ایمنی بالا، کاهش بار مرده ساختمان، کم کردن هزینه بهره برداری و نگهداری سازه، بیشترین استفاده از نور طبیعی، سرعت اجرای بالا، امکان استفاده با سایر پوشش‌ها، امکان ایجاد مدل بازشو، هزینه مراقبت کمتر و ماندگاری و طول عمر بالا اشاره کرد.

از این فناوری در چه سازه‌هایی استفاده می‌شود؟

به طور کلی از کرتین وال در برج‌های اداری، مسکونی، تجاری و ساختمان‌های مسکونی، ویلاها و خانه‌های مدرن استفاده‌ می‌شود. ناگفته نماند که سازه‌های معروف زیادی مانند موزه‌ها (موزه لوور)، ساختمان‌های سیاسی (پارلمان‌ها)، بانک‌ها و … نیز از این نما برای نشان دادن اهمیت و بزرگی سازه، اشیایی که در آن نگهداری می‌شود یا کاری که در آن انجام می‌شود، استفاده می‌کنند.

روش نصب کرتین وال چگونه است؟

به طور کلی روش نصب انواع کرتین وال به صورت اتصال زیرسازی آلومینیومی به بدنه سازه با استفاده از پیچ و مهره، محکم کردن شیشه‌های بدون قاب یا قاب دار به زیرسازی آلومینیومی به وسیله پیچ و مهره، اجرای واشر‌ها یا لاستیک‌های ای پی دی ام (EPDM) در فضاهایی که امکان عبور هوا، صدا یا رطوبت وجود دارد، تزریق چسب سیلیکونی و درزگیری نمای کرتین وال است.

بیشتر بخوانید: بازسازی نمای ساختمان اداری، چه موقع و با چه مصالحی؟

مجری کرتین وال باید مجرب و ماهر باشد تا از هرگونه خطا و اشتباه در حین مونتاژ و نصب نما پیشگیری شود و در ادامه کار در ساختمانی که با نمای کرتین وال اجرا شده است، مشکلاتی از قبیل عدم عایق بودن نما برای ساکنان پیش نیاید.

روش نصب کرتین وال چگونه است؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت اجرای کرتین وال

به طور کلی هر چه میزان استفاده آلومینیوم در این نما بیشتر شود، هزینه ساخت و اجرای آن نیز بیشتر خواهد بود. هر چه ابعاد شیشه‌ها بزرگ‌تر باشد، کار نصب آن سخت می‌شود و نیاز به مهارت و تخصص بالاتری دارد، بنابراین هزینه اجرا نیز بالاتر می‌رود. در مجموع هزینه ساخت و اجرای نمای کرتین وال بدون قاب یا نیمه قاب دار به دلیل کاهش مصرف در مقدار آلومینیوم کمتر از انواع قاب دار است. نمای کامپوزیت کرتین وال نیز از نمای کرتین وال خالص نیز در برخی موارد با قیمت پایین تر اجرا می‌شود. در انتها نیز باید اضافه کرد که متراژ کار هرچه بیشتر باشد، هزینه نیز طبیعتاً بیشتر خواهد شد.

سخن آخر

اجرای نمای کرتین وال بیشتر در برج‌های تجاری و اداری به چشم می‌خورد و به دلیل مزایایی که برای این فضاها به همراه دارد، طرفداران خاص خود را دارد. اجرای این نوع از نماها نیاز به دانش فنی و تجهیزات خاصی دارد و به همین دلیل هم باید از یک مجری با تجربه و متخصص بهره برد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا