مقالات کارگشا

اجرای نمای شیشه ای، از نمای فریم لس تا نمای شیشه ای اسپایدر

نماهای شیشه ای در ایران بیشتر بصورت نماهای فریم لس، کرتین وال و اسپایدر اجرا می گردد. این نوع نما با توجه به عبور دادن نور از خود، موجب افزایش روشنایی در داخل ساختمان شده و در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی می گردد. علاوه بر این نماهای شیشه ای بدلیل اجرا بوسیله شیشه های سکوریت و لمینت، دارای ایمنی مناسبی نیز هستند. در این مقاله نیز با توضیحاتی مختصر انواع نماهای شیشه ای را معرفی می نماییم.

به منظور بازسازی ساختمان درخواست خود را ثبت کنید.

نمای شیشه ای فریم لس

در این سیستم، بعد از اجرای اسکلت و تیغه چینی، جزئیات ساخت توسط نقشه برداری، برداشت و سپس به صورت 3 بعدی پیاده سازی و ترسیم میگردد. نقشه های فاز 2 به همراه کلیه دیتیل های اجرایی کار در قالب دفترچه شاپ دراوینگ در آتلیه طرح و معماری آماده و در اختیار پیمانکاران نمای فریم لس قرارداده می شود.
در این نقشه ها، مدول بندی و وزن شیشه و فریم آلومینیومی وارد بر ساختمان محاسبه و نوع پروفیل فلزی که زیرسازی اصلی شاسی کشی را تشکیل می دهد محاسبه می گردد. غالباً، زیرسازی فلزی که شبکه بندی اصلی نمای فریم لس را شامل میشود، از پروفیل های 40*40 بوده و در سازه های سنگین تر جهت تقویت سازه زیرسازی، در کمربندی ها از پروفیل هایی با ابعاد و سایز بزرگتر استفاده می گردد. شیشه در این فریم ها به صورت یک یا دوجداره بوده و غالباً از یک جهت یا دو جهت به صورت سکوریت اجرا میشود. با توجه به ظریف بودن خطوط بیرونی فریم های آلومینیومی در این نماها، امکان ایجاد سطح به صورت یکنواخت وجود دارد. لذا این موضوع اصلی ترین دلیل انتخاب نام فریم لس در این نماهای شیشه ای بوده است.

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای

سیستم فریم لس دارای فریمی است که از پشت، شیشه را قاب کرده و روی لامل بواسطه لقمه های آلومینیومی مخصوص متحرک نگه داشته می شود و از خارج ساختمان تنها ژوین هایی مابین شیشه ها دیده خواهد شد. این درزها بین یک تا دو سانتی متر عرض دارند.
در این سیستم ابتدا سطح نما بصورت شبکه بندی کامل زیرسازی شده و پروفیل های آلومینیومی فریم نما روی این شبکه بندی قرار می گیرند. وجود لاستیک های هوا بندی و آب بندی در اطراف فریم و شیشه باعث گردیده سطح نما کاملا ایزوله (آب بندی و هوا بندی) گردد. از نکات بسیار مهم این سیستم آن است که در سطح نما بیشتر شیشه دیده شده و آلومینیوم با ظرافت خاصی در کنار شیشه قرار می گیرد و در ضمن پنجره های باز شو نیز قابل رویت نمی باشد.

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای

نمای شیشه ای کرتین وال

سیستم کرتین وال یکی دیگر از سیستم های اجرایی نمای شیشه ای است که با توجه به نوع استراکچر آن که به صورت یکپارچه از آلومینیوم ساخته میشود، خطوط افقی و عمودی بسیار قوی و زیبایی در نمای ساختمان، خصوصاً در سطوح بزرگ را ایجاد می نماید.

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای

روش اجرای نمای کرتین وال

شیشه های کرتین وال به دو روش Full Frame Less و Face Cap یا U-channel اجرا می گردد. تفاوت این دو سیستم در استفاده از درپوش های آلومینیومی است، که در سیستم های Face Cap با توجه به طراحی و نیاز پروژه می توان از درپوش های تخت و یا درپوش های دوکی استفاده نمود. در سیستم های نصب کرتین وال هیچ کدام از درپوش ها از روی نما دیده نخواهد شد و شیشه ها در نزدیکترین حالت ممکن پروفیل به یکدیگر نصب و اجرا میشوند. هر دو سیستم علاوه بر زیبایی و فراهم نمودن امکان بصری سطح شیشه ای پیوسته جهت ناظر و بیننده از ضریب انبساط و انقباض، آب بندی و هوابندی بالایی برخوردار بوده و امروزه یکی از کاملترین سیستم های اجرایی شیشه ای رایج در دنیا به حساب می آیند. با توجه به قابلیت نمای شیشه ای کرتین وال، در استفاده از شیشه های دو جداره  یا سه جداره که با توجه به نیاز پروژه از لمینت، سکوریت یا هر دو با هم است، می توان استفاده کرد. در هر دو سیستم ابتدا طرح 3 بعدی اولیه تهیه و پس از نقشه برداری، پیاده سازی و تهیه نقشه های فاز2 شاپ دراوینگ، مدول بندی ها انجام و ابعاد پروفیل های آلومینیومی محاسبه و جهت تولید و اکسترود به کارخانه ارسال می شوند. کلیه پروفیل های نمای کرتین وال به صورت سازه های نردبانی در داخل کارخانه با دقت بسیار بالا و بدون خطای انسانی توسط ابزار دقیق، ساخته و جهت نصب در محل محورهای از پیش اجرا شده به پروژه ارسال می گردد.

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای

نمای شیشه ای اسپایدر

جهت اجرای شیشه های اسپایدر بعد از آماده شدن محیط و اتمام کارهای اجرایی نما، لوله‌ها و یا پروفیل های استیل با ضخامت مناسب، توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود. سپس بست‌های اسپایدر به ‌وسیله جوش آرگون به لوله ‌ها متصل شده و پس از جوشکاری اندازه شیشه های اسپایدر به‌صورت دقیق برداشت شده و بعد از ساخت جهت نصب به محل پروژه منتقل می‌گردد.
در این سیستم عموما بین شیشه‌ ها فاصله ‌ای بین 1 الی 1.5 سانتیمتر را خالی می گذارند که پس از نصب، آن را با چسب‌های سیلیکون بی‌رنگ به‌صورت دقیق پر می‌ کنند. این فاصله باعث می‌شود در زمان افت ساختمان و یا زلزله شیشه ها به هم برخورد نکرده و دچار شکستگی نشوند. شیشه‌های بکار رفته در نمای شیشه ای اسپایدر اصولاً باید به‌صورت شیشه لمینت و یا به‌ صورت شیشه 10 میل سکوریت استفاده شود.

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای

شاید یکی از مشکلات موجود در اجرای نماکاری ساختمان شیشه ای، وزن بالا و سختی جابجایی آن باشد. امروزه با پیشرفت علم، مصالح نوین در بسیاری از مواقع می تواند جایگزین مناسبی برای شیشه ها باشد که یکی از آنها، ETFE است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا