مقالات کارگشا

مبرد های سیکل های دما پایین

مبرد های سیکل های دمای پایین:

مبرد R-503 مدتی که دیگر در دسترس عموم نمی باشد. از مبرد R-23 می توان استفاده کرد اما مبرد R-508 b یک مبرد آیزنتروپیک مخلوط از مبرد R-23  بدون ازن و R-116 است که بهتر است. این مبرد غیرقابل اشتعال و بدو انتشار ازن است. جدول 2 شامل برخی از ویژگی های مبرد R-508b  است.

R-508 دارای ویژگی های عملیاتی بهتری در مقایسه با R-503 و R-13 می باشد. ظرفیت و راندمانی تقریبا برابر با R-503 و بیشتر از R-13 را دارا می باشد. دمای تخلیه کمپرسور از R-23 کمتر می باشد؛ دمای پایین تر در هنگام تخلیه کمپرسور باعث افزایش طول عمر آن و بهتر عمل کردن روانکار می شود. پارامتر های یک سیستم در حال فعالیت با مبرد R-508 در جدول 3 نمایش داده شده است. پارامترهای عملکرد R-503، R-13 و R-23 برای مقایسه نمایش داده شده است.

جدول 4 داده های محاسبه شده برای R-23 و R-508b را برای دو محدوده عملیاتی نشان می دهد.عملکرد واقعی کمپرسور با نسبت فشار ها تغییر می کند.

روغن کاری کمپرسور :

هنگام انتخاب روان کننده برای استفاده با مبرد R-508b در یک سیستم دمای پایین باید موارد مقابل را در نظر بگیرید (1) مخلوط بودن مبرد / روان کننده، (2) پایداری شیمیایی، (3)سازگاری مواد و (4) طراحی سیستم تبرید. حتما با تامیین کنندگان تجهیزات اصلی تماس بگیرید.

استفاده از افزودنی ها برای افزایش عملکرد سیستم در صنعت کم دما مرسوم شده است و ممکن است به R-508b اعمال شود. مخلوط شدن R-508b با پلی استرهای استیل (POEs) کمی بهتر از ترکیب پذیری محدود R-13 و R-503 با روغن معدنی و آلکیل بنزن است که به گردش روغن در دماهای کم تبخیر کننده کمک می کند. حتی با افزایش ترکیب پذیری، افزودنی ها می توانند عملکرد را افزایش دهند. برخی از روغن های POE طراحی شده برای استفاده در سیستم های بسیار دما پایین با موفقیت با R-508b در لوازم جانبی مدرن مورد استفاده قرار گرفتند. قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد روان کننده ها و هر گونه مواد افزودنی، تولید کنندگان و تامین کنندگان کمپرسور را بررسی کنید.

کمپرسور:

سیستم های بزرگ آبشاری معمولا از کمپرسورهای استاندارد و مثبت در سیستم خنک کننده دوگانه استفاده می کنند. اواپراتور سیکل تبرید دما بالا برای سیکل دما پایین همانند یک کندانسور عمل می کند. این باعث می شود که کاربرد نسبتا نرمال کمپرسورها در هر دو سیستم نسبت به فشار، نسبت فشرده سازی، و دمای روغن و تخلیه درون کمپرسورها به کار رود. با این حال، برای جلوگیری از مشکلات عملیاتی، باید چندین مورد بسیار مهم را برای هر دو طرف بالا و پایین سیستم آبشاری مورد توجه قرار دهیم. کمپرسورهای موجود در بازار باید برای هر دو طرف آبشار تجزیه و تحلیل شوند تا بهترین ترکیب را برای یک طرفه مناسب درسطح بالا تعیین کنند.

 

 

منبع: 

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا