اتصالات سست در تأسیسات برقی و خطر آتش سوزی

اجرای صحیح و اصولی تأسیسات برقی توسط افراد ماهر و کارآزموده از مهمترین مسائل برای داشتن تأسیسات برقی ایمن و قابل بهره برداری می باشد که طی سلسله مطالبی به موارد مختلف آن، بیان عواقب و راهکارهای پیشگیری از وقوع اشتباهات برقی در ساختمان ها خواهیم پرداخت. این اشتباهات می تواند بعضاً منجر به طبعات جبران ناپذیری مانند برق گرفتگی های شدید، آتش سوزی و حتی فوت افراد گردد.

سیم کشی و اتصالات سیم های داخل قوطی برق تحهیزات مانند کلیدهای روشنایی، پریزهای برق و … از اهمیت ویژه ای در تاسیسات برقی برخوردار است. در کلیپ زیر می بینیم که با عدم دقت در اتصال اصولی و استاندارد سیم های داخل قوطی های برق که معمولاً در معرض دید نیز نیستند در صورت برقدار شدن سیم ها در هنگام استفاده و اتصال تجهیزات برقی به آنها، ممکن است چه اتفاقی بیفتد.

در هنگام اتصال یک تجهیز برقی به یک پریز برق که درون آن اتصالات ناایمن و سست وجود دارد، جریان کشیده شده از مدار و عدم اتصال مستحکم و استاندارد بین سیم های فاز و نول، سبب ایجاد جرقه، ایجاد حرارت و گرمایش زیاد که در این ویدیو تا 90 درجه سانتیگراد نیز می رسد!!! می گردد و با ادامه این روند و در صورت عمل نکردن تجهیز حفاظتی مدار مربوطه، گرمای بیش از حد منجر به آتش سوزی خواهد شد.

بر اساس استانداردهای برقی، تجهیز حفاظتی انتخابی برای مدارهای پریز 16 آمپر می باشد. در صورت کمتر بودن جریان کشیده شده از مدار از میزان جریان قطع کلید مینیاتوری آن (در این ویدیو جریان 14 آمپر کشیده می شود) ، مدار توسط کلید قطع نمی شود و به همین دلیل در صورت تداوم روشن بودن وسیله برقی که عمدتاً نیز رنج آمپراژ تجهیزات داخل یک واحد ساختمانی کمتر از این میزان است، سیم های داخل قوطی برق به حدی داغ شده که عایق آن ابتدا از بین رفته و سپس از داخل قوطی برق آتش شروع و در نهایت در صورت عدم حضور شخص یا اشخاصی در محل برای اقدامات مقتضی و قطع مدار، به سایر بخش ها سرایت و حتی منجر به آتش سوزی های در سطح وسیع می گردد.

اصولاً در ساختمان های قدیمی با تأسیسات ضعیف و فرسوده و زیرساخت ناایمن یا حتی ساختمان های نوسازی که ابتدایی ترین اصول فنی و استاندارد برقی در آنها رعایت نشده است، وقوع این دست اتفاقات دور از ذهن نبوده و باید اقدامات پیشگیرانه و اصلاحات ساختاری در سیستم تأسیسات برقی صورت پذیرد. حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو را می توان نمونه ای از این دست اتفاقات ناگوار دانست که می شد با اقدامات لازم در زمان مناسب از وقوع آن یا حداقل احتمال آن تا حد زیادی کاست.

منبع: کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در مورد اشتباهات رایج و روش پیشگیری را دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا