مقالات کارگشا

قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب + قیمت

قرنیز یکی از اجزاء کوچک ولی مهم ساختمان است. قرنیز به بخش پایین دیوارها گفته می‌شود. از قرنیز برای محافظت از دیوار و زیبایی استفاده می‌شود. این جزء کوچک ساختمان هم برای دیوارهای خارجی و هم دیوارهای داخلی به کار برده می‌شود. در این مقاله از کارگشا به روش نصب قرنیز سرامیکی، معرفی انواع قرنیز و راهنمای خرید و قیمت آن اشاره شده است. در ادامه با ما همراه بمانید.

انواع قرنیز

به‌طورکلی قرنیزها از متریال مختلف ساختمانی مانند سنگ، چوب، سرامیک، پی‌وی‌سی، پلاستیک، ام دی اف، پلی استایرن و بسیاری مواد دیگر ساخته می‌شوند که هر کدام با توجه به سلیقه، نوع کفپوش و دیوار پوش، قیمت و رنگ انتخاب می‌شوند. در ادامه به مراحل نصب قرنیز سرامیکی و سپس راهنمای خرید قرنیز اشاره شده است.

قرنیزهای پی‌وی‌سی و پلی استایرن به صورت کلی دارای دو نوع قرنیز تک جداره و قرنیز دو جداره هستند. قرنیز دو جداره این امکان را دارند که سیم‌ها و کابل‌ها را از فضای خالی که داخل قرنیز وجود دارد عبور دهند تا ظاهری زیبا به دکوراسیون داخلی منزل ببخشد و همچنین سیم‌ها آسیب نبینند. البته قرنیزهای متنوع تولید و روانه بازار می‌شوند که هر کدام ویژگی‌هایی ویژه‌ای نظیر ضد حریق، قابلیت شستشو، ضد خش، ضد پوسیدگی، ضد حشرات و… را دارند.

بیشتر بخوانید: انواع قرنیز، اجرا و نصب قرنیز

قرنیزهای چوبی و سنگی

این قرنیز در خانه‌های لوکس و ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا ازآنجایی‌که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، قیمت بالایی دارند. از سوی دیگر قرنیزهای چوبی معمولاً در خانه‌هایی با کفپوش چوب، پارکت یا لمینت و چارچوب‌های چوبی هماهنگ با طرح قرنیز کاربرد دارند. همچنین از قرنیزهای سنگی نیز در خانه‌هایی که کفپوش آن‌ها سنگی است استفاده می‌شود.

قرنیزهای پی‌وی‌سی و پلی استایرن

این قرنیزها در بین قرنیزهای ساخته شده با متریال مصنوعی، بیشترین قیمت را دارند که به دلیل خواص ضد حریق، ضد خش، مقاومت در برابر پرتو فرابنفش و قابلیت عبور سیم و کابل در آن‌ها است.

قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب

قرنیز ام دی اف

قرنیز ام دی اف قیمت بالایی دارد و از نظر زیبایی می‌تواند با چوب رقابت کند. روکش ضدآب، طرح و رنگ متنوع و مقاومت نسبی در برابر پرتو خورشید از جمله مزایای آن نسبت به چوب است که معمولاً به دلیل قیمت پایین‌تر به چوب ترجیح داده می‌شود.

نصب قرنیز سرامیکی

در گذشته کفپوش خانه‌ها یا از جنس سنگ، موزاییک و چوب بود، قرنیزهای چوبی و سنگی محبوبیت داشتند. امروزه به دلیل قیمت بالای سنگ و چوب و همچنین جایگزین شدن آن‌ها با مواد ارزان‌تر و تقریباً با همان کیفیت مانند سرامیک، ام دی اف و پی‌وی‌سی؛ این مواد محبوبیت دارند. البته در خانه‌ها و ویلاهای لوکس همچنان استفاده از سنگ و چوب برای قرنیز استفاده می‌شود ولی عمومیت ندارد. قرنیزهای سرامیکی با طرح‌های چوبی، سنگی و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند. در ادامه مراحل نصب آن توضیح داده شده است.

اندازه گیری

در ابتدا باید اندازه گیری متراژ مورد نیاز قرنیز را انجام داد و سپس با در نظر گرفتن رنگ کف، چارچوب‌های در و دیوار، یک رنگ و طرح مناسب برای قرنیز انتخاب کرد.

تمیزکاری زیر کار

اگر در خانه‌ای آماده (سفیدکاری شده و کف پوش نصب شده) قصد اجرای قرنیز دارید، باید سطح زیر کار را تمیز کرده تا عاری از گرد و غبار، چربی و برآمدگی یا فرورفتگی باشد. این مرحله برای مواقعی که اقدام به اجرای قرنیز با استفاده از چسب کاشی انجام می‌گیرد، رعایت شود و در صورت استفاده از ملات سیمان و ماسه این مرحله نادیده گرفته می‌شود زیرا هنوز سفید کاری دیوار و اجرای کف پوش انجام نشده است.

ساخت ملات

ازآنجایی‌که قرنیز جنس سرامیکی دارد، ملات آن با ملان کفپوش سرامیکی تفاوتی ندارد. از همین رو آب، سیمان و ماسه را با هم مخلوط کرده تا ملاتی آماده شود.

اجرای کار

از یک سمت دیوار شروع به نصب قرنیزها می‌کنیم. قرنیز را با زاویه‌ای چهل و پنج درجه نسبت به دیوار قرار داده و با کمچه پشت آن را با ملات پر کرده و آن را به دیوار تکیه داده و ضرباتی نرم محکم کنید. لبه‌های کار را تمیز کرده سپس تکه بعدی قرنیز سرامیکی را نصب کنید.

در بخش‌هایی که متراژ دیوار با متراژ قرنیز یکسان نیست، نیاز به برش قرنیز با استفاده از سنگ بر داریم. البته برای درآوردن دور ستون، جایی که دیوار دور میزند و به در ختم می‌شود نیز نیاز به اندازه گیری دقیق قرنیز و برش آن وجود دارد که باید با استفاده از سنگ بر انجام شود.

وقتی کار اجرای قرنیزها به پایان رسید ملاتی (دوغاب) از پودر سنگ و سیمان سفید تهیه می‌شود و روی قرنیزها به منظور درزگیری اجرا می‌شود.

قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب

نصب قرنیز سرامیکی با چسب

قرنیزهای سنگی و سرامیکی را بدون استفاده از ملات و با استفاده از چسب کاشی نیز می‌توان نصب کرد. به طور مثال اگر در خانه‌ای تا پیش از این از قرنیزهای چوبی، پلاستیکی، ام دی اف، پی‌وی‌سی و … نصب بوده و به دلیل گذر زمان و فرسودگی نیاز به ترمیم و جایگزینی دارد و استفاده از قرنیز سرامیکی مد نظر کارفرما است؛ استفاده از چسب راه حلی مطمئن است.

برای نصب قرنیز سرامیکی یا هر نوع قرنیز دیگری با چسب لازم است تمیزکاری زیر کار انجام شود. اگر پیش از این قرنیزی وجود داشته، برداشته شود، زیر آن تمیز شود، چسب یا ملات احتمالی کنده شود، زیر کار هموار و یکدست شود، سپس اقدام به نصب قرنیز با چسب شود.

برای نصب قرنیز باید بخش از دیوار که قرنیز تا آن قسمت بالا می‌آید، اندازه گیری شود. سپس با استفاده از کاردک و قلم مو اقدام به چسب کاری شود. همین کار برای پشت قرنیز نیز انجام شود و قرنیز با احتیاط به جای خود چسبانده شود و کمی فشار محکم شود.

پس از چسباندن تمامی قرنیزها و خشک شدن آن‌ها، نوبت به درزگیری است. درزگیری وقتی اجرای قرنیز با چسب انجام شده است، با استفاده از چسب آکواریوم یا چسب درزگیری رزینی انجام می‌شود. به منظور تمیزکاری هر چه بیشتر از تفنگ چسب و کاردک مخصوص (کاردک گونیا) فرایند درزگیری انجام شود.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ازاره ، بهترین جنس سنگ ازاره + معرفی سنگ کار های ماهر

کدام قرنیز مناسب من است؟

  • اگر کفپوش خانه شما پارکت یا لمینت کرم، قهوه‌ای، گردویی و رنگ‌های تم قهوه‌ای است. قرنیزهای چوبی و ام دی اف با طیف رنگ تیره‌تر یا روشن‌تر می‌تواند مناسب باشد.
  • اگر کفپوش خانه شما پارکت یا لمینت طوسی رنگ است، قرنیزهای ام دی اف و چوبی مشکی و یا کرم قهوه‌ای می‌تواند رنگ مناسبی باشد.
  • اگر کفپوش خانه شما سنگ تراورتن یا سنگ آهک است. قرنیز سنگی تیره‌تر از کفپوش با ارتفاع کم می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • اگر کفپوش خانه شما سنگ مرمر روشن است، قرنیز سنگی گرانیت تیره یا مرمر روشن با ارتفاع کم مناسب است.
  • اگر کفپوش خانه شما سرامیک با رنگ روشن است، قرنیز سرامیکی با طرح سنگ یا چوب در رنگ‌های نزدیک به رنگ کفپوش یا تیره‌تر از آن خوب است.
  • اگر کفپوش خانه شما سرامیک است، استفاده از قرنیزهای پی‌وی‌سی، پلی استایرن و پلاستیکی گزینه‌های خوبی هستند.
  • اگر کفپوش خانه شما موزاییک است، قرنیز سرامیکی با طرح سنگ یا چوب گزینه مقرون به صرفه و شیکی است. البته در انتخاب رنگ موکت نیز باید دقت شود تا با قرنیز هماهنگی داشته باشد.
  • اگر خانه شما دارای چارچوب‌های چوبی است بهتر است قرنیزها را از جنس و رنگ چارچوب‌ها انتخاب کنید تا جنبه دکوراتیو آن نیز در نظر گرفته شود.

قرنیز سرامیکی چیست؟ نصب قرنیز سرامیکی و بررسی مزایا و معایب

هزینه نصب قرنیز سرامیکی

هزینه نصب قرنیز به نوع قرنیز، استفاده از ملات یا چسب برای چسباندن آن، متراژ کار و تمیز بودن و در دسترس بودن محل انجام کار بستگی دارد. توجه داشته باشید که در هنگام تماس با استادکار و حضور وی برای اندازه گیری و تخمین قیمت از او پیش فاکتور بخواهید تا هزینه را مطابق با پیش فاکتور در اتمام کار پرداخت کنید.

قیمت انواع قرنیز سرامیکی، چوبیف سنگی و پی وی سی

قرنیزها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به نوع سرامیکی آن پرداخته شد. انواع قرنیز قیمت های مختلفی دارند. برای اطلاع از قیمت انواع قرنیزها می توانید به صفحه قیمت قرنیز در کارگشا مراجعه کنید.

سخن آخر

شرکت کارگشا فعال در زمینه خدمات ساختمانی، بهترین استادکاران از سراسر ایران برای اجرای خدمات ساختمانی را به مخاطبان و متقاضیان این خدمات معرفی می‌کند. شرکت کارگشا همواره با شرکت‌ها و گروه‌های ساختمانی معتبر و حرفه‌ای همکاری می‌کند و جلب رضایت مشتریان را در اولویت قرار می‌دهد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا