مقالات کارگشا

فنگ شویی چیست و چگونه آن را در دکوراسیون منزل عملی کنیم؟ راهنمای ساده

اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از ما کار خود را به خانه آورده‌ایم، داشتن فضای هماهنگ بین اتاق کار و خانه، بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. ایجاد تعادل در فضایی که در آن کار، زندگی و بازی می‌کنید، ممکن است عامل اصلی افزایش بهره‌وری و خلاقیت باشد. بنابراین فنگ شویی دقیقاً چیست و چگونه فرد می‌تواند بدون کمک یک معمار به احساس هماهنگی دست یابد؟

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی یک روش چینی باستانی برای ایجاد تعادل در محیط فیزیکی و ایجاد هماهنگی و احساس رفاه و جریان زندگی است. در واقع نام اصلی آن، به معنی «باد و آب»، نشانگر دو عنصر جریان است.

کارورزان فنگ شویی معتقدند که همه چیز (و همه کس) در محیط زندگی، از محیط طبیعی و بیرونی خانه گرفته تا وسایل و دکوراسیون آن، دارای انرژی خاص یا «چی» هستند. این نظریه می‌گوید نحوه چیدمان وسایل منزل می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر بگذارد.

کارورزان همچنین از فنگ شویی برای پرداختن به زمینه‌های خاصی از جمله سلامتی، دارایی، مشاغل و روابط استفاده می‌کنند؛ چیزهایی که بیشتر ما به آن‌ها اهمیت می‌دهیم.

فنگ شویی چیست؟

اگرچه ممکن است فنگ شویی اسرارآمیز یا حتی عرفانی به نظر برسد، اما اصول راهنمای آن کاملاً ساده است. یکی از جنبه‌های اصلی آن جستجوی تعادل (بین یین و یانگ) با وجود تغییر مداوم است. یک مطالعه نشان داد چیدمان اتاق خوابی که با استفاده از اصول فنگ شویی در اتاق خواب تغییر کرده است، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون در محیط‌های اداری نیز ممکن است حال عمومی کارکنان را بهتر کند. در سطح عملی، فنگ شویی در دکوراسیون بدین معنی است که مکانی مطلوب برای هر شی‌ء مانند تختخواب، کتاب‌ها، لپ‌تاپ و حتی سطل‌های زباله وجود دارد.

برای شروع استفاده از فنگ شویی، این کار را با اتاق خواب شروع می‌کنیم، جایی که تقریباً یک چهارم تا یک سوم زندگی خود را در آنجا می‌گذرانیم. با کمک معماران و طراحان فنگ شویی در دکوراسیون، می‌توان اتاقی شادتر و هماهنگ‌تر ایجاد کرد.

قوانین فنگ شویی در اتاق خواب

از نظر فنگ شویی در اتاق خواب، اعتقاد بر این است که زمانی که تختخواب در جای مناسب خود قرار بگیرد، احساس امنیت و خواب بهتری را ارائه می‌دهد (با تمام مزایای سلامتی همراه با آن).

توشی کاسایی، مشاور و معمار فنگ شویی می‌گوید مکان ایده آل تختخواب به صورت مورب و مخالف با در اتاق است، به گونه‌ای که هرگز پاها مستقیماً روبروی در اتاق نباشند. (در سنت چینی، فرد مُرده را از پاهایش از اتاق بیرون می‌آورند).

زمانی که در رختخواب هستید، باید دید واضحی از اتاق و در داشته باشید و سر خود را به چیزی محکم، ترجیحاً دیوار تکیه دهید. کاسایی می‌گوید: «دیوار همانند زمین عمل می‌کند و انسان برای خوابیدن به زمین نیاز دارد. اگر همچنان برای خوابیدن با مشکل مواجهید، برای ایجاد حس امنیت بیشتر، تکیه‌گاه محکمی را برای سر خود انتخاب کنید.»

قوانین فنگ شویی در اتاق خواب

قوانین فنگ شویی برای میز کار

زمانی که فضای خانه کم است، ممکن است بخواهید از اتاق خواب به عنوان دفتر کار نیز استفاده کنید، اما این بدین معنا نیست که نباید جایی را برای میز کار خود اختصاص دهید.

آر دی چین، استاد و معمار فنگ شویی در دکوراسیون، توصیه می‌کند که میز کار را در «بهترین مکان» اتاق قرار دهید، یعنی به صورت مورب در مقابل درب. با این کار می‌توانید منظره‌ای حاکم بر اتاق داشته باشید و به شما اجازه می‌دهد فضای خود را دیده و با تمرکز بیشتری فکر کنید.

همچنین توجه داشته باشید که پشت به در ننشینید زیرا موجب حواس‌پرتی زیاد می‌شود یا در مقابل پنجره بزرگی قرار نگیرید زیرا موجب تخلیه انرژی می‌شود.

اگرچه ممکن است قرار دادن میز کار در مقابل دیوار صرفه‌جویی در محیط باشد اما اکثر مشاوران فنگ شویی توصیه نمی‌کنند که میز کار را مقابل دیوار قرار دهید زیرا می‌تواند بر تمرکز و خلاقیت تأثیر منفی بگذارد.

آیا میز کارتان به تختخواب خیلی نزدیک است؟ یک صفحه تاشو خریداری کنید تا جلوی دید مستقیم نسبت به محل خواب را بگیرد. این کار همچنین یادآوری استرس روزانه هنگام خواب را محدود می‌کند. تحت هر شرایطی از کار کردن در رختخواب خودداری کنید!

قوانین فنگ شویی برای میز کار

دکوراسیون اتاق خواب یک‌نفره در فنگ شویی

اگر همه ما به اندازه کافی خوش‌شانس نباشیم که اتاق خواب و محل کار جداگانه و بزرگ داشته باشیم، چه کنیم؟ مشکلی نیست. از عکس زیر استفاده کنید تا بدانید چگونه چیدمان خود را نسبت به درب اتاق قرار دهید.

دکوراسیون اتاق خواب یک نفره در فنگ شویی

دکوراسیون اتاق خواب دونفره در فنگ شویی

برای افرادی که دارای اتاق خواب دونفره هستند، تشخیص اینکه لباس‌ها و کتاب‌های خود را کجا قرار دهند، دشوار است. در اینجا تصویری از روش مناسب مرتب‌سازی فضا، مطابق با اصول فنگ شویی در دکوراسیون ارائه شده است.

دکوراسیون اتاق خواب دونفره در فنگ شویی

چیدمان اکسسوری بر اساس فنگ شویی

در ادامه نحوه قرار گرفتن و چیدمان مهمترین وسایل و اکسسوری ها در دکوراسیون داخلی خانه را تشریح کرده ایم.

روشنایی

چین می‌گوید: «افراد سحرخیز ممکن است بخواهند اتاق‌هایی رو به شرق و افرادی که تا پاسی از شب بیدارند بخواهند فضاهای رو به غرب را انتخاب کنند تا انرژی را در ساعات دلخواه روز افزایش دهند. آنچه ما در حال تلاش برای انجام آن هستیم، به حداکثر رساندن استفاده از انرژی مستقیم ناشی از طبیعت است.»

برای اتاق‌هایی که نور طبیعی ندارند، از چراغ‌های فلورسنت استفاده کنید و یک چراغ مطالعه رشته‌ای یا لامپ‌هایی با رنگ گرم و یک چراغ کف را برای افزایش نور محیط تهیه کنید. چین می‌گوید: «نور نشان دهنده انرژی یانگ است که احساس شادی و خلاقیت را تقویت می‌کند.»

آشفتگی

اولین قدم برای دستیابی به خانه‌ای شادتر، از بین بردن وضعیت نامرتب و آشفته است! چین می‌گوید زندگی درهم‌ریخته می‌تواند انرژی راکد یا مرده را نشان دهد. در یک فضای تمیز و مرتب، انرژی می‌تواند آزادانه جریان یابد. کاسایی می‌گوید با مرتب کردن محل زندگی، احساس گناه و ناآرامی نیز ممکن است از بین برود.

حتی شواهد علمی برای از بین بردن بی‌نظمی وجود دارد. مطالعات نشان دادند آشفتگی و بی‌نظمی موجود در خانه با پرخوری و تعلل مرتبط است.

نکته مهم در مورد عشق: کاسایی می‌گوید اگر می‌خواهید روابط جدیدی را آغاز کنید، اکنون زمان خلاص شدن از عکس‌های قدیمی نامزد سابق است که در زیر تخت انباشته شده‌اند.

اثر هنری

کلید موفقیت در تزیین محیط، نمایش مواردی است که برای شما واقعاً معنی‌دار و الهام‌بخش هستند. چین می‌گوید: «با استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون، ما از ابزاری استفاده می‌کنیم که به مردم کمک می‌کند تا نسبت به ارتباط محیط زندگی با افراد آگاهی بیشتری پیدا کنند.»

در مقابل، از یادآوری خاطرات منفی مانند پروژه‌های ناموفق یا روابط ناموفق خودداری کنید. این یادآوری‌ها می‌تواند انرژی را کاهش داده و احساس بی‌کفایتی را ایجاد کند.

وسایل الکترونیکی

در فنگ شویی در دکوراسیون، هر چیزی که در خانه وجود دارد، مناسب اتاق خواب نیست. تصور بر این است که وسایل الکترونیکی بزرگ و کوچک، از آیفون گرفته تا تردمیل، جریاناتی منتشر می‌کنند که می‌توانند خواب را مختل کنند.

اگرچه شواهد علمی در مورد جریان‌های الکترونیکی که به خواب آسیب می‌رسانند وجود ندارد، اما ایده دور نگه داشتن وسایل از اتاق خواب چیز عجیبی نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را مختل کند.

بعلاوه، اگر تلفن همراه استرس کاری را به شما یادآوری می‌کند یا تردمیل در گوشه اتاق مانند یک مربی که می‌پرسد چرا اخیراً ورزش نکرده‌ای، عمل می‌کند، احتمالاً نمی‌خواهید که این وسایل را نزدیک تختخواب خود نگه دارید.

به طور خلاصه، تا آنجا که می‌توانید، وسایل بیشتری را از اتاق خواب دور کنید و هر آنچه باید باقی بماند، ترجیحاً در حالت «خاموش»، حداقل 60 سانتی‌متر از تختخواب فاصله داشته باشد.

گیاهان

حتی مردمان شهری نیز می‌توانند از نشانه‌هایی از طبیعت در فضای خود بهره‌مند شوند. طبق سنت چینی، گیاهان نشان دهنده رشد، شکوفایی و خوش‌شانسی هستند. چین می‌گوید اگر هدف آرامش است، گیاهان پربرگ را برای این کار انتخاب کنید.

آینه‌ها

غرور و خودبینی مکان و زمان خاص خودش را دارد اما در حالت ایده آل، جای آن در اتاق خواب نیست. کاسایی می‌گوید اعتقاد بر این است که آینه‌ها فعالیت‌ها را مضاعف می‌کنند و انرژی بیش از حد مطلوب را برای مکان استراحت ایجاد می‌کنند. برای حل این مشکل، آینه‌های قدی را پشت در کمد نصب کنید یا حداقل آن‌ها را طوری قرار دهید که روبروی تختخواب نباشند.

رنگ

عاشق ماشین مسابقه قرمز هستید؟ قبل از اینکه اتاقتان را غرق در پوسترهای ماشین مسابقه کنید، متخصصان فنگ شویی در دکوراسیون پیشنهاد می‌کنند با استفاده از تاریخ تولد خود مشخص کنید از بین عناصر پنج‌گانه کدام یک به شما تعلق دارد: چوب، آتش، خاک، فلز یا آب.

چین می‌گوید: «اگر عنصر شما آتش است، رنگ سبز ممکن است به تعادل شما کمک کند. اگر عنصرتان چوب باشد، رنگ آبی ممکن است فضای هماهنگ‌تری برایتان ایجاد کند.»

به طور کلی، رنگ زرد و نارنجی می‌توانند سرزندگی و نشاط را ایجاد کنند، در حالی که آبی و بنفش کمرنگ می‌توانند استرس را تسکین دهند. در نهایت زمانی که نوبت به آرامش و ثبات کلی می‌رسد، ممکن است رنگ‌های خاکی بهترین گزینه باشند.

سخن آخر

قبل از استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون از کف تا سقف، به یاد داشته باشید که این یک درمان برای همه چالش‌های زندگی نیست. چین می‌گوید: «فنگ شویی فقط قرار دادن آینه و گیاه نیست بلکه بیشتر در مورد استفاده از فضا به عنوان راهی است که به ما می‌آموزد نسبت به ایجاد تعادل در زندگی خودآگاهی بیشتری داشته باشیم.»

هماهنگی می‌تواند از هر کجا حاصل شود و داشتن یک ذهن باز ممکن است بهترین مکان برای شروع باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا