مقالات کارگشا

عیب یابی پکیج بوتان همراه با لیست کد خطاها

این روزها شاید در کمتر خانه‌ای از آبگرمکن‌های قدیمی استفاده کنند؛ اکثراً به دلیل اینکه پکیج توانایی فراهم کردن همزمان گرمایش ساختمان و همینطور تامین آب گرم را دارد، استفاده از آن را جایگزین آبگرمکن می‌کنند. با توجه به اینکه در برخی مواقع ممکن است پکیج‌ها دچار اشکالاتی شده و به درستی کار نکنند؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی رایج‌ترین مشکلات پکیج‌ها و عیب یابی پکیج بوتان بپردازیم.

رایج ترین مشکلات در عیب یابی پکیج بوتان

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد بیشتر از پکیج استفاده می‌کنند، عدم نیاز به داشتن شوفاژخانه برای ساختمان‌هایی است که سیستم گرمایش آنها، شوفاژ می‌باشد. پکیج‌ها دارای دو نوع دیجیتال و آنالوگ هستند و بر اساس تعداد مبدل ها و فن‌هایی که دارند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

در عیب یابی پکیج بوتان یا سایر برندها می‌توان به برخی مشکلات رایج در آن‌ها اشاره کرد شاید متداول‌ترین آن‌ها، ناشی از رسوب آب درون مبدل‌های پکیج باشد. برخی از این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • خاموش شدن پکیج
  • گرم نشدن آب
  • افت فشار پکیج
  • روشن شدن پکیج به حالت انفجاری
  • نشت کردن پمپ
  • کم شدن فشار آب
  • زیاد شدن فشار پکیج
  • خراب شدن فن
  • تشکیل نشدن شعله

روشن نشدن پکیج

اولین موردی که در عیب یابی پکیج بوتان باید به آن اشاره کنیم، روشن نشدن پکیج است. این مسئله ممکن است دلایل متعددی چون گرفتگی لوله‌ها به وسیله هوا یا وجود رسوب در آن، تنظیم نبودن فشار دستگاه، نوسان جریان برق و همینطور فشار آب، کمبود فشار گاز، ایراد در مشعل و شمعک پکیج و بالا رفتن دمای آب داشته باشد.

برای برطرف کردن مشکل بهتر است ابتدا گاز ورودی و شلنگ گاز پکیج را بررسی کنید؛ از وصل بودن گاز و اتصال شلنگ اطمینان حاصل کنید. اگر شیر ورودی گار مشکل دارد، بهتر است آن را تعویض کنید.
در گام بعدی باید مطمئن شوید لوله‌های گاز رسوب نداشته باشند و فشار آن تنظیم باشد که برای این مورد بهتر است از اداره گاز کمک بگیرید. برای کنترل نوسانات برق می‌توانید از محافظ برق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عملکرد پکیج گرمایشی + مزایا و معایب آن

خاموش شدن پکیج

در عیب یابی پکیج بوتان برای خاموش شدن دستگاه، به چند مورد اصلی بر می‌خوریم که در صورت بروز مشکل در هرکدام از آن‌ها، پکیج به دلیل جلوگیری از حادثه، به صورت خودکار دستگاه را خاموش می‌کند.

کم و زیاد شدن فشار آب یا گاز، نشتی داشتن پمپ یا خراب بودن آن، وجود نقص و مشکل در ترموستات، نبودن یا کم بودن گاز، بسته بودن شیر آب یا نرسیدن جریان برق به قطعه‌های الکتریکی پکیج از دلایلی هستند که باعث می‌شوند دستگاه خاموش شود. کم و زیاد شدن فشار را می‌توانید با تنظیم فشار برطرف نمایید.

البته در برخی از موارد هم ممکن است مشکل فرا تر از این موارد بوده و برد دستگاه دچار اشکال شده باشد که در این صورت نیاز است حتما توسط یک متخصص بررسی و در صورت نیاز، تعمیر شود.

رایج ترین مشکلات در عیب یابی پکیج بوتان

سرد بودن آب و شوفاژها

اگر سنسور گرمایش دچار مشکل شده باشد، هوا در مدار وجود داشته باشد، فشار گاز کم باشد، مبدل رسوب گرفته باشد، اشکالی در ورودی گاز یا لوله‌های آن وجود داشته باشد و یا شیرهای رفت و برگشت پکیج نیمه باز باشند، ممکن است آب مصرفی و همین‌طور شوفاژها سرد باشند. درجه ترموستات، تنظیمات نادرست کنترلرها و خرابی پمپ نیز می‌توانند از دیگر دلایل چنین موضوعی باشند.

در عیب یابی پکیج بوتان برای چنین مواردی، هواگیری کردن، اسید شویی و رسوب زدایی کردن مبدل، تعویض کردن کنترل کننده گرما و عوض کردن شیر ورودی گاز رهکارهای مناسبی هستند. اگر سنسور گرمایش دچار مشکل شده باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

انفجاری روشن شدن پکیج

خراب بودن دودکش پکیج، تنظیم نبودن فشار گاز دستگاه، ضعیف شدن یا خرابی الکترود جرقه دستگاه، مسدود شدن سوراخ‌های اطراف جرقه زن، مناسب نبودن فاصله الکترود جرقه زن با مشعل دستگاه از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند پکیج به صورت انفجاری روشن شود.

خاموش شدن شعله

وجود اشکال در شیر گاز، نوسانات جریان برق یا فشار آب، ایراد در سنسور کنترل، مناسب نبودن فاصله سنسور شعله، نامناسب بودن اتصالات برقی یا لوله‌ها می‌توانند از دلایلی باشند که باعث می‌شود شعله پکیج خاموش شود.

سر و صدای زیاد پکیج

وجود رسوب در پکیج یا هوا گرفتن آن یکی از دلایلی است که باعث می‌شود دستگاه شما سر و صدای زیادی داشته باشد. برای عیب یابی پکیج بوتان در این مورد و بر طرف کردن صدا، می‌بایست پکیج را هوا گیری و رسوب گیری کنید.

ممکن است پمپ گرمایش مرکزی پکیج نیز دچار مشکل شده باشد و داخل آن حباب هوا به وجود آمده باشد. در قسمت بدنه پکیج می‌توانید پمپ را پیدا کنید و با باز کردن شیر باد آن، پمپ را هواگیری کنید. به این ترتیب هوای موجود در پمپ تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

روشن ماندن فن پکیج

در عیب یابی پکیج بوتان ممکن است با روشن ماندن فن دستگاه روبرو شویم. بهتر است بدانید که در ماه‌های سرد سال این‌که فن پکیج بیشتر روشن می‌ماند یک مسئله طبیعی است. ولی اگر در مواردی مانند گرم شدن آب و رادیاتورها مشکلی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم دودکش پکیج را بررسی کنید که ممکن است دچار گرفتگی شده یا مسدود شده باشد.

اگر جرقه زن پکیج دچار نقص شده یا میله یونی دستگاه خراب شده باشد هم ممکن است فن دائماً روشن بماند. البته خراب شدن فن پکیج یا برد آن نیز از دلایل موثر در روشن ماندن فن هستند که در چنین شرایطی تعمیر یا تعویض آن می‌تواند به برطرف کردن مشکل کمک کند.

از کار افتادن دکمه‌های پکیج

یکی دیگر از مشکلات رایج در پکیج‌ها، از کار افتادن دکمه‌هاست که از روی برخی اتفاق‌های پیش‌بینی نشده می‌توانید آن را متوجه شوید. در صورتی که چنین مواردی را مشاهده کردید، ممکن است کلیدها از کار افتاده باشند:

  • داغ شدن بیش از حد آب
  • روشن و خاموش شدن ناگهانی پکیج
  • نیامدن صدای کلیک از ترموستات
  • کمتر یا زیادتر بودن دما از آن چیزی که ترموستات نشان می‌دهد.
  • وز وز کردن ترموستات یا تایمر مکانیکی پکیج
  • عدم تغییر دمای رادیاتور بر اساس تنظیمات

در عیب یابی پکیج بوتان برای از کار افتادن دکمه‌های دستگاه، پس از مشاهده یکی از موارد مذکور، می‌بایست کلیدها را بررسی کنید تا در صورت نیاز، تعمیر و یا تعویض شوند.

نشتی داشتن پکیج

در عیب یابی پکیج بوتان در خصوص داشتن نشتی می‌توان به ایراد داشتن در پمپ آب و اتصالات اشاره کرد. ممکن است مبدل حرارتی ترک داشته باشد، دیافراگم منبع انساط دچار نقص شده باشد، اتصالات شل شده یا در شیر اطمینان مشکلی به وجود آمده باشد.

اگر پکیج شما نشتی دارد و با روشن کردن دستگاه، شدت چکه کردن آب زیاد می‌شود، به این معنی است که بالا رفتن دما، فشار داخل پکیج را افزایش می‌دهد؛ در این حالت اگر پکیج را خاموش کنید، چکه آب و نشتی کم می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است هرچه زودتر ایراد را پیدا کرده و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام نمایید یا با یک متخصص تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی؛ بهترین مارک پکیج کدام است؟

افت فشار پکیج

اگر شیر اطمینان پکیج خراب شده باشد، در قسمت لوله‌کشی و رادیاتورها نشتی آب داشته باشد، گیج فشار دچار نقصان شده باشد یا رادیاتور هوا گرفته باشد، فشار پکیج کاهش پیدا می‌کند. بهتر است شیر اطمینان را چک کنید و اگر خراب بود آن را تعویض نمایید. هواگیری رادیاتورها و برطرف کردن نشتی هم می‌تواند در مراحل بعدی عیب یابی پکیج بوتان برای افت فشار پکیج باشد.

داغ شدن بیش از حد آب

داغ شدن بیش از اندازه آب می‌تواند ناشی ازوجود اشکال در ترموستات، گرفتگی مسیر ورودی و خروجی آب دستگاه، بالا بودن فشار گاز، پایین بودن فشار آب و یا گرفتگی صافی ورودی و خروجی باشد. عموماً اگر مشکل از ترموستات باشد، تعویض آن، باعث برطرف شدن این ایراد می‌شود.

آمدن بوی گاز، دود یا سوختگی

نشتی گاز می‌تواد یکی از دلایلی باشد که از پکیج شما بوی گاز به مشام می‌رسد. ممکن است لوله، اتصالات یا دودکش پکیج دچار مشکل شده باشند، دودکش پکیج به درستی نصب شده باشد یا مسیر آن مسدود شده باشد. چنین مسئله‌ای بسیار خطرناک بوده و باید هرچه سریع‌تر مشکل را شناسایی و برطرف کنید؛ چرا که خطر گاز گرفتگی یا انفجار وجود دارد.

غیر فعال شدن پمپ

در عیب یابی پکیج بوتان برای غیر فعال شدن پمپ پکیج باید جریان برق را بررسی کنید؛ ممکن است برق قطع شده باشد یا دکمه پکیج خاموش شده باشد. از دیگر دلایل غیر فعال شدن پمپ می‌توان به نقص در سیم‌کشی دستگاه، گیرپاژ پمپ و وجود ایراد در پمپ سیرکولاتور اشاره کرد.

سرد و گرم شدن آب پکیج

اگر شما هم از پکیج استفاده می‌کنید، قطعا تابحال با مشکل سرد و گرم شدن ناگهانی آب خصوصاً در زمان استحمام مواجه شده‌اید. خراب بودن سنسور شوفاژ، نقص در سنسور آب گرم، وجود جرم در مبدل پکیج، معیوب بودن فلومتر، پرشر و فلوسوئیچ، خراب بودن پمپ ورودی، نوسانات فشار آب و عدم تنظیم مناسب ارتفاع شعله از مواردی هستند که می‌توانند منجر به سرد و گرم شدن آب پکبج شوند.

عدم تشکیل شعله

اگر جرقه زن پکیج کار می‌کند و شعله تشکیل نمی‌شود، ممکن است در لوله گاز هوا وجود داشته باشد، شیر گاز ورودی بسته باشد، فشار گاز ورودی بیش از اندازه بالا باشد، شیر گاز تنظیم نبوده و یا دچار مشکل شده باشد و یا ولتاژ از پنل کنترل خارج نشود. اگر چنین مواردی را چک کردید و همچنان مشکل وجود داشت، بهتر است از یک متخصص برای عیب یابی پکیج بوتان خود کمک بگیرید.

ارورهای پکیج بوتان

اگر پکیجی که استفاده می‌کنید، از نوع پکیج دیجیتالی است، معمولا خطاها تحت عنوان یک کد نمایش داده می‌شوند. برای عیب یابی پکیج بوتان خود بهتر است از لیست زیر که برای دو نوع پکیج بوتان تهیه شده، کمک گرفته و مفهوم خطای نمایش داده شده را بدانید.

ارور پکیج بوتان مدل ورونا

 

علت

کد خطا

شعله تشکیل نمی‌شود. در پروسه جرقه زنی مشعل روشن نمیشود.

E01

دمای آب مدار گرمایش بیش از حد بالا رفته و کلید حرارتی عمل کرده است؛ یا کابل متصل به آن قطع شده است.

E02

کلید حرارتی کلاهک تعدیل عمل کرده

E03

پایین بودن میزان فشار آب مدار گرمایش

E04

سنسور دمای آب گرم (NTC) بهداشتی خراب شده است.

E06

سنسور دمای آب (NTC) مدار گرمایش خراب شده یا سیم آن قطع شده است.

E07

گردش آب در مدار گردش ندارد. پمپ، برد، تاخیر در عملکرد بردیم باید چک شود.

E09

 امواج مغناطیسی اطراف شعله تداخل پیدا کرده است.

E11

سیم مدولاتور شیر گاز قطع شده است.

E12

یک خطا بیشتر از 5 مرتبه به صورت مداوم تکرار شده است.

E28

راهکار عیب یابی پکیج بوتان بر اساس لیستی که ارائه شد، در خصوص مشاهده خطاهای E28، E01 و E02 به شرح زیر است:

خطای E28

در این شرایط می‌بایست برق پکیج را یک مرتبه قطع و وصل کنید. اگر پس از این‌که دستگاه را روشن کردید، همچنان این خطا را مشاهده نمودید، بهتر است از یک کتخصص کمک بگیرید.

خطای E02

می‌بایست کلید حک را بررسی کرده و کابل را چک کنید.

خطای E01

در صورت مشاهده این ارور باید گاز، جرقه زن، شیر گاز، یون و برد الکترونیک پکیج را بررسی کنید.

ارورهای پکیج بوتان مدل پرلا

علت

کد خطا

شعله تشکیل نمی‌شود. (ممکن است شیر گاز یا حسگر شعله مشکل داشته باشد و یا جرقه زن به درستی عمل نکند.)

E01

کلید حرارتی عمل کرده است. (در مدار قطعی و ایراد وجود دارد.)

E02

وجود نقص و مشکل در پرشر سوییچ، ترموستات دود و مجموعه دود و فن.

E03

فشار آب در مدار گرمایش وجود ندارد. (میزان آن بسیار پایین آمده و باید افزایش داده شود.)

E04

قطع شدن سنسور دمای آب گرم (NTC) یا وجود نقص در آن

E06

سنسور دمای آب (NTC) مدار گرمایش خراب شده یا سیم آن قطع شده است.

E07

قبل از ارسال دستور برد به شیر گاز، شعله احساس می‌شود. (برد پکیج یا شیر گاز دچار مشکل شده است.)

E11

فشار آب مدار گرمایش کافی نیست، کلید فشار عمل کرده است و ممکن است کابل متصل به ترموستات ایمنی دود قطع شده باشد.

چشمک زن + دما

سخن آخر

تا اینجا سعی کردیم با بررسی رایج‌ترین مشکلات پکیج‌ها و ارائه راهکار برای برطرف کردن آن‌ها به عیب یابی پکیج بوتان بپردازیم. اگر شما با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اید و راهکاری به جز موارد معرفی شده در نظر دارید، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا