مقالات کارگشا

راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی؛ بهترین مارک پکیج کدام است؟

خوشبختانه پکیج‌های دیواری با نوع عملکرد و برندهای مختلف در ایران عرضه می‌شوند که در این میان پکیج‌های دیواری ایرانی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و نسبت به برندهای خارجی قیمت مناسب‌تری نیز دارند. در این مقاله مروری بر انواع پکیج بر اساس نوع عملکرد، انتخاب ظرفیت مناسب پکیج، معرفی برندهای ایرانی و خارجی و بیان خلاصه‌ای از امکانات آن‌ها خواهیم داشت. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

انواع پکیج از نظر نوع کارکرد کدام‌اند؟

پکیج‌ها انواع زمینی و دیواری دارند که در این مقاله به طور مجزا به بررسی پکیج‌های دیواری می‌پردازیم که معمولا از آن‌ها در آپارتمان‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود. به طور کلی پکیج‌های دیواری به دو دسته کلی گازسوز و برقی تقسیم می‌شوند.

در کشور ایران به دلیلی برخورداری از منابع وسیع گاز طبیعی و قیمت پایین آن، پکیج‌های دیواری گازسوز با فروش و رشد بیشتری روبرو شدند و به دلیلی قیمت بالاتر برق استفاده از پکیج‌های برقی با استقبال کمی مواجه شد. البته استفاده از پکیج برقی در مناطقی که گازرسانی به آن‌ها دشوار و پر هزینه است برای داشتن آب گرم خانگی و سیستم گرمایش شوفاژرادیاتور گزینه مناسبی است.

انواع پکیج از نظر نوع کارکرد کدام اند؟

 

پکیج دیواری مناسب من کدام است؟

اگر قصد خرید پکیج دیواری برای خانه خود را دارید بهتر است به چند نکته درباره آن توجه کنید. قرار داشتن پکیج دیواری در فضای بسته یا باز، متراژ خانه و داشتن چند سرویس بهداشتی و حمام، همگی در داشتن انتخاب یک گزینه مناسب، موثر است.

انواع پکیج را می توان در چند دسته زیر قرار داد:

  1. از نظر مبدل: پکیج تک مبدله و پکیج دو مبدله. برای مطالعه کامل تفاوت پکیج های تک مبدله و دومبدله کلیک کنید.
  2. از نظر چگالش: چگالشی و غیر چگالشی. نسل جدید پکیج ها با راندمان بالاتر چگالشی ها هستند.
  3. از نظر محفظه احتراق: به دو نوع باز و بسته. که امروزه اکثرا محفظه احتراق انها بسته است.
  4. از نظر فن دار بودن: فن دار و بدون فن. قطعا فن دار بودن خیلی بهتر است.
  5. پکیج دیواری و زمینی. پکیج های زمینی برای ظرفیتهای بالاتر هستند.

نوع پکیج با توجه به محل نصب

اگر پکیج دیواری شما در محیطی بسته مانند آشپزخانه و حمام نصب می‌شود بهتر است از انواعی پکیج دیواری که محفظه احتراق بسته دارند، استفاده کنید تا از تساعد گازهایی که در اثر کامل نسوختن گاز طبیعی ایجاد می‌شوند، در امان باشید. استفاده از دودکش فن‌دار و دوجداره نیز می‌تواند در خروج بهتر گازهای زیان آور و رساندن اکسیژن به محفظه احتراق، موثر باشد.

اگر پکیج دیواری در محیط باز مانند بالکن یا حیاط  نصب می‌شود و محلی برای دودکش تعبیه نشده است، بهتر است برای جلوگیری از خاموش شدن پکیج در روزهای بادی و طوفانی، از دودکش دوجداره استفاده کنید.

پکیج دیواری مناسب کدام است؟

نوع پکیج با توجه به متراژ واحد

متراژ خانه نیز بر انتخاب نوع پکیج دیواری موثر است. معمولا برای خانه‌های با متراژ بالا از پکیج‌های دیواری با ظرفیت بالا استفاده می‌شود و برعکس، برای اینکه بدانید پکیج با چه ظرفیتی گرمایشی برای خانه شما مناسب است کافی است، متراژ واحد مسکونی را در 150 (کیلوکالری) ضرب کنید.

عدد به دست آمده حداقل ظرفیت پکیج دیواری را نشان می‌دهد. برای مثال برای یک واحد مسکونی با زیربنای 140 مترمربع استفاده از پکیج 21000 کیلوکالری توصیه می‌شود. برای به دست آوردن ظرفیت مناسب واحدهای اداری متراژ واحد را در عدد 100 ضرب کنید.

محاسبه و انتخاب ظرفیت پکیج

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که بایستی در راهنمای خرید پکیج و هنگام خرید انواع پکیج دیواری به آن توجه کرد، متراژ و مساحت محیط است. با وجود اینکه به‌صورت تقریبی می‌توانیم ظرفیت مناسب را محاسبه کنیم.

ظرفیت پکیج مساحت مناسب (متر مربع)
24 KW تا 150
28 KW 150 – 220
30 KW 220 – 300
35 KW 300 – 350

با توجه به جدول بالا یک قدم مهم را در انتخاب پکیج برای خانه دوبلکس، یک پکیج برای دو طبقه، پکیج برای متراژ کم، و یا پکیج مناسب برای آپارتمان 90 متری برداشتید.

توجه کنید که برای مثال یک پکیج دیواری محبوب مانند پکیج ۲۲هزار بوتان می‌تواند برای متراژهای کمتر مناسب باشد. پس حتما در هنگام انتخاب پکیج دیواری و یا دادن مشاوره پکیج دیواری، به ظرفیت پکیج دیواری توجه کنید.

برای شهری مثل تهران که در طبقه دوم قرار دارد. و اطراف ان ساختمان ساخته شده، محاسبه مهندسی به شکل زیر است:

متراژ ضرب در 150= ظرفیت بر اساس کالری

هرچند فرمول پیچیده تری وجود داره که ساده شده ان به فرم بالاست. این فرمول یک راهنمای ساده جهت انتخاب و خرید یک پکیج دیواری مناسب است.

برای نمونه یک خانه ای به متراژ 200 مسکونی را در 150 ضرب میکنیم .حاصل عدد 30000، ظرفیت مناسب برای این متراژ را به ما میدهد. حال اگر منطقه کمی سرد تر بود این ضریب 150 کمی بیشتر میشود.

نوع پکیج با توجه به تنوع مصرف

اگر واحد مسکونی دارای سرویس‌های بهداشتی متعدد است بهتر است از پکیج دیواری دارای دو مبدل حرارتی استفاده شود تا در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی و حمام آب درون شوفاژ رادیاتورها سرد نشود. اگر از سرد شدن آب در هنگام حمام کردن وقتی آب گرم سرویس بهداشتی باز می‌شود گله‌مندید، بهتر است از پکیج‌هایی که دو مبدل حرارتی دارند، بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع عیب یابی پکیج ایران رادیاتور دیجیتال و آنالوگ همراه با لیست کد خطاها

پکیج دیواری ایرانی یا خارجی؟

در بازار سیستم‌های گرمایشی ایران، محصولات ایرانی و غیر ایرانی زیادی دیده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. برندهای ایرانی پکیج دیواری شامل ایران رادیاتور، بوتان، ایساتیس، لورچ، شوفاژکار و ال‌جی هستند.

برندهای نام برده به ترتیب محبوبت ذکر شدند ولی در این میان ال‌جی با کم لطفی مواجه شده است. به طور کلی بین برندهای ایران رادیاتور، بوتان، لورچ و شوفاژکار فرق چندانی وجود ندارد و همگی از کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش یکسانی برخوردارند.

پکیج دیواری ایرانی یا خارجی؟

پکیج دیواری ال جی

برند ال‌جی کمی از نظر کیفیت بالاتر از سایر رقیبان خود است و به سفارش ایران در شرکت گلدیران ساخته می‌شود. قطعات این پکیج دیواری اروپایی و با کیفیت بالا هستند و همین عامل گران‌تر بودن این پکیج دیواری نسبت به همتایان ایرانی خود است و به همین دلیل است که با اقبال کمتری برای فروش روبرو بوده است. گلدیران به تولید دو سری پکیج دیواری گازسوز پایونیر و پرستیژ اقدام می‌کند که درمدل‌های زیادی روانه بازار شده‌اند.

پکیج دیواری ایران رادیاتور، بوتان، لورچ و شوفاژ کار

این پکیج‌های دیواری در بازار ایران محبوبیت زیاد و فروش خوبی دارند. همگی آن‌ها کیفیت ساخت بالا، خدمات پس از فروش و تامین قطعات خوبی هم دارند. اگر قصد خرید از میان این برندها را دارید باید عرض کنم که تفاوت چندانی در کیفیت و گارانتی آن‌ها نیست، برای خرید خود با توجه به ظرفیت و تعداد مبدل حرارتی، برندی که قیمت پایین‌تری را ارائه می‌دهد، خریداری کنید.

پکیج ایساتیس

نقد و بررسی این پکیج با توجه به نظرات کاربران و مشتریان در وب‌سایت‌های مختلف نوشته شده است. به نظر می‌رسد با توجه به میزان فروش این پکیج از کیفیت مشابه سایر محصولات ایرانی برخوردار باشد که کیفیت خوب و قابل قبولی است ولی با در نظر گرفتن، نظرات مشتریان این شرکت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات خوبی را پشتیبانی نمی‌کند و دفترچه راهنمای محصول نیز در وب‌سایت‌های فروشنده این محصول موجود نیست.

پکیج دیواری خارجی

پکیج‌های دیواری غیر ایرانی موجود در بازار ایران هم شامل هیمورا، وایالانت، بوش، آریستون و تاچی هستند. با توجه به سابقه طولانی حضور محصولات آلمانی در ایران و مشاهده کیفیت بالای آن‌ها محصولات وایالانت و بوش در میدان رقابت از دیگر برندها به ویژه برند تاچی که یک برند چینی است یک گام جلوتر هستند.

البته لازم به یادآوری است که برندهای خوب هیمورای ژاپن هم از دیگر پیشروهای این صنعت به حساب می‌آید و به تولید پکیج های برقی می‌پردازد. برند آریستون هم دیگر برند اروپایی حاضر در بازار ایران است که به نظر می‌رسد کمی از رقبای آلمانی دیرینه خود عقب است. این برند ایتالیایی کمتر در ایران شناخته شده است ولی محصولات این شرکت بسیار با‌کیفیت هستند و خدمات پس از فروش قابل قبولی دارند.

نکات مهم در رابطه با نصب و استفاده از پکیج

پکیج تک مبدل یا دو مبدل؟

تک مبدل بودن یا دو مبدل بودن پکیج نیز در راهنمای خرید پکیج مهم است. پکیج‌های تک مبدل تنها یک مبدل دارند که هر دو وظیفه‌ی گرم کردن آب مصرفی و گرم کردن مدار گرمایش را به‌عهده دارد. اما در پکیج‌های دو مبدله، یک مبدل هر کدام از این وظایف را انجام می‌دهد.

یک پکیج دیواری با دو مبدل هم دیرتر جرم خواهد گرفت، و هم گرمای یکنواختی را برای شما فراهم می‌کند. همچنین، اگر املاح آب در محل زندگی شما بالاست، در انتخاب پکیج دیواری دو مبدله تردید نکنید.

نکات مهم در رابطه با نصب و استفاده از پکیج

اگر محل نصب پکیج در فضای باز باشد و یا بخشی از مسیر دودکش افقی اجرا شده باشد، استفاده از پکیج فن‌دار جهت عبور آسان دود و گازهای احتراق لازم است. البته استفاده از پکیج فن دار با دودکش دوجداره (کواکسیال) بیشتر مورد تائید است.

پکیج‌های دو مبدله در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که آب مورد استفاده دارای سختی (املاح) زیادی باشد و یا متراژ آپارتمان بالاتر از 120 متر باشد. این پکیج‌ها به دلیل داشتن دو مبدل حرارتی (یک مبدل برای سیستم گرمایش رادیاتورها و یک مبدل برای تامین آب گرم مصرفی) جریان آب گرم در آن‌ها پیوسته بوده که این امر باعث کاهش رسوب در مبدل و همچنین تامین آبگرم بیشتر می‌شود.

طبق استانداردهای ایمنی و فنی شرکت گاز، برای هر پکیج گرمایشی دیواری گازی باید یک دودکش مجزا مستقیماً تا پشت بام ساختمان اجرا شود و استفاده از دودکش مشترک مجاز نیست.

طبق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان(تدوین شده در سال 1390) حداقل متراژ قابل تایید برای نصب پکیج درون واحد آپارتمانی (مسکونی یا اداری) 64 متر مربع است و در غیر اینصورت تعبیه دریچه تامین هوای تازه جهت احتراق مناسب در محل نصب پکیج الزامی است.

معرفی متخصص نصب پکیج

بعد از جمع‌آوری اطلاعات راجع به پکیج دیواری و مناسب‌ترین نوع آن برای منزل و یا … نوبت به نصب آن می‌رسد. برای یافتن هر چه سریع‌تر نصاب و سپردن کار به متخصصین ماهر می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید تا نصب پکیج شما در زمان مقرر انجام پذیرد.

«ثبت درخواست معرفی نصاب و سرویس کار پکیج از کارگشا»

سخن آخر

امروزه پکیج‌ها با برندهای مختلف و با مشخصات متفاوتی عرضه می‌شوند. پکیج ایران رادیاتور، پکیج بوتان، پکیج آریستون، پکیج ایساتیس و پکیج تاچی از محبوب‌ترین و بهترین پکیج‌ها در بازار هستند که با ظرفیت‌ها و مشخصات متفاوتی عرضه می‌شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا