مقالات کارگشا

مهمترین نکات اصول عایق بندی ساختمان

آیا از آلودگی صوتی محیط بیرون رنج می ‌برید؟ آیا به دنبال راهی برای افزایش آسایش و رفاه خود در خانه هستید؟ عایق بندی ساختمان راه حلی ایده ‌آل برای تمام این مشکلات است. عایق بندی به معنای استفاده از موادی است که از انتقال گرما، صدا و رطوبت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان جلوگیری می ‌کنند. در این مقاله، به بررسی انواع عایق بندی ساختمان، مزایا و معایب هر کدام و نکاتی برای انتخاب ایده ‌آل‌ترین نوع عایق بندی متناسب با نیاز شما خواهیم پرداخت. همچنین در پایان به اصول عایق بندی نیز اشاره کرده ایم.

انواع عایق بندی ساختمان

انواع عایق بندی ساختمان

عایق ‌کاری ساختمان به عنوان یک پوشش محافظ بر روی ساختمان ‌ها عمل می‌ کند. فرض کنید که شما یک ساختمان دارید و می‌ خواهید آن را از تأثیرات بیرونی محافظت کنید. مثلاً از گرمای زیاد در تابستان یا سرما در زمستان. یا از رطوبتی که می ‌تواند وارد شود و آسیب برساند. به همین منظور، شما از موادی مانند عایق ‌های حرارتی و رطوبتی استفاده می ‌کنید و آنها را روی سطوح دلخواه ساختمان قرار می ‌دهید تا از ورود و خروج ناخواسته حرارت و یا رطوبت جلوگیری بشود. عایق ها از نظر نحوه عملکردشان به 3 دسته نقیسم بندی میشوند: صوتی، حرارتی و رطوبتی

  • عایق صوتی

عایق صوتی ساختمان، ماده یا پوششی است که برای کاهش انتقال صدا از یک محیط به محیط دیگر استفاده می ‌شود. این عایق ‌ها با جذب یا انعکاس امواج صوتی، مانع از عبور آنها از طریق دیوارها، سقف، کف و دیگر اجزای ساختمان می ‌شوند.

در دنیای امروزه، اهمیت به  اصول عایق  بندی صوتی در ساختمان به دلیل افزایش آلودگی صوتی در محیط ‌های زندگی و کار، روز به روز بیشتر می ‌شود. عایق‌ های صوتی می ‌توانند آرامش و آسایش را برای ساکنین ساختمان فراهم کرده و کیفیت زندگی آنها را به طور قابل توجهی ارتقا دهند.

انواع عایق صوتی مزایا معایب
پشم سنگ بهترین عایق صوتی

کیفیت بالا

زمان بر بودن نصب
فایبرگلاس مناسب برای پروژه های خانگی

نصب آسان

بدون بو

غیر مناسب برای پروژه های بزرگ
آکوستیک مناسب برای استودیو

نصب آسان

ارزان قیمت

غیر مناسب برای پروژه های بزرگ
آکوستیک پیش ساخته ATS ظاهر زیبا

کیفیت خوب

هزینه بالا

عملکرد پایین در دفع صدا

 

  • عایق حرارتی

یک سری از عایق ‌ها با ایجاد یک لایه مقاوم در برابر جریان گرما، مانع از هدر رفتن گرما در زمستان و ورود گرما در تابستان می‌ شوند و یه جورایی سفت کاری ساختمان به حساب می آیند. بنابراین با رعایت اصول عایق‌ بندی حرارتی می توان به صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ‌های مربوطه کمک کرد.

انواع عایق حرارتی مزایا معایب
پشم شیشه وزن سبک

دارا بودن عایق صوتی

عدم مقاومت در برابر رطوبت

حساسیت پوستی

پشم سنگ تحمل حرارتی بالا

دارا بودن عایق صوتی

عدم جذب آب

ندارد
سلولزی مقاوم در برابر آتش

کم هزینه

حساسیت زا
الاستومری عملکرد عالی در برابر رطوبت

مقاومت بالا در برابر  اشعه فرابنفش

نصب آسان

مقاوم نبودن در برابر آلودگی صوتی

هزینه بالا

ایزوهم وزن سبک

غیر قابل اشتعال

مقاوم در برابر حرارت بسیار بالا

ندارد
پلی استایرن مقاوم در برابر باکتری ها و حشرات

عدم جذب آب و رطوبت

دوستدار محیط زیست

نصب آسان

ارزان قیمت

ندارد
پرلیت غیر قابل اشتعال

مقاوم در برابر پوسیدگی

جذب آب و رطوبت

بروز مشکلات تنفسی

فوم پلی اورتان وزن سبک

مقاومت عالی در برابر آتش

کاهش تأثیرات مخرب بر لایه اوزون

ندارد

 

  • عایق رطوبتی

همان طور که میدانید، رطوبت می‌ تواند به مصالح ساختمانی آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند نم، شوره، ترک خوردگی و فرسایش شود. عایق رطوبتی با ایجاد یک لایه نفوذ ناپذیر، از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌ کند. بنابراین در مکان های خاص مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه توجه به اصول عایق بندی رطوبتی بسیار مهم است.

انواع عایق رطوبتی مزایا معایب
سیمانی مناسب برای استخرها و دیوارهای زیر زمینی

نصب آسان

سطح صاف در هنگام اجرای عایق

غیر قابل انعطاف پذیر

ایزوگام مقاوم در برابر تغیرات آب و هوایی

وزن سبک

انعطاف پذیر

شرایط نگهداری سخت
مایع مناسب برای سقف های گنبدی و شیروانی

چسبندگی زیاد به سطح زیرین

دارای تنوع رنگی بالا

غیر قابل تغییر شکل بعد از اجرای عایق
پلی اورتان مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش

وزن سبک

نصب آسان

قیمت بالا

عمر کوتاه

پلی یوریا سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف

تولید شده از مواد غیر سمی

غیر قابل اشتعال

وزن سبک

قیمت بالا

پیشنهادی: پایدارسازی ساختمان

اصول اولیه عایق بندی

صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، توجه به اصول عایق ‌بندی ساختمان است.

عایق ‌بندی ساختمان به معنای استفاده از مواد و روش ‌هایی است که بتوانند اثرات مضر لایه اوزون را کاهش داده و از تلفات حرارتی ساختمان جلوگیری کنند. در ایران نیز از سال ۱۳۸۱، طبق مقررات ملی ساختمان سازی، رعایت اصول عایق ‌بندی ساختمان ‌ها به صورت اجباری و الزامی شده است.

زمانی که ساختمان ساخته میشود، توسط شهرداری یا مراجع مربوطه یک گواهی پایان کار صادر می گردد که نشان می‌ دهد که ساختمان مورد بررسی، به تمامی قوانین و استانداردهای مربوطه پایبند بوده و از نظر فنی و ایمنی آمادگی لازم را دارد. اگر اصول عایق ‌بندی ساختمان مطابق با استانداردهای لازم انجام نگیرد و تلفات حرارتی بالا باشد، شهرداری ممکن است از صدور گواهی پایان کار خودداری کند. اصول عایق ‌بندی ساختمان، شامل موارد زیر میباشد:

اولین اصول عایق بندی: انتخاب مواد عایق مناسب

برای ایجاد مقاومت حرارتی مناسب در اجزای بیرونی ساختمان، باید از مواد عایق با خواص حرارتی مناسب استفاده کنید.

دومین اصول عایق بندی: رعایت حداقل مقاومت حرارتی

اجزای بیرونی ساختمان، مانند دیوارها، سقف و نما، باید از مقاومت حرارتی حداقل مشخصی برخوردار باشند. در مورد دیوارها و سقف ‌های داخلی ساختمان، عموماً نیازی به عایق ‌بندی نیست.

سومین اصول عایق بندی: نصب صحیح عایق

نصب صحیح عایق بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل کنید که عایق به طور کامل و بدون هیچ درز و شکافی روی سطوح قرار می‌ گیرد.

درسته که رعایت اصول عایق‌ بندی هزینه‌ بر است، اما این هزینه در طول زمان قابل جبران است و به طور کلی می ‌تواند به صرفه ‌ترین راه برای حفظ انرژی و کاهش هزینه ‌های مصرفی در ساختمان باشد.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات خاکبرداری

عایق کاری لوله چگونه است؟

عایق کاری لوله به پوشاندن لوله ها با مواد عایق گفته می شود. این کار می تواند برای جلوگیری از هدر رفتن گرما در لوله های حامل آب گرم یا بخار، و یا جلوگیری از یخ زدگی در لوله های حامل آب سرد در زمستان انجام شود. دو روش کلی برای عایق کاری لوله ها وجود دارد: عایق کاری توکار و عایق کاری روکار.

در روش عایق کاری توکار، عایق قبل از گچ کاری یا دیوارچینی روی لوله‌ ها نصب می ‌شود. این روش بهترین راندمان و اصول عایق بندی را در جلوگیری از هدررفتن گرما دارد و ظاهر لوله‌ ها را پنهان می ‌کند و نقش مهمی در زیبایی محیط دارد. با این حال، عایق کاری توکار به دلیل نیاز به تخریب و بازسازی، هزینه بیشتری نسبت به عایق کاری روکار دارد.

در روش عایق کاری روکار، عایق بعد از نصب لوله ‌ها روی آنها قرار می ‌گیرد. این روش ساده ‌تر و ارزان ‌تر از عایق کاری توکار است، اما راندمان آن کمتر است. علاوه بر این، عایق کاری روکار ظاهر لوله‌ ها را پنهان نمی‌ کند و ممکن است ظاهر نامناسبی ایجاد کند.

قبل از عایق کاری اندازه لوله ‌ها و عایق مورد نیاز را دقیقاً اندازه‌گیری کنید تا از صحیح بودن تطابق آنها اطمینان حاصل شود. از اصول عایق بندی این است که  با توجه به دمای آب و محیط، ضخامت و جنس عایق مناسب را انتخاب کنید. در دماهای بالا، عایق با ضخامت بیشتری نیاز است تا از هدررفت حرارت جلوگیری شود. به توصیه کارشناسان برای لوله ها، مناسب ترین جنس عایق، پشم سنگ میباشد.

در حین عایق کاری تمام مسیر لوله ‌ها، شیرها و اتصالات را عایق کنید. این شامل قسمت ‌های مستقیم و منحنی لوله‌ هاست. برای اتصال و ثبت عایق به لوله ‌ها، از چسب ‌های غیرقابل اشتعال استفاده کنید. این کار از لحاظ ایمنی مهم است و می ‌تواند از شیوع حریق جلوگیری کند.

خلاصه مقاله

عایق بندی به فرآیندی اطلاق می ‌شود که طی آن از مواد عایق برای جلوگیری از انتقال گرما، سرما، رطوبت و صدا در بخش‌ های مختلف ساختمان مانند دیوارها، سقف، کف، لوله‌ ها و … انجام شود. با اصول عایق ‌بندی صحیح، میتوان در کاهش هدررفت انرژی و بهبود کارایی انرژی در ساختمان قدم بزرگی برداشت. چراکه با عایق ‌بندی مناسب، میزان نفوذ حرارت و سرما به داخل ساختمان کم میشود و درنتیجه نیاز به استفاده از سیستم ‌های گرمایش و سرمایش هم کاهش پیدا میکند. بنابراین صرفه ‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ‌های مربوطه را به همراه خواهد داشت.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا