مقالات کارگشا

سیستم های گرمایش با بخار

در این یادداشت به توضیح یکی از سیستم های رایج گرمایش، سیستم های گرمایش با بخار، می پردازیم که به طورکل به دو دسته تقسیم می شوند و باتوجه به نوع کاربری ساختمان و امکان نصب تجهیزات یکی از این دو مدل برای گرمایش انتخاب می شود.

سیستم یک لوله ای:

در این سیستم از لوله بخار برای برگشت آب کندانس نیز استفاده می شود در شروع کار هوای موجود در لوله ها باید توسط بخار خارج شود که این عمل توسط Thermostatic Air Valve در رادیاتورها انجام می شود، وقتی سیستم سرد است مقدار کمی از شیر ترموستاتیک باز است وقتی هوا خارج شد و بخار به شیر رسید و با قسمت ترموستاتیک شیر تماس پیدا کرد شیر بسته می شود و نمی گذارد بخار خارج شود. در شروع کار به رادیاتورهای بالاتر دیرتر بخار می رسد. برای حل این مشکل؛ هر شیر ترموستاتیک در رادیاتورهای پائین روی دهانه کمتری تنظیم می شود و در رادیاتورهای بالاتر بیشتر، تا بالاترین رادیاتور که شاید تمام دهانه باز نگهداشته شود. در نتیجه بخار به همه رادیاتورها تقریباً در یک زمان می رسد که به این ترتیب سیستم بالانس ( متعادل) می شود.

قطر لوله ها باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا عبور بخار مانع عبور جریان آب کندانس نشود.

شیر ورودی به در رادیاتورها باید کاملاً باز یا کاملاً بسته باشد چون در حالت نیمه باز آب کند انس در رادیاتور جمع شد و به راحتی خارج نمی شود و در شروع کار ممکن است ضربه ای ایجاد کند. شکل زیر لوله کشی این سیستم را نشان می دهد.

سیستم دو لوله:

بخار توسط لوله رفت وارد رادیاتور می شود و سپس پس از کندانس شدن از طریق تله بخار نوع ترموستاتیک وارد لوله برگشت می شود.

تراپ طوری تنظیم شده که روی 180F بسته می شود و زیر 180F باز می شود.

لذا وقتی آب کند انس در رادیاتور جمع شده و حرارت خود را به خوبی از دست داد تا به کمتر از 180F رسید تله بخار باز می شود و آب کندانس به تانک کند انس میرود. پمپ کند انس که توسط فلوسویچ داخل تانک، فرمان قطع و وصل می گیرد آب کندانس حاصله را در مواقع لزوم به دیگ بخار تزریق میکند.

منبع:

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

کتاب تاسیسات مکانیکی مهندس تهرانی

مطالب مرتبط:

سیستم های گاز رسانی + حل مثال( قسمت دوم)

چیلر های توربوکر (بدون روغن)

محاسبات بویلر چگالشی ( قسمت اول)

مرگ خاموش را جدی بگیریم !

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا