مقالات کارگشا

اینترنت اشیاء چیست؟

معمولاً برای همه مسائل فرهنگی، اقتصادی و …، گوگل یک پاسخ نسبتاً جامع از آنچه که ما دنبال آن هستیم را دارد، از سوال پرسیدن در مورد علائم بیماری مان تا یافتن معنای زندگی و … لذا، استفاده از گوگل برای رمزگشایی از لغت فنی "اینترنت اشیاء" نیز امری عادی به نظر می رسد. "اینترنت اشیاء"، اصطلاحی است که کاربران اینترنت ، چندین بار برای جستجو در موتورهای جستجوگر اینترنتی کلیک می کنند، اما معنی آن در زندگی واقعی افراد چیست؟ ما سوالات مشترک بسیاری در رابطه با اینترنت اشیاء داریم و برای پاسخگویی به آنها لازم است از دانش یک فرد متخصص بهره گیریم.

اینترنت اشیاء چیست و دلیل پیدایش و ظهور آن چیست؟

اینترنت اشیاء ( یا مخفف آن IoT) مبحث جدیدی نیست. شرکت های فناوری و متخصصان، این ایده را برای دهه ها مورد بحث قرار داده اند و اولین توستر متصل به اینترنت در یک کنفرانس در سال 1989 رونمایی شد. 

اینترنت اشیا، هوشمندسازی، توستر هوشمند
در اصل، IoT مبحث ساده ای است، به نحویکه به صورت خلاصه اتصال دستگاه ها از طریق اینترنت می باشد که امکان تبادل اطلاعات و ارتباط با آن ها را از طریق نرم افزارهایی خاص فراهم می آورد. یک مثال عامیانه، یخچال هوشمند می باشد: یخچال شما چگونه می تواند به شما اطلاع دهد که در یخچال شیر ندارید، ارسال پیامک هایی از طریق دوربین نصب شده در داخل یخچال و یا دیدن برچسب های تاریخ گذشته مواد، میتواند نمونه ای این موارد باشد. 

اینترنت اشیا، هوشمندسازی، دوربین مداربسته

متداول ترین موارد استفاده از این روش در کجاست؟

در کشورهایی که این مقوله بسیار متداول می باشد، مانند انگلستان، گرمایش و انرژی مصرفی خانگی، به این سیستم متصل می باشند، زیرا دولت این کشور، شرکت های توزیع انرژی را به سمت اندازه گیری هوشمند و استفاده از کنتور هوشمند هدایت می کند. این شرکت ها روابط و فرمول های هوشمندانه ای دارند که به شما اجازه می دهد تا از راه دور به سیستم وصل شده و در روزهای گرم سال و یا زمان هایی که کسی در منزل حضور ندارد، سطح کارکرد سیستم را کاهش داده و یا خاموش نمائید. برخی از آنها با دوربین های سنسوردار حساس به تشخیص حرکت و یا تشخیص اینکه گوشی شما در آن محوطه است یا خیر، میتوانند تشخیص حضور و یا عدم حضور افراد و کنترل منزل را داشته باشند.
 بهرحال، IoT  مقوله ای فراتر از خانه هوشمند و لوازم خانگی متصل به آن می باشد و شهر هوشمند و علائم ترافیکی یکپارچه شده را نیز شامل می گردد و حتی میتوانید سطل های جمع آوری زباله در شهر هوشمند را شامل شود که به محض پر شدن، وضعیت را اعلام کنند و یا حتی سیستم رهگیری و نظارت بر رفت و آمد ماشین باری و جمع آوری این سطل ها را نیز به آن اضافه نماید.

دلیل پیدایش اینترنت اشیاء چیست؟

یک دلیل اساسی وجود دارد، اینکه دولت شرکت های توزیع انرژی را تشویق می کند تا از ابزاری مانند کنتورهای دیجیتال هوشمند استفاده نمایند که با استفاده از آنها بتوان داده های بیشتر و موثرتری را برای مدیریت تولید انرژی در شهر جمع آوری نموده و با این هدف که از انرژی کمتر و موثرتر استفاده نماییم. بسیاری از محدوده های تحت پوشش IoT چنین مزایایی دارند، هرچند که به دلیل سیاست های تعرفه ای شرکت های توزیع انرژی، راهکارهای مدیریت مصرف هم میتواند بر گستردگی IoT تاثیر داشته باشند. به همین دلیل است که ما در انگلستان که تقریباً سردسیر است، بیشتر شاهد سیستم گرمایش هوشمند هستیم تا سیستم سرمایش هوشمند.

آیا اینترنت اشیاء امن و استفاده از آن مطمئن است؟

هر چیز جدید و تازه ای، مرحله نابودی و فنا نیز دارد. امنیت و حریم خصوصی بزرگترین چالش برای اینترنت اشیاء می باشد. تمام این دستگاه ها و سیستم ها اطلاعات زیادی در مورد افراد جمع آوری می کنند، داده های هوشمند از حضور شما در منزل اطلاع دارند و نیز از چه تجهیزاتی که در آنجا استفاده می کنید، این اطلاعات با سایر دستگاه ها و سیستم ها به اشتراک گذاشته شده و توسط شرکت ها در پایگاه های داده نگهداری می شود. کارشناسان امنیتی معتقدند که در همین مراحل اولیه اینترنت اشیاء، مقوله امنیت شبکه بسیار جدی گرفته نشده است و برای اثبات ادعای خود تجهیزات زیادی که به این سیستم وصل بوده را هک نموده اند، از یک مونیتور ساده کودک تا یخچال خانه و حتی لوازم و تجهیزات ترافیکی در سطح شهر. هرچند که به دلیل عدم انگیزه مالی و یا علاقه هکرها به سیستم اینترنت اشیاء، هنوز این قضیه بسیار حاد نشده است، اما در صورتیکه این انگیزه بنابه هر دلیلی برای ایشان پیش آید، مطمئناً این حوزه با چالش اساسی روبرو خواهد بود. 
 پس جواب کوتاه به این سوال، آری است : IoT نسبتا" ایمن است: شما به دلیل وجود کنتور هوشمند، در معرض تهدیدات و خرابی های جدی به مانند کامپیوتر شخصی تان قرار ندارید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد و مطالعات و تحقیقات به اندازه کافی انجام نشده است تا اطمینان حاصل شود که IoT بزرگترین هدف بعدی هکرها نخواهد بود. 

اینترنت اشیاء چگونه بر کار و تجارت افراد تاثیرگذار است؟ 

پاسخ این سوال، کاملاً بستگی به نوع صنعت شما دارد، از نظر IoT کارخانجات تولیدی، شاید بیش از سایر صنایع گزینه مناسبتری باشند، زیرا بستری مناسب برای سازماندهی ابزار، ماشین آلات، افراد و حتی ردیابی و رهگیری ماشین آلات و … می باشد. کشاورزان نیز میتوانند به سنسورهایی متصل شوند تا محصولات زراعی و دام هایشان را با امید به افزایش تولید، بهره وری و نظارت سلامتی آنها مدیریت کنند.

هوشمندسازی، کسب و کار، اینترنت اشیامثال های متعددی وجود دارد و همه ما می توانیم پیش بینی کنیم که دستگاه های متصل به احتمال زیاد به بسیاری از کسب و کارها ختم خواهند شد، درست همانطور که کامپیوترها و وب ها در این امر بسیار موفق عمل کرده اند. زمانیکه ملاک بازدهی و بهره وری یک سازمان بر اساس تجهیزات و یا بخش های غیرزنده کاری باشد، اینترنت اشیاء بسیار میتواند اثرگذار باشد، اما زمانی که این بهره وری در مورد کارکنان اداری باشد، ممکن است سایه ای از شک و تردید بهمراه داشته باشد. تصور کنید کارت های امنیتی برای ردیابی شما در ساختمان سازمان مورد استفاده قرار می گیرد، در این صورت مدیر سازمان می تواند از حضور شما در آشپزخانه و گذراندن زمان تان برای سرو چایی نیز مطلع گردد. از طرفی، یک چای ساز هوشمند که می داند چه زمانی شما نیاز به چایی دارد، میتواند در این خصوص بکار گرفته شود که در زمان های مناسب فعال و یا غیرفعال گردد.

نقش اینترنت اشیاء در مراقبت های بهداشتی و سلامت چگونه است؟

قرص های هوشمند و تجهیزات هوشمند پوشیدنی مانند ساعت هوشمند که امروزه در دسترس هستند، از مثالهای بارز قابلیت های اینترنت اشیاء در مراقبت های بهداشتی و افزایش عمر می باشند. بسیاری از مردم در حال حاضر از ساعتهای هوشمند و یا مچ بندهای تناسب اندام برای شمارش میزان پیاده روی و یا تعداد ضربان قلب در زمان فعالیت استفاده می کنند.
ایده های سلامتی بسیار موثری که مرتبط با هوش مصنوعی هستند، وجود دارند، به عنوان مثال شرکت اینتل یک باند پوشیدنی هوشمند که میزان لرزش بیماران پارکینسون را نشان داده و داده های مرتبط با بیمار را جمع آوری می نماید، توسعه داده است که نظارت افراد مبتلا به این بیماری در این روش را بسیار موثرتر از روشهای سنتی می نماید. شرکت Sonamba، فعالیت های روزمره افراد سالمند یا بیماران را نظارت کرده تا از انحرافات خطرناک مراقبت کند و افراد مبتلا به بیماری قلبی می توانند از AliveCore برای تشخیص ریتم های غیر طبیعی قلب استفاده کنند. 

هوشمندسازی، اینترنت اشیا، سلامت
بهداشت و درمان یکی از زمینه هایی است که داشتن اطلاعات کاملتر، قابلیت بیشتری برای نجات جان افراد، جلوگیری از بیماری، نظارت بر بیماری و تجزیه و تحلیل آن داده ها برای ایجاد روشهای درمانی جدید را خواهد داشت. با این حال، سلامت ما نیز یکی از حساس ترین محدوده های زندگی ماست، بنابراین حفظ حریم خصوصی و امنیت پزشکی کمی بیشتر از داروهای پیشگیرانه مورد نیاز می باشد. 

آیا اینترنت اشیاءحقیقت دارد؟ 

احتمالاً بهترین درخواست از گوگل، یافتن پاسخ این سوال باشد که، آیا IoT واقعی است و حقیقت دارد؟ به طرز شگفت انگیزی، پاسخ دشوار است. تکنولوژی و فناوری نوظهور، پر از بازاریابی و تبلیغات است، اغلب دشوار است که در ابتدای ظهور یک تکنولوژی جدید در خصوص واقعی بودن و یا نبودن و یا حتی موفق بودن و یا نبودن آن اعلام نظر نمائیم، همانگونه که در ابتدا، بسیاری از متخصصان فناوری، اولین گوشی آیفون ارائه شده به بازار را مورد تمسخر قرار می دادند. اما اینترنت اشیاء گستردگی بیشتری دارد که به یک پروژه یا محصول وابسته نیست. شاید یک یخچال هوشمند کوچک به دلیل تکنولوژی زیادی که در آن استفاده شده و مزایای کمی که به همراه داشته، در آینده محو شده و یا کمتر مورداستفاده قرار گیرد، اما ایده استفاده از سنسور و تجهیزات کنترلی برای مدیریت کارکرد آنها چیزی نیست که در آینده ای نزدیک محو شود. 

هوشمندسازی، اینترنت اشیا، آیفون
 شاید دهه آینده، شاهد اتصال کلیه تجهیزات به اینترنت اشیاء باشیم و شاید هم صرفاً محدود به استفاده از کنتورهای هوشمند باشد که شاید ما آن را اینترنت اشیاء بنامیم و یا خیر. همانگونه که امروزه دیگر گوشی های هوشمند عملاً نقش تلفن های قدیمی را نیز برای ما بازی می کنند و با اینکه کاملاً هوشمند و به روز هستند. 
مهم نیست که اینترنت اشیاء کجاست و چگونه است، اما حقیقت دارد. اما آنچه که مبهم است، شکل و شمایل این تکنولوژی در آینده است که حتی گوگل هم قادر به پاسخ آن نیست. 

منبع: روزنامه گاردین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا