مقالات کارگشا

سیستم های آب کندانسور

سیستم های آب کندانسور:

سیستم های آب مورد استفاده در کندانسور فرایندهای تبرید (refrigeration) به دو گروه تقسیم می شوند: (۱) سیستم های یکبار در گردش once – through (مانند آب شیر، آب چاه، آب دریاچه و رودخانه) و (۲) سیستم های برج با گردش مجدد (recirculating). معمولا این سیستم ها از نوع سیستم های باز هستند (به جز برج های با مدار بسته یا مبدل های حرارتی صفحه ای ( plate type heat exchanger)) و حداقل در دو نقطه بین آب و هوا تماس وجود خواهد داشت. در این سیستم ها روش های طراحی هیدرولیکی، انتخاب پمپ و تعیین قطر لوله ها، با سیستم های بسته گرمایش و سرمایش تفاوت دارد. در برخی از سیستم های صرفه جویی انرژی (.heat conservation sys)، از کندانسورهای دو قسمتی (split condenser) استفاده می شود. در یک قسمت از کندانسور، حرارت لازم برای سیستم های دوباره گرمکن (reheater) یا مدار بسته گرمایش (closed circuit healing) تامین می گردد و در قسمت دیگر، فرایند دفع حرارت (heat rejection) از سیکل سرمایش صورت می گیرد.

در انتخاب پمپ سیستم آب کندانسور باید دقت شود که ارتفاع مکش مثبت لازم (NPSHIR) برای پمپ انتخابی وجود داشته باشد. در سیستم های برج خنک کن باز، به دلیل تماس مداوم آب با هوا، مقداری اکسیژن و مواد معدنی در آب وجود خواهد داشت که باعث رسوب گیری و خوردگی سیستم می شود. در هنگام طراحی سیستم لوله کشی کندانسور باید به موضوع رسوب گیری و افزایش افت فشار در طی مرور زمان توجه کرد و از ضرایب رسوب گیری (fouling factor) ارائه شده در جدول زیر استفاده نمود. مقدار گذر آب بستگی به واحد تبرید (refrigeration unit) و درجه حرارت آب کندانسور دارد.
درجه حرارت آب برج خنک کن در برگشت به کندانسور معمولا چند درجه بیشتر از درجه حرارت حباب تر محیط است. اگر از آب شهر، آب چاه، آب دریاچه و رودخانه به عنوان آب خنک کننده کندانسور استفاده میگردد، باید در هنگام انتخاب تجهیزات، مقدار گذر جریان، درجه حرارت ها و حداکثر درجه حرارت این منابع تامین آب در طی فصول مختلف کار سیستم را در نظر داشت. با توجه به کاتالوگ سازندگان نیز می توان مقدار گذر آب مورد نیاز را براساس ظرفیت سیستم و درجه حرارت های مختلف تقطیر (condensing) یافت.

 

سیستم های یک بار گردش:

در شکل (۱-۲۶) یک کندانسور که با آب شهر، آب چاه، یا آب رودخانه خنک می شود نشان داده شده است. مقدار گذر جریان عبوری از کندانسور توسط یک شیر کنترل که بر روی خط رفت یا برگشت نصب می شود کنترل میگردد. در سیستم های آب شهر، به منظور اجتناب از برگشت آب سیستم کندانسور به درون شبکه شهر، باید اتصال سیستم آب کندانسور با آب شهر از طریق یک فاصله هوایی (air gap) انجام شود. اگر در یک مدار از چند کندانسور استفاده میکنید باید برای هر یک از آنها شیر کنترل اختصاصی در نظر بگیرید. قطر لوله های سیستم آب کندانسور براساس اصول ذکر شده در فصل (۴) انجام می شود و سرعت ها باید 5 تا 10fps انتخاب گردند. در سیستم های آب شهر نیازی به پمپ نیست و روش انتخاب پمپ مورد نیاز برای سیستم های آب چاه یا رودخانه همانند روش ذکر شده برای سیستم های برج خنک کن است.

 

منبع:

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

کتاب تاسیسات مکانیکی مهندس کاشانی حصار

مطالب مرتبط:

سیستم های گاز رسانی (قسمت اول)

چیلر های توربوکر (بدون روغن)

محاسبات بویلر چگالشی ( قسمت اول)

مرگ خاموش را جدی بگیریم !

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا