مقالات کارگشا

ساختمان های با قابلیت تغییر شکل یا shape shifting – راکتور

«راکتور» آخرین اثر در یک سری آزمایشی و تحلیلی با موضوع «معماری ارتباطات اجتماعی» که توسط هنرمندان معمار alex schweder و ward shelley طراحی و ساخته شده است. این بنا در شمال ایالت نیویورک قرار دارد. این تندیس قابل سکونت  دارای ابعاد 13.4 در 2.4 متر بوده و به اندازه 360 درجه چرخش کامل داشته و در بالای یک ستون بتنی به طول 4.5 متر واقع است. 

این دو هنرمند این خانه را ساخته و در آن زندگی می کنند. اساس این خانه به گونه ای است که بر روی یک قطب بتنی در تعادل است.

به سفارش مرکز بین المللی هنر OMI، این مسکن همچنین در پاسخ به حرکت های دو هنرمند schweder وshelley ، نیروهای بیرونی و شرایط داخلی کج می شود. به این ترتیب یک رابطه صمیمی بین معماری و ساکنان آن قابل مشاهده است. ساختار چوبی و متقارن این اثر به دو قسمت تقسیم شده است، به طوریکه هر هنرمند نیمی از فضا را به خود اختصاص داده است. حمام مشترک در مرکز طرح قرار گرفته است.

یک مفصل که به ستون متصل است که بتعث می شود کل مجموعه خم شده و حول یک نقطه مرکزی بچرخد، همچنان که مجموعه تابع وزن ساکنان آن از سمتی به سمت دیگر متمایل می شود.

از آنجا که کف تا سقف مجموعه از شیشه است، حریم خصوص و ایمنی کمی را فراهم می کند. این طرح همچنین دارای دو بالکن خارجی می باشد. هر یک از بالکن ها به طور خصوصی برای هر هنرمند در دو انتهای ساختمان ساخته شده است. این  مجموعه به عنوان بخشی از نمایشگاه معماری چوب OMI از ساختار تا محوطه ساخته شده است.

وارن جیمز، مدیر معماری OMI، می گوید: «استفاده از مصالح اولیه در دست معماران و طراحان، نگاهی اجمالی به امکانات شکل پذیر و رسمی بی پایان ارائه می دهد.»

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا