مقالات کارگشا

ساختمان های با قابلیت تغییر شکل یا Kiefer Technic Showroom – shape shifting

معمار و طراح Ernest Giselbrecht به همراه شرکا، مجموعه اداری نمایشگاهی  Kiefer Technic Showroom را طراحی کرده اند. ساخت این مجموعه در 2006 آغاز شد و در 2007 پایان یافت. زیر بنای کلی مجموعه 545 متر مربع است. این مجموعه یک ساختمان اداری و فضایی برای نمایشگاه است که دارای نمایی محرک و پویا است. نمای این بنا، بسته به شرایط  بیرونی تغییر شکل می دهد و آب و هوای فضای درونی را بهینه سازی کرده و مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی را کاهش می دهد. این در حالی میسر می شود که کاربران قادر هستند تا فضای کاری خود را خصوصی سازی کرده و تحت کنترل خود در آورند.

بر خلاف آنچه در گذشته مرسوم بوده است، امروز کلیت نماها قابلیت این را دارد که شفاف باشند و این شفافیت به معنی مدرن بودن است. به طور همزمان افراد به سازه ای نیاز دارند که با شرایط و راحتی وفق پذیر باشد.

لذا نمایی محرک طراحی شد که قابلیت وفق پذیری و تغییر شرایط را داشته تا با نیاز های افراد ساکن در مجموعه مطابق باشد. این نماها حتی در زمانی که افراد در اتاق های پشتی نمای متحرک حضور ندارند قابل تنظیم هستند.  

پوسته نمای این مجموعه شامل دیوارهای آجری صلب و کف و سقف های شکل گرفته از بتن مسلح و ستون های فلزی پر شده با بتن است. نمای مجموعه شامل پست های آلومینیومی و پلهای پیش آمده افقی است که به جهت حفاظت از سازه نما به کار برده می شوند و همچنین نمای EIFS که از پلاستر سفید شکل می گیرد. صفحات ضد آفتاب بر روی کرکره های الکترونیکی پنل های آلومینیومی ساخته شده است.

با گذر زمان در طول روز این بنا نمایی جدید را به نمایش می گذارد و آن را به عنوان پیکره ای پویا تعریف می کند که محیط درونی ساختمان را تعریف می کند. 

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا