مقالات کارگشا

ساختمان های با قابلیت تغییر شکل یا shap shifting – خانه داینامیک

خانه داینامیک D*Haus طراحی شده توسط شرکت D*Haus

طراحی این خانه همانند مکعب کیوب است. این خانه با به روز رسانی شدن کنترل  شده ای در برابر تغییرات فصلی ، هوا شناسی و نجوم به تنهایی می تواند پاسخگوی شرایط محیطی باشد.

انعطاف پذیری این خانه با تغییرات فصول از زمستان و تابستان و همچنین تغییرات روز و شب هماهنگ است. 

در فصول سرد و زمستانی این خانه فرم مکعبی، به همراه پنجره هایی کوچک و جرم حرارتی بالا دارد. گویی این خانه به طور طبیعی خود را در آغوش کشیده است. به تدریج که فصول تغییر کرده و آب و هوا گرم می شود خانه قابلیت باز شدن را دارد. درست همانند شکفتن یک غنچه این ساختمان هم باز می شود تا نور خورشید به داخل سختمان نفوذ کرده و منظره پانورامیک یکپارچه ای از محیط پیرامونی ایجاد می کند. 

این پروژه به معنای واقعی کلمه خود را همانند یک مکعب کیوب باز می کند به طوریکه دیوار های درونی تبدیل به دیوار های خارجی می شوند. به عبارتی دیوار های سنگین و ضخیم بیرونی باز می شوند تا دیوارهای داخلی شیشه ای به نمای ساختمان تبدیل شوند. درها تبدیل به پنجره شده و پنجره ها تبدیل به در می شوند. 

در تاریخ معماری هیچگاه خانه ای این چنینی خلق نشده است و به راستی اثری کاملا منحصر بفرد است. معمار این مجموعه بر این عقیده است که ساخت خانه ای که قابلیت تغییر شکل دادن و به روز شدن را داشته باشد زندگی پایدار تری را برای ساکنین خود فراهم می کند.

پرتوهای خورشیدی می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد ساختمان داشته باشد. در حالی که اغلب حدر رفت انرژی زیادی در خانه ها به علت کنترل ناکافی انرژی خورشیدی صورت می گیرد، با یک طراحی آگاهانه می توان این منبع انرژی ارزان و فراوان را در ساختمان ایجاد کرد. از این انرژی در زمستان برای گرم کردن خانه، تولید آب گرم و حتی تولید تهویه برای خنک کردن در تابستان استفاده می شود. 

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا