مقالات کارگشا

ساختمانهای با قابلیت تغییر شکل یا shape shifting- مرکز خرید اپل در دبی

نام پروژه: مرکز خرید اپل
معمار: فاستر و شرکا
مکان: امارات متحده عربی 
سال ساخت: 2017

مرکز خرید اپل در دبی ایده سنتی و درون گرای خرده فروشی های دسته جمعی را به عنوان یک تجربه برونگرا احیا کرده به نحوی که با زندگی شهری گره خورده است. این طرح بسیار نو آورانه است و به نحوی پاسخگوی فرهنگ و آب و هوای بومی منطقه نیز می باشد، در حالی که جاه طلبی پیشکسوتان اپل را برای ایجاد فضاهای شهری الهام بخش برای همه به نمایش می گذارد.
یکی از مراکز شهری پر بازدید دنیا که سالیانه قریب به 80 میلیون بازدید کننده از سراسر دنیا را به خود جذب می کند، مرکز خرید اپل دبی است که موقعیتی محوری در شهر دارد. محبوبیت این مجموعه به اندازه برج خلیفه و آب نمای دبی می باشد.
این مجموعه در دو طبقه احداث شده و دارای یک سالن تئاتر است و با تراسی به عرض 56 متر و طول 5 متر، دید و منظره ای بی نظیر از فضای شهری برای این مرکز خرید فراهم شده است.
طرح مرکز خرید اپل در واقع جشن خورشید است به این معنی که مقدار زیادی از نور خورشید برای فضاهای درونی مورد استفاده قرار می گیرد. با به کار گیری مشربیه عربی سنتی به طور نو آورانه ای بال های خورشیدی، مجموعه تراس بیرونی را در طول روز سایه اندازی کرده و در هنگام غروب به صورت با شکوهی باز شده و نشیمنگاههایی را با دید بسیار با شکوه فراهم می کند. 
هر یک از این بال ها متحرک کار شده در نمای متحرک این مجموعه از فیبر کربنی سبک وزن شکل گرفته است. هر بال از چندین لایه لوله تشکیل می شود که یک شبکه یکپارچه و متراکم را شکل می دهد. با انجام یک مطالعه عمیق از زوایای خورشیدی لوله های کار شده بر روی بالاهای نما در جایی که بیشترین تابش را دارد تراکم بیشتری دارند. الگوی کار شده با لوله ها به گونه ای است که دید مناسبی به بیرون فراهم می کند و همزمان نور خورشید به صورت تلطیف شده ای به درون می تابد.

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا