مقالات کارگشا

راهنمای آموزش تعویض آب آکواریوم اتوماتیک و دستی و نکات مهم

به جرئت می‌توان گفت که تعویض آب آکواریوم یکی از دشوارترین و دلهره‌آورترین بخش نگه‌داری از ماهی‌ها است. آب داخل آکواریوم به دلایل مختلفی از جمله پسماند‌های غذایی و فضولات کثیف می‌شود و لازم است که این آب به طور مرتب تعویض شود. تعویض آب فرایند پیچیده‌ای است که لازم است به دقت انجام شود، در غیر این صورت آب موجود در آکواریوم ممکن است پس از مدت کوتاهی دوباره تغییر رنگ دهد یا حتی به ماهی‌ها صدمه وارد شود. برای آشنایی بهتر با تعویض آب آکواریوم و نحوه انجام صحیح آن و اینکه چرا باید آب آکواریوم را تعویض کنیم، با ما همراه باشید.

چرا باید آب آکواریوم را تعویض کنیم؟

آب داخل آکواریوم ممکن است پس از مدتی به سبب وجود مواد آلی مانند فضولات یا پس‌مانده‌های غذایی یا حتی وجود مواد شیمیایی کثیف شود و در این مواقع لازم است که آب اکواریوم تعویض شود. اگرچه سیفون کردن آب راهکاری مناسب برای زدودن برخی مواد زائد و مضر است اما برای برخی از بین بردن برخی مواد موجود در آب کافی نیست.

تعویض مرتب آب راهکار مفید و مناسبی است که نه تنها آلودگی آب را کاهش می‌دهد بلکه کمبود برخی عناصر مفید و لازم برای ماهی‌ها مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و … را نیز جبران می‌کند.
لازم به ذکر است که تعویض آب آکواریوم بهتر است که در اندازه کم ولی به طور مداوم انجام شود. سیفون کردن بستر آکواریوم و جایگزینی آب روشی مناسب برای انجام این کار است.

سیفون کردن بستر آب راهکاری بسیار مؤثر برای خارج کردن رسوبات است و همچنین میزان آمونیاک و فسفات موجود در آب را هم کاهش می‌دهد.

در اضافه کردن آب جدید به آکواریوم اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که پی اچ (PH) آب حتماً باید اندازه‌گیری شود. علاوه بر پی اچ آب حتماً درجه آب را هم بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که درجه آب جدید با آب کهنه یکی است، چرا که تفاوت درجه برای ماهی‌ها خیلی خطرناک است.

درخواست خود به منظور  تعمیر، نگهداری و اجرای آکواریوم و تراریوم را می توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

چند وقت یک بار آب آکواریوم را تعویض کنیم؟

در شرایط عادی تعویض آب آکواریوم به میزان 10 درصد به صورت هفتگی، یا 15 تا 20 درصد هر دو هفته یک بار کافی است. میزان آبی که لازم است تعویض کنید به کیفیت آب و تمیزی آن بستگی دارد و به خاطر داشته باشید که تعویض فراوان آب در اغلب مواقع باعث بهبود وضعیت آکواریوم نخواهد شد و حتی بر مشکلات آن نیز خواهد افزود.

نکات مهم در تعویض آب آکواریوم

  • آبی که به آکواریوم اضافه می‌کنید باید عاری از کلر و فلزات سنگین مانند سرب باشد.
  • اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید، قبل از ریختن آب در آکواریوم کمی صبر کنید تا کلر آن از بین برود.
  • برای تنظیم دمای آکواریوم هرگز از آب داغ استفاده نکنید این کار خطرات زیادی برای ماهی‌ها به دنبال دارد.
  • آب را کاملاً به آرامی در آکواریوم بریزید تا به ماهی‌ها شوک وارد نشود.

بیشتر بخوانید: نصب آکواریوم دیواری ؛ مزایا + مراحل نصب

آماده کردن آکواریوم برای تعویض آب

برای آماده کردن آکواریوم جهت تعویض آب کهنه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک سطل آب برای تعویض آب آکواریوم

سطلی را پر از آب کنید و محلول اصلاح آب را درون آن بریزید. محلول اصلاح آب را می‌توانید از فروشگاه‌های مخصوص وسایل آکواریوم تهیه کنید. دستورالعمل این محلول روی بطری درج شده است.

این محلول مواد مضر و خطرناک آب را از بین می‌برد و شرایطی سالم برای ماهی‌ها محیا می‌کند.

توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی آب شیر را مستقیماً به آکواریوم نریزید و حتماً فرایند اصطلاح آب را تکمیل کنید.

  1. وسایل روشنایی و گرمایشی را از برق بکشید.

هنگام تعویض آب اکواریوم امکان اینکه آب به اطراف بپاشد زیاد است و توصیه می‌شود هر گونه وسایل برقی از جمله وسایل روشنایی و گرمایی مخصوص آکواریوم که در نزدیکی قرار دارند از پریز کشیده شده و در جایی دورتر قرار داده شوند.

  1. فیلتر تصفیه آب را جدا کرده و تمیز کنید.

فیلتر آب را جدا کنید، آن به خوبی بررسی کرده و تنها در صورت نیاز آن را تمیز کنید. اگر فیلتر را مرتباً و بیش از حد لازم تمیز یا تعویض کنید باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید خواهد شد.

  1. وسایل تزئینی را خارج کرده و آن‌ها را تمیز کنید.

اگر وسایل تزئینی آکواریوم خود را مدت زیادی است که تمیز نکرده‌اید و بسیار کثیف شده‌اند، می‌توانید آن‌ها را از آکواریوم خارج کرده و برای مدتی در محلول تمیز کننده گیاهان قرار دهید.

توجه داشته باشید که این وسایل را تحت هیچ شرایطی نباید با صابون یا مایع ظرف‌شویی بشویید چرا که مواد شیمیایی موجود در این مواد برای ماهی‌ها بسیار مضر هستند.

مانند دستگاه فیلتر لازم نیست هر بار که آب آکواریوم را تعویض کردید وسایل تزئینی را هم تمیز کنید.

  1. شیشه‌های آکواریوم را تمیز کنید.

تحت شرایط خاصی لایه‌های سبز یا قهوه‌ای رنگ روی شیشه آکواریوم شکل می‌گیرند بنابراین هر موقع که آب آکواریوم را تعویض کردید نگاهی هم به شیشه‌ها بیندازید و در صورت نیاز آن‌ها را هم تمیز کنید.

برای تمیز کردن شیشه‌ها، هنگامی که هنوز آب آکواریوم پر است، با کمک اسفنج یا کاردک، شیشه‌ها را تمیز کنید.

چگونه آب آکواریوم را خالی کنیم؟

چگونه آب آکواریوم را خالی کنیم؟

پس از انجام مراحل بالا و آماده سازی آکواریوم برای تعویض آب آن مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  1. استفاده از دستگاه تعویض آب اتوماتیک

استفاده از دستگاه تعویض آب اتوماتیک روشی ساده و کاربردی برای تعویض آب آکواریوم، به خصوص در آکواریوم‌های بزرگ و پر حجم است. برای شروع این فرایند می‌توانید یک طرف لوله دستگاه را به شیر آب متصل کنید و یک طرف را داخل آکواریوم بگذارید.

این دستگاه ابتدا آب داخل آکواریوم را خالی می‌کند و سپس با استفاده از شیر آب آکواریوم را دوباره پر می‌کند.

اگرچه استفاده از این دستگاه برای پر کردن آب آکواریوم به خصوص برای افرادی که وقت کافی یا سطل مناسب ندارند، ساده‌تر و راحت‌تر است اما ترجیحاً خودتان آکواریوم را پر کنید و از آب شیری که چند ساعت است کنار گذاشته‌اید استفاده کنید.

هنگامی که دستگاه آب آکواریوم را خالی می‌کند به میزان آب توجه کنید و هر زمان که به حد مورد نیاز رسید آن را خاموش کنید.

  1. خارج کردن آب آکواریوم با استفاده از سیفون

اگر دستگاه مخصوصی برای این کار ندارید باید آن را به صورت دستی انجام دهید. برای شروع لوله سیفون را درون ظرفی بگذارید و طرف دیگر آن را به صورت زاویه‌دار درون شن‌های آکواریوم قرار دهید تا سیفون تمام پسماند‌ها و فضولات را تخلیه کند.

لازم نیست هر بار که آب آکواریوم را تعویض می‌کنید کف آن را هم تمیز کنید بلکه بهتر است تعویض آب و سیفون کشیدن را در دو زمان مختلف انجام دهید تا باکتری‌های مفید آکواریوم از بین نروند.

هنگام سیفون کردن آکواریوم حداکثر 30 درصد آب را خارج کنید نه بیشتر. تعویض مقداری زیادی از آب آکواریوم چرخه طبیعی آب را به هم می‌ریزد و ممکن است ماهی‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه سیفون آکواریوم درست کنیم؟ آموزش استفاده از کلینر یا سیفون گراول

  1. بررسی وسایل و دستگاه‌های آکواریوم و دمای آب

قبل از اضافه کردن آب جدید به آکواریوم وسایل گرمایشی، روشنایی و دستگاه فیلتر را بررسی کنید. وسایل تزئینی را نیز بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید پوسته پوسته نشده‌اند یا ترک برنداشته‌اند. علاوه بر این‌ها دمای آب را نیز اندازه‌گیری کرده و آن را یادداشت کنید.

  1. آب تمیز را به آکواریوم اضافه کنید.

آبی را که می‌خواهید به آکواریوم اضافه کنید از چند ساعت قبل در سطل ریخته تا کلر موجود در آن خارج شود. مواظب باشید آب را با فشار وارد آکواریوم نکنید و از هر روشی استفاده می‌کنید فرق ندارد فقط دقت داشته باشید که وسایل تزئینی و سنگ ریزه‌ها جابجا نشوند.

  1. بازگرداندن وسایل تزئینی به آکواریوم و روشن کردن سیستم گرمایشی و تهویه

وسایل تزئینی اکواریوم را که از قبل خارج کرده‌اید می‌توانید پس از انجام این مراحل دوباره به آکواریوم بازگردانید.

سپس دستگاه فیلترینگ و سیستم‌های تهویه و گرمایشی را دوباره روشن و وصل کنید. این کار را به دقت انجام دهید و مواظب باشید دستتان کاملاً خشک باشد.

برخی از دستگاه‌ها دستورالعمل‌های خاصی برای روشن کردن دارند. به عنوان مثال دستگاه فیلتر آویزان قبل از این که دوباره آن را روشن کنید باید یک یا دو لیوان آب مستقیماً وارد آن شود تا شروع به کار کند.

سخن آخر

بسته به اندازه آکواریوم و ماهی و گیاهانی که داخل آن نگهداری می شود باید نکات مهمی را در تعویض آب آکواریوم مد نظر قرار داد. کارگشا به عنوان یک سامانه جامع ساختمانی این کار را برای شما راحت تر می کند. با صرف کمی زمان و چند کلیلک بهترین متخصصان آکواریوم آماده خدمت رسانی به شما هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا