مقالات کارگشا

چگونه سیفون آکواریوم درست کنیم؟ آموزش استفاده از کلینر یا سیفون گراول

مراقبت از ماهی‌ها در آکواریوم فرایند پیچیده‌ای است که نیاز به توجه و مراقبت فراوان دارد. آب آکواریوم به مرور به دلیل جمع شدن پسمانده‌های غذایی و فضولات ماهی‌ها کدر و کثیف می‌شود و این مواد همه در ته آکواریوم رسوب می‌کنند. سیفون کردن آب آکواریوم برای تمیز نگه داشتن آب و محیا کردن محیطی سالم برای ماهی‌ها ضروری است. خوشبختانه سیفون آکواریوم را به راحتی می‌توانید در خانه و با کمترین هزینه درست کنید. برای درست کردن سیفون آکواریوم در خانه در ادامه با ما همراه باشید.

درخواست خود به منظور  تعمیر، نگهداری و اجرای آکواریوم و تراریوم را می توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

چگونه سیفون آکواریوم درست کنیم؟

برای درست کردن سیفون آکواریوم به منظور تمیز کردن گراول یا خالی کردن اتوماتیک اب آکواریوم در خانه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1: در ابتدا شلنگ پلاستیکی تهیه کنید.

طول این لوله پلاستیکی باید حدود یک متر باشد و می‌توانید این نوع آن را در فروشگاه‌های مخصوص آکواریوم تهیه کنید.

مرحله 2: یک بطری نوشابه کوچک تهیه کنید.

بطری نوشابه را کمی بالاتر از وسط نوشابه برش دهید و سر بطری را نیز نگه دارید.

مرحله 3: درب بطری را سوراخ کنید.

به اندازه قطر لوله‌ای که تهیه کرده‌اید، سر بطری را برش داده و سوراخ کنید. دقت کنید که سوراخ به گونه ای باشد که اب یا هوا نتواند از فاصله میان شلنگ و در خارج شود.

مرحله 4: لوله را به درب بطری متصل کنید.

سر لوله را به خوبی به درب بطری متصل کنید و با استفاده از چسب مایع یا قطره‌ای آن را در جای خود تند کنید.

مرحله 5: سیفون آکواریوم شما آماده شده است آن را امتحان کنید و تمام!

آموزش استفاده از دستگاه سیفونینگ یا گراول کلینر یا سیفون گراول

برای تمیز کردن آکواریوم و خارج کردن مواد زائد داخل آب مراحل زیر را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش تعویض آب آکواریوم اتوماتیک و دستی و نکات مهم

مرحله اول: دستگاه سیفون را تهیه کنید.

حالا که دستگاه سیفون شما آماده است می‌توانید آن را در آکواریوم خود امتحان کنید. برای شروع کار علاوه بر دستگاه سیفون به یک سطل نیز برای نگه داشتن آب کثیف نیاز دارید.

برای شروع کار نیازی به خارج کردن ماهی‌ها وجود ندارد و نگران نباشید فرایند سیفون کردن صدمه‌ای به ماهی‌ها نخواهد زد. با این حال شما باید تمام وسایل تزئینی را از آکواریوم خارج کنید چرا که اغلب زباله‌های زیادی زیر آن‌ها جمع می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ماهی های تمیز کننده آکواریوم از ماهی تا حلزون و میگو

مرحله دوم: فرایند سیفون کردن را شروع کنید.

سیفون‌های آکواریوم از نیروی جاذبه برای مکش آب و مواد زائد موجود در آکواریوم استفاده می‌کنند. برای شروع کار، انتهای شیلنگ سیفون را داخل سطل قرار دهید و سپس مابقی شلنگ را داخل آکواریوم قرار دهید تا درون آن پر از آب شود.

سپس شلنگ را از داخل آکواریوم کمی بالا بیاورید تا آب داخل آن جریان پیدا کند و به داخل سطل سرازیر شود. بعد از اینکه آب شروع به سرازیر شدن به سمت سطل کرد آن را با زاویه‌ای مورب به درون آکواریوم فرو ببرید.

مرحله سوم: شن موجود در ته آکواریوم را با استفاده از سیفون تمیز کنید.

لوله سیفون را روی شن و ماسه آکواریوم فشار دهید و بگذارید مقداری از رسوبات و پسمانده‌ها را بمکد. به طور ردیفی پیش بروید و کل شن‌های موجود در آکواریوم را ردیف به ردیف سیفون کنید.

مرحله چهارم: دستگاه سیفون را بردارید.

پس از اتمام فرایند سیفون کردن، طرف لوله که در داخل آکواریوم قرار دارد را با دست بپوشانید و آن را از آکواریوم خارج کنید. این کار شما مانع بازگشت دوباره آب کثیف به آکواریوم می‌شود. سپس اجازه دهید آب موجود در لوله به داخل سطل سرازیر شود.

مرحله پنجم: آب تمیز را که از قبل کنار گذاشته‌اید را به آکواریوم اضافه کنید.

پس از سیفون کردن آکواریوم و خارج کردن آب کثیف از آن باید آب تمیز را به آکواریوم اضافه کنید. اگر می‌خواهید آب شیر را به آکواریوم اضافه کنید باید حتماً آن را از 24 ساعت قبل آماده کنید تا کلر موجود در آب خارج شود.

توجه داشته باشید که دمای آب تمیز باید با دمای آب موجود در آکواریوم یکی باشد، در غیر این صورت ممکن است به ماهی‌ها شوک وارد شود. علاوه بر این مواظب باشید آب را به آرامی وارد آکواریوم کنید تا وسایل تزئینی جابجا نشوند.

بهتر است فرایند سیفون کردن آکواریوم را هر دو هفته یک بار تکرار کنید و هر بار 20 تا 30 درصد آب را خارج کنید نه بیشتر.

خارج کردن بیشتر آب آکواریوم چرخه طبیعی آب را به هم می‌ریزد و همچنین باکتری‌های مفید آب را نیز از بین می‌برد و در بلند مدت ممکن است مشکلات زیادی را برای آکواریوم و ماهی‌های موجود در آن ایجاد کند.

سخن آخر

انجام کارهای مربوط به تعمیر، نگهداری و اجرای آکواریوم در خانه مطمئنا زمان و حوصله می خواد و از توان بسیاری هم خارج است. کارگشا به عنوان یک سامانه جامع ساختمانی این کار را برای شما راحت تر می کند. با صرف کمی زمان و چند کلیلک بهترین متخصصان آکواریوم آماده خدمت رسانی به شما هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا