مقالات کارگشا

دیوارچینی باغ با چه مصالحی انجام می شود و اجرای آن را به چه کسی بسپاریم؟

داشتن حریم خصوصی از جمله موضوعاتی است که بسیاری از کسانی که باغی برای خود دارند اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. روش‌های مختلفی برای دیوارچینی دور باغ وجود دارد که تفاوت عمده آن به استفاده از مصالحی است که در ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود. هر یک از این مصالح مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب از کارگشا قصد داریم که به معرفی انواع مصالح در دیوارچینی باغ و بررسی مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بپردازیم.

انواع مصالح دیوارچینی دور باغ

انواع مختلفی از مصالح از جمله مصالح بنایی را می‌توان در ساخت دیوار برای باغ به کاربرد اما اینکه از کدام یک از آن‌ها استفاده کنید، بسته به سلیقه و صد البته بودجه شما دارد. به طور کلی اصلی‌ترین مصالح دیوارچینی باغ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • دیوار سنگی
  • دیوار آجری
  • دیوار بلوک بتنی
  • دیوار بتنی پیش ساخته
  • دیوار توری سنگی

ثبت درخواست «دیوارچینی» در سامانه کارگشا

دیوار سنگی

موقعیت مکانی بسیاری از باغ‌ها به گونه‌ای است که دسترس به مصالح طبیعی از جمله انواع سنگ‌ها را ممکن می‌سازد. سنگ‌های طبیعی زیادی به این منظور استفاده می‌شوند. ماسه سنگ‌ها از مهمرتین و پرکاربردترین آن‌ها هستند.

برای استفاده از سنگ‌های طبیعی در شکل و اندازه‌های مختلف در ارزانترین دیوار کشی باغ، ابتدا یک بستر بتنی به پهنای چند ده سانتیمتر را روی زمین ایجاد می‌کنند تا بستر مسطح و سخت لازم برای دیوار را فراهم کنند. در مرحله بعد سنگ‌ها روی هم قرار می‌گیرند و با استفاده از ملات سیمان آن را به یکدیگر محکم می‌کنند.

از مزایای بالقوه استفاده از سنگ‌های طبیعی در دیوارچینی این است که هزینه ساخت بسیار پایینی دارد. از طرفی هم ساخت این نوع از دیوار نیاز به دانش فنی خاصی نخواهد داشت. استحکام و ماندگاری قابل قبولی نیز دارد.

از معایب آن نیز می‌توان به سرعت اجرای پایین و جنبه زیباشناختی پایین‌تر در مقایسه با دیگر انواع مصالح دیوار چینی اشاره کرد. با این همه هزینه پایین آن در اکثر مواقع به سایر مزایا و معایب می‌چربد و به همین دلیل هم بسیاری به استفاده از سنگ‌های طبیعی روی می‌آورند.

دیوار سنگی

دیوار آجری

وقتی حرف از دیوارچینی به میان می‌آید بدون شک یکی از اولین گزینه‌ها استفاده از انواع آجر خواهد بود. آجر‌ها یکی از مصالح در دسترس برای ساخت دیوار باغ‌ها هستند و به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه هزینه آن‌ها شاید نسبت به دیوارهای سنگی کمی بیشتر باشد اما در مقابل اجرای راحت‌تر و شکیل‌تری را به دست خواهند داد. در اغلب مواقع ساخت دیوارهای آجری با مانند دیوارهای سنگی به یک بستر بتنی نیاز پیدا خواهد کرد.

به طوری کلی از مزایای استفاده از آجر در دیوارچینی باغ می‌توان به هزینه نسبتاً پایین، در دسترس بودن آجر، اجرای ساده و سریع اشاره کرد. از معایب استفاده از آجر در دیوارچینی نیز شاید بتوان به مقاومت کمتر آن‌ها نسبت به انواع دیگر مصالح مورد استفاده در ساخت دیوار اشاره کرد. استفاده از آجر در ساخت دیوار به دلیل وزن کم و اندازه کوچکی که دارند به سادگی صورت می‌گیرد.

دیوارچینی با آجر دور باغ

دیوار بلوک سیمانی

چند سالی می‌شود که استفاده از بلوک‌های تهیه شده از ملات ماسه و سیمان که در شکل و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند، به عنوان مصالحی برای دیوارچینی دور باغ بسیار افزایش یافته است و دلایل خوبی را هم می‌توان در خصوص این موضوع بیان داشت. اجرای اصولی این بلوک‌های سیمانی نیز نیاز به یک بستر بتنی سطح و محکم دارد در غیر این صورت به مرور زمان دیوار کج و ترک بر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دیوار چینی با بلوک چگونه است و بهترین استادکار را از کجا پیدا کنیم؟

از مهم‌ترین نقاط قوت بلوک‌های سیمانی در واقع اندازه و وزن متناسب آن‌ها است. به طوری از طرفی استفاده از آن‌ها در ساخت دیوار را ساده می‌سازد و از طرفی هم سرعت دیوار چینی را به مراتب افزایش می‌دهد. از نظر هزینه هم در رده مصالح آجری هستند.

نقطه‌ای که باید به آن اشاره کرد کیفیت بسیار پایین این بلوک‌های سیمانی هستند که حتی با یک ضربه بسیار آرام کاملاً از هم خواهند پاشید؛ بنابراین سعی کنید که از بلوک‌های سیمانی با کیفیت‌تر استفاده کنید. در واقع استحکام پایین برخی از انواع بلوک‌های سیمانی تنها و مهم‌ترین عیب این نوع از مصالح دیوارچینی به شمار می‌رود.

دیوار بلوک سیمانی

دیوار بتنی پیش ساخته

استفاده از دیوارهای پیش ساخته بتنی در برخی از پروژه‌های خاص دیده می‌شود. استفاده از این بلوک مزایای بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. این بلوک‌های بتنی اغلب در شکل و اندازه‌های مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی دو نوع از این دیوار‌های پیش ساخته در دیوارچینی باغ استفاده می‌شوند.

در نوع اول ستون‌هایی کاشته می‌شوند و دیوارهای در بین این ستون محکم می‌شوند. در نوع دوم دیوارهای پیش ساخته خود ایستا هستند و نیازی به ستون ندارند. در اغلب موارد استفاده از این دیوارهای پیش ساخته به هیچ گونه زیرسازی نیاز پیدا نخواهد کرد.

از مزایای استفاده از این مصالح در دیوارچینی باغ می‌توان به سرعت قابل توجه اجرای دیوار، مقامت و استحکام بسیار بالا، قابلیت جا به جایی بخش‌های مختلف دیوار و سادگی اجرای آن اشاره کرد. از طرفی هم استفاده دز دیوارهای بتنی پیش ساخته به دلیل وزن زیادی که دارند به ماشین آلات خاصی نیاز خواهد داشت. هزینه بالاتر در مقایسه با سایر مصالح هم از دیگر نقاط ضعف استفاده از این مصالح در ساخت دیوار هستند.

دیوار بتنی پیش ساخته

دیوار توری سنگی

از دیگر انتخاب‌هایی که در دیوارکشی دور باغ و باغچه پیش رو دارید استفاده ترکیبی از فلز و سنگ است. دیوارهای توری سنگی به این طریق ساخته می‌شوند که با استفاده از مفتول‌های محکم فولادی اقدام به ساخت یک چهارچوب با ارتفاع و ضخامت استاندارد و از پیش مشخص شده می‌گیرند و سپس داخل این چهارچوب را با قلوه سنگ‌ها پر می‌کنند.

ساخت این دیوار به یک بستر محکم و بتنی نیاز دارد. پس در اولین مرحله باید یک بستر محکم بتنی به ارتفاع چند سانتیمتری زمین بیرون آید. در مرحله بعد با استفاده از ساختارهایی که در داخل بستر بتنی تعریف شده‌اند اقدام به محکم کردن شبکه توری فولادی می‌کنند. این دیوارهای مزایایی هم به همراه دارند. اول اینکه ظاهری خاص دارند و کمتر می‌توان نمونه آن را در هر جایی مشاهده کرد.

از طرفی هم مقاومت بسیار خوبی دارند. علاوه بر این مزایا، در اجرای آن باید محاسبات مربوط به وزن و ضخامت رسته‌های فولادی به دقت صورت گیرد. در واقع اجرای آن را باید حتماً به افرادی خبره و متخصص واگذار کرد.

دیوار توری سنگی

بهترین مصالح برای دیوارکشی دور باغ

انتخاب یکی از موارد بالا به عنوان بهترین گزینه برای دیوارکشی دور باغ به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اول اینکه باید بودجه خود را مشخص کنید. برخی هزینه زیادی را صرف ساخت باغ خود کرده و اصلاً نمی‌خواهند با خساست به خرج دادن نمای بیرونی باغ خود را خراب کنند و از این رو بهترین گزینه را می‌خواهند.

در این صورت اگر به دنبال سبک کلاسیک هستید، دیوارهای آجری با سنگ نمای تراورتن و اگر هم دنبال سبک‌های مدرن‌تر هستید استفاده از بلوک‌های بتنی پیش ساخته و دیوارهای توری سنگی گزینه مناسبی هستند. از طرفی هم برخی صرفاً به دنبال برپایی یک دیوار به ارزان‌ترین شکل ممکن هستند که در این حالت آجر و بلوک‌های سیمانی می‌تواند ارزان‌ترین گزینه باشد.

بیشتر بخوانید: پیمانکار دیوارچینی : چگونه و از کجا پیمانکار حرفه ای پیدا کنیم؟

دیوار چینی باغ را به چه کسانی بسپاریم؟

انتخاب از گزینه‌های بالا که به معرفی آن‌ها پرداختیم، متعاقباً به بودجه و سلیقه شما بستگی خواهد داشت. موضوع دیگری که در دیوارچینی باغ باید به آن توجه داشت انتخاب پیمانکار و نیروهای متخصص و کار بلد در زمینه اجرای انواع دیوار باغ طبق شرایط و استانداردهای موجود است. بالاخره نباید فراموش کرد که استفاده از هر مصالح در ساخت دیوار به پیش نیاز‌ها و فوت و فن خاص خود نیاز پیدا خواهد کرد.

سامانه‌هایی آنلاین از بهترین گزینه برای پیدا کردن نیروهای متخصص و جواب پس داده هستند. سامانه کارگشا نیز با چند سال سابقه فعالیت در خصوص فهرست بلند بالایی را از نیروی‌های با تجربه در ساخت دیوار را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سخن آخر

دیوارچینی باغ از مهم‌ترین موضوعاتی است که مالکان باغ بسیار به آن توجه می‌کنند. استفاده از مصالح مناسب و نیرو‌های تخصص و باتجربه دو نکته بسیار مهم در ساخت دیوار هستند. سنگ، آجر، بلوک و دیوارهای پیش ساخته، همگی نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند و می‌توانند نیازهایی شما را به صورت‌های مختلفی برآورده کنند. به کار گیری نیروهایی با تجربه و متخصص بدون شک خیال شما را از بابت اجرا یک دیوار باکیفیت و مناسب راحت خواهد کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا