مقالات کارگشا

در محوطه سازی حیاط منزل از چه المان هایی می توان استفاده کرد؟

حیاط هر چند که کوچک، در خانه و منزل می‌تواند مزیت بسیار خوبی باشد. از طرفی هم می‌توان استفاده‌های بسیار متنوعی از آن برد. با استفاده از المان‌های مناسب در مکان مناسب می‌توان به نتیجه خوبی در محوطه سازی حیاط منزل دست یافت. قبل از شروع به کار باید با المان‌های کاربردی در محوطه سازی حیاط منزل آشنایی خوبی داشته باشید. از این رو در این مطلب از کارگشا قصد داریم تا انواع المان‌ها و شرایط استفاده از هر یک از آن‌ها را برای شما شرح دهیم.

المان‌های محوطه سازی حیاط منزل

اینکه چه المان‌هایی را می‌توانیم در حیاط منزل در کنار یکدیگر به کار ببریم در کل به سه عامل بودجه‌ای که در اختیار داریم، سلیقه و مساحت حیاط بستگی خواهد داشت. در هر صورت انواع این المان‌ها را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد که در ادامه به آن‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

  • مبل‌های فضای باز
  • میز و صندلی
  • نیمکت
  • نورپردازی
  • فضای سبز
  • فواره و آب‌نما
  • آلاچیق
  • کفپو‌ش
  • فلاورباکس و گلدان

ثبت درخواست «محوطه سازی حیاط منزل» در سامانه کارگشا

مبلمان فضای باز

المان مبلمان در محوطه سازی حیاط منزل شامل طیف متنوعی از وسایل از جمله انواع مبل، میز، صندلی و نیمکت می‌شود. انواع گوناگونی از مبلمان‌ها برای طراحی فضای بیرونی وجود دارد که محوطه سازی را کامل می‌کند و البته انتخاب آن، گیج‌کننده و دشوار است؛ برای مثال، مبلمان‌هایی از جنس چوبی، آلومینیومی، پلاستیکی، چدنی و… و به اندازه تمام این جنس‌ها، سبک‌های متفاوتی نیز وجود دارد. عوامل متعددی در انتخاب شما نقش دارند که به عنوان نمونه در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مبلمان فضای باز

یکی از عوامل مهم در نوع انتخاب، وضعیت آب و هوا است. شما انتظار دارید مبلمان بیرونی شما در برابر ضربه و عوامل خارجی استقامت داشته باشد؛ اما مواد، در آب و هواهای مختلف، عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهند. برای مثال، آب و هوای مناطق دریایی، آهن را فرسوده می‌کند، آب و هوای بسیار سرد، در برخی پلاستیک‌ها ایجاد ترک می‌کند.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی باغ را به چه کسی بسپاریم و به چه نکاتی توجه کنیم؟

مکان چیدمان مبلمان از دیگر فاکتورهای مؤثر در انتخاب شما است. بسیاری از مبلمان‌های مخصوص فضای باز، طوری طراحی شده‌اند که ضد آب هستند ولی برخی عناصر دکوراسیون مانند کوسن‌ها و پشتی‌ها، در مرطوب شدن مدام، آسیب می‌بینند. پس باید در انتخاب خود دقت کنید. اندازه مبلمان نیز مهم است. ممکن است بخواهید مبلمان و وسایل موجود در این مکان‌ها را هنگام فصل سرد جمع کنید. اگر انباری کوچکی دارید، مبلمانی را انتخاب کنید که قابل تا شدن باشد یا فضای محدودی را اشغال کند یا روی هم قرار بگیرد یا قابل اوراق کردن باشد.

نورپردازی در محوطه سازی حیاط منزل

درک درست از نورپردازی قاعدتاً به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در زمان‌های مختلفی از شبانه‌روز استفاده بهینه و مناسبی از بخش‌های مختلف حیاط خود داشته باشید. انواع مختلفی از نورپردازی هستند که می‌توانید آن‌ها را به کار ببرید.

«نورپردازی در محوطه سازی حیاط منزل را به متخصصان ماهر کارگشا بسپارید»

نورپردازی به طرف پایین، نورپردازی به طرف بالا، نورپردازی بافتی، نورپردازی کامل، نورپردازی متقاطع، نورپردازی تأکیدی، نورپردازی موضعی، نورپردازی آینه‌ای، نورپردازی نیم‌رخی، هاله نورانی، نور محوطه، نور سیمی، نورپردازی پله و چشم انداز دور، نور پخش شونده، سایه افکنی و نور مهتاب گون همگی از انواع نورپردازی هستند که ترکیب انواع مناسب با توجه به نوع فضا و مکان می‌توان به نتیجه بسیار مطلوبی دست یافت.

نورپردازی در محوطه سازی حیاط منزل

ناگفته نماند هر یک از انواع نورپرداز‌های بالا کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان نمونه نورپردازی به طرف پایین برای روشن کردن چمن، آلاچیق و میز ناهارخوری گزینه خوبی است. از طرفی نیز در نورپردازی به سمت بالا لامپ به گونه‌ای نصب می‌شود که پرتوهای نوری آن دقیقاً روی نقطه دید نباشد و کمی پایین‌تر از آن قرار گیرد. این نورپردازی عمومی‌ترین نوع نورپردازی جهت محوطه سازی حیاط منزل است زیرا تقریباً در همه جا امکان نصب آن وجود دارد. از انواع این المان باید به چند مرود زیر اشاره کرد.

  • چراغ‌های مسیر عبور و مرور
  • چراغ‌های تأکیدی
  • چراغ‌های ورودی
  • چراغ‌های ریسه‌ای
  • نورافکن‌ها برای درختان
  • چراغ‌های کافه‌ای
  • چراغ‌های پله
  • نورهای تأکیدی برای معماری
  • روشنایی فنس‌ها و نرده‌ها
  • چراغ‌های فواره
  • چراغ‌های وال واشر کم نور

بیشتر بخوانیداجرای فضای سبز ، اصول و مراحل + نمونه طراحی فضای سبز

فضای سبز

شاید برای بسیاری از سلیقه‌ها استفاده از پوشش گیاهی یکی از مهم‌ترین المان‌ها در محوطه سازی حیاط منزل باشد. در هر صورت اهمیت این المان در محوطه سازی بسیار برجسته است و کارشناسان هم تأکید زیادی بر استفاده مناسب از آن می‌کنند. احداث هر نوع فضای سبز، به روان بخشی، زیباسازی و ایجاد آرامش در محیط کمک می‌کند. در محوطه سازی حیاط منزل با توجه به مساحت نه چندان زیادی که در اختیار داریم حتماً باید به تناسب و تطابق گیاهان و المان‌های طبیعی توجه ویژه داشت.

فضای سبز

برای فضا سازی باید از انواعی از گیاهان و گل‌ها استفاده کرد که یکپارچگی محیط و طبیعت آن را بر هم نزنند. از طرفی هم گیاهان می‌توانند نقش ایجاد حصار، کنترل دید، ممانعت حرکت و تقسیم فضا را ایفا کنند. انواع پوشش گیاهی با توجه به ویژگی‌های خود در رابطه با شکل و حجم خود، به عنوان یک المان معماری در ساختن فضا نقش دارند. علاوه بر این می‌توانند به صورت المان‌های معماری شامل‌ دیوار‌، سقف و کف به کار گرفته شوند. وقتی گیاهان به صورت ردیفی و انبوه کاشته می‌شوند می‌توانند نقش دیواره را داشته باشند. سایه گسترده درختان پهن می‌تواند جایگزین سقف شود و بافت کف را می‌توان با گیاهان ‌پوششی تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی : تمام اصول، مصالح و روش اجرای آن + معرفی متخصصین ماهر

فواره و آب‌نما در محوطه سازی حیاط منزل

آب‌نما و فواره هر دو از المان‌های مهمی در محوطه سازی حیاط منزل به حساب می‌آیند که در صورت کاربرد مناسب از آن‌ها می‌توانند نقش بسیار مثبت و مؤثری در ارتقای سطح کیفی فضای محوطه حیاط داشته باشند. آب‌نماها دارای انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می‌شوند. زمانی که صحبت از آب‌نما و یا آبشار صخره‌ای است اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند فواره‌ها هستند زیرا که قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نوع آب‌نما می‌باشند.

بیشتر بخوانید: طراحی محوطه باغ از ابتدا تا انتها با معرفی متخصص طراح و مجری

فواره‌ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده، ریزشی و پرتابی می‌باشند که عمدتاً این فواره‌ها را به وسیله نورپردازی جذاب‌تر و دیدنی‌تر می‌کنند. در آب‌نما برای آب نوعی حرکت پیش‌بینی می‌شود تا صدای ناشی از آب و حرکت زیبای آن حال و هوای فضا و محیط را تغییر دهد و فضایی آرام‌بخش و طبیعی ایجاد کند. آب‌نماها نسبت به ابعاد فضا، محیط و سلیقه افراد با اشکال و مواد مختلف ساخته، طراحی و نصب می‌شود.

فواره و آب نما در محوطه سازی حیاط منزل

آلاچیق‌ها و سایه بان

آلاچیق‌ها که دیگر نیازی به معرفی ندارند. همه ما تا حدودی با کاربردهای مختلف آن‌ها در بخش‌های مختلف محوطه سازی آشنا هستیم. در صورتی که بودجه و مساحت حیاط امکان لازم را به ما بدهد مطمئناً استفاده از این المان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. آلاچیق امکان استفاده از محوطه حیاط را در شرایط مختلف آب و هوایی ممکن می‌سازد.

کفپو‌ش‌ها در محوطه سازی حیاط

کفپو‌ش‌ها نیز از المان‌هایی هستند که شاید در بسیار از حیاط‌ها توجه چندانی به آن نمی‌شود. مصالح مختلفی را می‌توان به عنوان کفپو‌ش محوطه به کار ببرید که بستگی به سلیقه و بودجه شما خواهد داشت. از طرفی هم در اجرای کفپو‌ش باید کاربری بخش‌های مختلف محوطه حیاط را در نظر داشته باشید. برای نمونه اگر بخشی را به بازی کودکان اختصاص داده‌اید پس یک کفپو‌ش نرم مانند چمن مصنوعی می‌تواند انتخابی ایده آل باشد.

کف پوش ها در محوطه سازی حیاط

فلاورباکس و گلدان‌ها

این دو المان که شباهت‌های زیادی هم با هم دارند از مهم‌ترین المان‌هایی هستند که در اجرای انواع مختلفی از پوشش گیاهی به کار برده می‌شوند. اهمیت استفاده از این دو المان در این است که کاربرد آن‌ها می‌تواند نقش مهمی هم در کاهش هزینه‌های کلی و هم ارتقای فضای محوطه حیاط منزل داشته باشید. از نظر مدل و طرح نیز در انواع مختلفی در دسترس هستند و از بابت همخوانی با سلیقه‌های مختلف هم کاملاً توجه کننده هستند. در صورتی که قصد داریم زیاد ولخرجی نکنید، بهتر است که از این دو المان بیشتر استفاده کنید.

فلاورباکس و گلدان ها

برای سفارش آنلاین محوطه سازی حیاط منزل چه کنیم؟

برای اجرای محوطه سازی روش‌های زیادی پیش روی شما است. مراجعه به سامانه‌های آنلاین که نیروی‌های باتجربه و متخصص را در اختیار شما قرار خواهند داد یکی از بهترین انتخاب‌ها است. سامانه کارگشابا سابقه چند ساله تعداد زیادی از نیروهای کار بلد و آزمون پس داد با تجربه چند ساله را در اختیار قرار خواهد داد و خیال شما را از هر بابتی آسوده می‌کند.

ثبت درخواست «محوطه سازی حیاط منزل» در سامانه کارگشا

سخن آخر

محوطه سازی حیاط منزل در صورتی که طبق اصول مشخص در رابطه با استفاده مناسب از المان‌ها در ترکیب با یکدیگر صورت گیرد می‌تواند فضای بسیار خوبی را در اختیار اعضای مختلف خانواده‌ها قرار دهد. مبلمان، نورپردازی، آب‌نما، پوشش گیاهی و فلاورباکس از مهم‌ترین المان‌های پرکاربرد در محوطه سازی حیاط خانه‌ها هستند که استفاده از نیروهای متخصص خیال شما را از بابت استفاده مناسب از آن‌ها راحت خواهد کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا