مبلمان و وسایل

خرید سینک ظرفشویی : بهترین گزینه برای آشپزخانه شما چیست؟

خرید سینک ظرفشویی از جمله دغدغه‌ کسانی است که به فکر نوسازی آشپزخانه، تعویض کابینت‌ها و یا ساخت خانه هستند. اینکه مناسب‌ترین و بهترین سینک برای ما کدام است؟ پرسشی است که بسیاری برای یافتن پاسخ آن به وب سایت‌های زیادی مراجعه کرده‌اند ولی جواب مناسبی پیدا نکرده‌اند و نتوانستند با توجه به توضیحات که ارائه شده است، به یک جمع بندی برای خرید سینک برسند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی را درباره خرید سینک ظرفشویی ارائه کنیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع سینک ظرفشویی از نظر جنس

در هنگام خرید سینک ظرفشویی بسیاری جنس خاصی را مد نظر دارند. به طور کلی در حال حاضر ظرفشویی‌ها از نظر جنس شامل استیل، شیشه‌ای، گرانیتی و چینی تقسیم می‌شوند که نوع چینی آن در ایران ارائه نمی‌شود و به طور کلی در بازار وجود ندارد ولی سه نوع دیگر تولید و عرضه می‌شود که هر کدام طرفداران خود را دارند.

سینک ظرفشویی استیل

در هنگام خرید دقت داشته باشید که این نوع سینک از جمله پرکاربردترین و قدیمی‌ترین سینک‌های ظرفشویی است که چند دهه‌ای می‌شود مهمان خانه‌های ایرانیان است. سینک‌های استیل معمولاً در انواع تک لگنه، دو لگنه، بدون آبگیر، با آبگیر، استیل ساده، استیل آجدار، روکار، توکار و زیرکار ارائه می‌شود.

انتخاب بین سینک استیل تک لگنه، دو لگنه، بدون آبگیر یا دارای آبگیر معمولاً به میزان جایی که برای سینک ظرفشویی در نظر گرفته شده است و ابعاد آشپزخانه و به طور کلی خانه باز می‌گردد، هر چه خانه و به طبع آشپزخانه کوچک‌تر باشد، سینک با ابعاد کوچک‌تری برای آن مناسب است.

سینک ظرفشویی استیل

در خرید انتخاب بین سینک ظرفشویی استیل ساده یا آجدار نیز بسیار سلیقه‌ای است، ولی با توجه به تجربه کسانی که از سینک آجدار استفاده کرده‌اند، تمیز کردن آن کمی دشوار است، پس به نظر می‌رسد که انتخاب استیل ساده بین دو نوع ساده و آجدار، بستگی به سلیقه و وقت شما برای تمیزکاری دارد.

انتخاب بین سینک ظرفشویی روکار، توکار و زیرکار کاملاً به سلیقه و از طرفی هم هزینه بستگی دارد. به طور کلی سینک‌های استیل با ضخامت یکسان، تعداد لگن برابر و ویژگی‌های برابر ولی متفاوت از نظر نحوه نصب، قیمت متفاوتی دارند. سینک‌های توکار در این بین قیمت بالاتری دارند زیرا خواهان بیشتری نیز دارند و تقاضا برای آن‌ها بیشتر است و سینک‌های زیرکار به دلیل نحوه نصب متفاوت و پرطرفدار شدن، بعد از توکار، گران‌تر هستند. در آخر نیز سینک روکار با اینکه در ساخت آن‌ها از استیل بیشتری استفاده شده است، ارزان‌ترین هستند.

شیشه‌ای

سینک ظرفشویی شیشه‌ای جز دسته سینک‌هایی هستند که به دلیل جلا و زیبایی شیشه، بسیاری را به خود جذب کرده است. البته تجربه خرید و استفاده از این نوع سینک‌ها نشان می‌دهد که سینک‌های شیشه‌ای جای لکه آب را روی خود نمایان می‌کنند و ممکن است پس از مدتی استفاده آب به درز بین استیل و شیشه نفوذ کند و حباب درست شود. حباب تشکیل شده می‌تواند به مرور بزرگ‌تر شده و منجر به جدایی شیشه از سینک شود که در این صورت به ناچار باید سینک را تعویض کرد.

شیشه‌ای

گرانیتی

سینک‌های گرانیتی از جمله سینک‌هایی هستند که با پیشرفت علم پلیمر پا به عرصه حضور در بازار برای خرید گذاشته‌اند. سینک‌های گرانیتی از 70 تا 80 درصد پودر سنگ گرانیت و 20 تا 30 درصد رزین یا آکریلیک تشکیل شده است. به طور کلی سینک‌های گرانیتی به دو نوع سینکی و صفحه‌ای رو کابینت تقسیم می‌شوند. از معایب این سینک می‌توان به وزن بالا و شکستن ظروف شیشه‌ای و چینی در هنگام برخورد با آن‌ها اشاره کرد.

خرید سینک ظرفشویی گرانیتی

سینک گرانیتی مانند هر سینک دیگری دارای لگن، محلی برای نصب شیر و سیفون است و مانند بقیه سینک‌ها با برش روی صفحه کابینت، نصب می‌شود؛ اما سینک‌های گرانیتی صفحه‌ای در واقع سینک‌هایی هستند که صفحه روی کابینت را تشکیل می‌دهند که در یک قسمت دارای لگن است و می‌توان با نصب شیر و سیفون از آن ظرفشویی ساخت. البته ناگفته نماند که این نوع سینک‌ها در ایران طرفداران کمی دارد و ممکن است تا به حال با آن مواجه نشده باشید ولی در خارج از ایران به دلیل خواص آنتی باکتریال و راحتی در هنگام تمیزکاری، بسیار رایج است.

انواع سینک از نظر نوع کارگذاری

یکی از معیارها در هنگام خرید سینک ظرفشویی نحوه نصب آن است. سینک‌های ظرفشویی به طور کلی به سه نوع روکار (lay on)، توکار (inset) و زیرکار (undermount) نصب می‌شوند.

سینک توکار

سینک توکار در ایران از پرطرفدارترین سینک‌ها چه استیل و چه جنس‌های دیگری به شمار می‌رود. برای نصب آن ابتدا صفحه روی کابینت را به مقدار لازم بریده و سینک را درون آن نصب کرده، سپس سیفون، شیر آب و سایر وسایل جانبی را نصب می‌کنند و در آخر آن را آب‌بندی می‌کنند.

سینک توکار

سینک روکار

سینک روکار از ارزان‌ترین سینک‌ها به حساب می‌آید ولی به دلیل  پوسیده شدن صفحه ام دی اف روی کابینت‌ها معمولاً آن را انتخاب نمی‌کنند. به طور کلی آب‌بندی این سینک کمی مشکل است و در بیشتر مواقع منجر به خراب شدن صفحه روی کابینت چوبی یا ام دی اف می‌شود.

خرید سینک ظرفشویی روکار

سینک زیرکار یا زیر صفحه‌ای

این نوع سینک به تازگی در ایران تولید و عرضه می‌شود و در همین زمان کم نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که این سینک نمای محدودی دارد، کسانی که به دنبال ترفندهای آشپزخانه پنهان و بدون ریخت و پاش هستند، از این سینک‌ها استقبال زیادی کرده‌اند.

سینک زیرکار یا زیر صفحه‌ای

انواع سینک از نظر سیفون

سیفون ظرفشویی بخش یو U شکل زیر ظرفشویی است. این بخش مانع از ورود بوی فاضلاب به بالا می‌شود. برای پر کردن لگن سینک، معمولاً راه خروج آب را می‌بندند که یا با دست و یا به وسیله دکمه تعبیه شده در بالای سینک انجام می‌شود.

سیفون معمولی

اگر باز و بسته شدن سیفون با دست انجام شود، سیفون معمولی است. سیفون‌های معمولی معمولاً با فشار به سمت پایین بسته می‌شوند و با کشیده شده به سمت بالا باز می‌شوند.

سیفون اتوماتیک

اگر باز و بسته شدن سیفون با استفاده از دکمه انجام شود، سیفون را اتوماتیک می‌گویند. معمولاً برای استفاده از سیفون اتوماتیک یک دکمه در کنار شیر تعبیه می‌شود. معمولاً با چرخش یا فشار این دکمه سیفون باز و بسته می‌شود.

سیفون اتوماتیک

انواع سینک ظرفشویی از نظر قیمت

در بین تمام سینک‌های ظرف‌شویی که برای خرید در بازار موجود هستند، انواع سینک با قیمت‌های مختلفی موجود هستند. در بین آن‌ها سینک‌های استیل به نسبت، قیمت پایین‌تری دارند و پس از آن‌ها سینک‌های شیشه‌ای و گرانیتی قرار دارند. البته ناگفته نماند که مثلاً ممکن است سینک‌های زیرکار استیل از برخی از سینک‌های گرانیتی گران‌تر باشند.

قیمت سینک‌های استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی هرچه سینک از استیل ضخیم‌تری ساخته شده باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود. سینک‌های ظرفشویی استیل برای خرید معمولاً با ضخامت‌های 0/5، 0/8 و 1/2 تولید می‌شوند. البته ابعاد سینک نیز در قیمت آن‌ها متأثر است. سینک‌های استیل دو لگنه مسلماً از تک لگنه قیمت بالاتری دارند. نوع سیفون که اتوماتیک باشد یا معمولی نیز بر قیمت سینک استیل تاثیر دارد و اگر سینک با سیفون اتوماتیک باشد، گران‌تر خواهد بود.

البته برخی سینک‌های استیل دارای لگن ظرف شور هستند که توانایی شستشوی ظروف، میوه و سبزیجات را دارد. ظرفشویی لگنی یا درون سینکی از جمله امکانات جالبی است که برخی از سینک‌ها دارند و در کل گنجایش آن‌ها به اندازه یک لگن سینک است و توانایی شستشوی ظروف به ازای 4 تا 6 نفر را دارند که برای خانواده‌های کم جمعیت بسیار مناسب هستند.

قیمت سینک‌های استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

لوازم جانبی سینک چیست؟

لوازم جانبی سینک ظرفشویی در هنگام خرید چه استیل چه از جنس دیگر به طور کلی شامل جای مایع درون سینکی، خردکن زیر سینکی و آبکش است. جای مایع درون سینکی مخزنی است که در زیر سینک جای می‌گیرد و با مایع پر می‌شود و پمپ آن در خارج در کنار شیر آب قرار دارد. آبکش‌های مختلفی نیز برای سینک‌های با ابعاد و مدل‌های مختلف ساخته شده و به فروش می‌رسند که برای شستشوی میوه و سبزیجات بسیار مناسب هستند.

خردکن زیر سینک درواقع یک آسیاب قوی است که درست پس از سیفون نصب می‌شود و توانایی خرد کردن پسماند مواد غذایی مانند استخوان مرغ، ماهی و … است. با خرد شدن پسماندها آن‌ها به فاضلاب می‌رود. این خردکن زیر سینکی از جمع آوری زباله تر و ایجاد بوی بد شیرابه‌های آن پیشگیری می‌کند و زباله‌ها تنها به زباله خشک محدود می‌شوند که قابل بازیافت هستند.

سخن آخر

به طور کلی در هنگام خرید سینک ظرفشویی به نکاتی مانند میزان تولید ظرف کثیف در طول روز، بودن یا نبودن ماشین ظرفشویی (به منظور انتخاب ابعاد سینک و تعداد لگن آن)، قد کسانی که در ظرف شستن دخالت دارند (برای انتخاب عمیق سینک) و … نیز باید توجه شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا