مقالات کارگشا

سرامیک پرسلان چیست و چه تفاوتی با سرامیک معمولی دارد؟ انواع، مزایا و معایب

سرامیک پرسلان چیسست و چه ویژگی هایی دارد. علی‌رغم اینکه سرامیک و پرسلان بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های قابل توجه زیادی بین این دو وجود دارد. کاشی پرسلان نسبت به کاشی سرامیک متراکم‌تر بوده و تخلخل کمتری دارد. اصولاً کاشی پرسلان برای استفاده در فضای داخلی، فضای باز و همچنین نسبت به فرسایش سخت عملکرد بهتری دارد. این کاشی همچنین به دلیل نحوه تولید، چگالی بیشتری دارد.

سرامیک پرسلان چیست؟

در بازار ایران سرامیک در دو دسته معمولی و پرسلان قرار می گیرد. قبل از پرداختن به اینکه سرامیک پرسلان چیست به تفاوت این دو بپردازیم.

اگرچه سرامیک معمولی برای کف و دیوارهای داخلی بسیار توصیه می‌شود، اما سرامیک پرسلان به خصوص برای مکان‌هایی که باید رفت‌وآمد زیادی را تحمل کنند، مانند راهروها، کف آشپزخانه و فعالیت‌های تجاری، ترجیح بیشتری دارند. سرامیک پرسلان در برابر لب پر شدن و خراشیدگی مقاومت بالایی دارد.اگر به دنبال یک تغییر با هزینه کم هستید میتونید از برچسب کاشی هم استفاده کنید.

خلاصه ای از تفاوت سرامیک معمولی و سرامیک پرسلان

سرامیک معمولی یا کاشی سرامیک دسته‌ای از مواد است که ماهیتی نیمه بلور، شیشه‌ای و غیر آلی دارد.

سرامیک پرسلان نوعی از کاشی سرامیک است که از ذوب شدن خاک رس تولید می‌شود.

سرامیک معمولی بیشتر اوقات فرایند کامل تبدیل به شیشه را تحمل نمی‌کند و اگر لعاب‌دار نشود، متخلخل باقی می‌ماند.

سرامیک پرسلان به طور کامل فرایند تبدیل به شیشه را پشت سر می‌گذارد و حتی قبل از لعاب‌دار شدن، نفوذناپذیر می‌شود.

سرامیک معمولی حاوی مقدار کمی کائولین است.

سرامیک پرسلان درصد بالایی از کائولین را داراست.

سرامیک معمولی میزان جذب آب بیشتری دارد.

پرسلان میزان جذب آب بیشتری دارد.

قیمت سرامیک معمولی ارزان‌تر است.

سرامیک پرسلان قیمت بالایی دارد.

سرامیک معمولی در مقایسه با پرسلان دوام کمتری دارد.

پرسلان دوام بالاتری دارد.

سرامیک معمولی در مقایسه با پرسلان تراکم کمتری دارد و به همین دلیل راحت‌تر برش می‌خورد.

پرسلان از کاشی سرامیک سنگین‌تر است و برش دادن کاشی‌های آن دشوارتر است.

مزایای استفاده از سرامیک پرسلان

دلایل زیادی وجود دارد که باید استفاده از سرامیک معمولی را در نظر بگیرید. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

مقاومت در برابر مایعات

تراکم سرامیک معمولی همان چیزی است که آن را در برابر نفوذ مایعات بسیار مقاوم می‌کند و باعث می‌شود در مقایسه با سایر کاشی‌ها برای این منظور بهتر باشد. این نفوذناپذیری می‌تواند با استفاده از لعاب شیشه ذوب شده بهبود یابد. این کار موجب می‌شود سطح پرسلان کاملاً در برابر آب نفوذناپذیر باشد.

مقاومت زیاد در برابر لکه

یکی دیگر از مزایای استفاده از سرامیک پرسلان این است که در برابر لکه‌ها بسیار مقاوم است. این بدان معناست که توانایی دفع نفوذ مایعات را دارد که موجب می‌شود سایر لکه‌ها فرصت نفوذ به کاشی را نداشته باشند. اگر کاشی پرسلان لعاب‌دار باشد، اثرات چشمگیرتری خواهد داشت که تغییر رنگ سطح کاشی را تقریباً غیرممکن می‌سازد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کاشی و سرامیک و مقایسه آن ها با هم

جذب

استاندارد بین‌المللی سرامیک پرسلان بیان می‌کند که برای داشتن کیفیت واقعی کاشی «پرسلان»، باید میزان جذب آب، کمتر از یک‌دهم 1 درصد باشد. میزان جذب آب پرسلان، آن را برای کاربردهای داخلی و خارجی در تمام مناطق آب و هوایی مناسب می‌کند. میزان جذب آب کاشی سرامیک، معمولاً بیشتر از 3 درصد است، به این معنی که برای کاربردهای خارج از خانه مناسب نیست.

دوام

کاشی پرسلان جزء محکم‌ترین گزینه‌های کف‌پوش موجود در بازار به حساب می‌آید. کاشی سرامیک با استفاده از تست‌های ASTM، مقاومت شکستن 250 را دارد. سرامیک از سخت بودن، کاشی پرسلان آن‌قدر محکم، متراکم و در برابر ضربات فشاری شدید، بسیار مقاومت دارد که برای استفاده تجاری مناسب است.

اساساً، هنگام انتخاب کاشی پرسلان، ضروری است که به دنبال کاشی بروید که دارای حداقل درجه PEI پنج باشد تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند در برابر تردد زیاد و همچنین استفاده از تجهیزات سنگین مقاومت کند. تراکم کاشی، تحت فشار 6000 پوند بر اینچ مربع اعمال می‌شود.

نسوز بودن

سرامیک پرسلان نوعی از مواد هستند که در شرایط عادی به راحتی نمی‌سوزند و در صورت بروز آتش‌سوزی، این کف‌پوش‌ها می‌توانند حرکت شعله‌های آتش را محدود کنند.

طول عمر

اگر کاشی‌های پرسلان به درستی نصب شده باشند، حتی اگر در مکان‌هایی پرتردد قرار گیرند، نگرانی در مورد فرسوده شدن آن‌ها وجود نخواهد داشت، زیرا اگر به درستی از آن‌ها استفاده شود، توانایی دوام آوردن تا چند دهه را دارند. با این کار می‌توان در هزینه جایگزینی و حذف کاشی‌ها صرفه‌جویی کرد.

نگهداری کم

مقاومت در برابر آب و لکه‌ها، یکی از دلایلی است که نگهداری از پرسلان را بسیار آسان می‌کند. به عنوان مثال، ریختن مایعات را می‌توان با استفاده از پارچه مرطوب یا شستشوی کاشی، هر زمان که لازم باشد، پاک کرد و می‌توان با جارو زدن منظم، گردوغبار را از کف‌پوش دور نگه داشت.

از این طریق، سطح لعاب‌دار کاملاً حفظ شده و برای چند سال دوام می‌آورد. علاوه بر این، تمیز کردن گاه‌به‌گاه با استفاده از محلولی با اسیدیته (PH) متعادل نیز توصیه می‌شود، زیرا این کار روشی عالی برای ضدعفونی کردن آن است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

تعمیرات

همانند آنچه قبلاً ذکر شد، کاشی پرسلان در برابر ترک‌خوردگی و همچنین شکستگی ناشی از ضربه‌های فیزیکی بسیار مقاوم است. به هر حال این کاشی همچنان ممکن است آسیب ببیند، اما نگران نباشید.

می‌توان کاشی آسیب دیده را به راحتی تعویض کرد یا برداشت. به طور کلی، همواره یک یا دو جعبه اضافی از کاشی را در هنگام نصب به همراه داشته باشید، زیرا این کار تطابق رنگ را آسان می‌کند.

معایب سرامیک پرسلان

علیرغم مزایای زیاد آن، کاشی پرسلان نیز با معایبی همراه است. مانند:

هزینه نصب سرامیک پرسلان

یکی از اشکالاتی که در استفاده از کاشی پرسلان وجود دارد، این واقعیت است که این کاشی می‌تواند کمی گران باشد و در بیشتر اوقات، مواد استفاده شده در آن از بیشتر گزینه‌های استاندارد موجود در کاشی پیشی می‌گیرد.

این امر، هزینه نصب را افزایش می‌دهد که به این معنی است که کاشی بسته به جایی که قرار است نصب شود، 25 تا50 درصد افزایش در کل هزینه وجود خواهد داشت. با این حال، نکته خوب در مورد کاشی پرسلان این است که می‌تواند چندین دهه دوام داشته باشد و در مجموع سرمایه‌گذاری خوبی را به همراه دارد.

وزن سرامیک پرسلان

درست مانند انواع دیگر کف‌پوش‌های سخت، حتی کاشی پرسلان نیز کمی سنگین‌تر از سایرین است. این وزن زیاد، روند نصب را کمی طاقت‌فرسا می‌کند. همچنین می‌توان از این کف‌پوش در طبقات دوم ساختمان استفاده کرد، مگر اینکه ساختمان تحمل این وزن اضافی را نداشته باشد.

توصیه‌ای برای نصب سرامیک پرسلان

روند نصب کاشی پرسلان زمان‌بر، دشوار و بسیار پرزحمت است. از آنجا که کاشی‌های پرسلان بسیار سنگین، اما کاملاً محکم هستند، دستیابی به برش‌های دقیق موردنیاز ساختمان‌هایی با معماری خاص می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی مدل و ایده کاشی بین کابینتی جدید + روش نصب

تفاوت‌های نام‌گذاری بین سرامیک معمولی و سرامیک پرسلان

در حال حاضر، هیچ قانونی وجود ندارد که بر اساس ویژگی‌های خاص، برچسب‌گذاری «پرسلان» بر روی این محصولات وجود داشته باشد.

با این حال، انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM)، فرایند صدور گواهینامه داوطلبانه را دارد. با این کار، خرده‌فروشان می‌توانند کاشی‌های ارائه شده خود را به هر روشی که دوست دارند، توصیف کنند. در مورد خریداران، این کار تصمیم‌گیری در مورد انتخاب کاشی و ویژگی‌های آن را کمی دشوار می‌کند.

دوغاب ریختن

اگرچه سرامیک پرسلان تقریباً ضد آب بوده و در برابر آسیب، لکه و نفوذ آب مقاوم است، اما باید بدانید که خطوط بین کاشی‌ها همچنان کمی آسیب‌پذیرند. از آنجا که دوغاب نوعی ماده متخلخل است، مهم است که برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب، آن را کاملاً آب‌بندی کنید.

حتی اگر از سرامیک  پرسلان به درستی مراقبت شود، مواردی وجود دارد که ویژگی‌های کاشی پرسلان در اثر نم و رطوبت از بین می‌رود. این امر باعث تغییر رنگ و موجب ایجاد کپک و قارچ می‌شود.

معایب کاشی پرسلان

مزایای استفاده از سرامیک معمولی

کاشی‌های سرامیک یا سرامیک معمولی ماهیت بسیار متنوعی دارند و می‌توانند در طیف وسیعی از مناطق مورد استفاده قرار گیرند، بدون اینکه نگران باشید که با لکه‌ها، آب و موارد دیگر خراب می‌شوند. با این حال، برای مناطقی که باید با کاشی سخت پوشانده شوند، این خطر وجود دارد که این نوع کاشی برای موقعیت‌های خاص و همچنین مکان‌های خاص مناسب نباشد.

سرامیک بدون لعاب

این نوع کاشی باید با روشی خاص برای محافظت از سطوح در برابر نفوذ انواع مایعات آب‌بندی شود. همچنین از خطوط دوغاب بین این کاشی‌ها باید محافظت شود، زیرا در معرض رطوبت قرار می‌گیرند و به همین دلیل آب‌بندی کامل آن‌ها ضروری است. اگر آب‌بندی به طور نامناسب انجام شود، کپک می‌تواند بین کاشی‌ها رشد کرده و مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد کند.

مقاومت در برابر آب

نکته ممتاز در مورد کاشی سرامیک لعاب‌دار این است که دارای یک لایه محافظ بوده که روی کاشی‌ها قرار دارد. این لعاب باعث می‌شود کاشی در برابر لکه و آب نفوذناپذیر باشد. جدا از آن، کاشی سرامیک می‌تواند در برابر رطوبت بالا مقاومت کند. این نکات، تنها برخی از خصوصیاتی است که کاشی سرامیک را برای آشپزخانه و حمام مناسب می‌کند.

گزینه‌های طراحی کاشی سرامیک

تکنیک‌های مدرن ساخت یکی از مزایایی است که می‌توان در استفاده از کاشی سرامیک بهره‌مند شد، زیرا این امکان وجود دارد که به چندین روش مختلف مواد را چاپ کرد.

به عنوان مثال، کاشی‌های سخت می‌توانند با الگوهایی ترکیب شده و مطابقت داشته باشند که شخصیت شما یا ماهیت خانه شما را نشان دهد. به همین ترتیب، این کاشی‌ها می‌توانند به گونه‌ای چاپ شوند که روی سنگ و چوب‌های سخت نیز بسیار زیبا به نظر برسند. در آخر، می‌توان کاشی‌های سرامیکی را به شکل مستطیل، مثلث و حتی الوار برش داد.

نگهداری سرامیک معمولی

نگهداری و مراقبت از کاشی سرامیک بسیار آسان است. مایعات، آلودگی‌ها و لکه‌ها تنها روی سطح وجود دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی پاک کرد. نگهداری منظم معمولاً شامل جاروبرقی و جارو کردن با استفاده از برس نرم است.

دوام کاشی سرامیک

این کاشی‌ها بسیار محکم هستند و هر چقدر تلاش کنید، تقریباً غیرممکن است که بشکنند، مگر اینکه از تجهیزات مخصوص شکستن کاشی برای این منظور استفاده کنید. نصب باکیفیت کاشی سرامیک می‌تواند دوام آن را تا چندین دهه تضمین کند، به خصوص اگر به درستی نگهداری شود.

نگرانی در مورد آلرژی‌زا بودن کاشی سرامیک

کاشی سرامیک به دلیل سطح سخت و محکم آن بیشتر شناخته شده است. به همین دلیل در برابر گردوغبار و آلودگی و انواع دیگر ذرات بسیار مقاوم است.

هنگامی که این ذرات ریز بر روی کف‌پوش سرامیکی قرار می‌گیرند، به داخل سطح نفوذ نمی‌کنند و به این معنی است که می‌توان با استفاده از اسفنج مرطوب یا جارو کردن، این آلودگی‌ها را از بین برد. این کار می‌تواند به جلوگیری از آلوده شدن هوای محیط نیز کمک کند.

هزینه کف‌پوش کاشی سرامیک

قیمت بیشتر کاشی سرامیک بین 5 تا 10 دلار در هر فوت مربع است، این قیمت معمولاً به کیفیت کاشی‌هایی که قصد دارید تهیه کنید، بستگی دارد. به همین دلیل هزینه کاشی سرامیک برای برخی افراد کمی گران است. با این حال، بسته به محل نصب آن‌ها، کاشی سرامیک می‌تواند ارزش فوق‌العاده‌ای به ملک شما اضافه کند.

معایب سرامیک معمولی

دشواری در تمیز کردن

از آنجا که کاشی سرامیک بسیار سخت است، تمیز کردن و نگهداری از آن می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. همچنین ایستادن روی کاشی‌های سرامیکی نیز دشوار است. با استفاده از فرش و قرار دادن آن‌ در مکان‌های استراتژیک که افراد باید مدت بیشتری روی آن‌ها بمانند، مانند جلوی سینک ظرف‌شویی، سختی کاشی سرامیک برطرف می‌شود.

وزن

همانند کاشی پرسلان، کاشی‌های سرامیکی نیز می‌توانند بسیار سنگین باشند و به همین دلیل برای نصب در طبقه‌های بالا ایده‌آل نیستند. در صورت تصمیم به نصب کاشی سرامیک در طبقه‌های بالا، ابتدا بررسی حرفه‌ای انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که روی تیرهای کف، فشار زیادی وارد نمی‌کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا