مقالات کارگشا

ترمیم گچ کاری دیوار و سقف خانه ، چرا و چگونه انجام می گیرد؟

ترمیم گچ کاری وقتی نیاز می‌شود که قسمتی از گچ دیوار یا سقف مکانی دچار خسارت شده باشد و افراد ساکن برای تعمیر آن تلاش کنند. این تلاش ممکن است توسط خود افراد ساکن و یا متخصصین انجام شود. در این مقاله به انواع تعمیرات گچ کاری، دلایل ترک خوردن و ریختن گچ دیوار و نحوه ترمیم‌های ساده و کاربردی می‌پردازیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

ترمیم گچ کاری

دلایل تخریب و آسیب گچ کاری چیست؟

بیشترین دلیل ترمیم گچ

برای گچکاری باید ابزار گچ کاری داشته باشیم . کاری به سبب ترک خوردن گچ است. از دلایل عمده ترک خودن می‌توان به تبخیر شدن آب گچ، آبگیری بیش از حد و جابجایی دیوار پشت آن اشاره کرد.

دلایل تخریب و آسیب گچ کاری چیست؟

تبخیر آب گچ

تبخیر آب گچ در اثر حرارت زیاد ایجاد و موجب ترک خوردن و در نهایت پوک شدن گچ و ریختن آن می‌شود. این مسئله معمولا در گچ دیوار پشت بخاری و یا گچ دیوار جایی که لوله بخاری یا آب گرم از آنجا رد شده باشد، اتفاق می افتد.

این نوع ترک‌ها معمولا تا جایی و زمانی که گرما ادامه داشته باشد، دیده می‌شوند و تنها راه حل آن ترمیم گچ کاری و زیاد کردن خاصیت الاستیسیته به وسیله بتونه و رنگ است. ترک‌های تبخیری، ریز هستند و تمام قطر گچ کاری را طی می‌کنند و به گچ و خاک می‌رسند و معمولا در امتدادها دیده می‌شوند.

آبگیری بیش از حد گچ

اگر در اثر نشت لوله آب یا فاضلاب، نم دادن آب به دیوار از طرف سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و کولر اتفاق بیفتد. ترمیم گچ کاری ضروری است. اگر نم و آبگیری گچ کم باشد پس از خشک شدن، با سمباده زدن و رنگ کاری پس از آن ظاهر دیوار به حالت اول باز می‌گردد. ولی اگر میزان رطوبت ایجاد شده زیاد باشد و در مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد، ترمیم گچ کاری، شامل کندن گچ و گاهی کندن گچ و خاک، خشک کردن محل، گچ کاریم جدد و سپس رنگ کاری می‌شود.

ترک سازه ای

در مواقعی مانند زلزله و تکان‌ها و ضربه‌هایی که بر ساختمان وارد می‌شود اگر پی و ستون‌ها استحکام کافی نداشته باشند، انبساط و انقباض در دیوار و تکان خوردن سقف در اثر انبساط و انقباض ترک‌هایی در دیوار ایجاد می‌شود که معمولا عمق بیشتر از لایه گچ و گچ و خاک پوشاننده دارد. این ترک‌ها سازه‌ای هستند و با گچکاری یا سیمان کاری ترمیم پذیر نیستند، بلکه نیاز است متخصص علت ترک خوردن را پیدا کند و آن را ترمیم کند سپس اقدام به ترمیم گچ کاری شود.

بیشتر بخوانید: گچ ساتن چیست و چه مشخصاتی دارد؟

ترک غیرسازه‌ای

ترک غیر سازه‌ای ترکی است که در اثر خشک شدن بیش از حد آب گچ به دلیل مکیدن آب گچ توسط، آجر خشک زیرین یا تابش مستقیم آفتاب، استفاده از ملات شن و ماسه نامرغوب و نداشتن مواد ریز دانه به حد کافی و سمباده زندی بیش از حد گچ کاری‌های قدیمی ایجاد شود. این نوع ترک ها به راحتی ترمیم میشوند البته برای این منظور استفاده از فرد متخصص ترمیم گچ کاری ضرورت دارد.

تورم گچ کاری

در برخی موارد مشاهده میشود که گچ کاری به صورت توده های متورم در می آید. این تورم به دلیل واکنش دادن گچ (سولفات کلسیم) با سیمان پرتلند (کربنات کلیم و کک) اتفاق میافتد و در نهایت موجب خرابی و افزایش حجم گچ میشود که راه ترمیم گچ کاری تنها کندن آن بخش و گچ کاری مجدد است.

چند راه برای ترمیم گچ کاری به روش خانگی

در ابتدا لازم است عرض کنم که ترمیم گچ کاری و گچ کشته بنا به عللی که در بالا به آنها اشاره شد، گاها فرایندی بسیار تخصصی است و از عهده ساکنان غیر متخصص بر نمی‌آید ولی در ادامه به معرفی راه‌های از ترمیم گچ کاری اشاره میکنیم که می توان آن را به روش های خانگی انجام داد.

چند راه برای ترمیم گچ کاری به روش خانگی

ترمیم گچ کاری دیوار پشت دستگیره در

ترمیم این بخش از گچ کاری دیوارها برای بیشتر ما اتفاق افتاده است. خرابی این دیوارها از آن‌جایی که معمولا در فاصله بالایی قرار دارند و در معرض دید هستند آزار دهنده است. ساده ترین راه چسباندن یک عدد ضربه گیر ساده روی قسمت خراب شده است. البته میتوان با کمی بتونه فرو رفتگی را پر کرده و مجددا روی آن را رنگ کرد که به نظر کاری دشوارتر است.

استفاده از اسپری پر کننده ترک

اگر شاهد ترک های کم عمق و غیر سازه ای بر روی دیوار هستید برای ترمیم گچ کاری می توانید از اسپری پر کننده ترک استفاده کنید و پس از خشک شدن محل را مجددا رنگ کاری کنید.

پوشاندن ترک‌های عمیق

یک راه کم دردسر برای درست کردن ظاهر ترک های عمیق هم استفاده از کاغذ دیواری یا پوستر دیواری برای پوشاندن آن ها است.

ترمیم گچ کاری اطراف کلید و پریزها

گاهی با صحنه ریختن گچ اطراف کلید ریزها هستیم، این مکان جای بسیار خوبی برای پهان شدن حشارت موذی است. لذا پیشنهاد میشود، پس از قطع برق، کلید یا پریز را درآورید و محل را با کمی گچ پرکنید و پس از خشک شدن آن را سمباده بزنید تا صاف و یکدست شود سپس رنگ کاری کنید و در آخر پریز را در جای خود قرار دهید و برق را مجددا وصل کنید.

بیشتر بخوانید: گچ پلیمری پاششی

ترمیم ترک‌های ریز و فراوان

ترمیم گچ کاری خانه های قدیمی معمولا مخفی کردن ترک های ریز و فراوان آن است. برای این کار یک راه ساده و کاربردی وجود دارد که شامل استفاده از رنگ هایی نظیر مولتی کالر، رنگ هایی که بافت ایجاد میکنند و کاغذ دیواری است. تا با کمترین هزینه ترک ها پوشانده شود.

ترمیم گچ کاری را به چه کسی بسپاریم؟

ترمیم گچ کاری را به چه کسی بسپاریم؟

سامانه هوشمند ثبت سفارش کارگشا یکی از مهم‌ترین بسترهای سفارش آنلاین خدمات ساختمانی در سطح پایین مانند ترمیم گچ کاری، سیمان کاری، کاشی کاری و همچنین خدمات ساختمانی در سطح بالا مانند نوسازی، بازسازی و … است. برای ثبت سفارش خود مربوط به ترمیم گچ کاری به سامانه ثبت سفارش کارگشا مراجعه کنید.

«ثبت درخواست گچ کاری در سامانه کارگشا»

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا