مقالات کارگشا

بهترین پارچه مبل را چطور انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین پارچه مبل به نوع کاربری و آب‌وهوای محل استفاده بازمی‌گردد و می‌توان گفت که هر پارچه مبلی می‌تواند بهترین پارچه مبل باشد به‌شرط آنکه باسلیقه و کاربری آن تناسب داشته باشد. در این مقاله به بررسی انواع پارچه مبل می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا بهترین و مناسب‌ترین آن را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

ثبت درخواست ساخت و تعمیر وسایل چوبی از متخصصین کارگشا

پارچه رومبلی

پارچه مبل مناسب خود را پیدا کنید

پیش از هرگونه نظر و انتخاب پارچه مبل بهتر است تمام شرایط و نیازها را در نظر بگیرید و بهترین پارچه مبل را برای خود انتخاب کنید. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که شمارا در انتخاب پارچه مبل مناسبتان یاری می‌کند.

انتخاب رنگ و سلیقه

بسیاری در انتخاب رنگ برای پارچه مبل سلیقه خود را محدود می‌کنند و بیشتر رنگ‌های تیره را انتخاب می‌کنند که نسبت به رنگ‌های روشن چرک‌تاب‌تر هستند و لکه و کثیفی را نشان نمی‌دهند. برخی هم در انتخاب رنگ از مد پیروی می‌کنند و یا بسته به سبک دکوراسیون داخلی رنگ مناسب با آن را برمی‌گزینند. به‌هرحال انتخاب درنهایت با شماست. اگر دیرتر کثیف شدن مبل برای شما اهمیت زیادی دارد از رنگ‌های تیره استفاده کنید ولی با توجه به پیشرفته شدن ماشین‌های شستشوی مبل در منزل و پرطرفدار شدن آن‌ها توصیه من به شما استفاده از رنگ‌های شاد و روشن است.

میزان استفاده از مبل

انتخاب بهترین پارچه مبل به میزان استفاده از آن مبل و کاربری آن بستگی دارد. به‌طور مثال از پارچه‌های گران‌قیمت و لوکس معمولاً برای ساخت مبل‌هایی که در هنگام مهمانی از آن‌ها استفاده می‌شود، به‌کاربرده می‌شود و پارچه‌های مقاوم‌تر و بافت محکم‌تر هم در ساخت مبل‌های راحتی که مورداستفاده روزمره هستند، کاربرد دارد.

نگهداری از حیوان خانگی

امروزه با ماشینی شدن زندگی بسیاری به نگهداری از حیوان خانگی روی آورده‌اند. از این میان استفاده از پارچه مبلی که در برابر خراش پنجه حیوانات در امان باشد بسیار مهم است. برای این کار می‌توانید از ابتدا پارچه مبلی را انتخاب کنید که در برابر خراشیدگی مقاومت خوبی داشته باشد و یا اگر پارچه مبل شما به‌گونه‌ای است که به‌راحتی خراشیده می‌شود از رویه مبل که در برابر خراشیدگی مقاوم است، بهره ببرید.

نحوه و میزان استفاده

اگر شما جز خانواده‌هایی هستید که مهمانی‌های زیادی می‌دهند و رفت‌وآمد در خانه آن‌ها زیاد است پس بهتر است از پارچه مبلی استفاده کنند که رنگی تیره دارد و مقاومت خوبی هم در برابر سایش و خراش داشته باشد. جای قرار گرفتن مبل هم در خانه مهم است، اگر مبل‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند ممکن است بور و رنگ پرید شوند پس بهتر است از رنگ‌های روشن برای پارچه مبل بهره ببرید تا این اثر را کمتر کنید.

انواع پارچه رومبلی

 

انواع پارچه مبل موجود در بازار

جلوتر به معرفی انواع پارچه مبل در بازار می‌پردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بیان می‌کنیم. در ادامه ما را همراهی کنید.

پارچه مبل چرم

پارچه مبل چرم درواقع یک نوع فوم با پوشش ضد آب است که به دلیل شباهت زیاد آن با چرم به این نام خوانده می‌شود. این نوع پارچه از الیاف مصنوعی ساخته‌شده است و مقاومت زیادی در برابر لک و کثیفی دارد. بسیاری پوست‌پوست شدن چرم را یک ایراد برای پارچه مبل چرم می‌دانند. لازم به ذکر است که پارچه مبل چرم نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و با انجام آن سالیان دراز مورداستفاده در بهترین شکل خواهد بود.

پارچه مبل چرم برای کسانی که حیوان خانگی یا بچه کوچک دارند و از ایجاد خراش بر روی مبل هراس دارند مناسب نیست و بهتر است از پارچه چرم برای مبل‌هایشان استفاده نکنند. پارچه مبل چرم با انواع دکوراسیون داخلی کلاسیک تا مدرن مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: تعویض روکش مبل در منزل با چند راهکار ساده و کارآمد

پارچه مبل مخمل

مخمل را می‌توان بی‌شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین نوع پارچه مبل دانست. این پارچه مبل از زیبایی، لطافت، انسجام و استحکام خوبی برخوردار است؛ علاوه بر این پارچه مخمل در طرح و رنگ هم تنوع زیادی دارد و از دیرباز مورداستفاده در صنعت مبل‌سازی بوده است.

پارچه رومبلی مخمل

پارچه جیر

پارچه جیر بیشتر برای سبک‌های دکوراسیون داخلی مدرن و معاصر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع پارچه مقاومت زیادی در برابر سایش دارد ولی بسیار لک پذیر است و شستشوی آن با آب نیز امکان‌پذیر نیست و از مایع تمیزکننده مخصوص برای از بین بردن لک‌ها روی پارچه‌های جیر استفاده می‌شود. ازاین‌رو پارچه جیر برای کسانی که فرزند کوچک دارند یا خانه آن‌ها پررفت‌وآمد است توصیه نمی‌شود.

پارچه کتان و کناف

پارچه‌های کتان و کنف از پارچه‌های با الیاف طبیعی هستند که در تهیه بسیاری از پارچه‌ها ازجمله پارچه مبل کاربرد دارند. پارچه‌های کتان و کناف با توجه به فاصله زیاد الیاف آن‌ها از هم، از مقاومت کمی برخوردار هستند. این پارچه‌ها بسیار نرم و مناسب پوست‌های حساس هستند ولی برای کسانی که خانه‌ای شلوغ و با رفت‌وآمد زیاد دارند مناسب نیستند.

پارچه رومبلی کتانی

پارچه میکرو یا نانو فایبر

پارچه میکرو فایبر یا نانو فایبر با الیافی با ضخامت میکرو و نانو تهیه می‌شوند. ضخامت این الیاف گاهی تا 100 برابر کوچک‌تر از موی انسان است. با توجه به تکنولوژی پیشرفته و خاصی که در تهیه این الیاف به کار می‌رود، قیمت تمام‌شده پارچه آن هم بسیار بالاست. قیمت بالای این نوع پارچه را می‌توان تنها ایراد آن در نظر گرفت. پارچه‌های میکرو و نانو فایبر در برابر سایش، لک و آب مقاوم هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.

پارچه مازراتی، بوگاتی، پورشه و مکس

این نوع پارچه‌ها گسترش چشم‌گیری در صنعت مبل‌سازی در ایران پیدا کردند. به‌طورکلی بیشتر مبل‌های راحتی و مخصوص نشیمن با این پارچه‌ها تهیه می‌شوند. تنوع رنگ و طرح آنان و مقاومت زیاد در برابر سایش و لکه بسیاری را به استفاده از آن‌ها متمایل می‌سازد. این پارچه‌ها ساخت کشورهای ترکیه و چین هستند.

پارچه ساتن

پارچه ساتن زمان زیادی است که در صنعت مبل‌سازی کاربرد دارد. این نوع پارچه برای ساخت مبل‌های کلاسیک که در ایران به نام استیل مشهور هستند استفاده می‌شود. پارچه ساتن مقاومت زیادی در برابر سایش دارد ولی انواع روشن آن چرک‌تاب نیستند و لکه‌ها روی آن‌ها مشخص می‌شود.

پارچه گلیم یا جاجیم

پارچه گلیم و جاجیم تهیه‌شده با الیاف طبیعی و مصنوعی در بازار موجود است و هر دوی آن‌ها مزایای خود را دارند. طرح سنتی و کیفیت بالای ساخت آن بسیاری از کسانی که سبک دکوراسیون کلاسیک ایرانی را می پسندند به سمت خود می کشاند. دراین‌بین پارچه‌های گلیم و جاجیم بافته‌شده با الیاف طبیعی (پشم) ممکن است برای بسیاری ناخوشایند باشند ازاین‌رو می‌توان از پارچه گلیم بافته‌شده با الیاف مصنوعی که کمی نرم‌تر است استفاده کرد.

خرید بهترین پارچه رومبلی

ثبت درخواست ساخت و تعمیر وسایل چوبی از متخصصین کارگشا

سخن آخر

بهترین پارچه مبل پارچه‌ای است که در هنگام استفاده از مبل احساس راحتی بدهد، زیبایی آن نمود داشته باشد و با سبک دکوراسیون داخلی کلی خانه هماهنگی داشته باشد و در طی سالیان استفاده از مبل با توجه به فعالیت‌های انجام‌گرفته روی آن ماندگار باشد.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا