نورپردازی

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی چگونه باید باشد؟

شرایط و وضع سرویس‌های بهداشتی با گذر زمان تغییرات زیادی داشته است. سرویس‌های بهداشتی دیگر محیط‌هایی کوچک و سفید رنگ و صرفاً برای شستشو نیستند. امروزه همه ما زمان بسیاری را در سرویس‌های بهداشتی در خانه خود صرف‌‌ می‌کنیم و متعاقباً برای این که در این زمان احساس راحتی داشته باشیم هزینه‌های زیادی‌‌ می‌کنیم. نورپردازی یکی از مهم‌ترین المان‌های طراحی در فضای نسبتاً کوچک سرویس‌های بهداشتی است. این مطلب ویکی‌ساختمون را به گونه‌‌ای به نگارش در خواهیم آورد تا راهنمایی جامع در خصوص نورپردازی سرویس بهداشتی باشد.

نورپردازی در سرویس بهداشتی

بدون شک نورپردازی مؤثرترین المان طراحی از نظر احساسی است. هرگز نباید که تأثیر یک نورپردازی ضعیف بر روح و روان آدمی را نادیده بگیریم و از طرفی هم یک نورپردازی خوب و مناسب هم تأثیرات مثبت به سزایی بر او خواهد گذاشت.

فکر نکنید که وقتی حرف از نورپردازی‌‌ می‌زنیم منظورمان لامپ‌ها و چراخ‌های گران قیمت و طراحی‌های آن‌چنانی است، خیر این گونه نیست. شما با ساده‌ترین چراغ‌ها و کمترین هزینه ممکن و صرفاً با رعایت یک سری از اصول ابتدایی خواهید توانست که به نتیجه مطلوبی در خصوص نورپردازی در سرویس بهداشتی دست یابید.

خلاقیت در نورپردازی در سرویس بهداشتی

با برنامه به پیش برویم

برای اجرای یک نورپردازی اصولی و مناسب باید قبل از قرار دادن قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی و یا هم‌زمان با آن‌ها، محل قرارگیری چراغ‌ها و نوع آن‌ها را مشخص کنید. ناگفته نماند که نورپردازی صرفاً به چراخ‌های روشنایی مربوط نمی‌شود، المان‌هایی مانند کاشی‌ها نیز تأثیر عمده‌‌ای بر نورپردازی سرویس بهداشتی‌‌ می‌گذارند.

قوانین و استانداردها را بشناسیم

در انتخاب وسایل خود جهت نورپردازی سعی کنید از بین وسایلی انتخاب کنید که دارای استاندارد آی‌پی 44 (IP 44) باشند. این وسایل مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارند و‌‌ می‌توانید آن‌ها را در قسمت‌های مختلف سرویس‌های بهداشتی با خیال راحت به کار بگیرید. محصولات دارای استاندارد آی‌پی 65 که درجات بالاتری از مقاومت در برابر آب را تضمین‌‌ می‌کنند نیز وجود دارند. وسایلی که از این استاندارد برخوردار هستند را حتی‌‌ می‌توان در زیر دوش آب به کار گرفت.

نورپردازی در سرویس بهداشتی چگونه باید باشد؟

با پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های بسیار زیادی برای اجرای نورپردازی در اختیار ما قرار دارد و مهم استفاده درست از المان‌های نورپردازی است. اولین نکته‌‌ای که باید در خصوص نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی در نظر بگیرید این است که فضای داخل این قسمت از خانه باید کاملاً روشن باشد. از مهم‌ترین فاکتورهایی که در طراحی نورپردازی در فضای سرویس بهداشتی باید به آن‌ها توجه داشت‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورپردازی را با در نظر گرفت شرایط مختلف انجام دهید. در شب به مقدار نور کمتری نسبت به روز نیاز است. استفاده از لامپ‌های نوع ال‌‌ای‌دی (LED) یکی از بهترین گزینه‌ها در این خصوص است.
  • در نورپردازی حتما سن کاربر را هم در نظر بگیرید. افراد دارای سن بیشتر از 60 سال در مقایسه با افراد 20 ساله، تقریباً 3 برابر نور بیشتر نیاز دارند. استفاده از انواع مختلف لامپ‌ها در جهات مختلف راه‌حل مناسبی است.
  • در صورت امکان از نور روز یا نور طبیعی به هر مقدار که ممکن بود هم استفاده کنید. نور‌های مصنوعی هر طرح و رنگی هم که داشته باشند از نظر طراوت و سرزندگی قابل مقایسه با نور طبیعی نخواهند بود.
  • خود را محدود نکنید. دقت داشته باشید که گزینه‌های زیادی برای نورپردازی در اختیار شما قرار دارد. خود را به نصب چند لامپ در سقف محدود نکنید. نگران هزینه‌ها هم نباشید، نصب چند تا لامپ کوچک ال‌‌ای‌دی در کف و دیوار به منظور نورپردازی بهتر در سرویس بهداشتی هزینه بسیار کمی در پی خواهد داشت.
  • نیازی نیست که در تاریکی دوش بگیرید. بسیاری از تجهیزات نورپردازی در سرویس بهداشتی امروزه از استاندارد‌های ضد آب برخوردار هستند و به راحتی و اطمینان کامل‌‌ می‌توانید آن‌ها را تماس مستقیم با آب به کار ببرید.
  • سعی کنید از لامپ‌های ال‌‌ای‌دی به دلیل مصرف بسیار کم انرژی و همچنین مقاومت و ماندگاری بسیاری بالایی که دارند بیشتر استفاده کنید.

شب یا روز بودن در نورپردازی سرویس بهداشتی

انواع نورپردازی در سرویس بهداشتی

وقتی که وارد مبحث نورپردازی در سرویس بهداشتی‌‌ می‌شویم با سه نوع اصلی از این مفهوم مواجه‌‌ می‌شویم که از قرار زیر هستند:

  • جنرال (General)
  • تسک (Task)
  • مود (Mood)

نورپردازی نوع جنرال

قرار دادن یک چراغ سقفی (تصویر 1) ساده در مرکز اتاق یک راه‌حل ساده برای ایجاد روشنایی در تمامی فضای است اما در جهت ایجاد انواع مختلفی از روحیات و علایق کافی نخواهد بود. اگر بودجه شما به منظور نورپردازی سرویس بهداشتی کم است و راه حال دیگری جز استفاده از لامپ سقفی ندارید، استفاده از اسپات لایت‌های (spotlight) سوار شده بر سطح با مانند تصویر 2 هم گزینه بسیار ایده آلی هستند و در عین حال که سفارشی سازی بیشتری را نسبت به چراغ سقفی ساده در اختیار قرار‌‌ می‌دهند، اجرای آن کم هزینه خواهد بود.

گزینه سومی که‌‌ می‌توان از آن بهره برد استفاده از چراخ‌های کوچک قرار گرفته در داخل سقف به نام داون لایت‌ها (downlight) است (تصویر 3). به عنوان نمونه برای نورپردازی مناسب در یک فضای 2 در 2 متر، تنها به 3 یا 4 عدد از این لامپ‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. بهترین محل نصب این نوع از لامپ در نزدیکی محل تماس سقف به دیوار است. قرار دادن آن‌ها به طور مستقیم در بالای سر بدترین گزینه ممکن است.

نورپردازی جنرال در سرویس بهداشتی

نورپردازی نوع تسک

آیینه‌‌ای که در سرویس‌های بهداشتی از آن استفاده‌‌ می‌شود به منزله میز کار در محیط‌های اداری است که بیشتر فعالیت‌ها روی آن صورت‌‌ می‌گیرد. برای نورپردازی بهینه این آینه‌ها چندین راه‌حل وجود دارد اما بهترین آن‌ها گزینه‌‌ای است که بتواند دو طرف صورت را به طور مساوی روشن کند. برای این منظور‌‌ می‌توان از آینه‌هایی مخصوص دارای لامپ یا نصب دو لامپ در دو طرف آینه استفاده کرد.

نورپردازی تسک در سرویس بهداشتی

آینه‌های دارای لامپ در دو نوع عمودی و افقی در دسترس هستند. برخی از محصولات مانند نمونه‌‌ای که در تصویر زیر آورده شده است هم در اقدامی هوشمندانی از نورهای محیطی استفاده‌‌ می‌کنند. یکی از مزیت‌های استفاده از آینه‌های دارای لامپ این است که این نوع از آیینه دارای یک سری عایق و پوشش الکتریکی هستند که مانع از تشکیل بخار روی سطح آینه‌‌ می‌شوند.

نصب دو لامپ در دو طرف آینه هم همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد گزینه بسیار مناسبی است. علاوه بر جلوه خاصی که این دو لامپ به فضا‌‌ می‌بخشند این امکان را‌‌ می‌دهند تا بهترین آینه را از نظر اندازه و سبک انتخاب کنیم. از طرفی هم دست ما را با توجه به بودجه‌‌ای که در اختیار داریم باز خواهند گذاشت. در خصوص نصب لامپ در دو طرف آینه در سرویس بهداشتی باید از نورپردازی مستقیم از بالا به سمت صورت پرهیز کنید.

نورپردازی اینه در سرویس بهداشتی

نورپردازی مود

در این نوع از نورپردازی در حمام و سرویس‌های بهداشتی شما‌‌ می‌توانید با بهره‌گیری از المان‌های طراحی و صد البته خلاقیت خود، تفاوت را رقم بزنید و یک فضای بسیار گیراتر را خلق کنید. دست شما در استفاده از نور کم یا نور زیاد در این سبک از نورپردازی کاملاً باز است.

نورپردازی مود در سرویس بهداشتی

استفاده از لامپ‌های ال‌‌ای‌دی در این سبک از نورپردازی در سرویس‌های بهداشتی تقریباً بهترین انتخاب است. این نوع از لامپ در تنوع گسترده‌‌ای هم از نظر اندازه و شکل در دسترس هستند و در این خصوص سعی کنید حتماً از ال‌‌ای‌دی‌های دارای استاندارد‌های ‌‌آی‌پی 44 یا ‌‌آی‌پی 65 استفاده کنید تا بتوانید با خیال راحت آن‌ها را قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی نصب کنید.

سخن آخر

نورپردازی تنها به فضای اتاق‌ها یا پذیرایی محدود نمی‌شود. حمام و سرویس بهداشتی امروزه یکی از بخش‌های مهم هر خانه‌‌ای است و برای احترام به خود باید به نورپردازی به این محیط‌ها هم اهمیت داد. سه نوع سبک نورپردازی اصلی در سرویس بهداشتی عبارت از نورپردازی جنرال، تسک و مود هستند. استفاده آن‌ها همراه با یکدیگر بهترین نتیجه را به دست خواهد داد. فاکتورهایی مانند سن افراد، نورپردازی در شب و استفاده بهینه از نور روز را حتماً در نظر بگیرید و در آخر هم سعی کنید که خلاق باشید و خود را به یک گزینه خاص محدود نکنید. با این همه، اگر نیاز به راهنمای بیشتری داشتید‌‌ می‌توانید که با مشاوران ما در ارتباط باشید.

منبع
YlightingProremodelerYlighting
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا