مقالات کارگشا

بهترین انواع کفپوش در سال 2021 کدامند؟

هر نوع کفپوشی برای هر فضایی مناسب نیست. به عنوان مثال، چوب سخت معمولاً به دلیل ظاهر گرم و کلاسیک آن پرطرفدار است اما نسبت به رطوبت یا برخورد اجسام سخت، تحمل چندانی ندارد. در اینجا به مزایا، معایب و هزینه‌های چندین نوع کف‌پوش پرطرفدار و همچنین برخی ایده‌ها در مورد بهترین گزینه‌های کف‌پوش برای مناطق خاص نگاهی خواهیم داشت.

1. کف‌پوش چوب سخت

کفپوش چوب سخت برای دهه‌های متمادی یکی از محبوب‌ترین انواع کف‌پوش‌ها در ایالات متحده بوده است. ساختار آن بسیار ساده است؛ تخته‌ها یا الوارهای چوبی با ضخامت 0.5 تا 0.75 اینچ با میخ شدن به کف چوبی متصل می‌شوند.

انواع کفپوش چوب سخت

این نوع کف‌پوش‌ها یا به صورت نواری با عرض 1.5 تا 2.5 اینچ و یا به شکل الواری با عرض 4 تا 8 اینچ تولید می‌شوند. کف‌پوش چوب سخت را می‌توان از انواع مختلف چوب، از گونه‌هایی مانند بلوط و افرا گرفته تا درختان عجیب و غریب مانند گیلاس برزیلی یا قلب ارغوانی تهیه کرد.

کفپوش چوبی را می‌توان به صورت پیش ساخته یا تکمیل نشده به فروش رساند. اگر کف‌پوش تکمیل نشده را انتخاب کردید، باید پس از نصب آن را سنباده بزنید. کف‌پوش چوب سخت پیش ساخته معمولاً هزینه کمتری دارد و کار کمتری را نیز شامل می‌شود. همچنین، کف‌پوش‌های پیش ساخته در کارخانه نسبت به کف‌پوش‌های تکمیل نشده، معمولاً از دوام بیشتری برخوردارند.

چوب یک منبع تجدید پذیر است، اما همیشه به روش درستی برداشت نمی‌شود. قطع درختان بدون کاشتن درختان جدید در محل آن‌ها، یا قطع آن‌ها سریع‌تر از رشد درختان جدید، به گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که کف‌پوش چوب سختی که خریداری می‌کنید، از جنگل‌های پایدار مدیریت می‌شود، به دنبال کف‌پوش‌های دارای گواهی FSC (شورای نظارت بر جنگل) یا SFI (ابتکار جنگل پایدار) باشید. همچنین می‌توانید به دنبال کف‌پوش چوب سخت اصلاح شده باشید که از ساختمان‌های قدیمی تخریب شده بازیابی شده است، اما یافتن آن بسیار دشوارتر و هزینه آن گران‌تر است.

مزایا

بیشتر افراد کف‌پوش چوب سخت را دوست دارند، زیرا با هر سبک خانه و با هر دکور، بسیار زیبا به نظر می‌رسد. این کف‌پوش‌ها بسیار ماندگارند زیرا می‌توان برای از بین بردن خراش‌های سطحی، تا پنج بار آن را صیقل داد. طبق نظر کارشناسان، کف‌پوش چوب سخت قیمت فروش خانه را نیز بالا می‌برد. افرادی که از کف‌پوش چوبی جدید در خانه‌های خود استفاده کرده‌اند، می‌توانند هنگام فروش خانه 70 تا 80 درصد هزینه کف‌پوش را پس بگیرند.

تمیز کردن کف‌پوش چوب سخت نسبتاً آسان است. روی کف‌پوش را مرتب جارو بزنید و در صورت ریختن مایعات، بلافاصله آن را پاک کنید. نصب این کف‌پوش‌ها توسط خودتان نیز آسان است که به شما امکان می‌دهد در این کار صرفه‌جویی کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید کفپوش و سؤالاتی که قبل از خرید باید از خود بپرسید

معایب

بزرگ‌ترین نقطه ضعف کف‌پوش‌های چوب سخت این است که در برابر اجسام سخت مقاومت چندانی ندارند. اگر طولانی مدت در معرض رطوبت قرار بگیرند، خم می‌شوند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای حمام یا اتاق لباسشویی نیستند. به دلیل تغییرات دمایی، کوچک و متورم شده و در برابر خراش و فرورفتگی آسیب‌پذیرند. در نتیجه، برای حفظ ظاهر کف‌پوش باید هر 10 سال یک‌بار صیقل داده شوند.

بهترین کاربردها

کف‌پوش چوب سخت برای فضاهایی که رفت‌وآمد زیادی ندارد، مانند اتاق نشیمن، سالن و اتاق خواب، بهترین گزینه است. گزارش مصرف‌کنندگان آن را به عنوان بهترین انتخاب کلی برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق‌های خانوادگی توصیه می‌کند. برخی افراد از کف‌پوش چوب سخت در آشپزخانه استفاده می‌کنند، اما کف‌پوش‌های چوبی نمی‌توانند از پس کشیده شدن صندلی روی آن‌ها، افتادن قوطی‌های کنسرو یا کفش‌های ورزشی دارای میخ بربیایند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع کفپوش حیاط و ویلا از نظر قیمت و دکوراسیون

2. کفپوش چوب مهندسی شده

کف‌پوش چوب مهندسی شده دقیقاً مانند کف‌پوش چوب سخت به نظر می‌رسد، اما به روشی متفاوت ساخته شده است. روی آن یک روکش نازک از چوب طبیعی قرار دارد که بافت را نشان می‌دهد و لایه‌هایی از تخته سه‌لای ارزان‌تر در زیر قرار دارد. این کار باعث می‌شود چوب مهندسی شده ارزان‌تر و محکم‌تر شود. برخی از انواع چوب‌های مهندسی شده با پوشش ساخته شده از الیاف چوب بازیافتی که با گرد سنگ مخلوط شده اند، پایداری بیشتری دارند.

انواع کفپوش چوب مهندسی شده

همانند کف‌پوش چوب سخت، کف‌پوش چوب مهندسی شده نیز در انواع چوب‌ها، شکل‌ها و عرض‌های مختلف وجود دارد. علاوه بر نوار و الوار، می‌توان کاشی‌های پارکت را انتخاب کرد که دارای نوارهای باریک چوبی با الگوهای هندسی هستند که روی یک تخته سه‌لا یا پایه شبکه‌ای قرار دارند.

چوب سخت مهندسی شده را می‌توان مانند کف‌پوش چوبی سنتی به زمین میخ کرد، چسباند و یا به عنوان کف‌پوش شناور روی فوم یا چوب‌پنبه نصب کرد. برخی از کف‌پوش‌های چوب مهندسی شده دارای زبانه و شیار مخصوصی هستند که بر روی محل خود چسبیده و یک اتصال محکم و بدون استفاده از چسب و میخ را تشکیل می‌دهند.

مزایا

کف‌پوش چوب مهندسی شده می‌تواند جلوه‌ای از کف‌پوش چوب سخت را با قیمت بسیار کمتری عرضه کند. این کار امکان تهیه چوب‌هایی مانند تایگروود یا افرای برزیلی را که مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارند، آسان می‌کند. این کف‌پوش‌ها از کف‌پوش چوب سخت مقاوم‌ترند و نسبت به تغییرات دما و رطوبت حساسیت کمتری دارند و برخلاف کف‌پوش چوب سخت، برای استفاده در زیرزمین، انتخابی مناسب محسوب می‌شوند.

بسیاری از کف‌پوش‌های چوب مهندسی شده را می‌توان مستقیماً روی کف بتونی نصب کرد، کاری که همیشه نمی‌توان با کف‌پوش چوب سخت انجام داد. برخی از آن‌ها حتی به اندازه‌ای مسطح هستند که می‌توانند روی کف‌پوش‌های چوب سخت نصب شوند که در هزینه و کار بیشتر برای بیرون ریختن کف‌پوش‌های قدیمی صرفه‌جویی می‌شود. این نوع کف‌پوش‌ها را می‌توان به راحتی نصب کرد که در هزینه‌های نصب نیز صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

معایب

همانند کف‌پوش چوب سخت، کف‌پوش چوب مهندسی شده نیز می‌تواند به راحتی خراش برداشته و فرورفتگی ایجاد کند. در طولانی مدت ماندگاری کمتری نسبت به کف‌پوش چوب سخت دارد زیرا به طور معمول فقط یک‌بار می‌توان آن را صیقل داد. پس از آن، خطر از دست رفتن روکش و نمایان شدن تخته سه‌لای زیرین وجود دارد.

بهترین کاربردها

کفپوش چوب مهندسی شده می‌تواند در تمام فضاهای مشابه با کف‌پوش چوب سخت به خوبی عمل کند. علاوه بر آن، این کف‌پوش برای استفاده در زیرزمین و ایوان‌های بسته نیز مناسب است. در کنار کف‌پوش چوب سخت، کف‌پوش چوب مهندسی شده نیز دومین انتخاب مناسب برای مناطق مسکونی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کفپوش برای اتاق خواب چیست؟ از چوب تا بتن

3. کفپوش بامبو

بامبو گیاهی با رشد سریع است که می‌تواند کف‌پوشی با ظاهر چوب سخت تولید کند. کف‌پوش بامبو اخیراً به عنوان یک گزینه دوستدار محیط زیست در بین مردم محبوب شده است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که چوب بامبو همیشه هم دوستدار محیط زیست نیست.

انواع کفپوش بامبو

همانند کف‌پوش چوب سخت، کف‌پوش بامبو نیز به شکل الوارهای چوبی و تخته‌های مهندسی شده موجود است. این کف‌پوش در الگوهای مختلفی وجود دارد که نشان دهنده بافت‌های مختلف گیاه بامبو است.

کف‌پوش بامبو با بافت مسطح، دارای الوارهای تیره‌تری است که برآمدگی‌های روی گیاه بامبو را نشان می‌دهد. کف‌پوش بامبو با بافت عمودی، دارای الوارهای باریک و بلند است که کاملاً در کنار هم قرار گرفته‌اند. کف‌پوش بامبو    دارای الوارهای کوچک و متعدد است.

مزایا

کف‌پوش بامبو نسبت به چوب مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد. همانند کف‌پوش چوب مهندسی، کف‌پوش بامبو نیز به شکل‌های مختلفی وجود دارد که به راحتی نصب می‌شود. مراقبت از آن به اندازه کف‌پوش چوب سخت یا کف‌پوش مهندسی شده آسان بوده و صیقل دادن آن نیز کار آسانی است.

به علاوه، بسیاری از افراد آن را گزینه‌ای سازگار با محیط زیست بجای کف‌پوش چوبی می‌دانند زیرا رشد بامبو بسیار سریع‌تر از اکثر درختان است و کربن موجود در هوا را با سرعت بیشتری جذب می‌کند.

معایب

اگرچه بامبو یک منبع تجدید پذیر است، اما بیشتر تخته‌های بامبو در آسیا تولید و حمل شده که اثراتی از کربن در آن‌ها یافت می‌شود. همچنین بسیاری از کشاورزان بامبو، از کودها و سموم دفع آفات زیادی استفاده می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌رساند؛ و درنهایت، برخی از تولیدکنندگان کف‌پوش بامبو از چسب‌های حاوی فرمالدئید مضر استفاده می‌کنند.

هنگام خرید کف‌پوش بامبو، باید در مورد منشأ و تولید کف‌پوش بامبو با تولیدکننده یا خرده‌فروش صحبت کنید تا مطمئن شوید کف‌پوش بامبو نسبت به کف‌پوش چوب سخت، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

علاوه بر این، مقاومت کف‌پوش بامبو نیز متفاوت است. کف‌پوش بامبو با رنگ تیره دوام کمتری دارد، زیرا فرآیند رنگ‌آمیزی باعث ضعیف شدن الیاف آن می‌شود. همچنین، درست مانند کف‌پوش چوبی، همه انواع کف‌پوش بامبو در معرض خراشیده شدن و فرورفتگی هستند. و در حالی که کف‌پوش بامبو نسبت به کف‌پوش چوبی در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد، اما در مناطق مرطوب می‌تواند متورم شده یا ترک بخورد.

بهترین کاربردها

کف‌پوش بامبو در همه مکان‌های مشابه با کف‌پوش چوبی کاربرد دارد و برای اتاق نشیمن، راهرو و اتاق خواب مناسب است. با این حال، ممکن است به اندازه کافی برای استفاده در گلخانه یا آشپزخانه مقاومت نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

4. کاشی سرامیک

کاشی سرامیک از ترکیب خاک رس و سنگ ‌رس ساخته می‌شود که مانند ظروف سفالی در کوره حرارت می‌بیند. کاشی سرامیک ماده سختی است که دارای تنوع بسیار زیادی از رنگ‌ها، اشکال و مدل‌هاست. همه کاشی سرامیک‌ها به اندازه کافی برای استفاده به عنوان کف‌پوش محکم نیستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام خرید، کاشی سرامیک مخصوص کف را انتخاب کنید.

انواع کاشی سرامیک

چهار نوع کاشی سرامیک وجود دارد:

  • سرامیک لعاب‌دار. این نوع کاشی دارای پوشش شیشه‌ای مانند است که می‌تواند تقریباً هر رنگ یا بافتی را به کاشی ببخشد. کاشی سرامیک لعاب‌دار به نگهداری خاصی نیاز ندارد.
  • چینی. این کاشی در دمای بسیار بالا حرارت می‌بیند که باعث می‌شود بسیار سخت و مقاوم باشد. این نوع کاشی به صورت لعاب‌دار یا بدون لعاب در دسترس است. هر دو نوع در برابر لکه مقاوم‌اند و در فضاهای بیرونی به خوبی عمل می‌کنند.
  • کاشی سنگی. این کاشی سرامیک بدون لعاب، دارای بافتی زبر بوده که مقاومت آن در برابر لغزش نسبت به کاشی لعاب‌دار بیشتر است. با این حال، این نوع کاشی طیف رنگی گسترده‌ای ندارد.
  • کاشی سفالی. این کاشی بدون لعاب فقط در رنگ‌های خاکی موجود است و از دوام کمتری نسبت به کاشی‌های دیگر برخوردار است. این کاشی برای جلوگیری از ایجاد لکه، به آب‌بندی منظم نیاز دارد.

مزایا

کاشی‌های کف به رنگ‌ها و اشکال مختلفی ارائه می‌شوند، بنابراین می‌توانند با هر سبکی از خانه متناسب باشند. به لطف فناوری چاپ مدرن، ایجاد کاشی سرامیک تقریباً با هر طرح و الگویی امکان‌پذیر است. می‌توان کاشی سرامیک را با ظاهر سنگ طبیعی یا حتی چوب تولید کرد.

آزمایش‌ها نشان داد کاشی چینی مقاوم‌ترین نوع کف‌پوش است که در برابر خراش، فرورفتگی و رطوبت مقاوم بوده و تمیز کردن آن نیز بسیار آسان است. کاشی سرامیک لعاب‌دار و چینی به نگهداری بسیار کمی احتیاج دارند، اما انواع دیگر به نگهداری بیشتری نیاز دارند.

معایب

کاشی در زیر پا احساس خنکی و استحکام را به انسان می‌بخشد و صدای قدم‌ها را بلندتر نشان می‌دهد. کاشی سرامیک‌های لعاب‌دار لغزنده هستند، مگر اینکه با پوشش ضد لغزش خاصی پوشانده شود.

دوام کاشی بسته به نوع کاشی انتخابی، متفاوت است. کاشی سفالی به آب‌بندی منظم نیاز دارد. کاشی لعاب‌دار به راحتی تمیز و نگهداری می‌شود، اما خطوط دوغاب بین کاشی‌ها اگر مرتباً تمیز نشود، لکه‌دار می‌شود. اگرچه کاشی کف‌پوشی بادوام است، اما اگر یک کاشی به هر دلیلی ترک بخورد، به راحتی تعمیر نمی‌شود.

بهترین کاربردها

کاشی چینی بهترین گزینه برای مناطق پرتردد، مانند آشپزخانه و گلخانه، و همچنین برای مکان‌های مرطوب مانند حمام و اتاق لباسشویی است. کاشی کف برای ایوان‌های محصور نیز ایده آل است.

5. کفپوش لمینت

کف‌پوش لمینت دقیقاً مانند چوب مهندسی شده ساخته شده است که روکش نازکی روی لایه‌های تخته سه‌لا یا الیاف فشرده دارد. با این حال، لایه رویی چوبی نیست بلکه یک عکس در زیر پوشش پلاستیکی شفاف است. این بدان معنی است که لمینت می‌تواند مانند چوب، سنگ، کاشی یا تقریباً هر ماده دیگری به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: کفپوش لمینت چیست و انواع آن کدامند؟ از ویژگی ها تا مزایا و معایب و روش نصب

انواع کفپوش لمینت

لمینت به دو صورت الوار یا کاشی موجود است. بیشتر لمینت ها به صورت شناور نصب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را درست روی کف‌پوش قدیمی بدون چسب و میخ نصب کرد.

مزایا

کف‌پوش لمینت با صرف هزینه بسیار کمتر می‌تواند ظاهر چوب یا سنگ را شبیه‌سازی کند. تمیز کردن آن نیز آسان است و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. لمینت ماده سختی است که در برابر خراش، فرورفتگی و لکه مقاومت می‌کند.

نصب لمینت آسان است و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه پروژه کف سازی می‌شود. نصب آسان آن موجب می‌شود که خودتان نیز بتوانید آن را نصب کنید، اما جا دادن الوارها در گوشه و کنار خانه و دور درها، به صبر و مهارت احتیاج دارد.

معایب

لمینت نیز مانند کاشی، هنگام خیس شدن لغزنده است و در محیط‌های مرطوب مانند زیرزمین نمور، به خوبی مقاومت نمی‌کند. برخلاف چوب واقعی، لمینت را نمی‌توان هنگام فرسودگی دوباره صیقل داد و باید آن را عوض کرد، به همین دلیل در طولانی مدت نسبت به چوب یا کاشی، گزینه مقرون به صرفه‌ای نیست.

بهترین کاربردها

لمینت کف‌پوش خوبی برای مناطق پرتردد مانند آشپزخانه، راهروهای بزرگ و اتاق بازی است. لمینت برای زیرزمین نیز انتخابی منطقی است به شرط آنکه با نشت آب مشکلی برای آن به وجود نیاید. بهتر است از لمینت در مکان‌های مرطوب مانند حمام و اتاق لباسشویی استفاده نشود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

6. کفپوش وینیل

وینیل نوعی کفپوش انعطاف‌پذیر است که در زیر پا کمی نرم‌تر از چوب سخت یا کاشی احساس می‌شود. از یک لایه پلاستیک PVC (مخفف پلی وینیل کلراید) روی یک لایه نمد ساخته شده است. وینیل ضربه‌گیر نیز دارای یک لایه نازک از فوم است که راه رفتن روی آن را راحت‌تر می‌کند. کف‌پوش ضخیم وینیل دارای سطحی بافت مانند است تا شبیه به چوب یا سنگ به نظر برسد.

انواع وینیل

کفپوش وینیل انواع مختلفی دارد. وینیل ورقه‌ای یک ورق بزرگ کف‌پوش است که باید آن را باز کرد، اندازه گرفت، برش داد و با چسب به سطح زیرین چسباند. همچنین می‌توان کف‌پوش وینیل لوکس را خریداری کرد که مانند کف‌پوش چوب مهندسی شده یا کاشی‌های وینیل، یکی‌یکی بر روی سطح زیرین می‌چسبند. برخی از کاشی‌های وینیل دارای چسب هستند، بنابراین نیازی به افزودن چسب قبل از نصب آن‌ها نیست.

مزایا

وینیل ماده سختی است که در برابر رطوبت و رفت‌وآمد زیاد مقاومت می‌کند. راه رفتن روی آن راحت است و با پای برهنه، گرم‌تر از کاشی احساس می‌شود. وینیل ارزان و بادوام است و یک کف‌پوش وینیل با کیفیت خوب می‌تواند تا 20 سال دوام داشته باشد.

وینیل نیز همانند کاشی، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌ها را داراست. این کف‌پوش می‌تواند تقریباً هر ماده دیگری را به طور کاملاً واقعی شبیه‌سازی کند. یک فروشنده کف‌پوش می‌گوید مشتری‌ها اغلب تصور می‌کنند تخته‌های لوکس وینیل در کف نمایشگاه او، چوب واقعی هستند.

کاشی‌های وینیل و الوارهای آن به راحتی نصب می‌شوند، اما نصب ورق‌های وینیل کار دشواری است. وینیل را می‌توان روی کف‌پوش وینیل موجود در محل نصب کرد به شرط آنکه تنها یک لایه داشته باشد. ترمیم کف‌پوش الواری وینیل آسان است؛ برای این کار، الوار آسیب دیده را برداشته و الوار جدید را جایگزین کنید. همچنین تمیز کردن این کف‌پوش نیز کار بسیار راحتی است.

معایب

کف‌پوش وینیل از نظر کیفیت متفاوت است. کف‌پوش‌های ارزان‌تر، تنوع طرح و رنگ کمتری دارند و اغلب ظاهر زیبایی ندارند. اگرچه وینیل از دوام بالاتری نسبت به گذشته برخوردار است، اما نسبت به کف‌پوش‌های سخت، همچنان در برابر خراش و فرورفتگی مقاومت کمتری دارد و زمانی که فرسوده شود، هیچ راهی برای صیقل دادن آن وجود ندارد و باید آن را به طور کامل جایگزین کرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کف‌پوش وینیل این است که با محیط زیست سازگار نیست. از آنجا که از PVC، یک فرآورده نفتی ساخته شده است، یک منبع تجدید پذیر به شمار نمی‌رود. همچنین برخی از انواع کف‌پوش وینیل، سطح بالایی از مواد شیمیایی آلی فرّار مضر یا VOC را منتشر می‌کنند. برای یافتن کف‌پوش وینیل با VOC کم، به دنبال محصولاتی با برچسب FloorScore باشید.

نوع مضر دیگری از مواد شیمیایی به نام فتالات، در گذشته نیز در کف‌پوش وینیل مسئله‌ساز بود. با این حال، بر اساس گزارش سال 2019 از مرکز اکولوژی، وجود این مواد شیمیایی در کف‌پوش وینیل فروخته شده توسط خرده‌فروشان برتر کشور مشاهده نشد.

بهترین کاربردها

کف‌پوش وینیل برای آشپزخانه، حمام و سایر مکان‌های مرطوب و مناطقی که رفت‌وآمد زیادی دارند، مانند گلخانه مناسب است. این کف‌پوش همچنین به عنوان بهترین گزینه برای زیرزمین توصیه می‌شود زیرا می‌تواند رطوبت را تحمل کند و به اندازه کاشی احساس سرما نمی‌دهد.

7. کفپوش لینولئوم

لینولئوم نوع دیگری از کفپوش انعطاف‌پذیر است که اگرچه تنها در دهه 1940 به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، اما از دهه 1880 وجود دارد. لینولئوم برخلاف وینیل، از مواد طبیعی و تجدید پذیر، از جمله پودر چوب‌پنبه و روغن بذر کتان ساخته شده است. لینولئوم به مدت چند دهه، به دلیل محبوبیت بیشتر وینیل، دیگر به عنوان کف‌پوش در خانه‌ها استفاده نشد. با این حال، نگرانی در مورد مواد شیمیایی موجود در کف‌پوش وینیل، علاقه به این کف‌پوش قدیمی را دوباره زنده کرده است.

انواع کفپوش لینولئوم

لینولئوم مانند کفپوش وینیل به صورت ورق، کاشی یا الوارهای لمینت موجود است که می‌توان آن را به عنوان کف‌پوش شناور نصب کرد. برخی از کف‌پوش‌های لینولئوم دارای یک پوشش محافظ برای کاهش سایش و جلوگیری از ایجاد لکه هستند. انواع دیگر لینولئوم هر دو سال یک‌بار باید صیقل داده شوند.

مزایا

کفپوش لینولئوم حتی از وینیل نیز دوام بیشتری دارد. این کف‌پوش با نگهداری مناسب می‌تواند تا 40 سال دوام داشته باشد. تمیز کردن آن آسان است و از آنجا که رنگ‌دانه در تمام کف‌پوش عبور می‌کند، به اندازه کف‌پوش وینیل خراشیده نمی‌شود.

کفپوش لینولئوم همانند وینیل، انعطاف‌پذیر است و طیف وسیعی از رنگ‌ها و سبک‌ها را داراست. با این حال، برخلاف وینیل، لینولئوم ماده‌ای سازگار با محیط زیست است و هیچ‌گونه مواد مضری را از خود ساطع نمی‌کند. نصب این نوع کف‌پوش نیز آسان است.

معایب

گرچه لینولئوم در برابر سایش طبیعی به خوبی مقاومت می‌کند، اما در برابر کفش‌های پاشنه بلند و پاره شدن توسط اشیا تیز آسیب‌پذیر است. همچنین در اتاق‌هایی که نور خورشید زیادی با آن برخورد می‌کند، تیره یا زرد می‌شود. با این حال، یک پوشش محافظ می‌تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند.

لینولئوم به اندازه وینیل در برابر آب مقاوم نیست، بنابراین برای استفاده در حمام یا اتاق لباسشویی گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. این کف‌پوش نسبت به وینیل خشک‌تر بوده و نصب آن بسیار دشوارتر است. لینولئوم دارای پوشش، به نگهداری کمی احتیاج دارد، اما بدون پوشش آن برای حفظ شفافیت خود به واکس زدن منظم نیاز دارد. اگرچه لینولئوم مواد شیمیایی مضر را از خود ساطع نمی‌کند، اما روغن بذر کتان موجود در آن، بوی بدی را به مدت چند هفته پس از نصب ایجاد می‌کند.

بهترین کاربردها

کف‌پوش لینولئوم در فضاهای خانوادگی مانند اتاق، آشپزخانه و اتاق نشیمن انتخاب خوبی است. این کف‌پوش همچنین در اتاق خواب یا زیرزمینی که مشکلات رطوبتی در آن‌ها وجود ندارد، به خوبی عمل می‌کند.

8. چوب‌پنبه

نوع دیگری از کفپوش انعطاف‌پذیر از چوب‌پنبه، پوست نوع خاصی از درخت، ساخته می‌شود. می‌توان این پوست درخت را هر 8 تا 10 سال، بدون از بین بردن درخت، برداشت کرد و چوب‌پنبه را به ماده‌ای مقاوم تبدیل کرد. برای این کار، پوست درخت را می‌جوشانند، آسیاب می‌کنند، به وسیله یک اتصال‌دهنده رزین به هم فشرده کرده و به شکل ورقه درمی‌آورند و در کوره قرار می‌دهند. برخی از انواع کف‌پوش چوب‌پنبه، دارای روکش پوست چوب‌پنبه طبیعی بر روی چوب‌پنبه فشرده یا تخته فیبر با چگالی بالا هستند.

انواع کفپوش چوب‌پنبه

کف‌پوش چوب‌پنبه به دو صورت یافت می‌شود. یا کاشی‌هایی که برای نصب باید به آن‌ها چسب زد یا الوارهایی که معمولاً دارای لبه هستند و می‌توانند به عنوان کف‌پوش شناور نصب شوند.

مزایا

کفپوش چوب‌پنبه نیز مانند سایر کف‌پوش‌های انعطاف‌پذیر، زیر پا به شکل گرم، نرم و بی‌صدا احساس می‌شود. ظاهری طبیعی دارد و در برابر لغزش مقاوم است. کاشی‌های چوب‌پنبه‌ای و الوارهای دارای لبه به راحتی نصب می‌شوند.

کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای نیز یک انتخاب دوستدار محیط زیست است. این کف‌پوش نه تنها از منابع تجدید پذیر ساخته می‌شود، بلکه در واقع از مواد باقی مانده تولید چوب‌پنبه شراب استفاده می‌شود که در صورت عدم استفاده، به هدر می‌رود. کف‌پوش چوب‌پنبه به طور طبیعی در برابر کپک، قارچ، موریانه و آتش مقاوم است و با نگهداری مناسب می‌تواند تا 40 سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

معایب

کف‌پوش چوب‌پنبه در برابر رطوبت، خراش، پارگی و فرورفتگی آسیب‌پذیر است. اگرچه برخی از کف‌پوش‌های چوب‌پنبه به صورت تکمیل شده به فروش می‌رسند، اما برای محافظت در برابر لکه‌ها و صدمات ناشی از آب، هر دو تا سه سال یک‌بار باید کف آن را آب‌بندی کرد.

بهترین کاربردها

کف‌پوش چوب‌پنبه می‌تواند در اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق بازی و مناطق مسکونی به خوبی عمل کند. این کف‌پوش برای مکان‌های مرطوب مانند حمام یا مناطق پر رفت‌وآمد مانند گلخانه مناسب نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا