مقالات کارگشا

بلندترین ساختمان های 10 شهر مشهور جهان

تکنولوژی و بلند مرتبه سازی

یکی از آثار زندگی شهری در شهرهای بزرگ که در دهه های اخیر بروز نموده، ظهور پدیده ای به نام بلندمرتبه سازی است. بلند مرتبه سازی بعنوان نشانه ای از پیشرفت تکنولوژی و اقتصاد قرن اخیر در شهرهای دنیا رونق گرفته، بطوریکه بعضی از آنها به نمادهای شهری مهم تبدیل شده اند.

بلند مرتبه سازیاما این قدرت نمایی امروز بشر بدون عوارض جانبی بر سبک زندگی آن نبوده است. تحمیل اجباری این نوع ساخت و ساز بر بدنه شهرها، علاوه بر به هم زدن توازن کالبدی آن ها، موجب بروز عوارض بسیاری برای فرایند شهرنشینی شده است. اما می توان گفت که عوارض منفی بسیار آن، عمدتاً در پس پرده بازار مستغلات و مسکن که سود آوری فراوانی را برای سوداگران اقتصاد دارد، هنوز هم ناپدید است.

بلند مرتبه سازی

بلند مرتبه سازیاز طرفی افزایش سریع جمعیت و کمبود زمین مناسب برای توسعه شهر این رویکرد را بر سیاست گذاران شهری تحمیل می نماید. ولی متاسفانه روشن نبودن سیاست های توسعه ی شهری در ابعاد کلان و محلی این سردرگمی را در شهروندان و سرمایه گذارن این بخش دامن زده است. چرا که ساختار شهرها بر اثر مهاجرت، مسائل اقتصادی و اجتماعی، کمبود مسکن و غیره، دچار مشکلات عدیده ای است که باید از روش های صحیح با آن ها برخورد شود.

بلند مرتبه سازی بعضی از شهرهای جهان توانسته اند با مدیریت دانش و اطاعات و امکان سنجی مناسب این بلند مرتبه سازی را جهت دهی و براساس نیازهای شهری مدیریت نمایند. اما آنچه محرض است حرکت به این سمت از شهرسازی که براثر ازدحام ثروت و قدرت و تکنولوژی در شهرها بروز و ظهور نموده، تنها راه حل کنونی برای حل برخی از مشکلات ازدحام و شلوغی شهری است. هرچند خود این راه حل بحران های شناخته شده و گاهی ناشناخته را در گذر زمان به ساختار شهری تحمیل خواهد نمود. ما در ویدیو زیر به معرفی 10 شهر مشهور جهان که بلندمرتبه سازی در آن ها از دهه های قبل رونق داشته می پردازیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا