مقالات کارگشا

برجسته کاری روی دیوار به چه روش هایی امکان پذیر است؟

دکوراسیون داخلی شامل المان‌ها و بخش‌های مختلفی از فضا می‌شود. دیوارها نقش مهمی را در این فرایند ایفا می‌کنند. ایجاد طرح برجسته یا به اصطلاح برجسته کاری روی دیوار را می‌توان یک راه ارزان و کاربردی برای تنوع در محیط و فضای زندگی به حساب آورد. در این مقاله از کارگشا قصد داریم به معرفی انواع روش‌های ایجاد طرح و نقش برجسته روی دیوار بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش‌های برجسته کاری روی دیوار

به طور کلی ایجاد طرح برجسته روی دیوار با استفاده از متریال بنایی، مصالح ساختمانی و ترکیبی از متریال بنایی و پلیمری ممکن است. برجسته کاری روی دیوار برای افرادی که هنر نقاشی خوبی دارند و در طراحی دستی دارند، بسیار آسان است ولی راه‌هایی هم وجود دارد که افرادی نیز نقاشی و هنر دستی قوی ندارند نیز از این روش برای تزیین دیوارها استفاده کنند.

ثبت درخواست «اجرای انواع پتینه» در سامانه جامع ساختمانی کارگشا

استفاده از خمیر بسکت یا خمیر چوب

خمیر بسکت خمیری است که به راحتی روی سطوح پهن می‌شود و پایه آن چسب چوب است. این خمیر با استفاده از کاردک به راحتی روی سطحی مانند دیوار پهن می‌شود و پس از خشک شدن، نقش برجسته‌ای به دیوار می‌دهد.

برای تهیه خمیر بسکت می‌توانید از مخلوط پودر نشاسته سه واحد، سریش یک واحد و چسب چوب به میزان لازم استفاده کنید. نشاسته را با سریش مخلوط کنید و چسب چوب را کم‌کم به آن‌ها اضافه کنید تا یک خمیر نرمی ایجاد شود.

سپس دست‌ها را با روغن مایع چرب کرده و خمیر را ورز دهید. وقتی خمیر نرم شد آن را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید تا هوا نکشد. به خمیر برای چند ساعت استراحت دهید.

روش های برجسته کاری روی دیوار

با استفاده از خمیر بسکت می‌توان طرح‌های زیادی ایجاد کرد. می‌توانید آن را کمی شل تهیه کنید و با استفاده از کاردک به انداختن طرح نامنظم شبیه سنگ اقدام کنید و یا شابلونی از طرح مورد نظر خود با استفاده از فوم یا مقوا تهیه کنید و خمیر را با استفاده از کاردک روی شابلون اجرا کنید و پس از جدا کردن شابلون، طرح را با استفاده از قلم مو و سمباده مرتب کنید.

بیشتر بخوانید: پتینه کاری ؛ از پتینه کاری روی چوب تا پتینه دیوار + عکس و ویدئو آموزشی

اگر استعداد خوبی در گل‌سازی دارید، می‌توانید خمیر را کمی سفت تهیه کنید و آن را به صورت طرح مورد نظر خود درآورید و سپس با استفاده از چسب چوب به دیوار متصل کنید. در انتها نیز، پس از خشک شدن کار می‌توانید با استفاده از رنگ آکریلیک دیوار و نقوش برجسته آن را رنگ آمیزی کنید.

برای برجسته‌تر شدن نقوش می‌توانید پس از رنگ آمیزی کلی به رنگ آمیزی نقش‌ها با رنگی در طیف رنگی تیره‌تر و یا روشن‌تر از زمینه و یا استفاده از رنگ‌هایی مانند طلایی و نقره‌ای به برجسته کردن بیشتر طرح‌ها اقدام کنید.

استفاده از خمیر مل یا خمیر سرامیک

خمیر مل از مخلوط پودر مل و برخی پودرهای دیگر با چسب چوب به دست می‌آید. پودر مل در واقع همان پودر کربنات کلسیم است که در معادن سنگ مرمر یا سنگ آهک از خرد کردن این سنگ‌ها به دست می‌آید و کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد.

برای تهیه پودر لازم است، چهار پیمانه پودر مل، چهار پیمانه چسب چوب، یک چهارم پیمانه پودر سنگ، یک چهارم پیمانه پودر سینکا و دو پیمانه سریش را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا خمیری نرم حاصل شود. سپس خمیر را با دست‌های روغن مالی شده ورز داده تا آماده شود.

پس از آماده شدن خمیر مل می‌توانید آن را با استفاده از ابزارهای گل‌سازی به حالت‌های دلخواه درآورید و سپس با استفاده از چسب چوب به سطح مورد نظر که در اینجا دیوار گچی است متصل کنید. اگر هنر گل‌سازی ندارید و یا برای اولین بار است که با این خمیر کار می‌کنید یک راه آسان‌تر نیز برای شما وجود دارد.

اگر خمیر را کمی شل‌تر تهیه کنید می‌توانید پس از خوب هم زدن آن را درون کیسه‌ای ریخته و پس از کشیدن طرح روس سطح مورد نظر، مانند کاری که در تزیین کیک انجام می‌دهند، خمیر را روی سطوح حرکت دهید و خطوط کشیده شده روی سطح را با خمیر پر کنید. به این کار در هنر برجسته کاری دورگیری گفته می‌شود. در انتها نیز با استفاده از کاردک می‌توانید کثیفی‌های کار را تمیز کنید.

استفاده از خمیر مل یا خمیر سرامیک

نکته

در دو روش بالا که از خمیر بسکت و خمیر مل برای ایجاد برجسته کاری روی دیوار استفاده می‌شود. اضافه کردند آب به خمیر برای شل کردن آن کار نادرستی است و باعث ایجاد ترک روی طرح‌های برجسته پس از خشک شدن می‌شود. برای شل کردن و سفت کردن خمیرهایی که طرز تهیه آن‌ها گفته شد باید از چسب چوب استفاده کرد؛ بنابراین اضافه کردن چسب چوب باید به تدریج اتفاق بیفتد.

استفاده از گل سفالگری

یکی دیگر از راه‌های ایجاد طرح برجسته روی دیوار، استفاده از گل سفالگری است. البته با توجه به اینکه گل سفالگری روی دیوار گچی چسبندگی خوبی ندارد و پس از مدتی در اثر نیروی جاذبه سقوط می‌کند.

برای ایجاد طرح برجسته روی دیوار با استفاده از گل سفالگری، ابتدا طرح و نقش مورد نظر را روی یک تکه سفال در ابعاد مشخص که تای نامیده می‌شود اجرا می‌شود، سپس طرح درون کوره پخته می‌شود و اگر نیاز به لعاب‌کاری دارد، لعاب‌کاری و پخت لعاب نیز انجام می‌شود و در انتها تایل‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و با استفاده از متریال و مصالح بنایی مانند سیمان تایل‌ها به دیوارها متصل می‌شوند.

برجسته کاری روی دیوار با استفاده از تایل و یا گل سفالگری به نسبت به دو روش دیگر گفته شده، کمی گران‌تر است ولی با توجه به پخته شدن سفال ماندگاری بیشتری دارند و با توجه به ساخته شدن تایل‌های سفالی توسط یک هنرمند، طرح ایجاد شده روی دیوار بسیار زیبا و شکیل خواهد بود.

استفاده از گل سفالگری

روش‌های ارزان و سریع برجسته کاری روی دیوار

یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن به برجسته کاری روی دیوار پرداخت، استفاده از رنگ است. در این روش در مرحله رنگ کاری دیوار، با استفاده از رنگ غلیظ و یک اسفنج، شابلون یا غلتک ایجاد می‌شود. برای این‌گونه برجسته کاری روی دیوار می‌توانید از انواع رنگ پلاستیک و آکریلیک استفاده کنید.

با خرید انواع غلتک که دارای طرح هستند و غلیظ تهیه کردن رنگ مورد نظر، به ایجاد طرح روی دیوار اقدام کنید. این نوع برجسته کاری روی دیوار به دلیل سرعت بالای اجرای کار، عدم نیاز به داشتن مهارت‌هایی مانند نقاشی و گل‌سازی طرفداران زیادی دارد.

انواع خمیر و بتونه در پتینه کاری

 بتونه‌ها موادی هستند که به وسیله چسب یا پر کننده‌ها ساخته می‌شوند. خمیر رقیق‌تر بوده و به صورت آماده نیز به فروش می‌رسد. نحوه کار با بتونه‌ها می‌تواند با دست باشد و یک کاردک.

انواع بتونه

  • جسو
  • بتونه چوب

جسو در پتینه کاری

پودر نرمی است که به صورت آماده موجود می‌باشد. از این ماده برای ایجاد انواع بافت روی اجسام، حجم‌ها، ظروف و بوم نقاشی استفاده می‌شود.

آموزش کار با بتونه جسو در پتینه

ابتدا سطح اثر را با یک لایه چسب مایع می‌پوشانیم. سپس سطح را با بتونه خوب  آغشته کرده و آن را می‌پوشانیم. پس از ده دقیقه به وسیله کاردک یا انواع ابزار، نقوش دلخواه را در سطح اثر ایجاد کرده و می‌گذاریم تا بتونه خشک گردد و برای رنگ آمیزی و پتینه کاری آماده شود.

بتونه چوب در پتینه کاری

از این بتونه برای پوشش کامل کار استفاده می‌کنیم. مواد لازم برای تهیه بتونه چوب شامل سریش، مل، رنگ پودری و آب است

ابتدا پودر سریش، پودر مل و پودر رنگ را مخلوط نموده و سپس به تدریج آب را به آن اضافه می‌کنیم که میزان رقیق بودن یا غلظت بتونه ما بسته به نوع بافتی است که می‌خواهیم ایجاد گردد.

شیوه کار با بتونه چوب در پتینه

ابتدا و در مرحله اول، سطح اثر را یک لایه چسب چوب رقیق می‌زنیم. پس از آنکه بتونه را به آن اضافه کرده و با دست یا به وسیله کاردک، روی کار را حرکت داده و بافت دلخواه را ایجاد می‌کنیم.

مواد بتونه رقیق شامل 3 قاشق غذا خوری پودر مل، یک قاشق چسب چوب و ۲ قاشق آب است.

انواع خمیر در پتینه کاری

از انواع خمیرها می‌توان برای برجسته کردن و اضافه کردن ضخامت سطح کار و یا زیرسازهای برجسته و بافت دار (سفال، چوب و. . .) استفاده می‌شود.

می‌توان به وسیله خمیر، انواع نقوش دلخواه را ساخته و پس از خشک شدن و یا حتی در حالت خیس، به سطح کار چسباند. در ساخت نقوش قالبی نیز از خمیرها استفاده می‌شود.

  • خمیر فرفوژه
  • خمیر نمکی
  • خمیر نما کهنه
  • خمیر گل سرامیک
  • خمیر نما عتیقه

خمیر فرفوژه

ترکیبی است از ۵/۱ قاشق پودر سینکا به اضافه ۲ قاشق پودر سنگ. توجه داشته باشید برای هر یک لیوان از این ترکیب، یک لیوان چسب چوب لازم است. پس از تهیه مواد، پودرهای ذکر شده را با هم مخلوط کرده و سپس چسب چوب را به آن اضافه می‌کنیم و آن را ورز می‌دهیم تا به حالت خمیر درآید. خمیر ما آماده کار می‌باشد. هنگام ورز دادن بهتر است دست را با وازلین چرب نماییم تا خمیر به دست نچسبد.

خمیر نمکی

آرد سفید ۴ پیمانه، آب ۵/۱ پیمانه، روغن مایع ۵/۱ قاشق غذاخوری، نمک ۱ پیمانه و چسب کاغذ دیواری ۱ قاشق چای خوری از مواد لازم هستند.

ابتدا مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده، سپس چسب کاغذ دیواری را که به صورت پودر می‌باشد، همراه با مقداری آب به آن اضافه نموده تا خمیر ساخته شود. سپس روغن مایع را اضافه نموده و آن را ورز می‌دهیم و بلافاصله آن را استفاده می‌کنیم.

خمیر کهنه نما

مواد لازم برای تهیه خمیر کهنه نما در پتینه شامل مل ۵/۳ پیمانه، سریش ۱ پیمانه، پودر سینکا ۲ پیمانه، پودر سنگ ۳ قاشق غذاخوریو چسب چوب به مقدار کافی می‌شود.

در تهیه این خمیر، مواد پودری ذکر شده را مخلوط نموده و به آن چسب چوب اضافه می‌کنیم. پس از ورز دادن و ساخت خمیر، آن را درون کیسه ای ریخته و چند ساعت در درون کیسه نگه می‌داریم تا خمیر به اصطلاح، خود را بگیرد.

در صورتی که احساس می‌کنیم خمیر ما هنوز شل و رقیق می‌باشد، مقداری پودر مخلوط تهیه شده که ترکیب آن در بالا ذکر شد، به آن اضافه می‌کنیم و در صورت غلظت بیش از حد، مقداری چسب چوب داخل خمیر می‌ریزیم تا به غلظت دلخواه برسیم.

خمیر گل سرامیک

مواد لازم برای طرز تهیه خمیر گل سرامیک در پتینه کاری شامل نشاسته ذرت ۳ پیمانه، چسب چوب به مقدار لازم، سریش ۱ پیمانه و روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری است.

ابتدا پودرها را با هم مخلوط کرده و به تدریج چسب چوب را به آن اضافه می‌کنیم و سپس آن را ورز می‌دهیم. توجه داشته باشید در اینجا نیز قبل از ورز دادن، دست‌ها را با روغن مایع چرب می‌کنیم تا خمیر به دست نچسبد. خمیر ما برای استفاده آماده می‌باشد.

خمیر نما عتیقه

مواد لازم شامل نشاسته ۱ پیمانه، چسب چوب به مقدار کافی و مل ۵/۱ پیمانه می‌شود. پودرها را مخلوط کرده و چسب را به تدریج به آن اضافه می‌کنیم تا به صورت خمیری یک دست درآید. این خمیر را می‌بایست بلافاصله استفاده کرد.

سخن آخر

اگر به دنبال ایجاد طرح برجسته روی دیوار منزل خود هستید و می‌خواهید این کار به دست هنرمندان و متخصصان این امر و به بهترین شکل ممکن صورت گیرد، به شما توصیه می‌کنم از راهنمایی و معرفی شرکت‌های مرتبط در وب سایت کار گشا استفاده کنید.

شرکت کارگشا با معرفی بهترین گروه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه طراحی داخلی به مخاطبان و مشتریان خود به دنبال ارائه بهترین خدمات به آن‌ها است. برای یافتن شرکت‌های معتبر در زمینه برجسته کاری روی دیوار به صفحه ثبت سفارش مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا