مقالات کارگشا

بتن کن و چکش تخریب چیستند و چه کاربردی در تخریب سازه ها دارند؟

تخریب همیشه یکی از عملیات‌های مهم و حساس در صنعت ساختمان سازی بوده است. از بزرگ‌ترین ابزارها تا کوچک‌ترین آن‌ها مانند همین بتن کن و چکش تخریب، همگی کارکردهای خاص خود و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. این که بتن کن و چکش تخریب و تفاوت‌های آن‌ها با هم چیست موضوعی است که در این مقاله از ویکی ساختمون تصمیم بر باز کردن آن داریم.

چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب از مهم‌ترین و قوی‌ترین ابزارهای تخریب در مقیاس کوچک است. از این ابزار می‌توان به صورت دستی برای تخریب هر نوع سازه و سطح غیر فلزی از جمله سطوح بتنی استفاده کرد. ساختار طراحی چکش تخریب به گونه‌ای است که فرد بتوان بهترین کنترل را بر آن داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی این نوع چکش‌ها وزن زیاد و قدرت بسیار بالای آن است. از آن بیشتر برای تخریب سطوح غیر فلزی استفاده می‌شود. از نظر وزن و سیستم درونی به دو نوع روغنی و گریسی تقسیم می‌شوند. از نظر وزنی هم از 3 کیلوگرم تا 32 کیلوگرم دسته بندی می‌شوند. بسته به نوع کار و تخریب از وزن مناسب همان کار استفاده می‌شود.

ثبت درخواست «اجرای عملیات انواع عملیات تخریب» در سامانه جامع کارگشا

کارکرد چکش تخریب

نحوه کارکرد چکش تخریب نیز به گونه ا یاست که با استفاده ضربه‌های پی در پی عمل ضربات چکش را شبیه سازی می‌کند. با ورود جریان برق به این ابزار قسمت استاتور یا بالشتک دستگاه روتور شروع به چرخش کرده و به واسطه دنده و شاتون، پیستون اصلی را در داخل سیلندر به حرکت در می‌آورد. حرکت این پیستون سبب مکش در قسمت ضربه زن دستگاه شده و به این وسیله دستگاه شروع به ضربه زدن می‌کند. ضربات قلم به سازه ایجاد تخریب می‌کند. بعد از هر بار ضربه زدن یک فنر بسیار قوی اسکنه را به موقعیت قبل باز می‌گرداند.

کارکرد چکش تخریب

انواع چکش تخریب بر اساس انرژی مصرفی

صرف نظر از تقسیم هم بندی‌هایی که بر اساس سیستم درونی و قدرت در خصوص چکش تخریب ارائه شده است، این ابزار تخریب دستی را می‌توان بر اساس انرژی مصرفی نیز به انواع زیر تقسیم بندی کرد.

  1. چکش تخریب پنوماتیک توسط ژنراتور هوای زیادی را فشرده می‌کند و از این هوا برای کار تخریب استفاده می‌کند. این نوع از چکش تخریب رایج‌ترین آن در عملیات‌های تخریب به شمار می‌رود.
  2. چکش تخریب الکتریکی از موتورهای الکتریکی برای به حرکت در آوردن چکش استفاده می‌کنند.
  3. چکش تخریب بنزینی از موتور بنزینی برای این کار استفاده می‌کند.
  4. چکش‌های هیدرولیکی از مایع هیدرولیک به جای هوا در سیستم چکش پنوماتیک استفاده می‌کند و چکش را به حرکت در می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اکیپ تخریب ساختمان را چگونه پیدا کنیم و خدمات ارائه شده کدام است؟

انواع چکش تخریب بر اساس نوع کاربرد

چکش‌های تخریب را بر اساس کاربردهای مختلفی که می‌توان برای آن‌ها در نظر به انواع متنوعی طراحی و دسته بندی کرده‌اند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  1. چکش‌های پتکی و گوه‌ای
  2. چکش سر تیز
  3. چکش ساچمه‌ای
  4. چکش میخ دار

بتن کن چیست؟

بعد از اینکه متوجه شدیم چکش تخریب چیست نوبت به معرفی نوع دیگری از ابزارهای تخریب دستی یعنی بتن کن می‌رسد. دستگاه‌های بتن کن یا همان دریل بتن کن عمدتاً برای سوراخ کاری در سطوح غیر فلزی و همچنین کنده کاری‌هایی در مقیاس کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه دریل بتن کن به منظور ضربه زدن، مجهز به پیستون است که علاوه بر بالا رفتن قدرت تخریب در این دستگاه، می‌تواند یک وسیله حفاری بسیار مناسب و بزرگی نیز به شمار آید.

بتن کن چیست؟

از این نوع دریل بتن کن به دلیل وزن سبک و حجم کوچک برای تخریب‌های محدود بتن، کندن گچ دیوارها، کندن کاشی و سرامیک از کف و دیوار، کندن سنگ از روی نما، ایجاد حفره درون سنگ و بتن و تخریب‌ها محدود این‌چنینی بهترین و مناسب‌ترین دستگاه موجود است.

بیشتر بخوانید: متره و برآورد عملیات تخریب ساختمان

انواع دریل بتن کن بر اساس قلم گیر

دستگاه‌های بتن کن را صرف نظر از اندازه و قدرت، بر اساس نوع قلم گیر به کار رفته در آن به دو نوع زیر تقسیم بندی کرده‌اند.

  1. چهار شیار که معمولاً قلم و مته‌هایی با قطر ۲۴ میلی‌متر را می‌توان درون آن قرار داد و نازک‌تر و سبک‌تر از قلم پنج شیار است.
  2. پنج شیار از مته ۳۴ میلی‌متر به بالا را بهره می‌برد و وزن سنگین‌تری دارد. دستگاه‌های بتن کن پنج شیار این توانایی را دارند که در حین تخریب و حفاری ضربه‌های بسیار قدرتمند و قوی را به محل تخریب وارد کنند. با تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارد، برای سنگین‌ترین و سخت‌ترین عملیات کنده کاری و سوراخ‌کاری ساخته شده است.
  3. ستاره‌ای

اکیپ تخریب ساختمان را از کجا پیدا کنیم؟

پیمانکاران و اکیپ‌های تخریب ساختمان‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که استفاده‌های زیاد از چکش تخریب و بتن کن می‌کنند. برای یافتن یک اکیپ تخریب ساختمان حرفه‌ای و کار بلد، بهترین کار مراجعه به سامانه‌هایی آنلاین است که انواع خدمات ساختمانی را به کاربران ارائه می‌دهند. در این بین، سامانه جامع کارگشا با تخصص چندین ساله در زمینه کارها و عملیات‌های ساختمانی، این اطمینان خاطر را به کاربران می‌دهد که بهترین اکیپ‌های تخریب ساختمان را به ساده‌ترین شکل و در کمترین زمان ممکن در اختیار آن‌ها قرار دهد.

سخن آخر

چکش تخریب و دریل بتن کن دو نوع اصلی از ابزارهای تخریب در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌روند. از این دو دستگاه به منظور تخریب و کنده کاری سطوح غیر فلزی استفاده می‌شود. چکش تخریب قدرت بالاتری دارد و برای کارهای بزرگ‌تر به کار برده می‌شود. قدرت تخریب دریل بتن کن کمتر است و برای کارهای کوچک‌تر و اجرای تأسیسات استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا