مقالات کارگشا

مراحل بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی + راه های کاهش هزینه

بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی از جمله بازسازی‌های مهم در خانه‌ به حساب می‌آید و پس از بازسازی آشپزخانه رتبه دوم بازسازی از نظر اهمیت و سختی را دارد. با توجه به گران شدن قیمت مسکن، بسیاری بازسازی مسکن را گزینه مناسب‌تری نسبت به خرید خانه جدید می‌دانند و به فکر بازسازی خانه قدیمی خود افتاده‌اند. در این مقاله به اقدامات لازم جهت بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی، روش اجرا و مراحل آن پرداخته شده است. از شما دعوت می‌شود در ادامه با کارگشا همراه باشید.

بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی

دلایل بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی چیست؟

به طور کلی فرسودگی ساختمان، از عمده دلایل بازسازی ساختمان و سرویس بهداشتی است. فرسودگی ساختمان موجب از پوسیدگی مواد و مصالح ساختمانی مانند گچ، سیمان، بتن، آجر و … می‌شود. در سرویس‌های بهداشتی قدیمی نیز با نفوذ رطوبت به بخش زیرین کاشی‌ها، مصالح زیرین مانند سیمان و آجرها پوسیده می‌شوند و پس از مدتی نیاز به تعویض و بازسازی آن‌ها ضروری می‌شود.

آب لازمه بی قید و شرط سرویس‌های بهداشتی است که گاهی به دلیل شکستگی در لوله‌های آب و فاضلاب، نفوذ آب به لایه‌های زیرین کاشی‌ها به دلیل عدم اجرای عایق رطوبتی یا وجود نواقصی در آن، نم و رطوبت به بیرون از سرویس بهداشتی راه پیدا می‌کند و بازسازی دیوار نم گرفته و رفع عامل ایجاد کننده ضروری به نظر می‌رسد.

دلایل بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی چیست؟

مراحل مختلف بازسازی سرویس بهداشتی کدام است؟

تخلیه سرویس بهداشتی، قطع آب، برق و کلیه تأسیساتی که به آن راه دارند، برداشتن وسایلی مانند روشویی، سرویس فرنگی، شیرآلات، چراغ و …، تخریب کاشی‌کاری کف و دیوارها، تخریب مصالح بنایی زیرین، تعویض تأسیسات برقی و مکانیکی، جایگزینی مصالح پوسیده با مصالح جدید، سیمان کاری، عایق کاری، اجرای کاشی دیوار و کف، نصب سنگ و سرویس فرنگی، نصب روشویی و نصب دوش حمام از جمله مراحل مهم بازسازی سرویس بهداشتی است.

مرحله تخریب

در طی مرحله تخریب، کاشی کاری کف و دیوارها، تخریب زیرسازی کف ساختمان (تخریب و برداشت مصالح فرسوده سقف) و برداشت لوله و تأسیسات برقی و مکانیکی فرسوده انجام می‌شود. در این مرحله بستر کار برای اجرای تجهیزات جدید آماده می‌شود.

مراحل مختلف بازسازی سرویس بهداشتی کدام است؟

مرحله بازسازی

در مرحله بازسازی در بستری که در مرحله تخریب آماده شده است به تعویض مصالح پوسیده کف ساختمان با مصالح جدید، لوله‌ها و تأسیسات برقی و مکانیکی جدید با قدیم اقدام می‌شود. سپس سیمان کاری کلی روی کف انجام می‌شود و پس از آن عایق رطوبتی روی محلی که تأسیساتی از آنجا عبور کرده است، نیز اجرا می‌شود. با اتمام این مراحل، اجرای سنگ سرویس ایرانی، کاشی کاری کف و دیوارها انجام می‌شود و در انتها نیز نصب سرویس فرنگی، روشویی، دوش حمام، چراغ‌ها، آینه و … انجام‌ می‌شود.

مرحله بازسازی

اقدامات لازم جهت بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی چیست؟

برای بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی می‌توانید خودتان دست به کار شوید. با یک متخصص تخریبصحبت کنید و روزی را جهت تخریب سرویس بهداشتی خود تعیین کنید و از پیش وسایلی مانند روشویی، سرویس فرنگی، آینه، چراغ‌ها و … را جدا کنید. سپس متخصص تخریب به تخریب کاشی کاری کف، دیوار و … اقدام می‌کند. در همین زمان باید کارگر روز مزد استخدام کنید و جهت تخلیه نخاله به بیرون اقدام کنید. پس از آن باید یک وانت بار اجاره کنید و نخاله‌های ساختمانی را به محل تخلیه نخاله انتقال دهید.

با تمام شدن کار تخریب، با استخدام متخصص تأسیسات به تعویض لوله‌ها و تأسیسات برقی و مکانیکی بپردازید، با اتمام مرحله تعویض و تعمیر تأسیسات، نوبت سیمان کاری روی آن‌ها است که برای این منظور باید با یک بنا قرارداد ببندید. پس از تمام شدن کار سیمان کاری باید یک متخصص ایزوگام استخدام کنید تا کف سرویس بهداشتی را عایق کاری کند. مرحله بعد استخدام کاشی کار برای انجام کاشی کاری کف و دیوارهای سرویس بهداشتی قدیمی است که حالا تازه و زیبا شده است. خرید و نصب روشویی، آینه، کلید و پریز، حوله خشک کن و … نیز از آخرین مراحل بازسازی سرویس بهداشتی قدیمیبه حساب می‌آیند.

آیا راه بهتری برای بازسازی بی دردسر سرویس بهداشتی قدیمی هست؟ بله شما می‌توانید با مراجعه به سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا و ثبت سفارش بازسازی سرویس بهداشتی از تجربه و مهارت یک گروه متخصص در این زمینه بهره ببرید و سرویس بهداشتی بازسازی شده را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

اقدامات لازم جهت بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی چیست؟

سرویس بهداشتی کوچک را چگونه بازسازی کنیم؟

سرویس‌های بهداشتی کوچک معمولاً زمان کمی برای بازسازی نیاز دارند. علاوه بر این هزینه کمتری نیز صرف بازسازی آن‌ها می‌شود. برای بازسازی سرویس‌های بهداشتی کوچک باید به چند نکته توجه شود. اول اینکه به دلیل محدودیت فضا در جای‌گیری المان‌های دکوراتیو باید دقت شود و همه عناصر باید کاربردی باشند. دوم اینکه تهویه سرویس‌های بهداشتی کوچک بسیار مهم است. باید در حین بازسازی در صورت لزوم تهویه را بهتر کرد تا از ورود بوی نامطبوع به داخل خانه جلوگیری شود و بالاخره اینکه رنگ نیز در دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است برای پوشش کف و دیوارها از کاشی‌های سفید و روشن استفاده شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد و نظافت راحت‌تر انجام شود. در کنار رنگ، نور نیز با اهمیت است. اگر سرویس بهداشتی دارای نور طبیعی است که از این نظر مشکلی وجود ندارد ولی با توجه به اینکه سرویس‌های بهداشتی اغلب از نور طبیعی بهره نمی‌برند، لازم است نورپردازی خوبی در آن‌ها اجرا شود.

سرویس بهداشتی کوچک را چگونه بازسازی کنیم؟

برای صرفه جویی در هزینه بازسازی سرویس بهداشتی چه کنیم؟

در نظر برخی افراد ممکن است بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی، امری هزینه بر باشد لذا از انجام آن خودداری می‌کنند. اگر فردی هستید که خانه‌های قدیمی را خریداری می‌کنید و پس از تعمیر و بازسازی به فروش میرسانید یا اجاره می‌دهید، این بخش برای شما جذاب خواهد بود.

ترفندهایی وجود دارند که باعث کاهش هزینه‌ها در روند بازسازی سرویس بهداشتی می‌شود که یکی از آن‌ها صرفه جویی در کاشی کاری است. لازم نیست همه جای سرویس بهداشتی را کاشی کاری کنید. کاشی کاری کف سرویس بهداشتی امری اجتناب ناپذیر است ولی دیوارها را می‌توان تا سقف کاشی کاری نکرد. دیوارهای سرویس بهداشتی را تا نیمه کاشی کاری کنید و ادامه آن را تا سقف با گچ پوشش دهید و برای تزیین آن از رنگ پلاستیک استفاده کنید. این کار نه تنها باعث باکلاس نشان دادن دستشویی می‌شود بلکه هزینه کاشی کاری اضافی را هم به شما باز می‌گرداند.

تغییر مکان روشویی، وان، سنگ دستشویی هزینه اضافی بر دوش کارفرما می‌گذارد. پس به منظور کاهش در هزینه سعی کنید از جابه‌جایی آن‌ها خودداری کنید. ولی اگر بازسازی در حدی است که تعویض لوله‌های قدیمی با جدید انجام می‌شود، تغییر جای عناصر دکوراتیو دیگر هزینه بردار نیست؛ زیرا در هر صورت لوله کشی تعویض خواهد شد.

لازم نیست از شیرآلات، روشویی و آینه لوکس استفاده کنید. نشانه یک سرویس بهداشتی زیبا نه تنها استفاده از وسایل و مصالح لوکس نیست، گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می‌شود، با استفاده از تناژ رنگی مناسب می‌توانید یک سرویس بهداشتی زیبا و مورد پسند داشته باشید.

ساخت یک سرویس بهداشتی خاص با متریال طبیعی، اگر به فکر کاهش هزینه‌های بازسازی سرویس بهداشتی هستید می‌توانید از هنر فردی خودتان بهره ببرید. کاشی کاری کف سرویس بهداشتی و دوش حمام را می‌توانید با استفاده از کاشی شکسته یا قلوه رودخانه‌ای گرد شده انجام دهید تا هم یک سرویس بهداشتی خاص داشته باشید و هم در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

روشویی کمد دار را خودتان بسازید. از کمدهای قدیمی و کاسه‌های چینی یا بلور قدیمی می‌توانید برای ساخت روشویی کمد دار استفاده کنید. کمد قدیمی را نوسازی و رنگ کاری کنید و کاسه قدیمی را سوراخ کرده و به عنوان روشویی استفاده کنید.

حتی آینه روشویی را هم خودتان می‌توانید بسازید. آینه‌ای ساده خریداری کنید و آن را درون قاب تابلوهای قدیمی که از آن‌ها خسته شده‌اید بگذارید. یا آینه را روی تخته سه لا بچسبانید و اطراف آن را به سلیقه خود تزیین کنید.

برای صرفه جویی در هزینه بازسازی سرویس بهداشتی چه کنیم؟

11 نکته در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مراحل بازسازی سرویس بهداشتی، ایزولاسیون کف حمام و سرویس، تعویض کاشی های حمام و دستشویی، لوله کشی و تاسیسات در بازسازی سرویس بهداشتی، نصب تجهیزات در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

در امر بازسازی بیشترین قسمتی که مورد بازسازی قرار می گیرد، حمام و سرویس بهداشتی است که در اغلب موارد بر اساس نشت آب از کف به سقف طبقه پایین (به دلیل از بین رفتن ایزولاسیون کف) اتفاق می افتد. در این مطلب به 11 نکته مهم جهت بازسازی حمام و سرویش بهداشتی اشاره خواهیم نمود.

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

1- استفاده از درب ضد آب و عایق صدا در سرویس بهداشتی

یکی از موارد در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی، تعویض درب های چوبی قدیمی با درب های ضد آب و ضد رطوبت از جنس HDF، HPL،ABS یا PVC است. این درب ها علاوه بر زیبایی ظاهری و طرح های متنوع CNC شده، دارای طول عمری بالا هستند. از دیگر مزایای استفاده از این درب، استفاده از عایق های صوتی داخل این درب ها است. حمام محیطی همیشه مرطوب است و چنانچه درب ورود به آن ضد آب نباشد، سریعا پوسیده می شود. سرویس بهداشتی نیز چون نیازمند شستشوی مرتب در طول هفته است نیز باید درب ضد آب داشته باشد. پس درب های فوق گزینه ای بسیار مناسب برای بازسازی سرویس بهداشتی و حمام اند.

در ضد آب برای حمام و سرویس بهداشتی

2- شیب بندی کف حمام و سرویس بهداشتی

هنگام شیب بندی کف سرویس بهداشتی و حمام باید به مسیر حرکت آب تا کفشور دقت کرد. شیب بندی و کروم بندی باید به نحوی باشد که بعد از استحمام و یا شستشوی کف، آب در جایی جمع نشود و به راحتی به سمت کفشور هدایت و خارج گردد. اگر متراژ حمام یا سرویس بهداشتی بیشتر از اندازه های معمول است و در کف آن 2 کفشور طراحی شده باید شیب بندی به دو قسمت تقسیم شود و برای هر کفشور به طور جداگانه شیب بندی اجرا گردد.

مراحل بازسازی سرویس بهداشتی

3- ایزولاسیون کف حمام و سرویس

ایزولاسیون کف می تواند از جنس قیر و گونی و یا ایزوگام باشد. باید دقت شود ایزولاسیونتا 40 سانت از کف، لبه های دیوار را نیز پوشش دهد. معمولا کف سرویس بهداشتی و حمام چون همیشه با آب و شوینده های شیمیایی سروکار دارد بهتر است 2 یا چند لایه ایزولاسیون گردد تا در دراز مدت، آسیبی به کف وارد نشود.

ایزولاسیون کف حمام و دستشویی

4- نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی می تواند فضا را تا حدودی بزرگتر و زیباتر جلوه دهد. استفاده از نورهای سفید یا به اصطلاح مهتابی برای سرویس بهداشتی و حمام مناسب است. می توان پشت آینه را با نور مخفی به رنگ یخی، زیبا تر کرد. پریز برق نباید نزدیک به دوش آب باشد و چنانچه در بازسازی به این مورد برخورد کردیم می توانیم پریز و کلید برق را از دوش آب دور کنیم.

نورپردازی سرویس بهداشتی

5- کاشی کاری و سرامیک کاری حمام و سرویس بهداشتی

در حمام ها و سرویس های بهداشتی با ابعاد کوچک نمی توان از سرامیک ها و کاشی های با ابعاد بزرگ استفاده کرد. هم پرت کار بالا می رود و هم زیبایی خود را از دست می دهد. بهتر است از کاشی کف با ابعاد 15*15 و یا 20*20 استفاده شود. کاشی دیوار نیز معمولا 20*40 و یا 30*30 است. اگر کاشی های قدیمی هنوز در کف و دیوار به جای مانده و تخریب نشده جای نگرانی نیست. می توان کاشی کاری را به صورت چسبی انجام داد ولی باید دقت شود کف تمام شده خیلی بالا نیاید زیرا مانع باز و بسته شدن درب ورودی خواهد شد.
امروزه کاشی و سرامیک با طرح ها و رنگ های بسیار شیک و متنوع و دارای ابعاد گوناگون، فضای زیبایی را خلق می کنند که چنانچه آشنایی با طیف رنگ ها داشته باشیم می توانیم محیط ریلکسی برای حمام به وجود آوریم.

کاشی کاری حمام و سرویس بهداشتی

6- تعویض شیرآلات حمام و دستشویی

اگر از دوش حمام توکار (داخل دیوار) استفاده می کنیم باید قبل از کاشی کاری آن را نصب کنیم تا دچار دوباره کاری نشویم. در بعضی از سرویس بهداشتی های قدیمی، محل شیر مخلوط (به اصطلاح شیر آفتابه) کمی از محل کاسه توالت و یا توالت فرنگی فاصله دارد. در هنگام بازسازی قبل از کاشی کاری ، محل درست شیر آب را اجرا می کنیم و سپس شیر جدید را نصب می کنیم. شیر آلاتی که از نظر ظاهری رنگ و رو رفته و زنگ زدهاند و چکه می کنند باید تعویض گردند. برای روشویی جدید، شیر آبی باید انتخاب گردد که ارتفاع خروج آب از سر شیر تا کف روشویی نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم.

دوش توکار حمام

7- لوله کشی در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

لوله کشی معمولا پس از گذشت 10 الی 14 سال دچار ترک و شکستگی می گردد که مستلزم تعویض است. لوله کشی جدید هم می تواند روی کار انجام گیرد که البته سیمای خوشی نخواهد داشت و هم می تواند توی کار نصب گردد. استفاده از لوله پوشفیت برای حمام و سرویس بهداشتی، علاوه بر عمر بالای لوله، این مزیت را نیز دارد که صدای عبور آب را کاملا از بین می برد. باید دقت شود لوله کشی کاملا دقیق انجام گیرد که در آینده مجدداً دچار تخریب نگردیم.

لوله کشی وان حمام

8- روشویی در بازسازی سرویس بهداشتی

روشویی های جدید کابینتی (در زیر آنها کابینت طراحی شده است) باید از جنس HDF، HPL،ABS یا PVC باشند تا دچار پوسیدگی نگردند. در گذشته روشویی ها پایه دار بودند و در حاشیه خود جایی برای جا صابونی و یا مایع دستشویی نداشتند. در حال حاضر استفاده از روشویی های کابینت دار علاوه بر زیبایی ظاهری و رنگ بندی های متنوع، این امتیاز را به همراه دارد که هم حاشیه آن و هم زیر آن، فضا برای نگهداری مواد شوینده و چیدمان لوازم بهداشتی وجود دارد.

روشویی سرویس بهداشتی

9- تهویه سرویس بهداشتی

برخی از سرویس های قدیمی، هواکش یا پنجره ندارند. هنگام بازسازی باید فن یا هواکش مناسب با متراژ فضا، تعبیه نمود. باید دقت داشت هواکشی انتخاب گردد که بی صدا کار کند و محیط آرام حمام را از بین نبرد. اگر محیط دارای پنجره است، می توان به اندازه هواکش شیشه را برید و هواکش را نصب کرد.

تهویه سرویس بهداشتی

10- حوله خشک کن و رادیاتور حمام

فضای بسیاری از سرویس های بهداشتی و حمام های قدیمی در فصل سرما، سرد است. به علت نداشتن رادیاتور و یا حوله خشک کن، فضای سرد حمام و سرویس بهداشتی احساس بدی را هنگام استفاده تداعی می نماید. می توان با نصب حوله خشک کن و رادیاتور این معضل را مرتفع کرد. البته لوله کشی از محل عبور آب گرم تا محل مورد نظر نصب رادیاتور و حوله خشک کن نیز باید انجام پذیرد.

حوله خشک کن در حمام

11- سنگ آستان در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

برای جلوگیری از خروج آب از کف زمین به بیرون از فضای حمام و سرویس بهداشتی، در محل ورود به این فضاها و دقیقا جلوی درب ورودی، از سنگ آستان با ضخامت 4 سانت استفاده می کنند. این سنگ دقیقا زیر چهارچوب درب نصب می شود. سنگ آستان می تواند همرنگ سرامیک کف انتخاب شود تا با آن همخوانی داشته باشد. تعویض سنگ آستان معمولا به دلیل ترک خوردن و یا کم بودن ضخامت آن است.

بازسازی سرویس بهداشتی

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

سخن آخر

بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی از جمله بازسازی‌های مهم خانه‌های قدیمی است که به منظور فروش و اجاره بازسازی می‌شوند، است. بهترین راه برای بازسازی سرویس بهداشتی بستن قرارداد با یک گروه متخصص در زمینه بازسازی ساختمان است. اصولاً بازسازی ساختمان به صورت متری انجام می‌شود. پس هر چه سرویس بهداشتی متراژ کمتری داشته باشد، هزینه کمتری برای بازسازی آن پرداخت خواهد شد. برای پیدا کردن یک گروه بازسازی ساختمان و ثبت سفارش به سامانه آنلاین کارگشا مراجعه کنید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    لطفا قیمت انجام کارتون بابت پیمانکاری سرویس بهداشتی و حمام بفرمائید. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا