راهنمای خرید و مشاغل

راهنمای خرید تلویزیون : بهترین گزینه برای شما چیست؟!

خرید لوازم خانگی آن هم با وضعیتی که بازار امروز کشور با آن مواجه شده است و قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند، امری بسیار چالش برانگیز خواهد بود و جای هیچ اشتباهی را برای هیچ کسی باقی نمی‌گذارد. تلویزیون از پراستفاده‌ترین وسایل خانگی هستند و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به خرید آن از سایر لوازم خانگی وسواس بیشتری به خرج می‌دهند. در این راهنمای خرید از ویکی ساختمون قصد داریم که صرف نظر از بند خاصی، شما در انتخاب بهترین تلویزیون متناسب با شرایط خود راهنمایی کنیم.

اقدامات قبل از خرید

انتخاب یک تلویزیون خوب نیاز به اطلاعاتی کامل در مورد شرایط خود شما و همچنین تلویزیون دارد. در این راهنمای خرید قبل از هر چیزی و رفتن به سراغ انتخاب تلویزیون باید یک سری از فاکتورها را برای خود مشخص کنید که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها پرداخته شده است.

اول از همه چیز بودجه خود را مشخص کنید

قبل از وارد شدن به بحث راهنمای خرید باید عنوان کرد که در شرایط کنونی بودجه‌ای که برای خرید تلویزیون کنار می‌گذارید را از قبل مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند که قید بسیاری از امکانات و حتی برند‌ها را بزنید. برای همه ما پیش آمده که بعد از ساعت‌های گشت گذار در اینترنت یا بازار وسیله مورد نظر خود را پیدا می‌کنیم اما دست آخر متوجه قیمت زیاد آن می‌شویم و دست از پا درازتر به گشتن ادامه می‌دهیم. برای مواجه نشدن با این شرایط بهتر است بدانید چقدر برای خرید یک تلویزیون خرج خواهید کرد.

در  راهنمای خرید تلویزیون اول از همه چیز بودجه خود را مشخص کنید

آیا برند خاصی از تلویزیون مدنظرتان است؟

به شخصه کشش بیشتری به سمت تلویزیون‌های شرکت ال‌جی دارم و در هنگان خرید هم گزینه‌های خود را بیشتر محدود به این برند می‌کردم. همه برند‌ها سعی می‌کنند که طیف گسترده یا از محصولات با رنج قیمتی و امکانات مختلف را در اختیار کاربران خود قرار بدهند تا بتوانند قشرهای مختلف جامعه را پوشش دهند. به طور کلی در حال حاضر برندهای زیر از تلویزیون در سرتاسر جهان بهترین و پرفروش‌ترین هستند.

ردیف برند سهم از بازار
1 سامسونگ 21 درصد
2 ال‌جی 12/6 درصد
3 سونی 6/9 درصد
4 هایسنس 5/6 درصد
5 تی سی ال 5/6 درصد
6 پاناسونیک 3/7 درصد
7 توشیبا 3/4 درصد
8 شارپ 3/2 درصد

در حال حاضر هر یک از برندهای زیر انواع مدل‌های مختلفی از تلویزیون‌ها را با فناوری‌ و قابلیت‌های مختلف را در اندازه‌های مختلفی راهی بازار کرده‌اند. بر اساس رتبه بندی سایت معتبر ریتینگ بهترین مدل تلویزیون‌های موجود در بازار جهانی به شرح زیر هستند.

در  راهنمای خرید تلویزیون آیا برند خاصی از تلویزیون مدنظرتان است؟

آیا اندازه خاصی از تلویزیون مدنظرتان است؟

در این راهنمای خرید باید اقرار کنیم که بدون شک اندازه مناسب یک تلویزیون آن هم در شرایط زندگی امروز از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب یک تلویزیون است که باید حتماً در این راهنمای خرید هم به آن اشاره کرد. به طور کلی روند امروز به این گونه است که مردم به سمت انتخاب تلویزیون‌های بزرگ و بزرگ‌تر گام بر می‌دارند اما نباید فراموش کرد هر اندازه‌ای مناسب هر خانه‌ای نیست.

آیا اندازه خاصی از تلویزیون مدنظرتان است؟

اولین نکته‌ای که در انتخاب اندازه مناسب تلویزیون باید به آن دقت داشت این است که فضایی که تلویزیون در آن قرار خواهد گرفت چقدر بزرگ است؟ به عبارتی، در هنگام استفاده از تلویزیون در چه فاصله‌ای از آن قرار خواهید گرفت؟ برای راهنمایی بیشتر می‌توانید به جدول زیر دقت کنید که فاصله مناسب قرار گیری از هر اندازه تلویزیون را نشان می‌دهد.

اندازه تلویزیون طول در عرض تلویزیون فاصله مناسب از تلویزیون
32 27/9 در 15/7 1/22 تا 1/37 متر
40 34/9 در 19/6 1/68 متر
43 37/5 در 21/1 1/83 تا 1/98 متر
50 43/6 در 24/5 2/13 متر
55 47/9 در 27 2/29 تا 2/44 متر
60 52/3 در 29/4 2/59 متر
65 56/7 در 31/9 2/74 متر
70 61 در 34/3 2/90 تا 3/05 متر
75 65/4 در 36/8 3/20 متر
80 69/7 در 39/2 3/35 تا 3/51 متر
85 74/1 در 41/7 3/66 متر

کدام رزولوشن بهتر است؟

موضوع و فاکتور دیگری که باید در این راهنمای خرید به آن تأکید زیادی داشته باشیم کیفیت تصویر یا همان رزولوشن تلویزیون است. رزولوشن در واقع نشان دهنده تعداد پیکسل‌های موجود در یک صفحه نمایش است. اگر بخواهیم موضوع کیفیت صفحه نمایش را با یک مثال برای شما توضیح دهیم می‌توانیم به فرش اشاره کنیم. شانه در فرش معنا و مفهومی تقریباً مشابه با رزولوشن را در تلویزیون دارد. به طور مثال اگر می‌گوییم فرشی ۱۰۰۰ شانه است یعنی در هر یک متر از عرض آن تعداد گره‌ها ۱۰۰۰ عدد است. به همین ترتیب وقتی می‌گوییم که رزولوشن یک صفحه نمایش اچ دی (HD) یا همان 720 پیکسل در 1280 پیکسل است یعنی 720 خط افقی پیکسل در صفحه نمایش تلویزیون وجود دارد.

در  راهنمای خرید تلویزیون کدام رزولوشن بهتر است؟

در انتخاب رزولوشن مناسب باید سه فاکتور مهم بودجه، نیاز و خواسته‌های خانواده و اندازه صفحه نمایش تلویزیون را مد نظر قرار دهید. با بالا رفتن تعداد پیکسل‌ها کیفیت صفحه نمایش نیز افزایش می‌یابد و متعاقباً قیمت نیز بالاتر خواهد رفت. از طرفی هم برخی از رزولوشن‌ها مانند اچ دی (HD) در شرایط بازار امروزی کاملاً منسوخ شده‌اند و رزولوشن فول اچ دی (FullHD) هم روز به روز جای خود را به رزولوشن الترا اچ دی (4K) می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بخاری گازی ؛ معرفی کامل، بهترین برندها و قیمت

در مورد اندازه صفحه نمایش تلویزیون نیز باید عنوان داشت که در صورتی که تلویزیون‌هایی با اندازه صفحه نمایش کمتر از 43 اینچ دارید واقعاً تشخیص تفاوت میان رزولوشن 4K و FullHD دشوار است و شاید اصلاً لازم نباشد هزینه زیادی برای رزولوشن بالاتر پرداخت کرد اما اگر از صفحه نمایش‌هایی با اندازه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنید با توجه به رایج شده استفاده از رزولوشن‌های 4K در بسیاری از کشورها از جمله ایران توصیه می‌کنیم حتماً از رزولوشن‌های 4K استفاده کنید.

با این وجود ناگفته نماند که حتی اگر هم خوره فیلم و سریال باشید باز هم به ندرت می‌توانید محتواهایی با کیفیت 4K پیدا کنید اما نباید از روند پیشرفت در سال‌های آتی نیز غافل شد و رزولوشن‌های بالاتر روز به روز در حالی گسترش هستند.

انواع تلویزیون

ال سی دی (LCD) یا ال ای دی (LED) یا اولد (OLED) یا کولد (QLED)؟ انتخاب کاملاً به شما بستگی دارد. اول از همه باید خدمت شما عرض کنیم که LED و LCD از رایج‌ترین انواع تلویزیون‌های موجود در بازار ایران هستند. صفحه نمایش LED در واقع نوعی از LCD است. به عبارتی تلویزیون‌های LED و LCD هیچ‌گاه در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند. منظور از تلویزیون‌های LED در واقع یک صفحه نمایش LCD با بهره‌گیری از تکنولوژی نور پس زمینه  LED است.

در تلویزیون‌های LCD پیکسل‌هایی از خود نور تولید نمی‌کنند بلکه با چرخش‌های خود باعث می‌شوند که نورهایی با رنگ‌های متفاوت تولید شود. برای تولید رنگ سیاه هم این پیکسل‌ها کاملاً می‌چرخند تا جلوی عبور نور را کاملاً بگیرند اما باز هم مقداری نور عبور خواهد کرد و به همین دلیل هم است که رنگ سیاه در تلویزیون‌های LCD کیفیت خوبی ندارد.

رنگ سیاه در تلویزیون‌های LCD کیفیت خوبی ندارد.

استفاده از دیودهای منتشر کننده نور (LED) در تلویزیون‌های LCD فناوری دیگری است که کیفیت تصویر به مراتب بهتری را به دست می‌دهد. این دیود‌ها در تلویزیون‌ها به سه شکل قرارگیری در لبه‌ها، آرایش گسترده یا تابش مستقیم قرار داده شده‌اند که در شکل زیر می‌توانید انواع آن‌ها را ببینید.

استفاده از دیودهای منتشر کننده نور
استفاده از دیودهای منتشر کننده نور

سایت معتبر ریتینگ در خصوص تلویزیون‌های LCD استاندارد و تلویزیون‌های LCD نوع LED عنوان داشته است که از نظر کیفیت تصویر این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. شاید از خود سؤال کنید که اگر تفاوتی بین آن‌ها نیست؛ چرا این همه به خرید تلویزیون‌های LED تأکید می‌کنند؟ اول اینکه تأکید به تمایز میان LED و LCD از حربه‌های بازارها برای افزایش قیمت است. به لحاظ فنی هم استفاده از LED در ساخت تلویزیون‌ها به صرفه‌تر است و ضخامت تلویزیون را به مراتب کاهش می‌دهد.

در چند سال گذشته نمونه‌هایی از تلویزیون‌های LED تولید شد در آن به جای یک لامپ LED از سه لامپ LED به ازای هر پیکسل استفاده می‌کردند و در نتیجه آن کیفیت تصویر به مراتب بهبود پیدا می‌کرد اما از طرفی هم هزینه تولید این تلویزیون‌های LED به مراتب پر هزینه بود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ به آن تن ندادند و تولید گسترده آن صرف نظر کردند اما در هر صورت تلویزیون‌هایی که امروز در بازار تحت عنوان اولد OLED در بازار موجود هستند شباهت بیشتری با این تلویزیون‌های LED دارند.

در سال اخیر استفاده از دیودهای ارگانیک منتشر کننده نور (OLED) در ساخت تلویزیون‌های استفاده شده است. این دیودهای ارگانیک برخلاف انواع قبلی خود به تنهایی قادر به تولید نور هستند. به همین دلیل هم دیگر نیازی به لایه‌های اضافی ندارند و ضخامت و وزن تلویزیون بسیار کاهش می‌یابد. تابش نور در تلویزیون‌های LCD همیشه ثابت است و با تغییر صحنه‌ها یک رسانه در شدت آن تغییر ایجاد نمی‌شود مگر اینکه روشنایی کلی تلویزیون را کاهش دهیم. در تلویزیون‌های اولد (OLED) تمامی خاموش یا روشن بودن پیکسل بستگی به رسانه در حال پخش دارد و به همین دلیل هم مصرف انرژی بسیار متغیر می‌تواند باشد.

انواع تلویزیون و راهنمای خرید

تلویزیون‌های برای اینکه بتوانند تصاویری باکیفیت را به کاربر ارائه دهند باید نور سفید خالصی را تولید کنند که روش‌های مختلفی همچون استفاده از LED‌ها وجود دارد. در چند سال اخیر استفاده از نقطه‌های کوانتوم برای تولید بهترین نور سفید در تلویزیون‌ها افزایش یافته است. شرکت‌ها و برند‌های مختلف از نام‌های مختلفی برای محصولات خود با این ویژگی استفاده کرده‌اند. شرکت سامسونگ از نام کولد (QLED) و شرکت ال‌جی هم از نام نانوسل استفاده می‌کند.

کدام نوع تلویزیون بهترین کیفیت را دارد؟

انتخاب از میان LCD، LED، OLED و QLED شادید سخت باشد اما واقعاً این چنین نیست. در نظر داشته باشید که کیفیت بهتر، قیمت بالاتری را هم طلب می‌کند؛ بنابراین در وهله اول باید مشخص کنید که بودجه شما در اندازه خرید تلویزیون‌های LED و LCD است یا برای خرید انواع OLED و QLED برنامه ریزی کرده‌اید. با در نظر گرفتن این موضوع از میان LED و LCD‌های معمولی بدون شک LED‌ها به دلیل مصرف انرژی کمتر و زیبایی ظاهری بهتر گزینه مناسب‌تری هستند.

کدام نوع تلویزیون بهترین کیفیت را دارد؟

اولد یا کولد؟ انتخاب با شماست

از طرفی هم انتخاب میان دو نوع تلویزیون OLED و QLED مقدار سخت‌تر است. فناوری اولد (OLED) تقریباً در اختیار شرکت ال‌جی است. البته نه به این معنی که شرکت‌های دیگر توانایی تولید آن را ندارند. از طرفی هم فناوری نقطه کوانتوم یا همان کولد (QLED) را بیشتر با نام سامسونگ می‌شناسند. در اولدها صفحه از خود نور تولید می‌کند اما در کولد نور به فیلترهایی تابیده می‌شود. در واقع اولد نوعی LED واقعی و کولد هم نوعی LCD واقعی است. انتخاب از میان این نوع فناوری واقعاً به سلیقه شما بستگی خواهد داشت. در زیر به مزایا و معایب کلی هر یک از این دو فناوری پرداخته شده است.

مزایای تلویزیون‌های اولد (OLED)

  • حداکثر عمق رنگ‌های سیاه و تیره
  • زاویه دید گسترده و بهتر
  • زمان پاسخگویی بیشتر و در نتیجه موشن بلور یا تاری در اثر حرکت کمتر
  • ضخامت به مراتب کمتر
  • کنتراست بهتر
  • وزن کمتر
  • مصرف انرژی کمتر

معایب تلویزیون‌های اولد (OLED)

  • محدودی در خروجی روشنایی
  • رنگ‌های روشن کاملاً اشباع نیستند.
  • احتمال سوختگی تصویر و کدر شدن بیشتر
  • گران‌تر بودن
  • تولید در اندازه‌های محدودتر

مزایای تلویزیون‌های کول (QLED)

  • روشنایی به مراتب بیشتر
  • حجم رنگی بیشتر
  • نشان دادن طیف رنگی گسترده
  • در دسترس بودن در اندازه‌های بیشتر تا 100 اینچ
  • بدون خطر سوختگی و کدر شدن تصویر
  • قیمت به نسبت ارزان‌تر

معایب تلویزیون‌های کولد (QLED)

  • زاویه دید محدود
  • محدودی بسیار در به تصویر کشیدن رنگ‌های سیاه و تیره
  • ضخامت و وزن زیاد
  • زمان پاسخگویی کندتر

با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد تلویزیون‌های اولد از نظر کیفیت تصویر، زاویه دید، کنتراست، مصرف انرژی و وزن مزیت‌های بالقوه‌تری در مقایسه با تلویزیون‌های کولد دارند. تلویزیون‌های کولد (QLED) مزیت‌های خاص خود را دارند که شاید به مانند اندازه‌های بزرگ‌تر از 100 اینچ زیاد به کار کسی نیاید. روشنایی بسیار زیاد این نوع از تلویزیون‌ها آن‌ها برای استفاده در شرایط نوری روش بسیار مناسب کرده است. از سوی دیگر هم از آنجایی که این تلویزیون‌ها نوعی LCD هستند پس از بابت کیفیت و طول عمر آن می‌توان مطمئن بود زیرا سال‌های زیادی است که در حال آزمون پس دادن هستند.

تلویزیون‌های سه بعدی (3D) بخریم یا نه؟

تلویزیون‌های سه بعدی (3D) بخریم یا نه؟

از همان ابتدا که وارد مغازه‌ای برای خرید تلویزیون می‌شوید با انواع و اقسام اصطلاحات و فناوری‌های دهن پر کن روبه‌رو خواهید شد. نمایش سه بعدی نیز از جمله‌ای این فناوری‌ها است و در آغاز ورود آن به ایران بسیاری این فناوری را به موارد دیگری ترجیح دادند. به طور کلی بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر از نظر بودجه محدودیت دارید پس بهتر است که نسل اول هیچ فناوری را خریداری نکنید که به عنوان نمونه در دنیای امروز تلویزیون‌ها می‌توان به رزولوشن تصویر 8K اشاره کرد.

با این همه فناوری سه بعدی در هنگام ورود به بازار بسیار رواج پیدا کرد اما استفاده از آن به دلایل مختلفی از جمله تولید بسیار کم محتواهای مختلف آن‌چنان که باید گسترده نشد و امروزه شاهد آن هستیم که در کنفرانس‌های فناوری مختلف کمتر حرفی از امکان نمایش سه بعدی تلویزیون‌ها زده می‌شود. با این وجود بهتر است هزینه‌هایی که می‌خواهید صرف قابلیت نمایش سه بعدی بکنید را برای امکانات دیگری همچون اندازه بزرگ‌تر، کیفیت بهتر و هوشمند بودن تلویزیون کنار بگذارید.

تلویزیون هوشمند بخریم یا نه؟

از نکات دیگر که در راهنمای خرید باید به آن دقت داشت همین موضوع هوشمند بودن است. تلویزیون‌های هوشمند بدون شک قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که اگر بتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم واقعاً استفاده از تلویزیون معنای دیگری خواهد یافت. شایان ذکر است که از نظر کیفیت تصویر میان تلویزیون‌های هوشمند و غیر هوشمند هیچ تفاوتی وجود ندارد. سیستم‌های هوشمند مختلفی همچون تایزن و آندروید روی تلویزیون‌ها نصب می‌شوند.

تلویزیون هوشمند بخریم یا نه؟ راهنمای خرید تلویزیون

از طرفی هوشمند بودن تلویزیون‌ها در ایران به دلیل تحریم بودن و گران بودن اینترنت معنای آن‌چنانی به خود نخواهد گرفت اما از برنامه‌های ایرانی فعال در حوزه رسانه می‌توان با حجم مصرفی بسیار پایین و حتی رایگان استفاده کرد. اتصال بهتر به گوشی، سرعت بیشتر تلویزیون و راحتی بیشتر در استفاده از تلویزیون از مزیت‌های هوشمند یا اسمارت بودن دستگاه است. با این همه این بودجه شما است که امکان انتخاب این فناوری را به شما خواهد داد.

سخن آخر

انتخاب تلویزیون به دلایل مختلفی می‌تواند به یک موضوع پیچیده تبدیل شود. نداشتن اطلاعات کافی در مورد فناوری‌ها و برندهای معروف از جمله مهم‌ترین دلایل این موضوع هستند. در این راهنمای خرید تلویزیون سعی کردیم که مروری بر ارزش خرید انواع برندها و فناوری‌ها رایج داشته باشیم تا بتوانید در خرید خود انتخاب بهترین داشته باشید. کیفیت و اندازه تصویر را در اولویت اول خود، هوشمند بودن را در اولویت بعدی و زیبایی ظاهری، کیفیت صدا، سه بعدی بودن را در اولویت‌های آخر خود قرار دهید.

منبع
trendrrmediumrtingsdigitaltrendsrtings
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیرمیخوام تلویزیون بخرم و بین دو مارک پانورامیک 55 اینچ فورکی و سینگل 55 اینچ فورکی موندم کدوم بهتره؟هم از لحاظ کیفیت و هم قطعات؟ممنون میشم راهنمایی کنید 

    1. سلام وقت شما بخیر
      پیشنهاد ویکی ساختمون در این رنج قیمتی برای شما تلویزیون شیائومی مدل 4s هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا