مقالات کارگشا

انواع دیوارپوش ارزان قیمت، معرفی دیوارپوش های باکیفیت موجود در بازار ایران

دیوار‌های داخلی و خارجی فضا‌ها بسیار مناسب برای اجرای طرح‌های دکوراتیو دلخواه هستند. به‌منظور تزئین سطح دیوار‌ها چه در فضاهای داخلی و چه خارجی از دیوارپوش‌های استفاده‌ می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع دیوار‌های پوش‌های ارزان قیمت موجود در بازار ایران بپردازیم. دیوارپوش‌های در فضای داخلی ساختمان‌ها علاوه بر جنبه زیباشناختی مزیت‌های قابل توجهی دیگری دارند که برخورداری از آن‌ها تا حدود زیادی به نوع دیوارپوش استفاده شده بستگی دارد. با این وجود، جنبه زیباشناختی دیوارپوش در ایران بسیار مورد توجه است و انتخاب نوع دیوارپوش هم بر اساس همین موضوع صورت‌ می‌گیرد.

انواع دیوارپوش ارزان قیمت

امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت ساخت و ساز حاصل شده است تقریباً هر چیزی را به‌عنوان دیوارپوش‌ می‌توان به کار برد. با گشت و گذاری در بازار ایران به انواع مختلفی از دیوارپوش‌ها از فلزی گرفته تا چوبی برخورد خواهید داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید که برخی از انواع دیوارپوش‌ها قیمت‌های بالایی دارند و متعاقباً بسیاری هم از انتخاب آن‌ها صرف‌نظر می‌کنند. بر همین اساس هم در این مطلب به انواع دیوارپوش ارزان قیمت موجود در بازار ایران‌ می‌پردازیم. از انواع دیوارپوش ارزان قیمت موجود در بازار ایران‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دیوارپوش پی‌وی‌سی
  • دیوار پوش ام دی اف
  • دیوارپوش چوبی
  • دیوارپوش سنگی
  • دیوارپوش کاغذی

دیوارپوش‌های چرمی، پارچه‌ای و سه‌بعدی که در جنس‌های مختلفی در بازار موجود هستند قیمت‌های به نسبت بالاتری دارند و به همین دلیل در لیست دیوارپوش‌های ارزان قیمت قرار نمی‌گیرند.

مطلب پیشنهادی: پایدار سازی ساختمان

دیوارپوش پی‌وی‌سی

دلایل زیادی برای انتخاب این نوع از دیوارپوش وجود دارد. دیوارپوش پی‌وی‌سی که با طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار ایران موجود هستند عمدتاً قیمت‌های بسیار مناسبی دارند و مهم‌ترین دلیل پرکاربرد بودن دیوارپوش پی‌وی‌سی را می‌توان ارزان قیمت بودن آن‌ها دانست.

دیوارپوش ارزان قیمت

دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی علی‌رغم ارزان قیمت بودن از ویژگی‌های فیزیکی بسیار خوبی برخوردار هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراشیدگی دارند. از دیگر مزیت‌های قابل توجه این نوع از دیوارپوش‌های ارزان قیمت قابلیت شستشوی آن‌ها است. به طور خلاصه مزیت‌های بالقوه دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی را‌ می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • این نوع از دیوارپوش‌ها استحکام بالایی به‌ویژه در برابر ضربه دارند.
  • عایق حرارتی و صوتی خوبی هستند.
  • دیوارپوش‌های ارزان قیمت پی‌وی‌سی در مدل‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی در دسترس هستند.
  • اتصال و نصب پی‌وی‌سی از طریق اتصالات کشویی صورت‌ می‌گیرد و همین موضوع باعث تسهیل سازی نصب این دیوارپوش‌ها شده است.
  • در مقایسه با سایر دیوارپوش‌ها وزن بسیار کمی دارند.
  • ضخامت ورق‌های دیوارپوش پی‌وی‌سی بسیار کم است و به همین دلیل هم فضای به مراتب کمتری را در مقایسه با سایر دیوارپوش اشغال‌ می‌کند.
  • مقاومت بالایی در برابر رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها دارند.

مطلب پیشنهادی: تخریب ساختمان

دیوارپوش ام دی اف

دیوارپوش‌های نوع ام دی اف (MDF) که در بازار ایران از انواع دیوارپوش‌های ارزان قیمت به شمار‌ می‌روند. ام دی اف از فرآورده‌های چوب است که به روش خشک تولید و ساخته‌ می‌شود. این نوع از دیوارپوش‌های ارزان قیمت در کل به دو صورت خام یا هایگلاس شده مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

دیوارپوش چرمی

دیوارپوش ام دی اف به دلیل نوع فرایند ساخت آن و امکان استفاده از روکش‌های تزئینی در آن در سبک‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی در دسترس هستند و به همین دلیل هم‌ می‌توان آن‌ها را بخش‌های مختلفی از خانه به کار برد. دلیل عمده استفاده از دیوارپوش‌های نوع ام دی اف جنبه زیباشناختی و طبیعی بودن آن‌ها است.

دیوارپوش‌های ام دی اف نسبت به دیوار پوش‌های نوع پی‌وی‌سی علی‌رغم اینکه قیمت‌های به نسبت بالاتری دارند و در خصوص ویژگی‌های ساختاری مانند عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر ضربه و رطوبت نیز در مقایسه با نوع پی‌وی‌سی هیچ‌گونه مزیت قابل توجهی را به کاربر نمی‌دهند اما با این وجود لمس گرم‌تر و حس بهتری را به افراد منتقل‌ می‌کنند.

دیوارپوش ام دی اف

دیوارپوش‌های نوع ام دی اف مقاومت نسبی در برابر رطوبت، ضربه و خراشیدگی دارند اما از مقاومت 100 درصدی در این خصوص برخوردار نیستند. نصب این دیوارپوش‌های نسبتاً آسان و از طریق چسب صورت‌ می‌گیرد. بسیاری از ویژگی‌های این دیوارپوش‌ها به ورق پوششی است که به‌منظور تزئین روی ام دی اف‌های خام استفاده‌ می‌شود.

«جهت اجرای دیوارپوش منزل، محیط کار و … می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

دیوارپوش چوبی

از دیگر گزینه‌های جذاب برای استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک المان طراحی در فضای داخلی خانه‌ها، دیوارپوش‌های چوبی هستند. دیوارپوش‌های چوبی اگرچه از نقطه نظر قیمت نسبت به دیگر انواع دیوارپوش‌های ارزان قیمت کمی گران‌تر هستند اما به دلیل ویژگی‌های بصری منحصر به فردی دارا هستند و یکی از گزینه‌های ایده آل برای طراحی فضاهای داخلی هستند.

دیوارپوش چوبی ارزان قیمت

دیوارپوش‌های چوبی وزن نسبتاً کمی دارند. در ضخامت‌های مختلف در بازار در دسترس هستند. به کارگیری و برش آن‌ها ساده بوده و‌ می‌توان آن‌ها را اشکال هندسی مختلف در سطوح مختلف به کار برد. بدون شک حس خاصی که در تماس با چوب به فرد منتقل‌ می‌شود و برجستگی شاخصی که به فضا‌ می‌دهد مهم‌ترین دلیل استفاده از این دیوارپوش‌ها است.

اگرچه دیوارپوش‌های چوبی را‌ می‌توان به صورت کاملاً خام و بدون هیچ‌گونه پوششی به کار برد اما اگر قصد استفاده از آن‌ها برای مدت زمان طولانی یا در محیط‌هایی خاص مانند آشپزخانه را دارید بهتر است از روکش‌های مناسب روی آن‌ها استفاده کنیم.

استفاده از دیوارپوش‌های چوبی به دلایل زیست‌محیطی و همچنین قیمت بالای آن‌ها به‌ویژه در یکی دو سال اخیر به شدت کاهش یافته است و در صنعت ساخت و ساز دیوارپوش‌های ارزان قیمت ام دی اف را به نوع چوبی ترجیح‌ می‌دهند.

مطلب پشنهادی: عایق کاری ساختمان

دیوارپوش سنگی

قیمت مصالح به کار رفته در صنعت ساختمان‌سازی از جمله انواع دیوارپوش‌ها به واسطه میزان در دسترس بودن مصالح در آن منطقه کنترل‌ می‌شود. بر همین اساس و با توجه به فراوانی مصالح سنگی در سال‌های اخیر استفاده از دیوارپوش سنگی ارزان قیمت در فضاهای خارجی و همچنین داخلی به شدت افزایش یافته است.

دیوارپوش سنگی

این نوع از دیوار پوش‌ها علی‌رغم ارزان قیمت بودن مزیت‌های قابل توجهی در خصوص ویژگی‌های فیزیکی مانند مقاومت در برابر ضربه و خراش دارند. از طرفی هم این دیوارپوش‌ها در انداز‌ه‌های مختلفی در دسترس هستند که باعث‌ می‌شود استفاده از آن‌ها با پرتی کمی همراه باشد. این موضوع خود از عوامل به صرفه سازی این دیوارپوش‌ها از لحاظ هزینه است.

ناگفته نماند که این دیوارپوش‌های ارزان قیمت در هنگام اجرا روی دیوار یک سری فواصل کوچک و بزرگ میان قطعات دیوارپوش شکل‌ می‌گیرد که محل تجمع گرد و غبار یا لانه گذاری برخی از حشرات‌ می‌شود که تمیز کردن آن هم خالی از دردسر نخواهد بود. بر همین اساس هم این نوع از دیوارپوش‌های ارزان قیمت عمدتاً در اندازه‌های کوچک مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

دیوارپوش سنگی

دیوارپوش کاغذی

دیوارپوش‌های کاغذی که بیشتر ما آن‌ها را به‌عنوان کاغذ دیواری می‌شناسیم نیز از انواع ارزان قیمت هستند که سابقه طولانی در خانه‌های ما ایرانی‌ها هم دارند و امروز هم بدن شک پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع دیوارپوش هستند. اگر بگوییم که طرح و رنگ این نوع از دیوارپوش‌ها بی‌نهایت هستند، پر بیراه هم نگفته‌ایم. درجه سفارشی‌سازی در این نوع از دیوارپوش‌های ارزان قیمت بسیار بالا است.

کاغذ دیواری ارزان قیمت

ارزان قیمت بودن، پرتی کم و اشغال کم فضا، نصب و کاربری آسان و قابلیت شستشو بودن از عمده‌ترین مزایای این دیوارپوش‌های کاغذی به شمار‌ می‌روند.

سخن آخر

وقتی که پای هزینه در میان باشد مسلماً انتخاب دیوارپوش مناسب به چند تا ازا انواع ارزان قیمت محدود خواهد شد. دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی، ام دی اف، سنگی، چوبی و کاغذی از ارزان قیمت‌های بازار ایران هستند. انتخاب از میان این گزینه‌ها به سلیقه و کاربری فضای مدنظر بستگی دارد اما در هر صورت استفاده ترکیبی از چند مورد از این دیوارپوش‌ها بدون شک گزینه کاملی خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا