مقالات کارگشا

اصول طراحی نمای مدرن و معرفی ساختمان های ایران و جهان با نمای مدرن

اجرای نمای ساختمان‌ها نیز از اصول و استانداردهای مشخصی تبعیت می‌کند‍. انتخاب سبکی خاص از نما و پیروی از دستورالعمل‌های آن در اجرا ا ز جمله نکاتی است که در نماسازی ساختمان‌های مختلف باید به آن دقت داشت. سبک‌های خاصی از نما وجود دارد که نوع مدرن آن در سال‌های اخیر به مراتب رو به افزایش بوده است. اجرای نمای مدرن در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه بیشتر با نمای مدرن آشنا خواهیم شد.

نمای مدرن به چه معناست؟

در نمای مدرن با استفاده از فناوری‌های نوین ساخت و ساز، به‌ ویژه استفاده از فولاد، بتن و شیشه سعی می‌شود که ایده‌های مورد نظر را طرح کرد. ایده اصلی در معماری مدرن این است که فرم باید از عملکرد پیروی کند و تا درجه زیادی ساده گرایی را در آغوش بگیرد. همچنین در نماهای مدرن تزیین و اضافه کاری به صورت‌های مختلفی رد می‌شود.

نمای مدرن به چه معناست؟

نمای مدرن، کی و کجا؟

واقعیت این است که نمای مدرن بر اساس شواهدی که نیاز چندانی به کند و کاو ندارند روز به روز در حال گسترده شدن در نمای ساختمان‌های تجاری و مسکونی هستند. با این همه این نما را نمی‌توان تحت هر شرایطی و در هر مکانی اجرا کرد. برای نمای مدرن باید یک سری پیش نیاز‌ها فراهم باشند. اولین نکته این است که نمای مدرن باید هم راستا با طراحی داخلی ساختمان باشید. مورد دیگری نیز که باید به آن توجه داشت همخوانی نمای ساختمان با کاربری آن است. ساختمان‌ها کاربری‌های مختلفی دارند. تجاری، اداری، صنعتی، بهداشتی، مسکونی و آموزشی از جمله کاربری‌های ساختمان‌ها هستند. مسلما نمای یک ساختمان آموزشی باید با یک ساختمان صنعتی متفاوت باشد. به عبارتی نمای ساختمان باید به گونه‌ای باشد که خبر از رمز و راز درون آن بدهد.

بیشتر بخوانیدنمای ویلا : با این همه ایده دست خالی برنمیگردی!

اصول طراحی نمای مدرن

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد طراحی نمای مدرن به منظور به دست دادن نتیجه‌ای مطلوب از یک سری اصول خاص پیروی می‌کند که سعی شده است در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شود.

تعادل

وجود تعادل از مهم‌ترین اصول در طراحی نمای مدرن است. تعادل میان المان‌های به کار رفته در نما برقرار خواهد شد. متقارن، نامتقارن و شعاعی سه نوع اصلی از تقارن‌های به کار رفته در نماهای مدرن محسوب می‌شوند. روندهایی که امروزه در طراحی نماهای مدرن دنبال می‌شود بیشتر نشانه‌هایی از وجود تعادل نامتقارن را از خود بروز می‌دهند. در این نوع تعادل سعی می‌شود که با استفاده از المان‌های مختلف یک جذابیت بصری یکسان را در نما ایجاد کرد.

نماهای مدرن متقارن حالتی رسمی دارند اما نماهای مدرن نامتقارن کمتر حالت رسمی دارند و دست یابی به آن به خلاقیت طراح بستگی دارد. با این همه اگر در اجرای نمای مدرن نامتقارن بتوان موفق بود، در نهایت می‌توان شاهد یک نمای کاملاً زنده و متحرک بود.

اصول طراحی نمای مدرن

تکرار

تکرار از دیگر اصول آشکار در طراحی نمای مدرن به شمار می‌رود. در این تکنیک و اصل، طراح از یک ویژگی مشخص در الگویی تکراری استفاده می‌کند. این ویژگی می‌تواند یک المان یا بخشی از ایک المان و متریال باشد. در نماهای خارجی ساختمان این ویژگی اغلب المان‌های مختلف مانند چوب، رنگ و شکل هندسی آن‌ها است. این اصل از آن جهت می‌تواند نقش مهمی را در طراحی نمای مدرن ایفا کند زیرا که بی نهایت احتمال برای تکرار، استفاده از الگوها، رنگ‌ها، بافت‌ها و المان‌ها وجود دارد. در استفاده از المان‌ها و ویژگی‌های مختلف در طراحی نما هیچ محدودیتی وجود ندارد. به عبارتی هر المان و مصالحی که با نمای مدرن همخوانی داشته باشد را می‌تواند بر اساس این اصل به کار برد.

بیشتر بخوانید: نمای سنگی ساختمان : انواع سنگ ها، نحوه اجرا و معرفی چند ایده

توالی

از دیگر اصول مهم طراحی نمای مدرن توالی و پیشرفت است. هدف از این اصل در واقع ایجاد روندهای افزایشی و کاهشی در کمیت‌ها، ویژگی‌ها و المان‌ها است. به طور مثال می‌توان به استفاده از المان‌ها با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف اشاره کرد. از دیگر نمونه‌های می‌توان به حرکت محو شونده رنگ‌ها یا المان‌ها به سمت یکدیگر اشاره کرد.

اصول طراحی نمای مدرن

گذر

گذر که موجب ایجاد و شکل گیری جریان‌هایی نرم و آهسته می‌شود از دیگر اصول مهم در طراحی نمای مدرن تلقی می‌شود. استفاده مناسب از المان‌ها و به کار گیری شکل، اندازه و رنگ‌ها در ارتباط با دیگر المان‌ها باعث می‌شود که قسمت‌های مختلف نما ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند.

تضاد

از وظایف مهم طراح در اجرای نمای مدرن برجسته سازی آن است تا بتواند نظر عابران پیاده را به خود جلب کند. به همین دلیل هم تضاد در نماهای مدرن مهم تلقی می‌شود. تضاد در واقع عبارت از تقابل یک المان در برابر المان دیگر است. از مهم‌ترین المان‌هایی که در دست یابی به این مهم می‌تواند بسیار مفید باشد، رنگ و آهنگ آن‌ها است. شکل‌های هندسی نیز می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. از دیگر اهمیت‌های تضاد این است که می‌تواند تا حدود زیادی نمای مدرن را از یکنواختی زیاد خارج کند.

قیاس و مقیاس

این دو اصل مهم در طراحی نماهای مدرن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند که به شکل و اندازه انواع المان‌ها مربوط می‌شود. مقیاس اندازه یک شی و المان در مقایسه با انداز یک المان دیگر است و قیاس هم اشاره به نسبت یک المان به المان دیگر دارد.

قیاس و مقیاس

رنگ

رنگ از دیگر اصول طراحی نمای است که نقش فوق‌العاده‌ای را در این خصوص ایفا می‌کند. توانایی کار کشیدن رنگ‌ها در کنار یکدیگر خود یک هنر و علم است. رنگ را در نمای مدرن می‌توان به منظور‌های مختلفی از جمله تعادل، تضاد و گذر به کار برد.

ویژگی‌های نمای مدرن

نماهای مدرن با طراحی خاص خود همگی از یک سری مشخصات برخوردار هستند که آن را از دیگر سبک‌های طراحی نمای خارجی ساختمان متمایز می‌سازد. در زیر به مواردی از این اصل اشاره شده است.

  • تزیینات در نماهای مدرن جایی ندارد. طرح‌ها و المان‌های پر زرق و برق به کمترین صورت ممکن در این نماها به کار گرفته می‌شوند. نماهای مدرن خصلتی ساده دارند.
  • نماهای مدرن سرشار از خطوط افقی و عمودی و شکل‌های راست گوشه هستند.
  • استفاده از مصالح و فناوری‌های نوین از پایه‌های مهم این سبک از طراحی نما است.
  • استفاده از مصالح سنتی نیز در نماهای مدرن دیده می‌شود اما استفاده از آن به شیوه‌ای انقلابی و نوین است. چوب، سنگ و آجر از جمله این مصالح هستند که استفاده از آن‌ها کم هم نیست.
  • در نمای مدرن بر استفاده سرراست و بدون پیچیدگی از مصالح تأکید می‌شود. برای نمونه چوب‌ها در این نما عمدتاً رنگ نمی‌شوند و تنها به آن‌ها یک جلا می‌دهند و در این صورت چوب می‌تواند ماهیت اصلی خود را نشان دهد.
  • استفاده حداکثری از نیروهای طبیعت مانند نور خوشید از دیگر ویژگی‌های شاخص نمای مدرن محسوب می‌شود.

ویژگی های نمای مدرن

نمای مدرن در ایران

روندها و مصالحی که در اجرای نماهای مدرن در کشور ما ایران به کار گرفته می‌شود تفاوت‌هایی با نمونه‌های روز دنیا دارد. در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره شده است.

نمای مدرن ساختمان ارسی خانه در تهران

  • پروژه: اُرسی خانه
  • موقعیت: خیابان نصر (گیشا)، تهران، ایران
  • معماری: استودیو معماری کیوانی و همکاران

مای ساختمان مدرن ارسی خانه در گیش

نمای مدرن ساختمان روزن در تهران

  • پروژه: ساختمان مسکونی روزن
  • موقعیت: زعفرانیه، تهران، ایران
  • معماری: شرکت طرح و ساخت ری را

نمای مدرن ساختمان روزن در تهران

نمای مدرن ساختمان مینا در تهران

  • پروژه: ساختمان مسکونی مینا
  • موقعیت: نیاوران، تهران
  • معماری: معماران رویداد

نمای مدرن ساختمان مینا در تهران

نمای مدرن ساختمان اداری طاها در اصفهان

  • پروژه: معماری ساختمان اداری تجاری طاها، اصفهان
  • معماری: شرکت مکان پایدار نقش جهان
  • موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان وحید، چهارراه رودکی

نمای مدرن ساختمان اداری طاها در اصفهان

نمای مدرن ساختمان مسکونی جی شیر در اصفهان

  • پروژه: معماری ساختمان مسکونی جی شیر، حامد مرادی، اصفهان
  • معماری: گروه معماری الشتر
  • موقعیت: اصفهان

نمای مدرن ساختمان مسکونی جی شیر در اصفهان

نمای مدرن ساختمان مسکونی در اصفهان

  • پروژه: طراحی نما و معماری ساختمان مسکونی در اصفهان
  • معماری: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • موقعیت: اصفهان، ایران

نمای مدرن ساختمان مسکونی در اصفهان

نمای مدرن ساختمان مسکونی در تهران

  • پروژه: طراحی نما و معماری ساختمان مسکونی گوشواره‌ها، رضا حبیب زاده، درکه
  • معماری: رضا حبیب زاده
  • موقعیت: تهران، درکه

نمای مدرن ساختمان مسکونی در تهران

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

جدیدترین و نوین‌ترین روند‌های مدرن در طراحی نمای خارجی در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف در جهان به کار برده می‌شود که بسیاری از آن‌ها هنوز برای سبک طراحی مدرن در ایران غریبه هستند. در ادامه به نمونه‌هایی شاخص از طراحی نمای مدرن از سرتاسر جهان اشاره شده است.

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

نمای مدرن در سایر نقاط جهان

سخن آخر

سبک‌های مختلفی را می‌توان در اجرای نمای خارجی ساختمان‌ها به کار برد. شواهد نشان از این دارند که در سال‌های اخیر چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان گرایش به استفاده از نمای مدرن در حال افزایش بوده است. اهداف مختلفی که در نمای مدرن دنبال می‌شود سازگاری بیشتری با شرایط زندگی امروزی دارند و به همین سبب هم تمایل به استفاده از آن بیشتر شده است. در بالا به اصول و ویژگی‌های نمای مدرن و همچنین نمونه‌هایی از آن در ایران و سایر نقاط جهان اشاره شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا