مقالات کارگشا

اجرای پارتیشن اداری : ایجاد فضای خصوصی برای کارمندان با هزینه کم

پارتیشن اداری از مناسب‌ترین راه‌های ایجاد فضای خصوصی بدون نیاز به نوسازی یا بهسازی است. پارتیشن‌های اداری با توجه به جنس، کاربری، ارتفاع و … به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. پارتیشن اداری یک فضای خصوصی یا نیمه خصوصی را برای کارمندان و مراجعین یک اداره یا شرکت فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی و معرفی انواع پارتیشن اداری، روش نصب و اجرای آن می‌پردازیم. در ادامه با کارگشاهمراه باشید.

انواع پارتیشن اداری

چرا پارتیشن اداری؟

حتما با صحنه یک سالن بزرگ با تعداد زیادی اتاق کار ساخته شده با پارتیشن که میزکار کارکنان در آن‌ها قرار دارد در فیلم‌ها روبرو شده‌اید. شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌ها برای صرفه جویی در هزینه ساخت معمولا، دفاتر کار کارکنان را یک سالن بزرگ انتخاب می‌کنند.

در این صورت هزینه کمتری برای ساخت دیوارهای داخلی، لوله‌کشی و سیم‌کشی تاسیسات برقی و مکانیکی پرداخت می‌کنند و همین‌طور هزینه نگهداری و تعمیرات را هم کاهش می‌دهند. تامین خنکی در تابستان و گرما در زمستان هم به این روش ساده‌تر است و نیازی به اجرای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی برای همه اتاق‌ها کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی هم معمولا شرکت‌ها دفاتر کار خود را اجاره می‌کنند زیرا هزینه خرید یک دفتر بزرگ در بهترین منطقه شهر، هزینه‌های زیادی را بر دوش شرکت‌ها می‌گذارد. وقتی دفتر کار اجاره‌ای باشد، ایجاد دکوراسیون پایدار در آن هزینه‌بر و  اشتباه است زیرا با تغییر مکان همه آن چیدمان بلااستفاده خواهد بود. در اینجاست که دکوراسیون موقت از جمله پارتیشن اداری پا به عرصه می‌گذارد.

انواع پارتیشن اداری کدام است؟

همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، پارتیشن اداری و به طور کلی پارتیشن‌ها از نظر جنس، ارتفاع و کاربری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

پارتیشن اداری شیشه‌ای

در بین شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات و وسایل هوشمند پارتیشن اداری شیشه‌ای از محبوبیت زیادی برخوردار است. زیرا علاوه بر عبور نور، ارتباط دیداری را بین کارمندان برقرار نگه می‌دارد. در اینگونه شرکت‌ها ارتباط چشمی و همفکری و کار گروهی اهمیت زیادی دارد. از طرفی هم کارمندان به فضای خصوصی نیاز دارند از این رو پارتیشن اداری شیشه‌ای گزینه مناسبی است.

پارتیشن اداری شیشه‌ای از جنس سکوریت در انواع فریم‌دار، بدون فریم یا فریم لس، تک‌جداره، دوجداره و مات شونده تولید و عرضه می‌شوند که با توجه به نیاز و کاربری آن در محل مناسب استفاده می‌شوند.

پارتیشن بدون فریم و فریم‌دار تنها از نظر زیبایی شناختی تفاوت دارند و نوع کاربری آن‌ها تفاوت زیادی ندارد و برای جدا کردن فضاهای معمولی اداری که استفاده عمومی از آن‌ها می‌شود کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع پارتیشن چوبی مناسب برای خانه و ادارات+ مزایا و معایب

پارتیشن تک‌جداره یا دوجداره معمولا برای جداکردن فضاهایی مانند اتاق کنفرانس و اتاق‌های مهم مانند اتاق رئیس شرکت یا معاونان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به درخواست مشتری در هر دو مدل تک‌جداره و دوجداره اجرا می‌شوند، مدل دوجداره برای عایق بودن صدا کاربرد دارد و تنها مزیت آن نسبت به مدل تک‌جداره است.

پارتیشن اداری شیشه‌ای با حالت مات شونده از آنجایی که نسبت به دیگر انواع پارتیشن اداری قیمت بالاتری دارد، در اتاق‌های مهم مانند اتاق کنفرانس یا اتاق رئیس که ایجاد فضای خصوصی اهمیت دارد، اجرا می‌شود. پارتیشن اداری مات شونده در واقع یک پلاسما در یک محیط بسته است که با جریان الکتریسیته به حالت مات در می‌آید و با قطع آن شفاف می‌شود.

پارتیشن اداری شیشه ای

پارتیشن ام دی اف (MDF)

این نوع پارتیشن معمولا در دفاتر و ادارات دولتی که جو سنگینی در آن‌ها حاکم است و معمولا مراجعین زیادی در آنجا رفت و آمد می‌کنند، پرطرفدار هستند. زیرا فضای خصوصی نسبتا ثابتی ایجاد می‌کنند و استحکام بالایی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: انواع ام دی اف (MDF) چیست و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

پارتیشن اداری ام دی اف معمولا در دو ارتفاع 210 سانتی‌متری و تا سقف تولید و اجرا می‌شوند. در ایران از این نوع پارتیشن بیشتر به عنوان دیوار استفاده می‌شود و کاربری پارتیشن را از دست داده است. اگر در مکانی که این پارتیشن نصب می‌شود، نور کافی وجود نداشته باشد، از یک ردیف شیشه هم در طراحی و ساخت آن استفاده می‌شود که معمولا با یک پرده کره‌کره‌ای قابل پوشاندن است.

پارتیشن ام دی اف (MDF)

پارتیشن پارچه‌ای

این پارتیشن بیشتر در محیط‌های بیمارستانی کاربرد دارد و در محیط‌های اداری بیشتر برای جداکردن فضای ورودی و سرویس بهداشتی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. از آنجایی که این پارتیشن توانایی حمل و نقل بالایی دارد و قابل شستشو است در بسیاری از محیط‌ها و حتی در محیط‌های مسکونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصب پارتیشن اداری چگونه است؟

در ابتدا با یک شرکت ارائه دهنده خدمات دکوراسیون داخلی یا ساختمانی تماس حاصل می‌شود و متخصصان برای بازدید و اندازه گیری، به محل اجرای پارتیشن اعزام می‌شوند. معمولا با توجه به نیاز کارفرما، سلیقه و سبک دکوراسیون داخلی محل، متخصان به ارائه یک پلان از بالا می‌پردازد و در آن چگونگی چینش پارتیشن‌ها، جنس و کاربری آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

پس از ارائه پلان و تایید آن از سوی کارفرما، اقدام به زیر سازی و سپس نصب پارتیشن‌ها می‌شود. زیرسازی‌های لازم برای نصب پارتیشن، شامل تعویض یا تعمیر کفپوش و اجرای سقف کاذب یا تعمیرات لازم در صورت وجود، ضروری است؛ زیرا پارتیشن اداری آخرین جز از دکوراسیون داخلی است که نصب می‌شود و با توجه به موقتی بودن آن ممکن است در صورت لزوم جابجا یا برداشته شود. بنابراین باید از اجرای دیگر اجزا دکوراسیون داخلی مانند سقف کاذب، کفپوش و … پس از آن خودداری شود.

نصب پارتیشن اداری با توجه به نوع آن شامل اجرای فریم یا چارچوب سپس اجرای خود پارتیشن و در نهایت رگلاژ و محکم کردن است. برخی از پارتیشن‌ها دارای فریم پی وی سی و  آلومینیومی هستند که معمولا در کارگاه ساخته می‌شوند و در محل مونتاژ شده و در نهایت نصب می‌شوند.

نصب پارتیشن اداری چگونه است؟

سخن آخر

شرکت‌های بزرگ برای کاهش هزینه ساخت، دکوراسیون فضای اداری و نظارت بیشتر بر کارکنان خود به پارتیشن بندی فضاهای بزرگ روی می‌آورند. پارتیشن اداری معمولا شامل دو نوع شیشه‌ای و ام دی اف است. پارتیشن اداری مدرن را از ترکیبی از فلز و شیشه و پارتیشن اداری کلاسیک را ترکیبی از ام دی اف و چوب می‌سازند. اگر به دنبال شرکت معتبر برای نصب و اجرای پارتیشن اداری مدرن و کلاسیک هستید، شرکت کارگشا می‌تواند راهگشای مطالبات شما باشد. 

«چنانچه نیاز به چیدمان و دکوراسیون داخلی دارید می توانید، درخواست چیدمان و دکوراسیون داخلی خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»       

نویسنده: حمیرا باجلان                                                      

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا