تاسیسات

رادیاتور قرنیزی چیست؟ عملکرد + مزایای این سیستم گرمایشی جدید

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم یکی از جدیدترین سیستم‌های گرمایشی یعنی سیستم رادیاتور قرنیزی را به شما معرفی کنیم که با نام‌های شوفاژ قرنیزی و یا قرنیز حرارتی نیز شناخته می‌شوند. خیلی‌ها وقتی تصمیم می‌گیرند که منزل خود را به سیستم گرمایش پکیج یا موتورخانه شوفاژ مجهز کنند، هنوز درباره سیستم‌های رادیاتور قرنیزی چیزی نشنیده‌اند. آن‌ها اغلب با تعجب می‌پرسند که یعنی نیازی به نصب پره‌های رادیاتور نداریم؟ آیا قرنیز‌ها به تنهایی می‌توانند خانه را گرم کنند؟ سیستم‌های رادیاتور قرنیزی چگونه کار می‌کند؟ اگر شما نیز از همین دسته از افراد هستید، خواندن این مقاله از ویکی‌ساختمون برایتان بسیار مفید خواهد بود.

سیستم رادیاتور قرنیزی چه جنسی دارد؟

ویژگی های سیستم رادیاتور قرنیزی

ساختار رادیاتورهای قرنیزی به طور کلی شامل لوله‌ها و تجهیزات داخلی رادیاتور بعلاوه‌ی روکش می‌باشد. لوله های آبگرم موجود در سیستم رادیاتور قرنیزی اغلب از مسی هستند. به همین علت نیز انتقال حرارت بسیار سریع صورت می‌گیرد و هوای اتاق به سرعت گرم می‌شود.

بسته به شرکت سازنده رادیاتور قرنیزی، ممکن است قطعات آن از جنس‌های مختلفی ساخته شده باشند. اما به طور معمول مس و آلیاژ آلومینیوم رایج‌ترین متریال مورد استفاده در ساخت این نوع از رادیاتورها هستند.

مزایای رادیاتور قرنیزی چیست؟

مزایای سیستم رادیاتور قرنیزی

به طور کلی وقتی یک سیستم جدید جایگزین سیستم‌های قبلی می‌شود نه تنها مزایای سیستم قبلی را داراست، بلکه سعی نموده تا معایب آن را برطرف نماید. رادیاتورهای قرنیزی هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی از مزایای این سیستم‌ها اشاره می‌کنیم:

  • توزیع گرما در این سیستم‌ها بهتر و بهینه‌تر است. گرما در رادیاتورهای قرنیزی به طور یکنواخت توزیع می‌گردد.
  • با استفاده از سیستم رادیاتور قرنیزی ساختمان را با سرعت بیشتری می‌توان به دمای مطلوب رساند.
  • با توجه به اینکه این سیستم‌ها فضایی را برای نصب رادیاتور اشغال نمی‌کنند، در بسیاری از موارد برای تغییرات دکوراسیون و دیزاین منزل کارآمدتر هستند.
  • این سیستم‌ها به سادگی قابل نصب و راه‌اندازی هستند.
  • اجرای این سیستم نیاز به هیچگونه تخریب در هیچ بخشی از ساختمان ندارد. از این رو حتی در ساختمان‌های بسیار قدیمی نیز قابل اجرا هستند.

«چنانچه نیاز به تعمیر و سرویس رادیاتور دارید؛ می‌توانید درخواست تعمیر شوفاژ خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

بد نیست به یک نکته نیز توجه کنید! خیلی از آپارتمان‌نشین‌ها به ویژه آن‌هایی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند در فصل پاییز و زمستان از رادیاتورها برای خشک کردن لباس استفاده می‌کنند. اگر از سیستم رادیاتور قرنیزی استفاده می‌کنید دیگر چنین امکانی را نخواهید داشت.

سیستم رادیاتور قرنیزی چگونه اجرا می‌شود؟

اجرای سیستم رادیاتور قرنیزی

آیا می‌خواهید ساختمان قدیمی‌تان را مجهز به گرمایش پکیج کنید؟ آیا نگران کندوکاری‌ها برای لوله‌کشی پکیج هستید؟ کثیف‌کاری‌ها از یک طرف و اذیت شدن همسایه‌ها به دلیل سروصدای ناشی از عملیات لوله‌کشی از طرف دیگر شاید شما را از انجام این کار منصرف کند! خبر خوب اینکه اگر از سیستم رادیاتور قرنیزی استفاده کنید نیاز به هیچ کدام از این دردسرها ندارید.

آب گرم مورد نیاز سیستم رادیاتور قرنیزی می‌تواند از سیستم موتورخانه مرکزی، سیستم پکیج و حتی سیستم گرمایش خورشیدی تامین شود. این آب گرم از طریق پمپاژ درون لوله کشی موجود در قرنیزها به جریان در می‌آید.

نصب و راه‌اندازی سیستم‌های رادیاتور قرنیزی شامل تشخیص طول مورد نیاز لوله با توجه به محل پروژه و متراژ ساختمان، تعبیه مدارهای رادیاتور قرنیزی، جانمایی لوله‌ها و تنظیم ترموستات برای هر مدار می‌باشد. توجه داشته باشید که اجرای سیستم رادیاتور قرنیزی کاری کاملا تخصصی است که باید به دست متخصصین مربوطه انجام شود.

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای اجرای سیستم گرمایش در ساختمان‌ها وجود دارد. بخاری، سیستم گرمایش اسپیلت، سیستم موتورخانه مرکزی و سیستم گرمایش پکیج از جمله روش‌های قدیمی‌تر گرمایش هستند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا یکی از جدیدترین سیستم‌های گرمایش ساختمان یعنی سیستم رادیاتور قرنیزی را به شما معرفی کنیم. اگر این مقاله را تا انتها خوانده باشید، بدون شک یک آشنایی نسبی با این سیستم پیدا کرده‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی استفاده از رادیاتور قرنیزی دارید در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

شاید این مطالب را نیز درباره سیستم‌های گرمایش ساختمان بپسندید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلامسیستم گرمایش قرنیزی که ما نصب کردیم خیلی سریع از هم پاشید و روکش ها رها شدند.توصیه میکنم اگر کسی قصد داره از این نوع گرمایش استفاده کنه نقاط ضعفش رو ببینه و تصمیم بگیره

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون که تجربیاتتون رو با کاربران ویکی ساختمون به اشتراک می گذارید.
      فقط محبت می‌کنید علت رو هم بفرمایید!
      علت اینکه سیستم گرمایشی قرنیزی شما به سرعت خراب شده را چه می‌دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا