مقالات کارگشا

کولر گازی چند هزار بخریم؟ راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

خرید کولر گازی بر اساس متراژ جزو کارهای بسیار حساس بوده و تهیه کولر در بیشتر مناطق کشور ما خصوصاً نواحی گرم سیری حیاتی است. قبل از اینکه به دنبال کولر گازی بگردید، باید بدانید نیازهای شما چیست و به دنبال چه نوع کولر گازی بگردید چرا که در بازار متنوع کولرهای گازی مطمئناً سردرگم خواهید شد. در ادامه با ما باشید تا یک راهنمایی کامل خرید کولر گازی را با یکدیگر مرور کنیم.

نحوه عملکرد کولر گازی

نام این نوع کولرها کمی فریبنده است اگرچه عاملی که باعث سرمایش محیط می‌شود یک نوع گاز خاص است اما منبع تغذیه این کولرها انرژی برق بوده و به همین دلیل باید در انتخاب کولر دقت کنید مدل‌های کم مصرف را انتخاب کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم کولرهای گازی حاوی یک گاز مخصوص هستند که این گاز توسط موتور کمپرسور فشرده و توسط لوله‌هایی به داخل خانه منتقل می‌شود. این لوله‌ها در مسیر خود گاز را تبدیل به مایع می‌کنند سپس این مایع به سمت پره‌های کولر حرکت کرده و سرمای خود را به محیط می‌دهد. با از دست دادن سرما، مایع دوباره تبدیل به گاز شده و به سمت کمپرسور برگشت داده می‌شود تا دوباره به حالت مایع درآید. این چرخه تا جایی ادامه می‌یابد که محیط به خوبی خنک شود.

برای تمیز کردن کولز گازی به موارد بسیاری دقت کنید اگر میخوایید به طور کامل نحوه تمیزکردن کولر گازی و بدونید حتما به مقاله تمیز کردن کولر گازی سر بزنید.

واحد گرمایی انگلیسی یا BTU چیست؟

واحد گرمایی انگلیسی یا BTU) British Thermal Unit) در واقع یک نوع واحد بین المللی برای تعیین توان کولرهای گازی است و نشان می‌دهد قدرت خنک کنندگی کولر شمار چقدر است.

واحد گرمایی انگلیسی یا BTU چیست؟

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

در این قسمت به استانداردهای واحد گرمایی انگلیسی برحسب مساحت محیط اشاره می‌کنیم و مشخص می‌کنیم که برای اتاق‌های شما چه مقدار واحد گرمایی انگلیسی مورد نیاز خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که این مقادیر ثابت نیستند و با توجه به مصالح بکار رفته در ساختمان، عایق صحیح پنجره و طبقه‌ای از آپارتمان که در آن سکونت دارید ممکن است این اعداد کمی بالا و پایین بروند.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای بهره وری بیشتر کولر منزل شما در فصل گرما

در صورتی که محل سکونت شما در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد مثلاً بالاترین طبقه ساختمان، همان‌طور که اشاره کرده‌ایم باید کولر گازی با توان بالاتر تهیه کنید. واحد گرمایی انگلیسی با توجه به مساحت، محل و کاربرد محل بستگی دارد. مثلاً در یک هال 5 در 4، مساحت کل اتاق می‌شود 20=4*5 متر. سپس برای به دست آوردن واحد گرمایی انگلیسی مورد نیاز این اتاق، باید این عدد 20 که مساحت کل اتاق است را در 400 الی 600 ضرب کنید.

در صورتی که سقف اتاق بام خانه است، به دلیل تابش مستقیم آفتاب باید این 20 در 500 الی 700 ضرب شود مثلاً در مثال بالا در کمترین حالت، توان کولر باید 8000=20*400 واحد گرمایی انگلیسی باشد.

البته مقادیری که در این استاندارد اشاره شده اغلب برای مناطق گرم سیری و خانه‌هایی که استانداردهای عایق کاری حرارتی در آن‌ها رعایت نشده کاربرد دارد در حالی که مقادیر واحد گرمایی انگلیسی در منازل استاندارد و اغلب آپارتمان‌ها که هدر رفت انرژی آن‌ها به مراتب پایین‌تر است کمتر خواهد بود. استانداردهای جدید برای منازل با عایق مناسب بدین صورت اعلام شده‌اند:

  • در یک فضای 9 متری، 5000 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 18 متری، 7000 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 27 متری، 9000 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 36 متری، 10500 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 45 متری، 11500 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 75 متری، 17500 واحد گرمایی انگلیسی
  • در یک فضای 92 متری، 21000 واحد گرمایی انگلیسی

«بعد از خرید کولر گازی، نصب و سرویس آن را بهترین نصابان و سرویس کاران کولر گازیبسپارید»

علاوه بر موقعیت جغرافیایی خانه نسبت به نور آفتاب، آب و هوای منطقه نیز نقش بسیار مهمی در انتخاب کولرهای گازی و تعیین واحد گرمایی انگلیسی با توجه به متراژ دارد. واحد گرمایی انگلیسی در مناطق معتدل به ازای هر مترمربع 400 الی 500، در مناطق گرم و خشک 500 الی 600 و در مناطقی با آب و هوای گرم و شرجی 600 الی 700 در نظر گرفته می‌شود.

راهنمای خرید کولر گازی با توجه به متراژ

البته بسته به اینکه مکان استفاده از کولر کجا باشد این مقادیر باز متغیر خواهد بود و مقادیر بالا برای منازل مسکونی عنوان شده است. مثلاً در ادارات به ازای هر متر مربع باید 100 الی 150 واحد گرمایی انگلیسی و در مراکز تجاری باید 250 الی 300 واحد گرمایی انگلیسی به این مقادیر اضافه گردد.

چرا محاسبه متراژ برای انتخاب کولر گازی مهم است؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است دو احتمال را بررسی کنیم؛ یکی اینکه توان کولر گازی کمتر از حد استاندارد بوده و پاسخگوی نیاز شما نباشد. در این حالت کولر به طور دائم کار کرده و علاوه بر مصرف مقدار زیادی برق، عمر آن نیز کاهش پیدا کرده و به زودی خراب می ­شود.

از آن طرف اگر توان کولر گازی بیشتر از حد استاندارد و فراتر از نیاز شما باشد، وقتی آن را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهید، کولر در مدت زمان کوتاهی اتاق را خنک کرده و دوباره خاموش می شود، سپس اتاق دوباره گرم شده و کولر مرتباً روشن و خاموش می شود.

این حالت روشن و خاموش شدن‌های مکرر در صورتی که از کولرهای قدیمی و پر مصرف استفاده می‌کنید، مقدار زیادی برق مصرف می‌کند. یکی دیگر از نکات مهم این است که وقتی کولر گازی به‌صورت یکنواخت و استاندارد کار می‌کند، علاوه بر خنک کردن هوا، رطوبت هوا را نیز می‌گیرد که این باعث می شود هوا بسیار مطبوع باشد؛ اما وقتی کولر شما مدت زمان بسیار کمی کار کرده و خاموش می شود، هوای داخل اتاق علی رغم خنک بودن مرطوب خواهد بود و باعث می شود یک حالت چسبناک و سنگینی روی پوست ایجاد شود که اصلاً خوش آیند نیست. پس بهترین گزینه این است که بدانید با توجه به نیاز خود، کولر با توان مناسب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کولر گازی کدام است؟ معرفی بهترین برند و مدل موجود در بازار

راهنمای خرید کولر با توجه به انواع آن

کولرهای گازی در کل انواع مختلفی دارند اما به طوری کلی چهار دسته از آن‌ها که در ایران کاربرد گسترده ای دارند که شامل موارد زیر هستند.

  • کولرهای پنجره‌ای
  • کولرهای ایستاده
  • کولرهای اسپلیت (دو تکه)
  • کولرهای سنترال (مرکزی)

کولرهای پنجره‌ای انواع ارزان قیمتی هستند که دقیقه در محل پنجره اتاق قرار گرفته و پست آن‌ها رو به محیط بیرون است که هوای گرم اتاق را به سمت بیرون هدایت کرده و با دمیدن هوای سرد، اتاق را خنک می‌کنند.

نوع ایستاده نیز مشابه نوع پنجره‌ای است با این تفاوت که نوع ایستاده داخل اتاق قرار گرفته و هوای گرم با استفاده از خرطوم ­ها ولوله‌هایی به سمت بیرون اتاق هدایت می‌شوند. این دو مدل بیشتر برای اتاق‌های خواب کاربرد دارند که محیط نسبتاً کوچک‌تری داشته و چندان پر رفت و آمد نیستند.

مدل اسپلیت یا دو تکه که پرکاربردترین نوع کولر است، یک واحد خنک کننده و کمپرسور و یک واحد فن (پنکه) دارد. کلمه اسپلیت نیز خود به معنای مجزا است که بیان می‌کند واحد خنک کننده و کمپرسور در فضای بیرون و واحد فن داخل خانه نصب می شود. این نوع کولر گازی برای هال و اتاق نشیمن بسیار مناسب است که مکان‌های پر تجمع‌تر و به مراتب گرم‌تر هستند.

چرا محاسبه متراژ برای انتخاب کولر گازی مهم است؟

کولرهای سنترال یا مرکزی، دارای یک واحد خنک کننده و کمپرسور بزرگ و چندین واحد فن هستند که برای ادارات و مکان‌هایی از این دست یا حتی آپارتمان‌ها مناسب است. اما به دلیل هزینه بالا و کاربرد متفاوت، برای منازل مسکونی چندان مفید نیست.

در نظر داشته باشید که هرچه کولر در محیط بالاتری از اتاق نصب شود، توانایی آن برای خنک کردن هوا بهتر خواهد بود چون هوای گرم در بالای اتاق جمع می شود و کولری که ارتفاع مناسبی داشته باشد، به راحتی می‌تواند این هوای گرم را خنک کند. فاصله استاندارد کولرهای اسپلیت با سقف تقریباً 6 اینچ یا 15 سانتی متر است و باید تقریباً 230 سانتی متر بلندتر از سطح زمین نصب شوند.

بیشتر بخوانیدچگونه کولرهای اینورتر دار از کیف پول شما مراقبت می کنند؟

راهنمای خرید کولر گازی با توجه به انرژی مصرفی

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید کولرهای گازی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، سطح انرژی مصرفی است. امروزه مدل‌های کولر گازی پر مصرف و قدیمی، جای خود را به کولرهای گازی کم مصرف داده‌اند که به اصطلاح به آن‌ها کولرهای گازی اینورتر می‌گویند.

شرکت‌های معتبری همچون الجی و سامسونگ و بسیاری از شرکت‌های دیگر، سعی در تولید محصولات با کیفیت‌تر و با مصرف انرژی پایین‌تر دارند. در زمان خرید به مشخصات کولر دقت کرده و از اینورتر بودن آن اطمینان حاصل کنید چرا که امروزه افراد سودجو سعی در فروش کولرهای معمولی تحت عنوان کولر کم مصرف دارند.

راهنمای خرید کولر گازی با توجه به انرژی مصرفی

برای شناخت بهتر به برچسب انرژی دقت کنید که برچسب اصلی بوده و علامت آن A++ یا A+ خواهد بود. همچنین قیمت کولرهای اینورتر بالاتر بوده و گاز مورد استفاده در آن‌ها R410a است در حالی که این گاز در کولرهای معمولی R22 است. با نگاه کردن به برچسب مشخصات کولر، می‌توانید از نوع گاز به کار رفته اطمینان حاصل کنید اما برای تجربه یک خرید خوب، پیشنهاد می‌کنیم از نمایندگی‌های معتبر خرید فرمایید.

سخن آخر

داشتن اطلاعات کافی در مورد خرید کولر گازی به شما کمک می‌کند تا با داشتن کولری با دوام، مناسب و کم مصرف محیط خانه را در روزهای گرم تابستان به محیطی لذت بخش برای خود و خانواده‌تان تبدیل کنید. پس فراموش نکنید قبل از خرید کولر، نیازهای خودتان را به خوبی مرور کنید تا از خرید خود مطمئن باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا