مقالات کارگشا

تعویض لوله کشی ساختمان چه مراحلی دارد؟ لوله کش ماهر را از کجا پیدا کنیم؟

تعویض لوله کشی ساختمان پس از گذشت چند دهه از عمر ساختمان جز ضروریات است؛ اما تعویض لوله کشی ساختمان چه مراحلی دارد و چگونه می‌توان فرد یا گروهی با تجربه در این زمینه را پیدا کرد. در این مقاله به دنبال پاسخی برای نشانه‌های نیاز به تعویض لوله کشی، چگونگی تعویض لوله کشی رادیاتورها و … هستیم. با کارگشا همراه بمانید.

نشانه‌های نیاز به تعویض لوله کشی ساختمان

همان‌طور که گفته شد پس از چندین سال که از عمر یک ساختمان می‌گذرد، نیاز به بازسازی‌هایی دارد که یکی از این بازسازی‌ها، تعویض لوله کشی ساختمان است؛ اما از کجا باید زمان مناسب برای این کار را تشخیص داد. در ادامه به نشانه‌هایی اشاره شده است که با مشاهده آن‌ها لوله کشی باید تعویض شود.

تغییر رنگ آب

لوله کشی های قدیمی ساختمان‌ها معمولاً با استفاده از لوله‌های آهنی انجام می‌شد. به مرور زمان با وجود رطوبت همیشگی در لوله‌های آب، آهن زنگ میزند و باعث تغییر رنگ آب می‌شود. معمولاً وقتی لوله‌ها زنگ می‌زنند آب را به رنگ قهوه‌ای، قرمز و نارنجی تبدیل می‌کنند. از نشانه‌های اولیه رسیدن زمان تعویض لوله‌ها تغییر رنگ آب است.

بوی بد آب

همان‌طور که گفته شد لوله کشی ساختمان‌های قدیمی با استفاده از لوله‌های آهنی انجام شده است. فلزات جز موادی هستند که میکروارگانیسم‌ها قابلیت رشد روی آن‌ها را دارند و به مرور زمان که لوله‌ها دچار زنگ زدگی شدند، بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می‌شود که می‌تواند عاملی برای ایجاد بوی بد در آب شود. البته لازم به یادآوری است زنگ زدن نیز خود باعث ایجاد بوی زنگ آهن در آب می‌شود.

ثبت درخواست «تعویض لوله کشی ساختمان» در سامانه جامع ساختمانی کارگشا

فشار پایین آب

عبور آب از درون لوله‌ها به مرور زمان باعث نهشته شدن املاح درون آب در لوله‌ها می‌شود. البته از آنجایی که فلزات از نظر شیمیایی همبستگی بالایی نسبت به املاح درون آب مانند آهک دارند، ایجاد رسوب در جداره لوله‌های فلزی بسیار دیده می‌شود. با نهشته شدن رسوبات بر جداره داخلی لوله‌ها، سطح مقطعی که آب از آن عبور می‌کند، کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به جایی می‌رسد که باعث کاهش فشار آب می‌شود. البته کاهش فشار آب یک نشانه ثانویه است و ایجاد بوی بد و تغییر رنگ آب زودتر بروز پیدا می‌کند. البته لازم به یادآوری است که ایجاد رسوب در لوله کشی ساختمان و در نتیجه کاهش فشار آب در منطقه‌ای که سختی آب آن بالا است سریع‌تر از زنگ زدگی و ایجاد بوی بد آب بروز می‌کند.

وجود نم در دیوار یا کف

از آنجایی که بیشتر لوله کشی های منازل در قدیم درون دیوارها انجام می‌شد و لوله‌ها از جنس آهنی بودند با تکان و جابه‌جایی‌هایی که ساختمان پیدا می‌کرد، باعث شکسته شدن لوله‌ها و ایجاد نم در دیوار می‌شد که در این صورت باید دیوار خراب شده و لوله شکسته، ترمیم می‌شد. البته گاهش نیز ممکن است در ساختمان‌هایی که لوله کشی از طریق دیوارها انجام شده است، با سوراخ کردن دیوار به وسیله میخ یا دریل، صدماتی به لوله‌ها وارد شود که موجب نم زدگی آب درون لوله به دیوار می‌شود. در این شرایط نیز باید با خراب کردن دیوار اقدام به ترمیم لوله شود.

نشانه های نیاز به تعویض لوله کشی ساختمان

چگونگی اجرای تعویض لوله کشی ساختمان

در هنگام مشاهده موارد نام برده در بالا، استفاده از مشاوره افرادی که در تأسیسات خبره هستند، راهگشای مشکلات به وجود آمده است. به طور کلی تعویض لوله کشی ساختمان یکی از مراحل بازسازی ساختمان است و برای ساختمان‌هایی که چند دهه از عمر آن‌ها گذشته است، ضرورت دارد. به طور کلی در تعویض لوله کشی ساختمان یا لوله‌های قدیمی برداشته می‌شوند و با لوله‌های جدید جایگزین می‌شوند و یا لوله‌های جدید خالی شده و رها می‌شوند و لوله کشی جدید به صورت روکار انجام می‌شود که در ادامه به توضیح این مراحل پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: لوله کشی با برگشت معکوس؛ جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان

مراحل تعویض لوله کشی

برای تعویض لوله کشی ابتدا با توجه به نقشه‌های تأسیسات ساختمان، محل عبور آن‌ها را از کف و یا دیوارها پیدا کرده و اقدام کندن می‌کنیم. اگر نقشه‌های تأسیسات در دسترس نباشد با استفاده از دستگاه‌های نشتی یاب نیز می‌توان محل عبور لوله‌ها را شناسایی کرد و یا از شیر آب شروع به کندن کرده و به مسیری که لوله امتداد دارد، پیشروی می‌کنیم.

لازم به یادآوری است که گاهی کارفرما کندن لوله‌های قدیمی را به دلیل افزایش هزینه از فرایند تعویض لوله کشی ساختمان حذف می‌کند. در این شرایط با قطع لوله‌های آب و خالی کردن آب موجود در لوله‌ها، اقدام پلمپ کردن سر لوله‌ها کرده و آن‌ها را درون گچ و یا کاشی دیوار پنهان می‌کنیم.

پس از خلاصی از لوله کشی های قدیمی، نوبت لوله کشی جدید است. لوله کشی های جدید نسبت به لوله کشی های قدیم مزیت‌های زیادی دارد. اولاً از لوله‌های غیر فلزی استفاده می‌شود که مشکلات لوله‌های آهنی پیش نیاید. از طرفی لوله کشی های جدید یک جعبه تقسیم دارند که در آنجا لوله‌های هر بخش از خانه دارای یک شیر فلکه جداگانه است. بهره گیری از جعبه تقسیم این مزیت را دارد که با قطع آب یک بخش از خانه، آب دیگر بخشه‌ای خانه وصل خواهد بود. لوله کشی جدید یا به صورت توکار و یا به صورت روکار آنجا می‌شود که بستگی به نظر کارفرما دارد.

مراحل تعویض لوله کشی

تعویض لوله کشی رادیاتورها

یکی از تعویض‌های لوله کشی ساختمان، تعویض لوله کشی رادیاتورها است. از آنجایی که آب گرم درون رادیاتورها و لوله‌های متصل به آن در حال گردش است، ثابت بوده و تعویض نمی‌شود. پس از مدتی حالت لجنی پیدا کرده باید نسبت به تعویض آب درون رادیاتورها اقدام شود با آب تازه جایگزین شود. اگر برای لوله کشی رادیاتورها از لوله‌های آهنی استفاده شده باشد، به دلیل گرم بودن آب و داشتن املاح فراوان، گرفتگی لوله‌های رادیاتورها اجتناب ناپذیر بوده و باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود. برای این کار معمولاً اقدام به پلمپ لوله‌های قدیم شده و لوله‌های جدید به صورت روکار جایگزین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: لوله کشی گاز خانگی و تجاری – قسمت سوم: جنس و اتصالات لوله ها

مخفی کردن لوله کشی روکار

یکی از زشتی‌های تعویض لوله کشی ساختمان، در دید بودن لوله‌های روکار است که برای بسیاری به ویژه خانم‌های خانه ناپسند و زشت است. ایده‌های زیادی برای پوشاندن لوله‌های روکار لوله کشی جدید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

لوله کشی درون تراکت

یکی از راه‌های کاهش دید لوله کشی روکار جدید، استفاده از تراکت است. در این روش ابتدا تراکت‌ها را در محل لوله کشی نصب کرده و سپس اقدام به اجرای لوله کشی می‌شود و در انتها نیز درپوش تراکت‌های گذاشته می‌شود. لازم به یادآوری است که برخی تراکت‌ها به شکل قرنیز نیز وجود دارند که می‌توان برای پنهان کاری بیشتر از آن‌ها بهره برد.

اجرای لوله کشی زیر قرنیزها

اگر اجرای لوله کشی روکار جدید باید از اتاق پذیرایی یا دیگر اتاق‌ها باید گذر کند، می‌توان با خالی کردن کمی از دیوار زیر قرنیز اقدام به اجرای لوله کشی روکار جدید از زیر قرنیز کرد.

لوله کشی در سقف

اگر محل مورد نظر که لوله کشی روکار در آن انجام می‌شود، دارای سقف کاذب است، می‌توان از فضای پشت سقف کاذب برای عبور لوله‌ها استفاده کرد تا دید کمتری داشته باشند و زشتی‌های آن‌ها پنهان شود.

مخفی کردن لوله کشی روکار

لوله کشی پشت کابینت‌ها در آشپزخانه

یکی از محل‌هایی که تأسیسات و لوله کشی فراوانی دارد، آشپزخانه است، اما خوشبختانه آشپزخانه با کابینت‌ها احاطه شده است و می‌توان از فضای پشت کابینت‌ها برای عبور لوله‌ها استفاده کرد تا زشتی‌های آن‌ها پنهان شود.

اجرای دیوار پوش شبیه لوله

اگر لوله کشی روکار قبلاً انجام شده است و لوله‌ها در معرض دید قرار دارند و کاری برای پنهان کردن لوله‌ها از شما ساخته نیست. تنها می‌توانید از نظر ظاهری لوله‌ها را پنهان کنید تا کمتر در دید باشند. استفاده از کاغذ دیواری با طرح راه‌راه یکی از راهکارهای ساده و کم هزینه پنهان کردن لوله‌های روکار است. در انتها نیز می‌توانید لوله‌ها را با رنگ نزدیک رنگ کاغذ دیواری رنگ آمیزی کنید تا دید کمتری داشته باشد.

سخن آخر

اگر به دنبال نصاب ماهر و با تجربه برای تعویض لوله کشی ساختمان هستید پیشنهاد می‌کنم به صفحه ثبت سفارش کارگشا رفته و در آنجا از بین انبوه شرکت‌ها، افراد و گروه‌های مختلفی که در زمینه تأسیسات ساختمانی فعالیت دارند، یکی را انتخاب کرده و از آنان برای بازدید و اظهار نظر کارشناسی دعوت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا