مقالات کارگشا

بررسی مفهوم دکوراسیون داخلی در سبک معاصر و 8 نشانه شاخص آن

مفهوم دکوراسیون داخلی در سبک معاصر چیست؟

خطوط محکم و قوی، اشکالی نرم و روان، حداقل مبلمان و وسایل جانبی، سبکی که قوانین متعارف را می شکند.

دکوراسیون داخلی به سبک معاصر چیست؟

به لحاظ فنی طراحی معاصر ریشه در لحظه دارد.(در همین لحظه و در همین مکان، اینجا و اکنون). اما به معنای عام این سبک از قرارداد ها و اصول سبک سنتی سر باز زده و تغییر رویه داده است.

  • به جای استفاده از تزئینات در این سبک، از نمایه های ساده، نرم و روان استفاده می شود.
  • استفاده از پارچه های خالص به جای استفاده از پارچه های چاپ رنگی.
  • استفاده از وسایل جانبی حداقل به جای داشتن کلکسیونی بزرگ از وسایل،
  • در حالی که این سبک گرمای ظاهری طراحی های قدیمی را ندارد با این حال سرد و بی روح نیز نمی باشد.

اغلب رخ می دهد که دو واژه معاصر و مدرن به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و جایگزین یکدیگر می شوند. اما به واقع این دو کلمه یکسان نیستند. مدرن مربوط است به یک جنبش طراحی خاص که در اوایل قرن بیست و یکم رخ داده است و خطوط فکری و رهنمود های سرسختانه ای را دنبال می کند. معاصر بنا به تعریف روانتر بوده و ملزم به شکستن قوانین متعارف است.

چگونه عمل می کند؟تاکیدی محکم بر روی خطوط و اشکال دارد ( از ضروریات یک طراحی معاصر)، که به دکوراسیون داخلی معاصر انرژی و نیرو می بخشد. فضاهای طراحی شده با این سبک فضاهایی باز و وسیع بوده که مملو از نور طبیعی می باشند. این فضا ها حسی دلباز القا می کند. وسایل خانه زیاد و در هم و بر هم نیست و هر وسیله در فضا باید به خوبی مد نظر قرار گیرد.

چگونه بدانید که به این سبک گرایش دارید؟

  • اگر در موزه هنر به کارهای انتزاعی گرایش داشته باشید
  • اگر بیش از دو کتاب در کتابخانه شما موجود است که از کلمه ” مختصر و ساده” در عنوان آن استفاده شده است.
  • اگرپرده های بلند و زخیم باعث ایجاد وحشت در شما می شود چون حس می کنید در جای تنگ و تاریک قرار گرفته اید
  • اگر در مدرسه بیشترین نمره شما مربوط به درس هندسه بوده است
  • اگر بیشتر مایل هستید تا وسایل اضافی خود را در انبار قرار دهید و بیشتر از رنگ سفید در دکوراسیون خود استفاده می کنید.

قطعا به سبک معاصر در دکوراسیون داخلی گرایش دارید.

“خطوط، صفحات و زاویه ها” این کلمات را در ذهن بسپارید. طراحی معاصر، از معماری فضا گرفته تا مبلمان در راستای یک محور عمودی-افقی قوی جهت گیری می کند، بدین معنی که طراحی فضا و مبلمان بر پایه گوشه های قائم شکل می گیرد. بدین ترتیب ساختار یک فضا به خودی خود جزئی از دکوراسیون داخلی می شود.

همچنین مد نظر قرار دهید که:آیا با توجه به تعریف دکوراسیون معاصرهمه چیز در خانه باید دارای گوشه های قائم باشد؟ البته که نه. دید و منظر خانه را باید با یک سری خطوط منحنی به تعادل رساند. نکته کلیدی این است که در طرح دکوراسیون معاصر به استفاده از اشکال هندسی ساده پرداخته شود، دایره ، کمان، استوانه و اشکال موجی شکل. آن سری از وسایلتان را که کنگره دار و کورلیکوس هستند را به دوستان سنتی خود ببخشید.

استفاده از رنگ های خنثی به صورت ماهرانه

کرم، سفید ، قهوه ای مایل به قرمز، بژ، سیاه و سفید رنگهایی پایه هستند که رنگ دکوراسیون معاصر بر اساس آن شکل می گیرد. استفاده از یک رنگ تک رنگ، و یا استفاده از یک رنگ با سایه های متفاوت از همان رنگ باعث می شود که خطوط و اشکال در یک فضا در مرکز صفحه نمایش قرار گیرند.

همچنین در نظر داشته باشید:کلمه خنثی اصطلاحی است که دامنه وسیعی دارد. یک سایه با ته رنگی که جذبیت ایجاد می کند انتخاب کنید. رنگ کرم را می توانید با ته رنگی از رنگ صورتی، خاکستری را با رنگ متمایل به سبز و بژ را با رنگ طلایی انتخاب کنید. در صورتی که می خواهید از رنگ های روشن استفاده کنید آن را در مرکز توجه قرار دهید یک دیواری که در خانه به گونه ای با رنگ متفاوت قرار است در مرکز توجه قرار گیرد (Accent wall)، یا یک مبل یا اثاثیه که به صورت محسوس در معرض دید است.

 دکوراسیون داخلی در سبک معاصر

فضای باز

در دکوراسیون داخلی معاصر اشیائی که در فضا حضور پیدا نمی کنند به اندازه اشیای موجود در فضا اهمیت دارند. فضاهای خالی در یک خانه دارای کیفیتی تندیسی می باشد که با یک معماری دقیق تراشیده شده است. دکوراسیون داخلی معاصر به دلیل باز بودن فضا های آن برای جا دادن مبلمان، آثار هنری یا وسایل تاکیدی (Accents) با مقیاس بزرگ بسیار مناسب است.

همچنین در نظر داشته باشید:داشتن فضاهای خالی زیاد با وسایل بسیار کم ممکن است باعث شود که در فضا حس گم شدن داشته باشید یا فضا متروکه به نظر برسد. مبلمان را به دسته های کوچکتر تقسیم کرده و در فضا توضیع کنید تا یک فضای بزرگ را به فضاهای کوچکتر تقسیم کنید. یک لوستر یا آویز سقفی می تواند به لحاظ بصری یک سقف بلند و غار مانند را کوتاه کند.

دکوراسیون داخلی خانه

کف های بی پیرایه

در صورتی که عاشق راه رفتن با پاهای برهنه روی سرامیک های خنک هستید با انتخاب این سبک شانس با شماست. در این سبک به جای استفاده از قالیچه و فرش از سطوح سختتر مانند بامبو، چوب های جنگلی مانند افرا و زبان گنجشک، سنگ و سرامیک استفاده می شود. همچنین کف یک اتاق به سبک معاصر را می توان با الوار یا بتن لکه دار تیره پوشش داد.

در نظر داشته باشید که:این بدین معنی نیست که در یک اتاق به سبک معاصر نمی توان فرش داشت. موارد گفته شده تنها توصیه ای برای انتخاب بهترین کفپوش بود. قرار نیست که شما یک فرش حاشیه دار آسیایی انتخاب کنید بلکه فرش انتخابی شما می تواند طرح های هندسی داشته باشد یا یک فرش با بافت متن دار می تواند انتخاب مناسبی باشد. در صورتی که مد نظر دارید که اتاق را سرتا سر فرش کنید از فرش با رنگ خالص بدون سایه و کرک های کوتاه استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی

تابش نور زیاد

در صورتی که فضا درخشندگی نداشته باشد با سبک معاصر سازگار نیست بدین معنی که سطوحی که بیشتر نور را منعکس می کند باید در فضاهای معاصر به کار برده شوند. کرم، فولاد، چوب جلادار، شیشه، پلاستیک و کاشی همگی مصالحی هستند که می توانند تا از کنار هم قرار گرفتن آنها نور تلطیف شده ای فضای معاصر را در بر گیرد.

همچنین در نظر گرفته شود:انعکاس بیش از حد نور چشم را اذیت می کند. می توان با ترکیب عناصر مات در فضا از درخشش نور کاست. برای این کار می توان شیشه های مات را توصیه کرد.

نور در دکوراسیون داخلی

مبلمان تاثیر گذار

مبلمان معاصر دارای خطوطی واضح و نمایه ای برجسته و موثر است. به ندرت در این مبلمان از پوشش برای اثاثیه استفاده می شود. در نظر داشته باشید میز و صندلی های با ارتفاع اغراق آمیز بلند می تواند باعث ایجاد حس ناخوشایند در فضای معاصر شود. مبل کوتاه، یک میز عثمانی یا استوانه ای می توانند دید نا مطلوب میز و صندلی های بلند را جبران کند.

پنجره ها در مرکز اهمیت

در دکوراسیون معاصر آیا می توان یک پرده ضخیم در مقابل پنجره قرار داد؟ قطعا خیر. تعداد پنجره ها در فضاهای معاصر زیاد است و از اهمیت زیادی برای ایجاد روشنایی فضا برخوردارند. پنجره ها در یک فضای معاصر بدون هیچ پوششی رها می شوند تا بتوانند نور کافی را به فضا انتقال دهند.

همچنین در نظر گرفته شود:ممکن است این سوال پیش بیاید که حریم خصوصی چه می شود؟ شاید تمایلی نداشته باشید تا در معرض دید قرار بگیرید. یک راه حل برای آن استفاده از پرده با پارچه های ظریف و شفاف است یا پنل های صلبی که مشبک هستند و رنگی هماهنگ با دیوار دارند یا پرده هایی که شبکه ای و سوراخ دار هستند و جلوی دید به بیرون را نمی گیرند.

دکوراسیون داخلی

لوازم جانبی حداقل

به یاد داشته باشید که گفته شد “کم زیاد است”. انتخاب هایی از هر جا گزیده نداشته باشید و از قرار دادن اشیای عطیقه در فضای معاصر خود داری کنید. از اشیای ساده و کم که آگاهانه انتخاب شده است استفاده کنید. هر شی انتخابی باید بدون اینکه از ارزش آن کاسته شود جلوه ای نمایشی داشته باشد.

آثار هنری با ابعاد بزرگ

دیوار در یک دکوراسیون داخلی معاصر عاری از هر گونه تزئینات است. نه گچ بری، نه کلسیون بشقاب و نه حتی عکس خانوادگی. پس فرصت مناسبی است که با تصاویر هنری جذاب و ساده به فضا جلوه داده شود.

دقت شود در صورتی که دیواری در فضا وجود دارد که به واسطه رنگ و مصالح متفاوت در مرکز توجه است یا وسایلی داریم که نقاط کانونی در فضا هستند، اثر هنری نباید با آنها تقابل کند.

تابلو هنری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا