مقالات کارگشا

پیاده کردن نقشه بر روی زمین و نکات اجرای فونداسیون از صفر تا صد

اولین قدم در اجرای پروژه های ساختمانی پیاده کردن نقشۀ فونداسیون بر روی زمین است. کوچکترین اهمال و دست کم گرفتن انجام پیاده سازی زمین باعث خسارت های سهمگینی برای مالک ساختمان به وجود می آورد. از این رو داشتن دانش کافی و کامل بر اولین عملیات اجرایی ساختمان وظیفه هر مهندسی می باشد. پیاده کردن نقشه بر روی زمین طبیعی یا بستر آماده شده پس از عملیات تخریب از نظر ساختاری به دو دسته تقسیم می شود نخست ساختمانهایی که روی سطح زمین اجرا  می شوند وطبقه همکف اولین طبقه آنها خواهد بود ودسته دوم بناهایی با طبقات منفی هستند.

عملیات پیاده کردن نقشه بر روی زمین

برای دسته اول پیاده کردن نقشه در یک مرحله انجام می گیرد و گچ ریزی محل اجرای فونداسیون با در نظر گرفتن نوع قالب صورت می پذیرد. بدین ترتیب که اگر فونداسیون با قالب فلزی، چوبی یا پلاستیکی اجرا گردد، قالب ها روی ریشه بتنی ایجاد شده (بتن مگر) دردو طرف فونداسیون قرار می گیرند، و درخصوص اضلاع مجاور زمین همسایه به قید ضرورت قالب بندی نمی شوند واز دیواره خاکی پدید آمده از خاکبرداری ماشینی به جای قالب استفاده می گردد، ویا از قالب آجری و بلوک سیمانی استفاده می شود، که در هرسه صورت پیاده کردن نقشه با عرض‌های متفاوتی خواهد بود.

در مواردی که ساختمان در وسط زمین قرار گرفته است، و اضلاع آن هچگونه همسایگی با ملک مجاور ندارند در این صورت از روشهای موازی سازی یک ضلع مبنا و سپس با ترسیم یک زاویه 90 درجه در اولین رأس ساختمان، ضلع دوم را مشخص می کنیم .

دسترسی به زاویه قائمه با دوربین‌های نقشه برداری تئودولیت وتوتال، منشور نقشه برداری، میخکوبی به روش 3-4-5 و یا 6-8-10 امکان پذیر است.

چنانچه در رئوس محیطی ساختمان زوایایی کمتر یا بیشتر از 90 درجه باشد، ابتدا بصورت کمکی زاویه‌ای قائمه روی زمین ترسیم می گردد. سپس با توجه به مندرجات نقشه سازه و پلان معماری مبادرت به کم و زیاد کردن زاویه می نمایند.

در زمینهای شیب دار هنگام پیاده کردن نقشه طول افقی اضلاع اعمال می گردد.

دقیق ترین روش پیاده کردن نقشه بر روی زمین استفاده از دوربین های نقشه برداری می باشد.

یک مهندس اجرایی با وسایل ساده شامل: متر فنری، متر فلزی، ریسمان بنایی، میخ فلزی (تکه‌های میلگردهای بیست سانتی نمره 8یا10) قادر به پیاده نمودن نقشه خواهد بود.

هشدار: به هیچ عنوان در اندازه گیری طول‌ها در ساختمان از متر پارچه‌ای استفاده نگردد. زیرا هنگام استفاده از این نوع متر نوار مدرج آن کش آمده وبه صورت کاذب به طول اندازه ها افزوده می گردد وتواماً خطای انسانی و ابزاری با هم رخ می‌دهد.

عملیات پیاده کردن نقشه بر روی زمین

در نظر گرفتن طول پیش آمدگی بالکن‌های داخل حیاط هنگام پیاده کردن نقشه بسیار حائز اهمیت است. زیرا در ساختمان‌هایی مانند ویلاهای شخصی دیده شده که بدلیل ناگونیا بودن اضلاع و عدم دقت شخص پیاده کننده نقشه به طرح استقرار، سقف بالکن ویا بالکن‌ها با حریم هوایی ملک مجاور تداخل پیدا کرده که در نهایت به محدود شدن مساحت بالکن‌ها می‌انجامد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا