مقالات کارگشا

طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک

آنچه طی سال های اخیر یه طور بدیهی دیده می شود این است که کودکان به هیچ عنوان اتاق شخصی خود را با افراد میانسال شریک نمی شوند و اغلب از دوران شیر خوارگی اتاق مجزای خود را دارند. از آنجا که احتیاجات و علایق کودکان در دوران کودکی آنها ثابت نمی ماند و به وفور دستخوش تغییر می شود، یک شکل و اندازه ی مشخص از اتاق پاسخگوی نیاز های کودک نمی باشد. از کف اتاق گرفته تا فضای انبار وسایل و مبلمان اتاق کودک، اینها چندین جنبه ی با اهمیت هستند که بایستی به هنگام طراحی اتاق کودک مد نظر قرار گیرند.

هنگامی که اتاق یک کودک طراحی می شود بایستی فرد به عنوان یک کودک 2 یا 3 ساله، به جای او و بر اساس نیاز های او دست به طراحی بزند یعنی به طور مقدماتی بر خلاف افکار یک فرد میانسال یا دبیرستانی فکر کند و متناسبا تغییراتی اعمال شود که بسیار ساده و نه چندان پر هزینه باشد.

دکوراسیون، تزئینات و مبلمان اتاق کودک باید منطبق با نیاز ها، شخصیت و علایق او باشد و این روند از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این فضا در نهایت جایی است که کودک به آن پناه برده و در آن آرام میگیرد. اتاق کودک فضایی است که او بیشتر وقت خود را وقتی در خانه است در آن  سپری کرده، در آن بازی کرده، درس می خواند و می خوابد.

لذا بایستی در اتاق کودک یک رخت خواب راحت، دکور پر از تنوع، نور پردازی مناسب و محلی برای انبار وسایل فکر شده و برنامه ریزی شود. گفتنی است که بر اساس امار به طور میانگین تمامی وسایل و دارایی یک کودک اعم از اسباب بازی، کتاب ها و لباس هایش تقریبا هشت برابر وزن او می باشند.

طراحی و دکوراسیون داخلی مبلمان اتاق کودک

در ادامه چهار نکته ذکر خواهد شد که کمک می کند یک اتاق مناسب برای کودک فراهم شود.

قرار دادن ایمنی در اولویت:

به صورت ویژه در مورد کودکان کم سن و سال که کنکجاوی بینهایت دارند، منجر می شود که انگشت خود را درون پریز برق فرو کنند. هر سیمی که بدون پوشش بوده و در دسترس کودکان است را بایستی پوشش قرار داد و درون محفظه های مخصوص قرار داده شود. در مجموع باید فضایی به وجود آورد که از بروز هر نوع حادثه ای به دور باشد. اتصالات الکتریکی باکیفیت و نوعی که محافظ کودک هستند بایستی نصب شود و به گونه ای 1 متر بالا تر از حد استاندارد قرار داده شود که دست کودکان به آن نرسد. از سوکت برای بستن پریز های برق جهت محافظت انگشت دست کودکان استفاده شود.

نور پردازی اتاق:

نور پردازی عنصری از اتاق کودکان است که بر اساس سن آنها تغییر می کند. بنا بر ابن بر اساس ابعاد اتاق و نور طبیعی که در دسترس است بایستی در نظر گرفت که نور پردازی های گوناگونی اعمال شود. برای نوزادان نور بایستی بسیار نرم و ملایم تابیده شود و از نور های شدید و با تابش مستقیم جلو گیری کرد. استفاده از لامپ هایی که سایه های ترس ناک و عجیب و مرموز ایجاد می کنند باید خودداری کرد و این لامپ ها حتی المقدور سقفی باشد تا در دسترس کودک قرار نگیرد. ریسمان های کششی جهت خاموش و روش کردن لامپ به جای ارتبباط مستقیم با پریز بهترین گزینه است.

کودکانی که به مدرسه می روند به یک میز مناسب جهت مطالعه به همراه یک چراغ مطالعه احتیاج دارند. چراغ مطالعه بایستی محکم، با پایه ای قوی و یک عنصر ممانعت کننده ی از تابش مستقیم نور به سطح کتاب و دفتر که در مقابل لامپ قرار می گیرد باشد.

مبلمان اتاق کودک

فضای رنگی و دعوت کننده و پذیرا:

کودک نیاز دارد که اتاقی داشته باشد تا بتواند آن را در مقابل دوستانس به نمایش بگذارد و در آن احساس راحتی کند. پرده ها، فرش، کاغذ دیواری، رنگ دیوار و مبلمان همگی عناصری هستند که می توان به کار برد تا یک اتاق را به فضایی شاد برای کودک تبدیل کرد. این روز ها اکثر کودکان از طریق رسانه ها یک ایده ی بسیار محکم از آنچه می خواهند اتاقشان داشته باشد را در ذهن دارند.

تصاویر روی دیوار، رنگ دیوار، یک تخت مضمون دار یا کمد می توانند همگی یک خاص بودن یا ویژگی منحصر به فرد به اتاق می بخشد. از آنجا که کودکان نسبت به آنچه دوست دارند یا دوست ندارند به شدت بی ثبات هستند لذا استفاده کردن از یک کاغذ دیواری معمولی کمک کننده است تا هر زمان که لازم باشد تغییر داده شود.

گوشه ای دنج با یک قالیچه و یک سری بالشتک، همچنین یک دیوار معین با تخته ی سیاه یا سفید که کودک بتواند بنویسد و نقاشی کند برای بازی کودکان کم سن بسیار مناسب است. اینها همگی راه هایی هستند که فضای اتاق کودک را دوستانه می کند. در مورد کودکان با سن و سال بالاتر در نظر گرفتن کوشه ای برای مطالعه کردن ایده ی بسیار خوبی است. فضایی جهت انبار لوازم و وسایل از ضروریات اتاق کودک است. این که این ضرورت با استفاده از قرار دادن یک صندوقچه در اتاق یا کمد حل می شود بایستی همواره در ذهن نگاه داشته شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

انتخاب مناسب ترین تخت خواب:

یک تخت خواب بسیار راحت جزو مهمترین قطعات از دکوراسیون موجود در یک اتاق می باشد. بخش اعظم رشد کودکان در حالی که در خواب هستند رخ می دهد به اضافه که وقت بیشتری را به نسبت افراد میانسال در خوای به سر می برند. برای کودکان کم سن این موضوع اهمیت دارد تا تختی را انتخاب کرد به زمین نزدیک باشد و کوتاه یاشد تا کودک به راحتی بتواند به تخت خواب خود برود یا از آن خارج شود.

بایستی این اطمینان حاصل شود که تخت خواب محکم است و سر و صدا ایجاد نمی کند تا به این سبب خواب کودک با اختلال مواجه شود. تخت بایستی گوشه های نرم داشته باشد، چرا که گوشه های تیز ممکن است به کودک آسیب وارد کند. این ویژگی در تخت نوجوانان از اهمیت کمتری برخوردار است. داشتن یک تخت راحت با تشک با کیفیت چیزی است که در تمامی سنین از اهمیت برخوردار است. این امر باعث می شود که این اطمینان حاصل شود که برای کودک هیچ مشکلی به واسطه ی مناسب نبودن تشک ایجاد نمی شود. در نظر گرفتن تمامی این اصول پایه ای باعث می شود که یک اتاق مناسب برای کودک فراهم شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا