مقالات کارگشا

سیمان کاری دیوار با دست چگونه است و چه مراحلی دارد؟

سیمان کاری دیوار از جمله مراحل ساخت و ساز پس از دیوارکشی است. سیمان کاری دیوار را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی انجام داد. در این مقاله سیمانکاری دیوار با دست مورد بررسی قرار می‌گیرد که خود این موضوع نیز در بسیاری از نقاط مورد استفاده است و با استفاده از روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. در ادامه با کارگشا همراه بمانید.

لوازم مورد نیاز برای سیمان کاری با دست چیست؟

پیش از شروع کار باید از وسایل مورد نیاز سیمانکاری با دست اطلاع پیدا کرد. برای این کار استادکار سیمانکاری به ابزار و وسایلی مانند کمچه، شمشه آلومینیومی، ملاقه، ریسمان کار، اسفنج، داربست (در صورت کار در ارتفاع)، تخته، بشکه، شاقول، استانبولی، فرغون، آب، سیمان، پودر سنگ و ماسه نرم نیاز دارد.

مراحل سیمان کاری دیوار با دست

مراحل و چگونگی سیمان کاری دیوارهای حیاط یا نما را می‌توان در چند مرحله که در زیر آمده‌اند، خلاصه کرد.

مطلب پیشنهادی: نما کاری ساختمان

صاف کردن سطح زیرکار

پس از تهیه وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای سیمانکاری نوبت به تمیزکاری سطح زیرکار است. برای اینکه سیمانکاری دیوار با دست به نحو احسن و با سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود، باید سطح زیر کار سیمانکاری تمیز و آماده باشد.

برای این کار بهتر است بیرون‌زدگی‌های ملات بین آجرها تمیز شود، لکه‌های سیمان و ملات به جا مانده از سیمان نیز باید پاک شود و سطح صاف و یکدست شود.

مراحل سیمان کاری دیوار با دست

کروم بندی یا کروم کشی

کروم بندی یا کروم کشی بخشی از مراحل اولیه سیمانکاری کف و دیوار است که معمولاً با استفاده از شاقول و ریسمان انجام می‌شود. کروم بندی در واقع روشی است که در آن ضخامت اندود سیمان روی سطح یک دیوار یکسان می‌کند و از شکم زدن یا تو رفتگی سیمانکاری پیشگیری می‌کند.

برای اجرای کروم بندی با استفاده از ریسمان و طناب، ابتدا ریسمان را بر روی لبه دیوار آویزان می‌کنند و فاصله بین نخ و دیوار را با استفاده از ملات سیمان پر و با استفاده از کمچه سطح آن را صاف می‌کنند. سپس این کار را به فاصله دو متر دیگر انجام می‌دهند. به این کار کروم بندی گفته می‌شود، حالا با استفاده از ملات فاصله بین دو کروم را پر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سیمانکاری نما، مراحل سیمان کاری دیوار

روش دیگر برای کروم بندی، استفاده از میله‌های آلومینیومی است. در این روش ابتدا در چند قسمت دیوار اقدام به ملات گذاری و سپس میله‌ای آلومینیومی روی ملات کار گذاشته می‌شود و با استفاده از یک تراز بلند، از تراز بودن میله نسبت به افق اطمینان پیدا می‌کنند.

سپس در فاصله دو متری یک میله آلومینیومی دیگر نیز کار گذاشته می‌شود و فاصله بین دو میله با ملات سیمان پر می‌شود. از آنجایی که هزینه سیمانکاری در این روش به دلیل استفاده از میله‌های آلومینیومی زیاد است، از روش شاقول بیشتر استفاده می‌شود.

مراحل سیمان کاری دیوار با دست

تهیه ملات سیمانی

پس از کروم بندی و خشک شدن، کروم‌ها نوبت به سیمانکاری است. برای این کار نیاز به ملات سیمانی است. ملات سیمانی را می‌توان به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه بتونیر تهیه کرد.

به هر حال استفاده از هر یک از روش‌های نام برده باید از مقدار مشخصی مواد اولیه استفاده شود که در این اینجا سه پیمانه ماسه نرم، یک پیمانه سیمان و آب (سه فرغون ماسه+یک پاکت سیمان+آب) مواد لازم برای تهیه ملات سیمانکاری محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اجرای اندودهای سیمانی، نحوه سیمان کاری دیوارهای داخلی

آستر کشی

آستر کشی در واقع به پر کردن فواصل کروم گذاری گفته می‌شود. آستر کشی مرحله‌ای است که برخلاف کروم گذاری با چند مرتبه انجام دادن آن، می‌توان آن را فراگرفت. برای آستر کشی ملات سیمانی را درون یک استانبولی ریخته و پای دیواری که فرایند آستر کشی روی آن انجام شود، گذاشته می‌شود.

با استفاده از کمچه یا ملاقه از ملات برداشته و روی دیوار بین دو کروم بندی پرتاب می‌شود. پرتاب ملات باید ضرب داشته باشد تا به راحتی به دیوار بچسبد. پس از اینکه ملات فاصله بین دو کروم را پر کرد. با استفاده از شمشه آلومینیومی به صاف کردن سیمان اقدام می‌شود.

لازم به یادآوری است که پیش از شمشه کشی باید از تمیز بودن شمشه اطمینان پیدا کرد تا روی دیوار طرح نیفتد و موجب دوباره کاری نشود.

مطلب پیشنهادی: خاکبرداری ساختمان

آستر کشی

نکته

مراحل گفته شده به سیمان کاری روی دیوار اشاره داشت. گاهی شرایطی به وجود می‌آید که سیمان کاری دیوار بر روی آجر یا دیوار آجری انجام نمی‌گیرد. سیمان کاری روی رابیتش جز این موارد است.

برای انجام این کار نیاز است پیش از سیمانکاری اقداماتی برای آماده کردن سطح برای سیمانکاری اجرا شود که خمیره کشی نامیده می‌شود. آستر کشی یا سیمان کاری روی رابیتس نیاز به خمیره کشی اولیه دارد. خمیره از ملات پودر سنگ و سیمان سیاه تهیه می‌شود و روی رابیتس کشیده می‌شود تا آستر کشی بعد راحت‌تر روی آن انجام شود.

لیسه کشی

لیسه کشی از جمله مراحلی است که از سیمان برای ایجاد نما و یا یک سطح صاف استفاده می‌شود و روی آن از نمای دیگری استفاده نمی‌شود. لیسه کشی معمولاً برای نمای سیمانی به ویژه نمای سیمان رنگی اجرا می‌شود. برای انجام این مرحله ابتدا لازم است ملات لیسه کشی آماده شود. ملات لیسه کشی شامل پنج کیسه پودر سنگ و یک کیسه سیمان به علاوه آب است که پس از خوب مخلوط شدن، آماده اجرا می‌شود.

پس از آماده شدن ملات، آن را با استفاده از کمچه به دیوار پرت می‌کنیم و با استفاده از اسفنج روی ملات می‌کشیم تا صاف شود. برای از بین بردن ناصافی‌ها، اسفنج را خیس کرده و روی قسمت‌های ناصاف می‌کشیم تا صاف شوند. معمولاً از این روش برای اجرای نمای سیمانی سفید و رنگی استفاده می‌شود که نتیجه مطلوبی دارد.

لیسه کشی

انواع سیمانکاری و اجرای نمای سیمانی چیست؟

به طور کلی سیمانکاری برای نما انواع مختلفی دارد که با استفاده از ملات‌های متفاوت و روش‌های سیمانکاری مختلفی اجرا می‌شود. از بین سیمانکاری نما می‌توان به سیمانکاری نمای شسته، سیمانکاری نمای تگری، نمای سیمانی تخته ماله، نمای سیمان ماهوتی، نمای سیمانی تیشه‌ای یا چکشی، نمای سیمانی آب ساب یا موزاییک شسته، نمای سیمانی خراشی و نمای سیمانی رومی اشاره کرد که طرفداران زیادی دارند.

سیمانکار باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

یک سیمانکاری حرفه‌ای باید مهارت‌های اولیه سیمانکاری مانند کروم بندی، آسترکشی، لیسه کشی، تهیه ملات، نسبت انواع ملات برای انواع سیمانکاری‌ها، آشنایی به تمام روش‌های سیمانکاری را بداند. همچنین از عهده انجام مهارت‌های تشخیص اشکال هندسی، خواندن نقشه‌های ساختمانی، براندازی و انبار کردن مصالح، سیمان کاری کف، سیمان کاری در ارتفاع و نگهداری از سیمان برآید.

سخن آخر

سیمانکاری دیوار با دست از جمله روش‌های اندود سیمان دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها است. به طور کلی در بازسازی‌ها و اجرای سیمان روی دیوارهای با ابعاد کم معمولاً از روش‌های سیمان کاری با دست به جای سیمان کاری با دستگاه استفاده می‌شود. برای یافتن استادکار حرفه‌ای در زمینه سیمانکاری دیوار با دست می‌توانید به صفحه ثبت درخواست کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا