در و پنجره

رنگ درب اتاق : تاثیر آن در دکوراسیون داخلی + 30 ایده جذاب!

رنگ درب اتاق از جمله رنگ کاری‌های مهم فضای داخلی است که باید به آن توجه کافی شود تا با دکوراسیون داخلی همخوانی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به نکاتی در خصوص رنگ درب اتاق، انواع رنگ مناسب برای آن و شیوه‌های رنگ کاری درب اتاق و در آخر هم ارائه چند ایده برای راحت‌تر کردن کار شما بپردازیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

شیوه‌های مختلف رنگ آمیزی درب اتاق

رنگ آمیزی موج نما

در این نوع رنگ آمیزی موج و نقوش طبیعی (سالچینه) چوب و رنگ چوب کاملاً مشخص است و تنها یک لایه رنگ ملایم به منظور محافظت از چوب روی آن اجرا می‌شود.

رنگ آمیزی پوششی

در این روش یک لایه رنگ با ضخامت زیاد روی درب زده می‌شود؛ به صورتی که دیگر رگه‌های چوب مشخص نمی‌شود. لازم به ذکر است که در اکثر موارد رنگ پوششی سفید یا کرم استفاده می‌شود. در این نوع رنگ آمیزی ضخامت رنگ بسیار مهم است، زیرا اگر ضخامت رنگ کم باشد (به ویژه در رنگ‌های ام دی اف) یا به معنی دیگر از میزان رنگ کمی برای پوشش درب استفاده شود و رنگ پوششی سفید یا کرم باشد، سایه سیاهی روی درب ظاهر می‌شود. این نوع رنگ آمیزی کمی حساس است و در آن باید غلظت رنگ توسط متخصص تعیین شود تا در انتها، رنگ به اصطلاح دون دون نشود یا شره نکند.

رنگ آمیزی پوششی

رنگ وایت واش

در این نوع رنگ آمیزی سطح درب با رنگ دلخواه (معمولاً سفید) پوشیده می‌شود به شکلی که امواج و گره‌های چوب به خوبی قابل مشاهده است. این نوع رنگ آمیزی یا به وسیله پیستوله یا با استفاده از رنگ پودری انجام می‌شود.

رنگ آمیزی پتینه

این رنگ آمیزی شبیه رنگ وایت واش است با این تفاوت که در موج‌های چوب رنگ طلایی یا کرم (یا هر رنگ دلخواه دیگری) کار می‌شود و در انتها این عمل باعث ایجاد یک حس کهنه‌گی و قدیمی در درب می‌شود.

ثبت سفارش اجرای پتینه کاری و نقاشی دکوراتیو

هدف از رنگ کردن درب اتاق چیست؟

به طور کلی در دکوراسیون‌های داخلی مختلف، نقش‌های مختلفی برای درب‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ مثلاً در دکوراسیون داخلی کلاسیک، درب‌ها نقش پررنگی دارند و معمولاً از رنگ متفاوت از دیوارها برای آن‌ها انتخاب می‌شود. در ادامه به نقش درب در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

برجسته کردن درب در فضای داخلی

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، در دکوراسیون داخلی کلاسیک درب‌ها برجسته هستند و به چشم می‌آیند. به این منظور معمولاً رنگ درب متفاوت از رنگ دیوارها انتخاب می‌شود. از درب‌های چوبی با نقوش فراوان استفاده می‌شود. اگر فضای داخلی خانه، متراژ زیادی داشته باشد معمولاً از این روش برای طراحی دکوراسیون استفاده می‌شود تا فضا بیش از حد خالی به نظر نیاید. گاهی نیز علاوه بر انتخاب رنگ متفاوت درب و استفاده از درب‌های پر نقش و نگار، از چارچوب قطور که رنگی متفاوت با دیوار و در دارد و همگام با قرنیزها دور تا دور در پیچیده شده است، استفاده می‌شود.

هدف از رنگ کردن درب اتاق چیست؟

پنهان کردن درب در فضای داخلی

در برخی از طراحی‌های دکوراسیون داخلی، به دلیل کمبود فضا و برای اینکه فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد، اقدام به پنهان کردن درب اتاق‌ها می‌کنند که معمولاً رنگ درب اتاق همرنگ با دیوار اولین پاسخ است. استفاده از درب‌های ساده، بدون نقش و نگار با کمترین چارچوب و رنگ کاری چارچوب و درب همرنگ با دیوارهای دربرگیرنده آن از جمله راه‌های پنهان کردن درب اتاق به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: ساخت در چوبی اتاق : انواع چوب در ساخت درب + بهترین برندها

گاهی نیز برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی، درب اتاق‌ها را با استفاده از رنگ و طرح با دیگر المان‌های اتاق مانند سقف، دیوار یا کف هماهنگ می‌کنند تا درب کمتر به چشم بیاید. این ایده برای پنهان کردن درب سرویس‌های بهداشتی که در جای بدی هستند و نمای زیادی به درون حال و پذیرایی دارند، بسیار مناسب است.

پنهان کردن درب در فضای داخلی

درب همرنگ با چارچوب

رنگ درب اتاق، همرنگ با چارچوب از ایده‌های رنگ آمیزی درب اتاق است که درب را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. این نوع رنگ آمیزی برای پاگردهای اتاق‌ها که کمی بزرگ است، بسیار مناسب است اگر از رنگ روشن استفاده شود، درب‌های بزرگ‌تر هم به چشم می‌آیند و فضا کمتر خالی به نظر می‌آید.

رنگ درب متفاوت با چهارچوب

معمولاً از این روش برای درب اتاق‌هایی که جنس چارچوب آن‌ها از جنس درب متفاوت است، استفاده می‌شود و در ادامه رنگ چارچوب با رنگ قرنیزها یکی می‌شود تا یک هماهنگی با بقیه المان‌های اتاق ایجاد شود.

رنگ کاری متفاوت قسمت‌های مختلف درب

گاهی برای ایجاد یک فضای کلاسیک یا سنتی از درب‌های نقش و نگار دار برای اتاق‌ها استفاده می‌شود. یکی از ایده‌های ناب برای رنگ درب اتاق در این فضاها، رنگ آمیزی نقوش و فرورفتگی و برجستگی‌های درب، متفاوت از دیگر قسمت‌های آن است.

طرح انداختن روی درب با استفاده از رنگ

از جمله تزیینات رنگ درب اتاق، استفاده از طرح‌های شابلونی روی درب است. معمولاً این رنگ آمیزی برای طرف داخلی درب استفاده می‌شود. به طور مثال یکی از اتاق‌های خانه کوچک است و در نظر دارید با یک رنگ آمیزی، اتاق را کمی بازتر نشان دهید. برای این کار رنگ دیوارها و درب اتاق را از داخل همرنگ کنید و یک طرح ساده روی دیوارها و درب بیندازید تا درب هم بخشی از دیوار به نظر بیاید.

طرح انداختن روی درب با استفاده از رنگ

انواع رنگ درب اتاق خواب کدام‌اند؟

در بیشتر مواقع، درب‌های اتاق خواب با سه نوع رنگ پولیش، پلی اورتان، پلی استر رنگ آمیزی می‌شود. این رنگ‌ها هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

رنگ پولیش

این رنگ درب اتاق بیشتر برای درب‌های چوبی مناسب است و همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، بسیار براق است. برای رنگ آمیزی درب اتاق با استفاده از رنگ پولیش، ابتدا به اصطلاح ده دور یا ده لایه رنگ پولیش روی درب زده می‌شود و در انتها، با استفاده از نمد بزرگ و سپس با استفاده از نمد کوچک اقدام به نمد زنی می‌شود. نمد زنی درب اتاق آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا سطح درب کاملاً صاف، براق و بدون خط‌‌‌‌‌‌ وخش شود.

اگر در حین نمد زنی خطی روی درب ایجاد شد، پولش روی درب اجرا می‌شود و نمد زنی انجام می‌شود و آن‌قدر این کار تکرار می‌شود تا سطح در صاف و براق شود. پولیش در واقع مایعی است که روی سطوح چوبی اجرا می‌شود تا فرورفتگی‌های جزئی بعد از سمباده را پر کند و از سطح چوب در برابر عوامل بیرونی محافظت کند و در عین حال آن را زیبا کند.

مزایا و معایب رنگ پولیش چیست؟

رنگ پولیش در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و از درب در برابر آن محافظت می‌کند. علاوه بر این زیبایی درب اتاق پولیش خورده منحصر به فرد است و یک سطح براق و شیشه‌ای ایجاد می‌کند که همگی از مزایای رنگ پولیش هستند. اما این رنگ درب اتاق خالی از ایراد نیست. رنگ پولیش شکننده است و اگر صدمه‌ای به رنگ پولیش درب برسد، باید درب به کارگاه منتقل شود تا دوباره عملیات نمد زنی و پولیش کشی روی آن انجام شود و هزینه این نوع رنگ آمیزی نیز زیاد است.

رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان در واقع یک محصول دو جزئی است که بر پایه رزین پلی اورتان تهیه شده است، این رنگ به دلیل داشتن مقاومت بالا و چسبندگی سریع، بر روی انواع سطوح و پوشش‌ها (از جمله درب‌های چوبی) به عنوان لایه نهایی استفاده می‌شود.

مزایای رنگ پلی اورتان چیست؟

  • رنگ پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر انواع اشعه‌های خورشید (به ویژه فرابنفش) و باران‌های اسیدی دارد.
  • رنگ پلی اورتان خیلی سریع خشک می‌شود.
  • این رنگ چسبندگی بالایی و قابلیت اجرا به صورت مات و براق را نیز دارد.

معایب رنگ پلی اورتان کدام اند؟

  • شفافیت و براقی کمتری نسبت به رنگ پولیش دارد.
  • رنگ پلی اورتان به مرور زمان دچار تغییر رنگ (رنگ پریدگی) می‌شود.
  • هزینه آن نسبت به رنگ پلی استر بالاتر است.

رنگ پلی استر

این رنگ قابلیت اجرا به شکل مات و براق را دارد و بی شباهت به رنگ پلی اورتان نیست. تفاوت این رنگ با رنگ پلی اورتان در این است که مقاومت کمتری در برابر رطوبت و نور خورشید دارد ولی از طرفی قیمت مناسبی هم دارد.

ایده برای رنگ درب اتاق

حالا نوبتی هم که باید نوبت ایده پردازی است. برای راحتی کار شما در ادامه نمونه و مدل‌های بسیار جذاب و کاربردی از رنگ آمیزی درب اتاق را آورده‌ایم.

سخن آخر

رنگ درب اتاق از جمله نکاتی است که در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارد و با توجه به نقش پر رنگ در فضاهای داخلی، رنگ آمیزی آن باید با اصول طراحی داخلی و با استفاده از مهارت افراد حرفه‌ای انجام شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا