در و پنجره

ساخت در چوبی اتاق : انواع چوب در ساخت درب + بهترین برندها

نصب درهای بخش‌های مختلف ساختمان از عملیات‌های نهایی ساخت‌وساز به شمار‌ می‌رود. انواع مختلفی از درها برای نصب در جای جای خانه شما وجود دارند که یکی از پرکاربردترین و بهترین آن‌ها در چوبی است. انواع مختلفی از چوب در ساخت درهای چوبی اتاق مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند که تفاوت‌های عمده‌‌ای با یکدیگر دارند. در این مطلب به طور مفصل به معرفی انواع چوب‌های به کار رفته در ساخت درهای چوبی اتاق و همچنین بهترین برندهای موجود در بازار ایران‌ می‌پردازیم.

انواع چوب برای ساخت در چوبی اتاق

نوع چوب تأثیر مستقیم و مهمی بر کیفیت و ماندگاری و از همه مهم‌تر قیمت آن می‌گذارد و از این رو به طور مستقیم انتخاب کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در انتخاب و نصب یک نوع از در چوبی باید اوین سؤالی که از فروشنده می‌پرسید در رابطه به جنس چوب به کار رفته در ساخت در باشد. از بهترین و مهم‌ترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت درهای چوبی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چوب ماهون

این نوع از چوب که در ساخت در اتاق بیشتر در آمریکا و آفریقا رشد‌ می‌کند به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در ساخت در چوبی اتاق است. ظاهر خام بسیار زیبا، مقاومت بسیار بالا، مقاومت خوب در برابر آب و رطوبت از جمله این ویژگی‌ها هستند که ماندگاری بالایی را برای درهای ساخته شده با این نوع از چوب به ارمغان می‌آورد.

بیشتر خوانید: نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟

این نوع از درهای چوبی را از برند‌ها و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید زیرا به دلیل کم بودن این چوب در بازار ایران کمتر کسی اطلاعات به درد بخوری در مورد این نوع از چوب خواهد داشت و به همین دلیل گاهی سایر انواع چوب را به جای چوب ماهونی به مشتری معرفی‌ می‌کنند. نیاز به نگهداری مداوم و امکان جذب رطوبت بالا از مهم‌ترین نقاط ضعف این نوع از چوب محسوب‌ می‌شود.

ساخت در چوبی اتاق

چوب بلوط

چوب بلوط از زمان‌های بسیار دور به عنوان یک چوب بسیار مقاوم در برابر زمان و رطوبت شناخته‌ شده است. محتوای ماده‌‌ای به نام تانین در چوب بلوط بالا است و همین موضوع آن را در برابر نفوذ حشرات و انواع قارچ‌ها مقاوم ساخته است. چوب بلوط انواع مختلفی دارد و انواعی مانند بلوط قرمز، سفید و پنبه‌‌ای معروف‌ترین آن‌ها هستند.

بلوط قرمز از جمله چوب‌های به کار رفته در در چوبی اتاق به شمار می‌رود که ساختار متخلخل‌تری دارد و در نتیجه مقادیر بالاتری از رطوبت را به خود جذب‌ می‌کند و از این رو  باید پوشش‌های محافظ خوبی روی تمامی سطح آن به کار برده شود تا مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت افزایش یابد. بلوط سفید در نقطه مقابل چوب بلوط قرمز قرار دارد و ساختار به مراتب فشرده‌تری دارد. اعمال پوشش‌های حفاظتی روی سطح آن بسیار سخت است زیرا این نوع چوب جاذب ضعیفی باری انواع مایعات است.

چوب گیلاس

از مهم‌ترین مزیت‌های چوب گیلاس که استفاده از آن را در ساخت در چوبی اتاق ایده آل‌ می‌سازد، تنوع رنگی بالای آن است. چوب گیلاس از دسته چوب‌های نرم است که ساختاری متخلخل دارد و همین موضوع رنگ آمیزی آن را تسهیل کرده است. از طرفی هم استفاده از پوشش‌های ثانویه به منظور افزایش مقاومت آن به دلیل ساختار نرم و نسبتاً متخلخلی که دارد نیز به راحتی صورت‌ می‌گیرد. با این همه، چوب‌های گیلاس در ساخت در به پوشش‌های پرکننده و حفاظتی نیاز دارند تا از آن‌ها در باربر تابش مستقیم نور (طبیعی و مصنوعی) و رطوبت محافظت شود.

انواع در چوبی

چوب گردو

چوب گردو در کشور ما ایران سال‌های سال است که استفاده‌های متنوعی دارد و عمده معروفیت آن به مقاومت و سختی بسیار بالای آن بر‌ می‌گردد. رنگ و پوشش‌های تقویتی به خوبی در این نوع از چوب جذب‌ می‌شوند و به همین دلیل رنگ‌های متنوعی از آن در بازار موجود هستند. چوب گردو از جمله چوب‌های با میزان تخلخل بالا محسوب‌ می‌شود و این بدین معناست که باید از پوشش‌های نگهدارنده در سطح آن استفاده کرد. چوب گردو در مقایسه با سایر انواع چوب که در ساخت در چوبی اتاق استفاده میشود از قیمت بالاتری برخوردار است. از این رو، به ندرت در ساخت در چوبی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

چوب روس

چوب روس یکی از پرکاربردترین انواع چوب در ساخت انواع مختلف در چوبی اتاق در فضاهای مختلف است. ارزان قیمت بودن نسبت به سایر انواع چوب‌ها و همچنین وزن پایین، از نکاتی است که این چوب را مناسب ساخت درها در اندازه‌های مختلف کرده‌اند. با این همه آسیب‌پذیر بودن در برابر ضربه که به دلیل نرم بودن زیاد چوب روس است و همچنین عمر کمتر آن در مقایسه با سایر انواع چوب‌ها از مهم‌ترین نقاط ضعف این نوع از چوب به شمار‌ می‌رود.

چوب راش

چوب راش هم یکی دیگر از چوب‌های پرکاربرد در ساخت در چوبی اتاق به شمار می‌رود که دلیل آن سطح بسیار صاف و جلای زیبای آن است. کیفیت و ماندگاری چوب راش از چوب روس بالاتر است. از طرفی هم باید توجه داشت که چوب راش به مرور زمان در قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار رنگ پریدگی‌ می‌شود. وزن آن در مقایسه با سایر انواع چوب‌ها به ویژه چوب روس بسیار بالاتر است و ساخت یک در چوبی تمام راش بسیار سنگین تمام خواهد شد.

بامبو

چوب درخت بامبو نیز از جمله چوب‌هایی است هر چند به میزان کمتر اما در ساخت برخی از انواع در چوبی اتاق مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. چوب بامبو عمدتاً در ترکیب با سایر چوب‌ها به کار برده‌ می‌شود. وزن سبک و جنبه زیباشناختی از مزیت‌های اصلی این نوع از درها هستند. در هر صورت چوب بامبو مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد.

بهترین در چوبی را از کجا پیدا کنیم؟

راه‌های زیادی برای تهیه در چوبی اتاق وجود دارد.‌ می‌توانید خود به شرکت‌ها و کارگاه‌ها مراجعه کنید و مدل خاص مد نظر خود را برای ساخت سفارش دهید یا‌ می‌توانید با گشت و گذاری در بازار و اینترنت بهترین فروشگاه‌ها و برند‌های درهای چوبی را پیدا کنید و خریدی مطمئن داشته باشید. امروزه بستر‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری به ارائه خدماتی بسیار خوب در خصوص ساخت و فروش درهای چوبی مشغول هستند.

بهترین در چوبی را از کجا پیدا کنیم؟

معرفی بهترین برند‌های درهای چوبی در بازار ایران

بی شمار برند از خارجی گرفته تا ایرانی در حوزه در‌های چوبی فعالیت دارند. سلیقه، بودجه و کاربرد سه عامل اصلی کنترل کننده انتخاب یک برند هستند. از بهترین برند‌های خارجی فعال در بازار ایران درهای چوبی چینی و ترکیه‌‌ای هستند. از بهترین برندهای در چوبی در بازار فعلی ایران‌ می‌توان به چند برند و شرکت زیر اشاره کرد.

  • دریس
  • درسام
  • درکو
  • دکوراسیون چوبی امین
  • درناب
  • درساز
  • روماک

سخن آخر

در‌های به کار رفته در ساختمان‌ها به ویژه واحد‌های مسکونی نقش مهمی در زیبایی فضا دارند و از این رو در انتخاب آن‌ها باید هماهنگی فضا را مد نظر قرار داد. درهای چوبی از بهترین درها به ویژه برای داخل ساختمان مانند اتاق هستند. چوب‌های متنوعی در ساخت در چوبی به کار برده‌ می‌شوند و برای انتخابی مطمئن بهتر است که شناختی از آن‌ها داشت. امروزه برندهای معتبری در زمینه ساخت و فروش درهای چوبی فعالیت دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا