در و پنجره

درب کشویی شیشه ای در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟ مزایا و نحوه اجرا

درب شیشه ای کشویی یکی از انواع بسیار متنوع درب‌هایی است که در فضاهای مختلف مسکونی و غیرمسکونی به کار برده می‌شود. این نوع از درب‌ها با توجه به ظاهر منحصربه‌فردی که دارند سلایق خاصی را به خود جلب می‌کنند. این نوع درب‌ها در مقایسه با سایر انواع درب‌های کشویی به ویژه نوع چوبی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله از ویکی ساختمون به کاربردهای درب کشویی شیشه ای و کاربردهایش خواهیم پرداخت.

انواع درب شیشه ای

درب‌های شیشه ای را براساس ساختار باز و بسته شدن به انواع مختلفی دسته بندی کرده‌اند که در زیر خلاصه شده‌اند.

  • درب شیشه‌ای دستی
  • درب شیشه‌ای کشویی
  • درب شیشه‌ای ریلی
  • درب شیشه‌ای لولایی
  • درب شیشه ای اسپایدری

چرا باید از درب کشویی شیشه ای استفاده کنیم؟

نکات زیادی را می‌توان در خصوص دلایل استفاده از درب کشویی شیشه ای در منازل یا ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده کرد که بدون شک از همه مهم‌تر، جلوه‌ای است که به موجب این نوع از درب‌ها در فضا القا می‌شود.

جلوه‌ای که استفاده از درب‌های شیشه ای را برای ساختمان‌های تجاری و فروشگاه‌ها بسیار مناسب می‌سازد. این نوع از درب‌ها مانعی در برابر دید مشتریان به داخل مغازه یا سدی در برابر عبور نور نخواهند بود. درب‌های کشویی را می‌توانیم در مکان‌ها و فضاهای مختلفی به کار ببریم که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت شده است.

چرا باید از درب کشویی شیشه ای استفاده کنیم؟

انواع درب شیشه ای کشویی

درب‌های شیشه‌ای کشویی را براساس تکنولوژی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است به دو نوع دستی و خودکار یا ماشینی تقسیم کرده‌اند. درب‌های کشویی ساده و دستی بیشتر در داخل واحدهای مسکونی و فضاهایی مانند سرویس‌های بهداشتی یا دفاتر کار استفاده می‌شوند.

درب‌های شیشه ای خودکار و ماشینی ساختار پیچیده‌تری دارند. به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند و برای ورودی آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی بزرگ و کوچک که میزان رفت‌وآمد زیاد است بسیار مناسب هستند.

در چه مکان‌هایی می‌توانیم از درب شیشه ای استفاده کنیم؟

موضوع استفاده از درب شیشه ای اول از همه به سلیقه افراد و در مرحله بعد به دکوراسیون و معماری فضای مورد نظر بستگی دارد. البته در مورد دکوراسیون، منظور بیشتر به نوع و مدل درب شیشه ای است که برای استفاده انتخاب خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: درب ضد حریق چیست و آیا شما به نصب آن نیاز دارید یا خیر؟

درب کشویی شیشه ای در ورودی منزل

خانه‌های ویلایی و حیاط دار مکان بسیار مناسبی برای استفاده از درب‌های شیشه ای هستند. این نوع از درب‌ها برای استفاده به عنوان درب ورودی به فضای داخلی منزل بسیار ایده آل هستند.

این نوع از درب‌ها اگرچه شیشه ای هستند اما به طور کامل دارای قابلیت سفارشی سازی هستند و می‌توانند با دکوراسیون خانه و سلیقه افراد ساکن هماهنگ شوند.

درب کشویی شیشه ای در ورودی منزل

درب کشویی شیشه ای در سرویس بهداشتی

از درب‌های شیشه ای کشویی به چند جهت می‌توان در سرویس‌های بهداشتی و حمام استفاده کرد. سرویس‌های بهداشتی بزرگ که بخش‌های داخلی آن از یکدیگر جدا شده‌اند، می‌توانند محل مناسبی برای استفاده از این نوع درب‌ها باشند.

شیشه بر خلاف چوب یا فلز دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود، از این رو برای استفاده در حمام که مقدار رطوبت زیاد است، گزینه بسیار مناسبی است. این درب‌های شیشه ای در سرویس‌های بهداشتی می‌توانند به صورت ساده یا مات به کار برده شوند.

درب کشویی شیشه ای در سرویس بهداشتی

درب شیشه ای کشویی در فروشگاه‌ها

فروشگاه‌ها همیشه نیاز مبرمی به در معرض دید قرار دادن اجناس و خدمات خود دارند. از این رو استفاده از درب‌ها و پارتیشن‌های شیشه ای گزینه بسیار ایده آلی برای این دست از فضاها هستند.

درب‌های کشویی شیشه ای با کارکرد ساده و آسان و تنوع بالایی که دارند انتخاب خوبی برای مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ هستند.

درب شیشه ای کشویی در فروشگاه‌ها

درب شیشه ای کشویی در ورودی ساختمان‌ها

درب‌های شیشه ای کشویی به دو صورت دستی و ماشینی یا خودکار تهیه و نصب می‌شوند. استفاده از نوع خودکار در ورودی ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و غیر مسکونی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بسیار می‌تواند کاربردی باشد.

درب شیشه ای کشویی در ورودی ساختمان‌ها

درب شیشه ای کشویی در دفتر کار

دفتر کار در اداره‌ها نیز می‌تواند مکان مناسبی برای نصب درب‌های شیشه ای کشویی باشد. این نوع از درب‌ها به دلیل کارکرد ساده، سریع و همچنین تنوع و زیبایی که دارند از درب‌های مناسب برای دفتر کارهای کوچک و بزرگ هستند. از طرفی هم از درب‌های شیشه ای کشویی می‌توان به صورت طرح دار و مات استفاده کرد.

درب شیشه ای کشویی در دفتر کار

مزایای درب شیشه ای کشویی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای درب‌های شیشه ای کشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به دلیل نحوه باز و بسته شدن، برای نصب و اجرا در فضاهایی که با محدودیت فضا مواجه هستند  می‌توانند بسیار مفید باشند.
  • درب کشویی شیشه ای تنوع بالایی دارد. این درب‌ها را می‌توان با استفاده از فریم‌های مختلف استیل و آلومینیوم، انواع شیشه سکوریت طرح دار و رنگی نصب کرد که دکوراسیون متفاوتی به فضای شما ببخشد.
  • درب‌های شیشه ای کشویی انعطاف پذیری بالایی دارند. یعنی می‌توان درب را در ابعاد و اندازه‌هایی که متناسب با عرض ورودی می‌باشد و به صورت دلخواه در تعداد لت‌های مختلف به اجرا در آورد.
  • به دلیل تنوع بالایی که در مدل، اندازه و طرح دارند، این نوع از درب‌های شیشه ای را می‌توان در هر مکان و اتاقی از مسکونی گرفته تا غیرمسکونی به کار گرفت.
  • نصب و اجرای این نوع درب‌های شیشه ای به تجهیزات آن‌چنانی نیاز ندارد و با حداکثر سادگی و سرعت انجام می‌گیرد.

معایب درب شیشه ای کشویی چیست؟

معایب اصلی درب‌های شیشه ای کشویی به شیشه ای بودن آن‌ها بر می‌گردد. شیشه یک ماده شکننده در برابر ضربه است. البته درب‌های شیشه ای در بازار موجود هستند که از شیشه‌های مقاوم در برابر هر گونه ضربه و فشار ساخته شده‌اند.

مزایای درب شیشه ای کشویی چیست؟

درب شیشه ای کشویی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

درب‌های شیشه ای کشویی دستی و به ویژه خودکار از بخش‌های مکانیکی و برقی مختلفی تشکیل شده‌اند که آن‌ها را می‌توان در فهرست زیر گنجاند.

  • مرکز کنترل
  • مولد نیروی حرکتی مثل جک، بازوها و موتور
  • چشمی‌ها یا چراغ‌های مادون قرمز
  • میکرو سوئیچ
  • فلاشر
  • ریموت کنترل یا کنترل از راه دور
  • پایه‌ها
  • قفل برقی
  • قفل مکانیکی

البته همه این تجهیزات و بخش‌ها در همه انواع درب‌های شیشه ای کشویی دیده نمی‌شود و به طور کلی نوع دستی این درب‌ها ساختار و کارکرد به مراتب ساده‌تری دارد.

درب شیشه ای کشویی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

مراحل نصب درب شیشه ای کشویی

فرآیند نصب درب‌های شیشه ای خودکار را به طور کلی می‌توان در چند مرحله زیر خلاصه کرد.

  • نصب تابلو و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی سیستم درب اتوماتیک
  • تکمیل سیم بندی تابلو و دیگر تجهیزات سیستم در اتوماتیک شیشه ای
  • تنظیم یا رگلاژ میکرو سوئیچ‌های مسیر حرکت درب شیشه ای
  • تست مراحل باز و بسته شدن درب شیشه ای اتوماتیک
  • تنظیم میکرو پروسسور به روی حالت عملکرد مطلوب در اتومات شیشه ای

سخن آخر

درب شیشه‌ای کشویی یکی از انواع درب‌های شیشه ای است که در مقایسه با آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. این نوع از درب‌ها فضای کمی اشغال می‌کنند و برای فضاهای کوچک و بزرگ مناسب هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا