مقالات کارگشا

اکیپ تخریب ساختمان را چگونه پیدا کنیم و خدمات ارائه شده کدام است؟

اگر قصد ساخت آپارتمان دارید و برای این منظور به خرید خانه فرسوده یا به اصطلاح کلنگی اقدام کرده‌اید حتماً به دنبال تخریب ساختمان و اینکه اکیپ تخریب ساختمان را چگونه پیدا کنید، هستید. در این مقاله اطلاعاتی در زمینه چگونگی یافتن گروه تخریب ساختمان، خدماتی که این گروه‌ها ارائه می‌دهند و روش کار آن‌ها، ارائه شده است. در ادامه با ویکی کارگشا همراه باشید.

تخریب چیست و قوانین آن کدام است؟

طبق توضیحاتی که در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است. هر اقدام و عملیات ساختمانی که به منظور اجرای آن به جدا کردن مواد مصالح ساختمانی اقدام می‌شود، تخریب نامیده می‌شود. به طور کلی به منظور نوسازی، مرمت و بازسازی تمام یا بخشی از یک بنا تخریب می‌شود. البته این تخریب اصول و استاندارهایی دارد که در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان به تفصیل به آن اشاره شده است.

تخریب چیست و قوانین آن کدام است؟

چگونگی تخریب ساختمان

با دانستن قوانین و مقررات مربوط به تخریب ساختمان، حالا نوبت به اقدامات عملی فرا می‌رسد. به این منظور برای تخریب یک واحد فرسوده و جایگزینی آن با یک واحد نوساز، باید مجوزهای لازم جهت این امر صورت گیرد. مجوز یا پروانه تخریب ساختمان یکی از مجوزهایی است که افراد و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز از آن آگاه هستند، مجوز تخریب ساختمان است.

از مدراک مورد نیاز جهت اخذ پروانه تخریب ساختمان می‌توان به اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است)، صورت‌مجلس و نقشه تفکیک، اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی، اصل و کپی فیش نوسازی، اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن و پایان کار یا جواز قبلی در صورت وجود، اشاره کرد.

اکیپ تخریب ساختمان را چگونه پیدا کنیم؟

پیدا کردن اکیپ تخریب ساختمان برای کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند، کار دشواری نیست ولی برای کسانی که قصد دارند خانه قدیمی خود را تخریب و خانه‌ای جدید بنا کنند  یا حتی قصد بازسازی ساختمان، امری چالش برانگیز است.

به طور کلی راه‌های زیادی برای یافتن گروه تخریب ساختمان وجود دارد. گرفتن اطلاعات تماس این گروه‌ها از افرادی که در حال ساخت ساختمان هستند و فعالین این حوزه که پیش از این تخریب ساختمان را تجربه کرده‌اند. سر زدن به خانه‌های در حال تخریب و گرفتن شماره تماس از جمله راه‌های کلاسیک و سنتی هستند که بی دردسر هم نیستند و ممکن است زمان زیادی طلب کند.

راه دیگر جست و جوی عبارت اکیپ تخریب ساختمان در اینترنت است. با جست و جوی این عبارت، سیل عظیمی از افراد و گروه‌های تخریب برای شما به صف می‌شوند. شرکت‌ها و گروه‌های تخریب حرفه‌ای اغلب دارای وب سایت هستند که با مراجعه به آن‌ها شماره تماس و نحوه بستن قرارداد و بازدید از محل برای شما میسر می‌شود. البته شرکت‌هایی مانند کارگشا نیز وجود دارند که به معرفی گروه‌های متخصص تخریب ساختمان می‌پردازند.

اکیپ تخریب ساختمان را چگونه پیدا کنیم؟

انواع روش‌های تخریب ساختمان کدام است؟

به طور کلی روش‌های زیادی به منظور تخریب ساختمان وجود دارد که عموماً این روش‌ها مهاجم هستند و سلامت و بهداشت شهری و شهروندان را به خطر می‌اندازند. از جمله روش‌ها می‌توان به تخریب با استفاده از مواد منفجره، تخریب با گوی تخریب، تخریب با استفاده از بیل مکانیکی و تخریب دستی و خاکبرداری ساختمان اشاره کرد. هر کدام از روش‌های نام برده مزایا و معایب خود را دارند، ولی به طور کلی برای ساختمان‌های کوتاه به ویژه ساختمان‌هایی که در مناطق فرسوده هستند، مجوز تخریب به روش انفجار، گوی و بیل مکانیکی داده نمی‌شود و تنها گروه‌های تخریب مجاز به اجرای عملیات تخریب به روش دستی هستند.

تخریب ساختمان به روش دستی

برای تخریب ساختمان‌های فرسوده یا به اصطلاح کلنگی از روش دستی استفاده می‌شود. در این روش، پس از اخذ مجوز تخریب، بستن قرارداد با اکیپ تخریب، کار تخریب ساختمان به روش دستی شروع می‌شود. قطع آب، گاز، تلفن و انتقال کنتور برق ساختمان به بیرون از آن اولین مرحله اجرای تخریب دستی است. در مرحله بعد، جدا کردن، قسمت‌های نه چندان فرسوده مانند، کابینت‌ها، در، پنجره، کلید و پریزها، چهارچوب‌های در و … است. در مرحله بعد با استفاده از وسایلی مانند بیل، چکش تخریب، کلنگ به تخریب بخش‌هایی از ساختمان مانند بالکن، تراس و ایوان که جلو آمده‌اند اقدام می‌شود. تخریب دیوارهای غیر باربر در مرحله بعد قرار دارد؛ سپس تخریب بدنه اصلی ساختمان از طبقات بالایی از بخش وسط سقف (دال سقف) آغاز و به سمت کنارها و ستون‌ها و پله‌ها منتهی می‌شود.

تخریب ساختمان به روش دستی

قیمت تخریب ساختمان

اصولاً تخریب ساختمان یکی از کم هزینه‌ترین بخش های ساخت و ساز به حساب می‌آید؛ زیرا معمولاً گروه‌های تخریب مواد بازیافتی مصالح ساختمانی مانند، لوله کشی، سیم کشی تأسیسات برقی و مکانیکی، تیرآهن و میلگردهای موجود در اسکلت ساختمان، بخش های فلزی ساختمان مانند، در، پنجره و چهارچوب‌ها و … را از کارفرما خریداری می‌کنند که این امر گاهی می‌تواند حتی منبع درآمدی برای کارفرما نیز باشد. برای اطلاع از قیمت تخریب ساختمان می‌توانید با کارشناسان سامانه آنلاین کارگشا در ارتباط باشید.

سخن آخر

تخریب ساختمان از جمله عملیات ساختمانی اولیه است که اجرای آن نیازمند مجوز یا پروانه ساخت است. تخریب ساختمان معمولاً به روش‌های انفجاری، گوی فولادی، بیل مکانیکی و دستی انجام می‌گیرد که به دلیل محدود در فضای شهری مانند تهران تنها به روش‌های دستی مجوز داده می‌شود. هزینه تخریب ساختمان نیز با توجه به بازیافت مصالح ساختمانی و خریداری این مواد از جانب گروه‌های تخریب معمولاً بسیار کم است. برای ثبت سفارش تخریب ساختمان به سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا مراجعه کنید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا