مصالح

بهترین مصالح دیوار چینی : از آجر تا انواع بلوک سیمانی

دیوارها از مهم‌ترین المان‌های شکل دهنده به فضای بیرونی و درونی سازه‌‌ها هستند. در اجرای آن‌‌ها هدف‌‌های متفاوتی از جمله زیباشناختی و اصول مصرف انرژی در نظر گرفته‌‌ می‌شود. دست یابی به اصول و استانداردهای دیوار در سازه‌‌ها مستلزم استفاده از بهترین مصالح ساختمانی ممکن است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلبی قصد داریم که معرفی جامع بر بهترین مصالح دیوار چینی و مقایسه آن‌‌ها با یکدیگر داشته باشیم.

بهترین مصالح دیوار چینی

بر اساس مواد و فرآیندی‌‌هایی که در ساخت مصالح به کار برده‌‌ می‌شود انواع مختلفی از مصالح دیوار چینی در بازار ایران موجود هستند. انتخاب و استفاده از انواع مصالح به دو عامل بودجه و کاربرد بستگی دارد. مقدار هزینه‌‌‌ای که فرد تقبل‌‌ می‌کند گزینه‌‌های موجود را محدود خواهد کرد.

استفاده از مصالح با فناوری‌‌های پیشرفته مزایایی زیادی خواهند داشت اما از طرفی هم هزینه زیادی را بر کارفرما تحمیل خواهد کرد. از طرفی هم مصالح رایج که به روش سنتی و نه چندان پیشرفته تولید‌‌ می‌شوند اگرچه مزیت خاصی در پی نخواهند داشت اما از این قابلیت برخوردار هستند که با کمترین هزینه نیاز‌‌های شما را برآورده کنند. به طور کلی بهترین مصالح دیوار چینی را‌‌ می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد که البته خود آن‌ها هم شامل چند نوع می‌شوند.

  • آجر
  • بلوک سفالی
  • بلو ک سیمانی

آجر یکی از بهترین مصالح دیوار چینی

آجرها در هر طرح و رنگی که باشند بدون شک از پرکاربردترین مصالح به کار رفته در دیوار چینی هستند. هزینه نهایی تولید شده آجر‌‌ها به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه در کشور ما بسیار پایین است و همین موضوع نیز باعث شده است که آجر به عنوان یکی از رایج‌ترین مصالح دیوار چینی مورد استفاده قرار گیرد که ارزانترین دیوار کشی باغ هم به حساب میاد .

آجر یکی از بهترین مصالح دیوار چینی

آجر‌‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و به دو شیوه دستی و ماشینی تولید‌‌ می‌شوند و مزایای بالقوه‌‌‌ای دارند که از مهم‌ترین آن‌‌ها‌‌ می‌توان به هزینه بسیار پایین آن‌‌ها و استفاده راحت به دلیل کوچک بودن اندازه اشاره کرد. از طرفی هم استفاده از این مصالح ساختمانی با معایبی همراه است. کوچک بودن اندازه آجر‌‌ها تاثیر به سزایی بر افزایش میزان بتن و سیمان مصرفی برای دیوار چینی‌‌ می‌گذارد و از طرفی هم سرعت کار را بسیار پایین‌‌ می‌آورد.

امروزه به دلیل فراگیر شدن مصالح دیگری برای دیوار چینی که هم به بتن و سیمان کمتری نیاز دارند و هم سرعت کار را افزایش‌‌ می‌دهند، استفاده از آجرهایی که به شیوه سنتی ساخته‌‌ می‌شوند به عنوان یک مصالح دیوار چینی تقریبا از چرخه ساختمان‌‌های مسکونی خارج شده است و تنها به ساخت برخی از دیوار‌‌ها در فضاهای خارجی محدود شده است.

در سال‌‌های اخیر با اعمال فناوری‌‌های پیشرفته در ساخت آجر، انواع مختلفی از این مصالح تولید شده‌‌‌‌اند که مزایای بسیار بالقوه‌‌‌ای از جمله مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت و جنبه زیبا شناختی بالا را برای آن‌‌ها به ارمغان آورده‌اند و از این رو استفاده از آن‌‌ها در قسمت‌‌های بیرونی سازه‌‌ها رو به افزایش گذاشته است.

بلوک سفالی

بلوک‌‌های سفالی یکی دیگر از بهترین مصالح برای دیوار چینی هستند. بسیاری هم آن‌‌ها را آجر‌‌های سفالی در نظر‌‌ می‌گیرند که از نظر اندازه فیزیکی مقدار بزرگ‌تر از آجرهای معمولی هستند. در ساخت بلوک‌‌های سفالی از خاک رس و موادی دیگر از جمله آهک و قالب‌‌های سوراخ دار استفاده‌‌ می‌کنند.

بلوک سفالی یکی از بهترین مصالح دیوار چینی

بلوک‌‌های سفالی دارای ابعاد و اشکال مختلفی هستند ولی به طور معمول در ضخامت‌‌های 5 تا 20 سانتی‌متر در دسترس هستند. بلوک یا آجرهای سفالی ماهیتی ترد و شکننده دارند. این نوع از بلوک‌‌ها به دلایل مختلفی امروزه یکی از پرکاربردترین مصالح برای دیوار چینی در فضاهای مختلف هستند.

از مهم‌ترین مزایا استفاده از این بلوک‌‌های سفالی باید به مقاومت بالا در برابر حرارت، حفره‌دار بودن که قابلیت عایق صوتی و حرارتی آن را بهبود‌‌ می‌بخشد و نیاز بسیار کم به ملات در دیوار چینی اشاره کرد. شایان ذکر است که استفاده از این مصالح دیوار چینی خالی از عیب نیست.

این بلوک‌‌های سفالی فرآیند ساخت حساسی دارند و به هیچ وجه نباید آلودگی در آن‌‌ها اثر کند زیرا در این صورت کیفیت بلوک به شدت پایین‌‌ می‌آید. وزن نسبتاً بالا، زمان اجرای نسبتاً طولانی و نیاز به لایه‌‌های ضخیم‌تری از اندود به منظور مسطح سازی سطح روی دیوار از مهم‌ترین معایب این بلوک‌‌های سفالی به شمار‌‌ می‌روند.

بلوک سیمانی بهترین مصالح دیوار چینی

بلوک‌های سیمانی از بهترین مصالح دیوار چینی هستند و به دلیل فرآیند ساخت ویژه‌‌‌ای که دارند، تغییرات گسترده‌‌‌ای در آن‌‌ها اعمال شده است و انواع مختلفی از بلوک سیمانی امروزه در دسترس هستند. از اصلی‌ترین آن‌‌ها‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بلوک سیمانی معمولی

بلوک‌‌های سیمانی معمولی که امروزه کاربرد گسترده‌‌‌ای در دیوار چینی دارند به دلیل ویژگی‌‌های فیزیکی و ساختاری خود از بهترین مصالح نیز به شمار‌‌ می‌روند. در ساخت ‌‌‌این بلوک‌‌ها از دانه‌‌های ماسه، سیمان و آب استفاده‌‌ می‌شود. امروزه این بلوک‌‌ها در اشکال، اندازه و ضخامت‌‌های مختلفی در بازار موجود هستند و به همین دلیل هم طیف گسترده‌‌‌ای از کاربرد‌‌ها را پوشش‌‌ می‌دهند.

بلوک سیمان معمولی

بلوک پوکه معدنی

این نوع از بلوک‌‌های سیمانی از بهترین مصالح دیوار چینی هستند که تحت فرآیند‌‌هایی خاص تولید‌‌ می‌شوند و در واقع باید دارای چگالی کمتر از 1700 کیلوگرم بر مترمکعب باشند. در ساخت این بلوک‌‌ها علاوه بر سیمان و آب از دانه‌‌های سبک استفاده‌‌ می‌شود. پوکه‌‌های معدنی از رایج‌ترین دانه‌‌های سبک در ساخت این بلوک‌‌ها به شما‌‌ می‌روند.

این نوع از بلوک در اندازه‌‌های مختلف و در انواع سه و چهار جداره در بازار ایران موجود هستند. به دلیل فراوان بودن پوکه‌‌های معدنی که در ساخت آن به کار برده می‌شود، هزینه نهایی ساخت این بلوک‌‌ها و متعاقباً استفاده از آن‌ها در دیوار چینی پایین خواهد بود.

بلوک لیکا

بلوک لیکا از بهترین مصالح برای دیوار چینی است. این بلوک که خود نوعی بلوک سبک به شمار‌‌ می‌رود از ترکیب دانه لیکا، سیمان و آب در نسبت‌‌های مشخص ساخته‌‌ می‌شود. دانه‌‌های لیکا در واقع دانه‌‌هایی ساخته شده از رس منبسط شده به صورت صنعتی هستند.

بیشتر بخوانید: بلوک لیکا چیست + انواع، تولید و روش اجرای بلوک لیکا

بلوک‌های لیکا به عنوان یکی از بهترین مصالح مورد استفاده در دیوار چینی دارای تخلخل بالایی هستند و وزن آن‌‌ها عمدتا کمتر از 1100 کیلوگرم بر مترمکعب است. پیش در مطلب بلوک لیکا در ویکی ساختمون به طور مفصل به این نوع از بلوک‌‌ها پرداخته شده است.

بلوک لیکا

بلوک بتن گازی

بلوک‌‌های بتن گازی یکی از نوین‌ترین و در عین حال بهترین مصالح به کار رفته در دیوار چینی هستند و نوعی تحول را در ساخت دیوار ایجاد کردند. این بلوک‌‌ها در دو نوع اتوکلاو شده و اتوکلاو نشده در بازار در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز

بلوک اتوکلاو نشده

این بلوک‌‌ها در زمان معرفی تحولی را در صنعت ساخت ‌وساز ایجاد کردند اما هزینه بسیار بالای ساخت مانعی برای استفاده وسیع از این بلوک‌ها به شمار‌‌ می‌رود . از طرفی هم وزن بسیار کم و تسریع در ساخت دیوار از مهم‌ترین مزیت‌‌های این نوع از بلوک‌‌های بتن گازی به شمار‌‌ می‌روند.

بلوک اتوکلاو شده

این بلوک‌‌ها فرآیند ساخت دیوار و دیوار چینی را بسیار تغییر داده‌‌‌‌اند. این نوع از بلوک‌های بسیار سبک از سیلیس، سیمان وآهک ساخته‌‌ می‌شوند. اگرچه هزینه ساخت این بلوک تا حدودی بالا است اما استفاده از آن مزایای بسیار جذابی را در پی دارد که بسیاری علی‌رغم هزینه‌‌های بالاتر نسبت به استفاه از آن ترغیب‌‌ می‌شوند. وزن بسیار پایین، افزایش سرعت ساخت، عایق حرارتی و صوتی بسیار خوب از مهم‌ترین این مزایا هستند.

بلوک سیمانی و بتنی یکی زا بهرتین مصالح دیوار چینی

بتن سبک سلولی

این نوع از بلوک‌‌های سیمانی که چند سالی از ورود آن‌‌ها به بازار ساخت‌و‌ساز‌‌ نمی‌گذرد از تزریق فوم به بتن تشکیل شده از سیمان و ماسه ریزدانه ساخته‌‌ می‌شود. این تزریق خود باعث شکل گیری حباب‌‌های هوا در داخل بتن‌‌ می‌شود. عایق صوتی و حرارتی، ضد حریق، وزن بسیار کم و عایق رطوبتی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این نوع از بلوک‌‌های سیمانی هستند

 سخن آخر

آجر، سفال و بلوک سیمانی از بهترین مصالح دیوار چینی در ایران و جهان به شما‌‌ می‌روند. در سال‌‌های اخیر با ورود انواع بلوک‌‌های سفالی و سیمانی استفاده از آجر در دیوار چینی کاهش یافته است. بلوک‌های سیمانی که در انواع و با ویژگی‌‌های بسیار منحصر به فردی در دسترس هستند بدون شک بهترین مصالح برای دیوار چینی هستند.

منبع
sciencedirectprojectlinknzdl
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      هبلکس عمدتاً به عنوان دیوار خارجی غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری کند. زیرا عایق خوبی برای گرما و سرما است. در ایران بلوک‌های هبلکس با طول ۶۰۰، ارتفاع ۲۵۰ و ضخامت آن بین ۷۵ الی ۵۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. لازم به ذکر است که به دلیل مقاومت فشاری کم بلوک هبلکس نمی‌توان آن را به عنوان دیوار باربر مورد استفاده قرار داد.
      منبع: http://www.kargosha.com
      از بلوک هبلکس در تمامی سازه ها می توان استفاده کرد و تفاوتش در دیوار باربر و غیر باربر است.

  1. با سلام همه رو از یک کنار نوشتین ” بهترین نوع مصالح” درحالیکه هرکدوم شون معایب خاص خودشون رودارن که اصلا قید نکردن.

    1. با سلام و احترام
      قطعا همین طوره اما محور این محتوا بر روی بهترین مصالح برای دیوارچینی بوده به همین دلیل بهترین آن ها به ترتیب نام برده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا